Gå til innhold

Noen som blir bekymret for Norges rennome her?

Anbefalte innlegg

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Igjen så blir debatten bedre hvis du dropper nedlatenhet og angrep. Det er sjelden en god plan å sette seg over andre. 

Hvis du har mot måten jeg debatterer på, så trenger du ikke å delta. Du må slutte å belære meg om hvordan jeg skal formulere meg, for jeg gjør ikke det mot deg. Hold deg til sak og tål littegrann vær så snill. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
ReneRene skrev (Akkurat nå):

Hvis du har mot måten jeg debatterer på, så trenger du ikke å delta. Du må slutte å belære meg om hvordan jeg skal formulere meg, for jeg gjør ikke det mot deg. Hold deg til sak og tål littegrann vær så snill. 

Det var et svar til det du skriver om å ikke bli møtt på en saklig måte når du tar opp temaene du gjør. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

Det var et svar til det du skriver om å ikke bli møtt på en saklig måte når du tar opp temaene du gjør. 

Jeg skrev at det var like lite populært hver gang! Ikke noe om saklighet. Kan du please holde deg til tema nå? Prøver du å avspore for å ha noe å rapportere? 

Skrevet
ReneRene skrev (1 minutt siden):

Jeg skrev at det var like lite populært hver gang! Ikke noe om saklighet. Kan du please holde deg til tema nå? Prøver du å avspore for å ha noe å rapportere? 

Det er like lite populært fordi du legger opp til debatt på måten du gjør. Du anklager og spør ikke. Har ingenting å rapportere her. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det er like lite populært fordi du legger opp til debatt på måten du gjør. Du anklager og spør ikke. Har ingenting å rapportere her. 

Les HI på nytt. Jeg gjengir ting som er blitt skrevet om Norge, og ting som har skjedd. Jeg anklager ingen - jeg spør om vi ikke snart bør endre holdning og lære oss å ta selvkritikk! Jeg kan si tusen gode ting om Norge, men det er ikke det dette handler om. Det handler om å se seg selv utenfra, og at vi faktisk er avhengig av et godt rennome. Og at vi da kanskje bør skjerpe oss litt isteden for å sitte og være så selvtilfredse fordi vi jo ikke har noe å klage på! Det er jo akkurat den innstillingen vi bør reflektere litt over da. 

Skrevet

Ikke bekymret. På samme måte som du elsker å kritisere de som har mer enn deg, så elsker andre land å kritisere de som har mer enn dem. Misunnelse er helt vanlig. 

Anonymkode: 80b79...016

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke bekymret. På samme måte som du elsker å kritisere de som har mer enn deg, så elsker andre land å kritisere de som har mer enn dem. Misunnelse er helt vanlig. 

Jeg tror det du ytrer nå er en typisk norsk greie. Hvis man blir kritisert så handler det selvsagt alltid om misunnelse. På den måten unngår man jo så klart å ta kritikk innover seg. Man får ikke selvinnsikt på den måten der. 

Skrevet

Bekymret for Norges renommé? Nei, det er det overhodet ingen grunn til. Misunnelse må man bare heve seg over. 

Anonymkode: bc8d8...cc1

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Bekymret for Norges renommé? Nei, det er det overhodet ingen grunn til. Misunnelse må man bare heve seg over. 

Jo, det er faktisk en grunn til det. At flere og flere land kritiserer oss og reagerer på oppførselen vår på flere områder bør vi ta innover oss. 

Skrevet
ReneRene skrev (8 minutter siden):

Jo, det er faktisk en grunn til det. At flere og flere land kritiserer oss og reagerer på oppførselen vår på flere områder bør vi ta innover oss. 

Javel, siden du sier det, så er det sikkert slik. Du sitter tydeligvis på fasiten i denne saken også. 

Skrevet
ReneRene skrev (12 minutter siden):

Jeg tror det du ytrer nå er en typisk norsk greie. Hvis man blir kritisert så handler det selvsagt alltid om misunnelse. På den måten unngår man jo så klart å ta kritikk innover seg. Man får ikke selvinnsikt på den måten der. 

