ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #101 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Vel, det er vel sammenblandingen av alvorlige og mindre alvorlige saker (har du LEST artikkelen i Expressen?) på vilt forskjellige nivåer som noen slags bilde på hvor teite nordmenn er, for å konkludere med at "nok er nok" og skjerpings liksom. Du kunne jo nøyd deg med å spørre mer åpent? Men nei, du MÅ konkludere at nå må vi ta tak. Da er debatten allerede ferdig debattert, lukket og låst. Dét provoserer folk, og er ikke et "normalt voksent nivå". Ihvertfall ikke om du er oppriktig interessert i å debattere et tema. Anonymkode: 05ded...293 For deg er det kanskje mindre alvorlige tema at sportsutøvere og familien deres oppfører seg helt uakseptabelt. Jeg tror ikke at det gjør så mye å blande det med mer alvorlige temaer. Eller blir det vanskelig å si noe om ett eller flere da? Det burde jo være omvendt. At alle kunne si noe om ett eksempel i det minste. Men nei. Så var det kommentaren om overforbruk. Vi har en vei å gå der også. Det handler også om holdning. Det ble visst for komplisert.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. mai 2023 #102 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (3 minutter siden): For deg er det kanskje mindre alvorlige tema at sportsutøvere og familien deres oppfører seg helt uakseptabelt. Jeg tror ikke at det gjør så mye å blande det med mer alvorlige temaer. Eller blir det vanskelig å si noe om ett eller flere da? Det burde jo være omvendt. At alle kunne si noe om ett eksempel i det minste. Men nei. Så var det kommentaren om overforbruk. Vi har en vei å gå der også. Det handler også om holdning. Det ble visst for komplisert. Og du fortsetter i samme nedlatende tone og forventer bedre svar…
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #103 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): For deg er det kanskje mindre alvorlige tema at sportsutøvere og familien deres oppfører seg helt uakseptabelt. Jeg tror ikke at det gjør så mye å blande det med mer alvorlige temaer. Eller blir det vanskelig å si noe om ett eller flere da? Det burde jo være omvendt. At alle kunne si noe om ett eksempel i det minste. Men nei. Så var det kommentaren om overforbruk. Vi har en vei å gå der også. Det handler også om holdning. Det ble visst for komplisert. Det er din tur til å lese det jeg skriver. Du kunne valgt å spørre mer åpent, men du konkluderer fikst og ferdig. Du ser det kanskje ikke selv, men det virker provoserende - og spesielt når du går såpass høyt ut som å kritisere et helt folk og deres mentalitet. For komplisert er det neppe, for konklusivt og belærende er vel mer nærliggende. Anonymkode: 05ded...293
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #104 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (19 minutter siden): Når noen bryter et samfunn sitt ideal så oppstår gjerne skam hvis man har selvinnsikt til å forstå det. Det kan korrigere oppførselen din blant annet. Det er det gode som kommer ut av det. Når vi får kritikk som går på tvers av idealene våre så føler man skam. Som når nordmenn handler på en ufin måte for eksempel. Når Norge bryter menneskerettighetene er et annet eksempel. Takk for at du spurte sånn at jeg som tydeligvis er den eneste her som kan føle på det, kan gi deg en forklaring. Men hvorfor skal jeg føle på skam for ting utenfor min rekkevidde? Man kan være sosialt bevisst uten å føle skam. Anonymkode: 1b91c...a0f