Nei. Det er ikke en typisk norsk greie. Det er en typisk greie over alt. Man ønsker å «ta» de som har mer suksess så fort det er mulig

Skrevet

For det første. Norge er et av verdens beste land å bo i. Vi har blant annet gratis skole og helsetjenester, fødselspermisjoner og et sikkerhetsnett om man blitt syke. Vi må selvsagt alltid steve etter forbedring på viktige områder (som barnevern), men det er for å gjør landet bedre for innbyggerne. Det er ikke for at influenserer eller andre skal skrive bedre om oss.  

Gunilla Brodrej og Sanna har i seg selv ingen definisjonsmakt. Så da må vi se på om de har noe å fare med. Sanne har en merkelig måte å se på det meste. Av og til kan hun ha et poeng, men som regel bommer hun på mye. Hun lever av at vi leser det hun skriver og jo mer på spissen hun setter det, jo flere lesere får hun.

Gunilla Brodrej har lenge vært mot det hun definerer som rå maskulinitet. Hun har hengt seg opp i Exit og virker og henge alle norsk virksomhet på denne knaggen. Det å dømme nordmenn og vår virksomhet basert på følelsene hun fikk fra en TV-serie er litt snålt og useriøst. Vi kan selvsagt diskutere hva oljefonden skal investere i. Det er en debatt vi alltid bør ha og investeringene bør være etiske. Men så lenge verden ikke er fullt over på grønn industri vil man tjene penger på olje og gass. Om Norge legger ned denne produksjonen nå hadde strømprisene i alle fall gått til himmels. Vi bør også være litt obs det at en del unge menn tiltrekkes mot denne maskuliniteten, men det er ikke noe som er unikt for Norge. Bare se på Tate-brødrene og deres tilhengere. Dette er en holdning som bør slås ned på over hele verden. 

Har du lest sakene fra Strasbourg? Selv om det i media vinkles til at Norge er dømt, så fikk Norge medhold for de viktigste punktene. Omsorgsovertagelsene var riktige, men fremgangsmåtene kunne vært annerledes. Barnevernet i Norge har gjort feil, og vi må etterstrebe at dette ikke skjer, men i de mest alvorlige sakene er stor sett feilen at barnevernet grep for sent inn. Klart vi har mulighet for forbedring her, men hva er det du sammenligner oss med? Vi kan gjøre det bedre sammenlignet med oss selv, men enten du liker det eller ikke så har vi et av de beste barnevernene i verden.  

Om enkelt personer oppfører seg dårlig, kan ikke resten av landet stå til ansvar for det. Det er mange enkeltindivider som oppfører seg dårlig. Det å være blærete på en fotballkamp eller misfornøyd med sølv, kommer langt bak i rekken hva angår dårlig oppførsel. Mener du at vi skal dømme alle i et land basert på valg f.eks. en diktator gjør? Og hvorfor skal vi henge oss opp i enkeltpersoner som oppfører seg dårlig. Hva med de som oppfører seg bra?

I de alle fleste tilfellene der menneskehandel har forekommet ved adopsjon har adoptivforeldrene vært uviten om dette. De kan ikke måtte stå til rette for en prosess de ikke visste fantes. Der vil alltid være noen som prøver å sko seg der det er et marked og vi har alle et ansvar for å avdekke og stanse dette. Menneskehandel er internasjonalt og krever noe av hele verden. Slik velferdssystemet og innvandringsreglene i Norge er lagt opp har vi lang mindre menneskehandel enn andre land med mindre kontroll og sikkerhetsnett. 

Det er for øvrige et sunnhetstegn når feil avdekkes og debatteres. Det viser en åpenhet og en vilje til å endres. 
Det at man mener at Norge er et av de beste landene og vokse opp i betyr ikke at vi ikke har forbedringspotensiale. Men forbedringspotensialet er stort sett sammenlignet med oss selv. Skal du sammenligne oss med andre land vil Norge stort sett komme best ut (kanskje bortsett sett fra sammenligning med andre skandinaviske land og Canada, der vi bytter på hvem av landene som er rangert først).   Så nei, jeg er ikke bekymret for Norges renommé. 