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #105 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er din tur til å lese det jeg skriver. Du kunne valgt å spørre mer åpent, men du konkluderer fikst og ferdig. Du ser det kanskje ikke selv, men det virker provoserende - og spesielt når du går såpass høyt ut som å kritisere et helt folk og deres mentalitet. For komplisert er det neppe, for konklusivt og belærende er vel mer nærliggende. Anonymkode: 05ded...293 Enhver skjønner jo at det ikke gjelder alle nesten 5 mill nordmenn. Det har vel kommet frem både av HI og det jeg har svart. Men det blir jo ganske rart at alle her forsvarer og bagatelliserer eksemplene i HI. Det syns jeg faktisk sier litt om en tendens blant nordmenn. Alt som er nevnt er ting som ihvertfall ikke jeg på noen måte syns er okay. Jeg syns det er flaut. Og så får jeg høre i tråden at jeg som er utlending (?) ikke bør mene noe om dette. Alt blir bare for dumt. Og egentlig veldig ironisk. Og dessverre så syns jeg responsen her understreker poenget mitt i HI også, så til de grader. På alle måter.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #106 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (2 minutter siden): Enhver skjønner jo at det ikke gjelder alle nesten 5 mill nordmenn. Det har vel kommet frem både av HI og det jeg har svart. Men det blir jo ganske rart at alle her forsvarer og bagatelliserer eksemplene i HI. Det syns jeg faktisk sier litt om en tendens blant nordmenn. Alt som er nevnt er ting som ihvertfall ikke jeg på noen måte syns er okay. Jeg syns det er flaut. Og så får jeg høre i tråden at jeg som er utlending (?) ikke bør mene noe om dette. Alt blir bare for dumt. Og egentlig veldig ironisk. Og dessverre så syns jeg responsen her understreker poenget mitt i HI også, så til de grader. På alle måter. Skjønner. Så uansett om de som svarer er enige eller uenige med deg, så underbygger det din mening? Anonymkode: 05ded...293
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #107 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Skjønner. Så uansett om de som svarer er enige eller uenige med deg, så underbygger det din mening? Anonymkode: 05ded...293 Jeg mener jo det jeg mener uansett. Om noen hadde kommentert at de var enige og kanskje skrev noe om hvorfor og egne syn. Hva de tenkte grunnen var. Hvorfor vi har forandret oss? Hva vi bør gjøre og ikke. Det er faktisk mye å si om dette. Men isteden ble det bare pjatt fra start av. Jeg var også uenig i en kommentar, men den var saklig og da setter jeg pris på det uavsett- selvfølelgelig. Det er litt problematisk å hele tiden formulere seg forsiktig og varsomt her som om alle her er på verst mulig sted liksom. Det er lav terskel for å bli krenket og å ta alt personlig. Alt må være pedagogisk korrekt og helst må det handle om lette og overfladiske temaer også. Blir matt noen ganger.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. mai 2023 #108 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (15 minutter siden): Jeg mener jo det jeg mener uansett. Om noen hadde kommentert at de var enige og kanskje skrev noe om hvorfor og egne syn. Hva de tenkte grunnen var. Hvorfor vi har forandret oss? Hva vi bør gjøre og ikke. Det er faktisk mye å si om dette. Men isteden ble det bare pjatt fra start av. Jeg var også uenig i en kommentar, men den var saklig og da setter jeg pris på det uavsett- selvfølelgelig. Det er litt problematisk å hele tiden formulere seg forsiktig og varsomt her som om alle her er på verst mulig sted liksom. Det er lav terskel for å bli krenket og å ta alt personlig. Alt må være pedagogisk korrekt og helst må det handle om lette og overfladiske temaer også. Blir matt noen ganger. Altså; folk må få ta opp både lette og tunge tema her inne. Helt uten at det ene er mer høyverdig enn det andre. Ofte handler dessuten debatt om å tilpasse seg mottager. Hvis det du bidrar med alltid blir feil mottatt..?