Anonymkode: c2381...a03

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

For det første. Norge er et av verdens beste land å bo i. Vi har blant annet gratis skole og helsetjenester, fødselspermisjoner og et sikkerhetsnett om man blitt syke. Vi må selvsagt alltid steve etter forbedring på viktige områder (som barnevern), men det er for å gjør landet bedre for innbyggerne. Det er ikke for at influenserer eller andre skal skrive bedre om oss.  

Gunilla Brodrej og Sanna har i seg selv ingen definisjonsmakt. Så da må vi se på om de har noe å fare med. Sanne har en merkelig måte å se på det meste. Av og til kan hun ha et poeng, men som regel bommer hun på mye. Hun lever av at vi leser det hun skriver og jo mer på spissen hun setter det, jo flere lesere får hun.

Gunilla Brodrej har lenge vært mot det hun definerer som rå maskulinitet. Hun har hengt seg opp i Exit og virker og henge alle norsk virksomhet på denne knaggen. Det å dømme nordmenn og vår virksomhet basert på følelsene hun fikk fra en TV-serie er litt snålt og useriøst. Vi kan selvsagt diskutere hva oljefonden skal investere i. Det er en debatt vi alltid bør ha og investeringene bør være etiske. Men så lenge verden ikke er fullt over på grønn industri vil man tjene penger på olje og gass. Om Norge legger ned denne produksjonen nå hadde strømprisene i alle fall gått til himmels. Vi bør også være litt obs det at en del unge menn tiltrekkes mot denne maskuliniteten, men det er ikke noe som er unikt for Norge. Bare se på Tate-brødrene og deres tilhengere. Dette er en holdning som bør slås ned på over hele verden. 

Har du lest sakene fra Strasbourg? Selv om det i media vinkles til at Norge er dømt, så fikk Norge medhold for de viktigste punktene. Omsorgsovertagelsene var riktige, men fremgangsmåtene kunne vært annerledes. Barnevernet i Norge har gjort feil, og vi må etterstrebe at dette ikke skjer, men i de mest alvorlige sakene er stor sett feilen at barnevernet grep for sent inn. Klart vi har mulighet for forbedring her, men hva er det du sammenligner oss med? Vi kan gjøre det bedre sammenlignet med oss selv, men enten du liker det eller ikke så har vi et av de beste barnevernene i verden.  

Om enkelt personer oppfører seg dårlig, kan ikke resten av landet stå til ansvar for det. Det er mange enkeltindivider som oppfører seg dårlig. Det å være blærete på en fotballkamp eller misfornøyd med sølv, kommer langt bak i rekken hva angår dårlig oppførsel. Mener du at vi skal dømme alle i et land basert på valg f.eks. en diktator gjør? Og hvorfor skal vi henge oss opp i enkeltpersoner som oppfører seg dårlig. Hva med de som oppfører seg bra?

I de alle fleste tilfellene der menneskehandel har forekommet ved adopsjon har adoptivforeldrene vært uviten om dette. De kan ikke måtte stå til rette for en prosess de ikke visste fantes. Der vil alltid være noen som prøver å sko seg der det er et marked og vi har alle et ansvar for å avdekke og stanse dette. Menneskehandel er internasjonalt og krever noe av hele verden. Slik velferdssystemet og innvandringsreglene i Norge er lagt opp har vi lang mindre menneskehandel enn andre land med mindre kontroll og sikkerhetsnett. 

Det er for øvrige et sunnhetstegn når feil avdekkes og debatteres. Det viser en åpenhet og en vilje til å endres. 
Det at man mener at Norge er et av de beste landene og vokse opp i betyr ikke at vi ikke har forbedringspotensiale. Men forbedringspotensialet er stort sett sammenlignet med oss selv. Skal du sammenligne oss med andre land vil Norge stort sett komme best ut (kanskje bortsett sett fra sammenligning med andre skandinaviske land og Canada, der vi bytter på hvem av landene som er rangert først).   Så nei, jeg er ikke bekymret for Norges renommé. 