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #109 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (8 timer siden): Vi fikk hard kritikk i den svenske avisen Expressen på 17 mai, i en kommentar fra Gunilla Brodrej som er redaktør og anmelder i kulturredaksjonen i nevnte avis. Hun kritiserer norsk nyrikdom, oljefondets dyre investeringer og "skitten" virksomhet- der hun hevder Norge profitterer på Ukraina- krigen ved å få olje- og gassinntekter. Hun nevner også grådighet og Exit- dyrking. Fra før har Norge også et mindre heldig rykte blant visse andre land fordi vi har blitt dømt hele 13 ganger i Strasbourg på grunn av praksis i barnevernet som gjelder omsorgsovertakelse, minimalt med samvær barn- foreldre og tvangsadiopsjon. ( ref 2021 ) Så har vi Sanna som kritiserer oss for ganske mye, og så var det tre stupide menn på tribunen i Madrid nylig ( som utenlandske medier tok opp mer enn norske- selvfølgelig ) Det var også de norske gutta som vant sølv på ski og sto der som furtne barn mens vinnerlaget jublet ( jada. Sikkert en bagatell vi ikke bør bry oss om det også ) Og nå blir det granskning fordi vi har drevet ulovlig adopsjon med barn fra utlandet. Menneskehandel altså - brutalt og ærlig sagt Jeg tror vi har slått oss litt for hardt på brystet som "verdens beste land å bo i" litt for ofte ( så fort noen kritiserer eller klager på noe ) Så nå syns jeg at vi bør ta oss selv i nakken i steden. Hardt også. Jeg gidder ikke å dra til utlandet og skamme meg for å si at jeg kommer fra Norge! Nok er nok. Du kommer jo ikke fra Norge, så det er neppe et problem for deg. Anonymkode: 79f22...65a
Gjest Danida Skrevet 22. mai 2023 #110 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (22 minutter siden): Jeg mener jo det jeg mener uansett. Om noen hadde kommentert at de var enige og kanskje skrev noe om hvorfor og egne syn. Hva de tenkte grunnen var. Hvorfor vi har forandret oss? Hva vi bør gjøre og ikke. Det er faktisk mye å si om dette. Men isteden ble det bare pjatt fra start av. Jeg var også uenig i en kommentar, men den var saklig og da setter jeg pris på det uavsett- selvfølelgelig. Det er litt problematisk å hele tiden formulere seg forsiktig og varsomt her som om alle her er på verst mulig sted liksom. Det er lav terskel for å bli krenket og å ta alt personlig. Alt må være pedagogisk korrekt og helst må det handle om lette og overfladiske temaer også. Blir matt noen ganger. Kanskje de ikke ER enige? Kanskje de ikke tror at noen sure idrettsutøvere er så innmari viktig for "renomméet"? Selv syns jeg ikke heller at det er så viktig hva som skjer i Strasbourg, for når man leser de dommene, slår jeg bare fast at det menneskesynet og juss-synet som hersker nedover i Europa, tar mindre hensyn til barnet som eget juridisk objekt. Jeg er helt oppriktig GLAD for at vi i Norge ikke vektlegger "familiens beste" mer enn "barnets beste", ettersom barnet er og blir den svakeste part i familien. Norsk barnevern jobber ut fra et barnesyn som jeg støtter, og domstolen i Strasbourg opererer med et verdisett som er gjengs i andre europeiske land. Jeg håper det aldri blir gjengs i Norge. Ut over det så er det mange ting man ikke nødvendigvis liker med Norge eller nordmenn. F eks liker jeg ikke vårt forhold til NATO og vår avhengighet av olje. Men når undersøkelsene år etter år plasserer Norge i teten over land det er godt å bo i, så blir hovedinnlegget ditt bare rart. Velferd, velstand, demokrati, medvirkning, sysselsetting, infrastruktur, naturressurser og meningsfylt fritid gjør et land godt å leve i. Om idrettsutøvere furter eller om svakerestilte barn får "for mye" hjelp er faktisk ikke med på å gjøre et land dårligere.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #111 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (39 minutter siden): Skjønner. Så uansett om de som svarer er enige eller uenige med deg, så underbygger det din mening? Anonymkode: 05ded...293 Ja, de som er enige, støtter synet hennes, som pr. definisjon er det riktige synet. Og de som er uenige beviser at hun er omgitt av norske idioter. Vinn/vinn, egentlig. Anonymkode: 79f22...65a
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #112 Skrevet 22. mai 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Altså; folk må få ta opp både lette og tunge tema her inne. Helt uten at det ene er mer høyverdig enn det andre. Ofte handler dessuten debatt om å tilpasse seg mottager. Hvis det du bidrar med alltid blir feil mottatt..? Høyverdig? Ja, akkurat som jeg skrev, så er det helt okay med smalltalk. Jeg driver med det selv også, og har ingenting i mot det. Jeg skrev bare at det faktisk må gå an å også ta opp mer "dype" / seriøse tema OGSÅ. Uten at du eller andre føler det blir "høyverdig" og at den som tar det opp "vet best", "er så smart" og "har fasit" Hvis du og andre føler det sånn så bør dere unngå de temaene. Akkurat som at jeg unngår temaer jeg ikke bryr meg om. Det er fullt mulig og ganske lett også. Men så er det som å vifte med et rødt flagg foran en del her tydeligvis, og de kommenterer og kommenterer uten å snakke sak i det hele tatt. Og når jeg prøver å unngå og svare dem, så fortsetter de likevel med kommentarer og hakking. Jesus. Noen ganger er det faktisk gode innlegg i mer seriøse temaer også. Om jeg er enig eller ikke. Så det kan jo skje.. Faktisk. Denne tråden er 90 % tull og fjas. Jeg blir faktisk flau av det også. At voksne holder på sånn.