Anonymkode: c2381...a03

Jeg syns ikke argumentet om at Norge er et av de beste landene å bo i skal være et argument her. Det blir en unnskyldning i denne konteksten, som at vi må mildne det som er faktiske kritikkverdige forhold. Utidig å alltid nevne det. Så går du videre og degradere både Gunilla og Sanna- ergo bør vi egentlig ikke tenke over hva de sier. Selv om Sanna "har noen få poeng" så mener du at intensjonen hennes kun er å få oppmerksomhet/ at vi leser det hun skriver.  Så du tar ikke de på alvor fordi de har sagt og skrevet ting du fra før er mot. Det kaller jeg tankefeil, som at du blander sak med person, og at de dermed "aldri" skriver noe som er riktig. Annet enn når du en sjelden gang ser at Sanna har et poeng. Du avskriver kritikken fordi den ifølge deg kommer fra feil personer. 

Du bør ikke se særlig formildende på dommene i Strasbourg. Vi ble faktisk dømt for å ha brutt menneskerettighetene. Ærlig talt? Det har forøvrig også vært flere demonstrasjoner ifb med dette flere steder.

Selvfølgelig må vi tenke på hvordan andre utenfor Norge oppfatter oss. For meg er det iallefall en selvfølge da jeg har skrevet at det er tider og i situasjoner vi er avhengig av en viss goodwill. Det skjønner jo de fleste. 

Endret av ReneRene
Skrevet
ReneRene skrev (23 minutter siden):

Vel. Jeg er ikke helt enig. At det er vanlig å slå ned på nedlatende og hoverende oppførsel ja, men ikke det fakta at folk har mer enn deg, og kun derfor. Så er det nok også blitt større forskjeller i Norge, og vi har en sterk tendens til å tro at de som sliter egentlig ikke gjør det. For da er det bare feil prioriteringer og tigging uten grunn, så det er mange som ikke skjønner at fattigdom er reelt her. Vi som bor i større byer, og sikkert mindre også - vi ser køene og folk som sliter mer på nært hold. Det er vel mulig også, at de skjuler det bedre på mindre steder på grunn av skam og fordommer? 

Men i andre land så godtar man jo både at folk skiller seg ut og har mer. De oppfører seg kanskje ikke så tilbakestående på tribunen og når andre vinner isteden for dem da. De demonstrerer nok ikke i skiløypa og hoverer før målstreken heller?  Nå var det riktignok enkeltepisoder,- og enkeltmennesker. Men saken var ho at vi forsvarte og bagatelliserte det, og det handler om holdning vi har lagt til oss. Det burde vært slått ned på for å sende et signal om at sånt er ikke greit. 

Du kan være så uenig som du bare vil. Som «bygdetulling» kan jeg si at det å ha lite ikke skjules i bygda mi. Der hjelper vi hverandre så godt det går.

Men bitterhet over egen situasjon og misunnelse for de som har mer eksisterer over hele verden

Skrevet
ReneRene skrev (51 minutter siden):

Hvilke land tenker du på som kritiserer Norge? Du har henvist til et privat innlegg i en svensk avis og innlegg i en norsk avis (Sannas ytringer) som blir publisert for å gi oss et litt annet syn på oss selv. Ingen av delene er kritikk fra et annet land.

Hvilken oppførsel tenker du på og hvilken endring mener du bør gjøres?

Anonymkode: 45e2a...188

Skrevet

Hva har du tenkt til å gjøre med det da? Sitte hjemme å skamme deg? Du eller jeg har null råderett over olje- og gass i Norge og hvorvidt det gjør oss til krigsprofitører. Jeg nekter faktisk å skamme meg over noe jeg ikke har innvirkning over. Kommer fremdeles til å være stolt, takknemlig og glad over de mulighetene jeg fikk i livet da jeg vant livets lotteri ved å bli født her. 