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #113 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (7 timer siden): Les HI på nytt. Jeg gjengir ting som er blitt skrevet om Norge, og ting som har skjedd. Jeg anklager ingen - jeg spør om vi ikke snart bør endre holdning og lære oss å ta selvkritikk! Jeg kan si tusen gode ting om Norge, men det er ikke det dette handler om. Det handler om å se seg selv utenfra, og at vi faktisk er avhengig av et godt rennome. Og at vi da kanskje bør skjerpe oss litt isteden for å sitte og være så selvtilfredse fordi vi jo ikke har noe å klage på! Det er jo akkurat den innstillingen vi bør reflektere litt over da. Men om du har 1000 gode ting og 6-7 dårlige ting, er det ikke da jevnt over ganske bra? Tror du Norge er værre en de fleste andre land i verden? Er det slik at det er bare Norge som bør skjerpe seg, eller bør resten av verden ta i et tak også? For det bør jo ikke bare være oss nordmenn som bør skamme seg, eller tenker du at vi er i en særstilling som gjør at vi må skamme oss litt mer? Anonymkode: c9195...110
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #114 Skrevet 22. mai 2023 Danida skrev (6 minutter siden): Kanskje de ikke ER enige? Kanskje de ikke tror at noen sure idrettsutøvere er så innmari viktig for "renomméet"? Selv syns jeg ikke heller at det er så viktig hva som skjer i Strasbourg, for når man leser de dommene, slår jeg bare fast at det menneskesynet og juss-synet som hersker nedover i Europa, tar mindre hensyn til barnet som eget juridisk objekt. Jeg er helt oppriktig GLAD for at vi i Norge ikke vektlegger "familiens beste" mer enn "barnets beste", ettersom barnet er og blir den svakeste part i familien. Norsk barnevern jobber ut fra et barnesyn som jeg støtter, og domstolen i Strasbourg opererer med et verdisett som er gjengs i andre europeiske land. Jeg håper det aldri blir gjengs i Norge. Ut over det så er det mange ting man ikke nødvendigvis liker med Norge eller nordmenn. F eks liker jeg ikke vårt forhold til NATO og vår avhengighet av olje. Men når undersøkelsene år etter år plasserer Norge i teten over land det er godt å bo i, så blir hovedinnlegget ditt bare rart. Velferd, velstand, demokrati, medvirkning, sysselsetting, infrastruktur, naturressurser og meningsfylt fritid gjør et land godt å leve i. Om idrettsutøvere furter eller om svakerestilte barn får "for mye" hjelp er faktisk ikke med på å gjøre et land dårligere. Det er helt greit at synet på oppdragelse er forskjellig fra Norge og andre land. Vi kan være glade for det, eller ikke. Men jeg syns faktisk at vi må ta på alvor at vi blir dømt. Det er bare ikke greit å bryte menneskerettighetene. Jeg syns at 13 tilfeller er ganske mye. Men det er ikke bare at det skjer- det er vel mer mangel på debatt rundt det. Har ikke lest mye om meninger rundt det. Og nei, det var ikke annet bagatell med de sportsutøvere og familiene. Men det burde også blitt tatt opp. For det BLE faktisk diskutert ganske heftig i flere land. Vi burde tatt avstand fra det og ikke blåst av det. Syns jeg.
Blop Skrevet 22. mai 2023 #115 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (5 minutter siden): Høyverdig? Ja, akkurat som jeg skrev, så er det helt okay med smalltalk. Jeg driver med det selv også, og har ingenting i mot det. Jeg skrev bare at det faktisk må gå an å også ta opp mer "dype" / seriøse tema OGSÅ. Uten at du eller andre føler det blir "høyverdig" og at den som tar det opp "vet best", "er så smart" og "har fasit" Hvis du og andre føler det sånn så bør dere unngå de temaene. Akkurat som at jeg unngår temaer jeg ikke bryr meg om. Det er fullt mulig og ganske lett også. Men så er det som å vifte med et rødt flagg foran en del her tydeligvis, og de kommenterer og kommenterer uten å snakke sak i det hele tatt. Og når jeg prøver å unngå og svare dem, så fortsetter de likevel med kommentarer og hakking. Jesus. Noen ganger er det faktisk gode innlegg i mer seriøse temaer også. Om jeg er enig eller ikke. Så det kan jo skje.. Faktisk. Denne tråden er 90 % tull og fjas. Jeg blir faktisk flau av det også. At voksne holder på sånn. Den som lager hi kan ikke gå høyt ut og virkelig gi uttrykk for at den vet best, er smart og har fasit. Det eneste det fører til, er 90% tull og fjas. Egentlig ikke så vanskelig å skjønne.