Alle land har noen svin på skauen. Når det avdekkes systematiske feil, som nav-skandalen, er det selvfølgelig viktig at dette følges opp. Det blir det også. Kritikken ligger åpent nettopp fordi det er rom for kritikk. Så hva mener du med nok er nok? Nok hva? 

Anonymkode: 1531d...a0d

Skrevet
ReneRene skrev (3 timer siden):

Selvgodhet igjen. Typisk. Helt typisk. Innun mot å ta litt selvkritikk? 

Er vel ikke selvkritikk når det er du som kritiserer. 

Anonymkode: fbdc4...d01

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg skal si noe jeg mener vi bør endre så er det overforbruket vårt. Vi bør gå regler som tvinger oss til å bo tettere og flere i hvert hus, kjøre mye mindre bil, kjøpe mye mindre klær osv.

Anonymkode: 45e2a...188

ReneRene skrev (2 timer siden):

Holdninger har jo alt å si. Som du selv skriver så handler vi jo ut fra dem. Vi kan jo starte med å være litt åpne for annerledeshet? Ikke kverke enhver som "tror de er noe" ? Det er jo en god start. Og neste gang noen skriver at bv kommer inn i bildet, så kan vi faktisk være såpass åpne å tenke at det er en mulighet for at foreldre er uskyldige? Ikke det typiske "alle som klager på bv er det noe rart med, og bv kommer ikke i bildet uten grunn"

Vi kan også slutte å bruke krigen i Ukraina som et stikk hvis noen forteller om et problem, for kanskje er det sånn at vi faktisk ikke er noen helgener som tenker så mye på om det vi driver med i kjølvannet av krigen er så fantastisk? 

Vi bør ikke minst slutte med å skrike at vi er verdens beste land, og dermed ignorere reelle problemer her? 

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Hva har du tenkt til å gjøre med det da? Sitte hjemme å skamme deg? Du eller jeg har null råderett over olje- og gass i Norge og hvorvidt det gjør oss til krigsprofitører. Jeg nekter faktisk å skamme meg over noe jeg ikke har innvirkning over. Kommer fremdeles til å være stolt, takknemlig og glad over de mulighetene jeg fikk i livet da jeg vant livets lotteri ved å bli født her. 

Alle land har noen svin på skauen. Når det avdekkes systematiske feil, som nav-skandalen, er det selvfølgelig viktig at dette følges opp. Det blir det også. Kritikken ligger åpent nettopp fordi det er rom for kritikk. Så hva mener du med nok er nok? Nok hva? 

Dere kan i det minste ikke spørre om det samme om igjen her. Over her har jeg svart. En av to mer seriøse kommentarer hvor av en som over her også kommer med noen ideer til hva vi kan gjøre. 

Skrevet

Jeg synes vi kunne gitt bort oljefondet vårt til Ukraina jeg. De trenger det langt mer enn vi gjør. De er faktisk i krig, det er ikke vi.

Anonymkode: b9891...c79

Skrevet
ReneRene skrev (3 timer siden):

Så fint. Jeg føler det nok litt annerledes. Grunnen til det er at horisonten min kanskje er litt større da, for jeg får faktisk med meg hva som blir sagt og skrevet om Norge. 

Noe jeg har tatt opp flere ganger her også. Like lite populært hver gang gitt. Og det har nok noe med holdningen å gjøre. Selv om jeg som enkel person ikke har noe å klage på generelt så betyr det ikke at jeg sitter kun og plukker navlelo. Identiteten min har også med hvit jeg kommer fra å gjøre, og hvordan jeg blir møtt. 

Det holder ikke at Luca i Italia behandler meg bra på bistroen sin fordi jeg legger igjen penger. Det handler om hvordan jeg fremstår som person og hva andre tenker om Norge. Vi er faktisk en del av verden selv om vi bor oppi steinrøysa her. Vi trenger at andre er velvillig innstilt til oss. Kanskje mer den dagen det blir virkelig krise. 

Og der kom den. Selvgodheten. At du skjønner mer enn andre fordi xxxx (fyll inn selv, det kommer stadig nye grunner). 

Jeg skammer meg på ingen måte over landet mitt, at noen ting kan bli bedre gjør ikke at jeg ikke er stolt og takknemlig over å bo i et av verdens beste land. 

Anonymkode: 1b91c...a0f

Skrevet
ReneRene skrev (35 minutter siden):

Dere kan i det minste ikke spørre om det samme om igjen her. Over her har jeg svart. En av to mer seriøse kommentarer hvor av en som over her også kommer med noen ideer til hva vi kan gjøre. 

Men du har ikke svart på det her… du snakker bare om ett eller annet «vi» må slutte å gjøre.

Jeg har ikke råderett over olje- og gassindustrien i Norge, ikke jobber jeg i rettsvesenet, ikke kjenner jeg personlig noen av idrettsutøvere fra Norge, tviler på de vil høre på meg om hvordan de skal opptre på tribunen. 

Så hva er det som er nok? Hva mener du bør endres? For jeg klarer ikke helt se sammenhengen mellom å kjøre mindre bil med ulovlig adopsjon fra før årtusenskiftet.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Og der kom den. Selvgodheten. At du skjønner mer enn andre fordi xxxx (fyll inn selv, det kommer stadig nye grunner). 

Jeg skammer meg på ingen måte over landet mitt, at noen ting kan bli bedre gjør ikke at jeg ikke er stolt og takknemlig over å bo i et av verdens beste land. 

Jeg skammer meg heller ikke over landet. Men jeg tror vi bør jenke oss litt som mennesker jevnt over. Vi har blitt ganske bortskjemte og ukritiske, og jeg syns ikke at det er særlig sjarmerende. Jeg tror rett og slett at kritikken vi får er på sin plass, men det betyr ikke at alt er feil med Norge. Jeg fatter ikke hvorfor det ikke går an å være mer nyansert enn hva som kommer til uttrykk her. 

Skrevet
ReneRene skrev (2 timer siden):

Hvorfor det? Hva skjer om vi ikke gjør det? Konkrete hendelser, takk. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men du har ikke svart på det her… du snakker bare om ett eller annet «vi» må slutte å gjøre.

Jeg har ikke råderett over olje- og gassindustrien i Norge, ikke jobber jeg i rettsvesenet, ikke kjenner jeg personlig noen av idrettsutøvere fra Norge, tviler på de vil høre på meg om hvordan de skal opptre på tribunen. 

Så hva er det som er nok? Hva mener du bør endres? For jeg klarer ikke helt se sammenhengen mellom å kjøre mindre bil med ulovlig adopsjon fra før årtusenskiftet.  

Du har vel en stemme? Du kan vel si hva du tenker om kritikken og hvorfor du tror den kommer?  Det er veldig merkelig å bare avfeie det med misunnelse. Jeg har aldri beskyldt noen for å være det, for det ligger fjernt for meg. Vi tar liksom til oss alt det som er skryt, mens kritikk blir vi helt på tuppa over. Så mange tror vi er verdensmestere og at det er så flott å være norsk i ett av verdens beste land, så da kan vi bare selvtilfredse hevde at skryt er på sin plass og kritikk er misunnelse. Det blir for dumt og flaut rett og slett. 

Skrevet

Hvorfor er det ikke lov å være uenig med deg, HI? De som svarer at de ikke er bekymret og ikke skammer seg svarer du med spydigheter, øyerulling og beskyldninger om selvgodhet og manglende selvinnsikt (hvordan kan man ha selvinnsikt på vegne av en nasjon?). 

Jeg er ikke bekymret for Norges rennomme og det at en eller annen som ikke kan skille fiksjon fra virkelighet har skrevet et flåsete innlegg om Norge i en svensk avis får vel knapt en mygg til å skvette. Sånt kan man rett og slett ikke ta alvorlig. 

Anonymkode: 401bb...e5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...