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #116 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Men om du har 1000 gode ting og 6-7 dårlige ting, er det ikke da jevnt over ganske bra? Tror du Norge er værre en de fleste andre land i verden? Er det slik at det er bare Norge som bør skjerpe seg, eller bør resten av verden ta i et tak også? For det bør jo ikke bare være oss nordmenn som bør skamme seg, eller tenker du at vi er i en særstilling som gjør at vi må skamme oss litt mer? Anonymkode: c9195...110 De seks, syv tingene er jeg altså bekymret for at det er en dårlig holdning som er grunnen. At vi må lære oss å ta kritikk og ikke gå i fullt angrep når noen mener noe ufordelaktig om oss. Vi har veldig lett for å forsvare oss uten å diskutere ting, og jeg syns det blir feil.
Gjest Danida Skrevet 22. mai 2023 #117 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (6 minutter siden): Det er helt greit at synet på oppdragelse er forskjellig fra Norge og andre land. Vi kan være glade for det, eller ikke. Men jeg syns faktisk at vi må ta på alvor at vi blir dømt. Det er bare ikke greit å bryte menneskerettighetene. Jeg syns at 13 tilfeller er ganske mye. Men det er ikke bare at det skjer- det er vel mer mangel på debatt rundt det. Har ikke lest mye om meninger rundt det. Og nei, det var ikke annet bagatell med de sportsutøvere og familiene. Men det burde også blitt tatt opp. For det BLE faktisk diskutert ganske heftig i flere land. Vi burde tatt avstand fra det og ikke blåst av det. Syns jeg. Ikke "oppdragelse". Oppdragelse er noe annet, og det er ikke det synet som er problematisk her. Det er NETTOPP menneskerettighetene vi er gode på - fordi vi anerkjenner at også barn har de rettighetene. Det gjør ikke flere av dommene i Strasbourg. Juryens kritikk går på at vi satser for mye på barnets beste, og at barnets beste ikke må bøye seg inn under hele familiens beste. På sikt tror og håper jeg at alle land vil innse at barn også er individer med egne rettigheter, ikke et tilbehør til voksne. Og nei, idrett er virkelig ikke så viktig. Herregud. Idrett er lek!
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #118 Skrevet 22. mai 2023 Mener du at hele Norge skal skamme seg fordi noen nordmenn var blærete på en fotballkamp eller noen idrettsutøvere ble skuffet for sølv? Om du tenker at dette er en brist i den norske folkementaliteten så mener jeg du tar feil. De fleste nordmenn, også idrettsutøvere, er ganske ydmyk. Jante-loven står fortsatt ganske sterk og som folkeslag gjør vi ofte mindre av oss enn andre. Vi har også noen som er litt mer høye på seg selv, men det er de som er de unorske. Har du sett en fotballkamp i England, Spania, Italia f.eks. (på TV)? Har du sett og lest om hvordan publikum oppfører seg? Sett når Djurgården spiller lokaloppgjør i Sverige? Skal man skamme seg om noen oppfører seg teit på en fotballkamp må store deler av verden skamme seg konstant. Og da mister skam mye av sin virkning. Går du rundt og skammer deg hver gang du ser noen som gjør noe dumt eller er det bare når det skrives om i utenlandsk presse? Om jeg synes noen argumenterer tåpelig og ødelegger for gode diskusjoner, skal jeg da skamme meg? Angående idrettsutøvere som er misfornøyd med sølv. Har du sett fotballag som nettopp har tapt finalen i VM eller Champions Leauge? Feirer de sølvet? Et klubblag i Champions Leauge har ofte spillere fra mange forskjellige land. Skal alle disse innbyggerne skamme seg? Du argumenterer som om en menneskerett er en menneskerett, men det er mange nyanser her. Det er stor forskjell på å bli frikjent for de viktigste punktene, men dømt på at prosessen burde vært bedre og det å f.eks. bli dømt for tortur som andre land kan bli. Norge tar nok resultatet til etterretning angående at prosessen bør gå litt saktere i noen tilfeller og være litt åpnere lenger på utfallet. Ikke for at utenlandsk presse skal skrive bedre om oss, men fordi vi ønsker å bi et bedre tilbud til folk i Norge. Norge fikk forøvrig medhold i det aller meste i menneskerettsdomstolen og kunne faktisk gått ut og sagt at de vant. De som bryr seg om sakene setter seg inn i hva Norge er dømt for og frikjent for. Det gir et mye mer nyanset bildet enn "Norge er dømt", når Norge strengt tatt ble frikjent på de fleste punktene. Man kan også debattere hva en menneskerett er når barns rettigheter står mot foreldrenes rettigheter. Norge vekter barns rettigheter høyt, mens andre land vekter foreldre og det biologiske prinsippet høyere. Det er forskjell på en diskusjon og en krangel. En diskusjon gir deltagerne mulighet til å komme med sine synspunkt og de andre deltagerne er åpen for å lytte på de andre selv om de ikke er enig. I en diskusjon er meningsutvekslingen viktig og intensjonen er ikke at alle skal være enig. En krangel er lukket. Der ønsker man å overbevise andre. Klarer man ikke det med argumenter går man til skitne triks som å devaluere svarene med at en selv har videre horisont, at de andre bagatellisere, de andre har ikke forstått noe som burde vært opplagt osv. Skal man diskutere, hjelper det å ha et tema/en fellesnevner å diskutere, ikke bare mange løse påstander og bastante utsagn som "nok er nok" (hva er nok?). Det at man har side opp og side ned med en tråd her betyr ikke at det er en god diskusjon. Det kan også være en ganske kjedelig krangel. Ønsker man diskusjoner rundt et tema bør man nok sette seg mer inn i forskjeller på diskusjoner og krangler. Er det bare å provosere man vil så er det jo ikke så farlig. Anonymkode: c2381...a03
Gjest Danida Skrevet 22. mai 2023 #119 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (3 minutter siden): De seks, syv tingene er jeg altså bekymret for at det er en dårlig holdning som er grunnen. At vi må lære oss å ta kritikk og ikke gå i fullt angrep når noen mener noe ufordelaktig om oss. Vi har veldig lett for å forsvare oss uten å diskutere ting, og jeg syns det blir feil. Det tyder vel på at du ikke har vært lenge nok i Norge. For meg som har levd her hele livet ser jeg noe helt annet. Bl a at nordmenn generelt er helt sikre på at alle andre har funnet på noe bedre og klokere, og at vi må kopiere dem. Selv etter at det har vist seg at det ikke funker. Ta thatcherisme som eksempel: ALLE feilene som ble gjort i GB, måtte vi herme etter. Oppsplitting av jernbanen. New public management i helsevesenet. Reklamefinansiert fjernsyn. Kommersialisering av elektrisitetsverkene. Markedsstyrt velferd som barnevern og barnehager. Et helt skred av idiotiske eksperimenter som resten av verden tar avstand fra ett for ett, må vi i Norge teste ut helt selv, for vi er sikre på at de andre hadde litt mer rett enn oss likevel. Selv om den beste velferds- og demokratimodellen er og blir nordisk parlamentarisme og sosialdemokrati. For utjevning, folkehelse, arbeidsliv og miljø er dette den beste måten å leve på - med forbehold om at forbruket går ned - og det bør vi heller spre til alle land! I stedet for å importere dritt utenfra.
Gjest Danida Skrevet 22. mai 2023 #120 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Man kan også debattere hva en menneskerett er når barns rettigheter står mot foreldrenes rettigheter. Norge vekter barns rettigheter høyt, mens andre land vekter foreldre og det biologiske prinsippet høyere. VIKTIG!
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #121 Skrevet 22. mai 2023 Danida skrev (4 minutter siden): Det tyder vel på at du ikke har vært lenge nok i Norge. For meg som har levd her hele livet ser jeg noe helt annet. Bl a at nordmenn generelt er helt sikre på at alle andre har funnet på noe bedre og klokere, og at vi må kopiere dem. Selv etter at det har vist seg at det ikke funker. Ta thatcherisme som eksempel: ALLE feilene som ble gjort i GB, måtte vi herme etter. Oppsplitting av jernbanen. New public management i helsevesenet. Reklamefinansiert fjernsyn. Kommersialisering av elektrisitetsverkene. Markedsstyrt velferd som barnevern og barnehager. Et helt skred av idiotiske eksperimenter som resten av verden tar avstand fra ett for ett, må vi i Norge teste ut helt selv, for vi er sikre på at de andre hadde litt mer rett enn oss likevel. Selv om den beste velferds- og demokratimodellen er og blir nordisk parlamentarisme og sosialdemokrati. For utjevning, folkehelse, arbeidsliv og miljø er dette den beste måten å leve på - med forbehold om at forbruket går ned - og det bør vi heller spre til alle land! I stedet for å importere dritt utenfra. Hva er de argumentene med at jeg ikke er norsk, og ikke har vært her lenge nok?? Det er jo ren hersketeknikk. Jeg har vel akkurat like mye ytringsfrihet som alle andre her, og det er ikke at jeg ikke reflekterer eller tenker noe mindre enn andre her heller. Syns det er veldig upassende og diskrimerende å komme med sånt. Vi kan godt være uenige om verdier. Om alt fra oppdragelse til oppførsel blant sportsutøvere. Det er helt fint, bare det er det vi diskuterer og ikke hvilket opphav de som diskuterer har, og hvor begrenset de liksom skal bli pga det.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #122 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (1 time siden): Jeg mener jo det jeg mener uansett. Om noen hadde kommentert at de var enige og kanskje skrev noe om hvorfor og egne syn. Hva de tenkte grunnen var. Hvorfor vi har forandret oss? Hva vi bør gjøre og ikke. Det er faktisk mye å si om dette. Men isteden ble det bare pjatt fra start av. Jeg var også uenig i en kommentar, men den var saklig og da setter jeg pris på det uavsett- selvfølelgelig. Det er litt problematisk å hele tiden formulere seg forsiktig og varsomt her som om alle her er på verst mulig sted liksom. Det er lav terskel for å bli krenket og å ta alt personlig. Alt må være pedagogisk korrekt og helst må det handle om lette og overfladiske temaer også. Blir matt noen ganger. Ja, vi mener jo det vi mener. Men da er det nok enklere å ikke starte innlegget med et spørsmål, når poenget ditt utelukkende er å uttrykke din mening og få støtte for det. Med den noe bastante inngangen til temaet får du ikke gode svar på om andre også er bekymret for Norges rennomé (eller eventuelle motforestillinger!), og når du i tillegg bruker ord som barnslig, "kjære Gud", selvgod, 🙄 og ikke minst, tilbakestående, da holder du deg ikke på den rene stien du mener du er på. Og nei, det er ikke særlig vanskelig å formulere seg varsomt nok til at diskusjonen blir på et ok nivå. Og nei, temaene trenger ikke være lette og overfladiske. Temperatur kan man aldri garantere seg mot, men om man vil drøfte et tyngre tema enn "hvilken sommerdyne har du?" er det smart å tenke på hvordan man uttrykker seg. Dette er jo ikke nettopp første gangen du starter en tråd som ender i mega-meta-diskusjon, så det kan jo tenkes det er noe med formen din som virker aktiverende på publikum? Anonymkode: 05ded...293
ReneRene Skrevet 22. mai 2023 Forfatter #123 Skrevet 22. mai 2023 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Ja, vi mener jo det vi mener. Men da er det nok enklere å ikke starte innlegget med et spørsmål, når poenget ditt utelukkende er å uttrykke din mening og få støtte for det. Med den noe bastante inngangen til temaet får du ikke gode svar på om andre også er bekymret for Norges rennomé (eller eventuelle motforestillinger!), og når du i tillegg bruker ord som barnslig, "kjære Gud", selvgod, 🙄 og ikke minst, tilbakestående, da holder du deg ikke på den rene stien du mener du er på. Og nei, det er ikke særlig vanskelig å formulere seg varsomt nok til at diskusjonen blir på et ok nivå. Og nei, temaene trenger ikke være lette og overfladiske. Temperatur kan man aldri garantere seg mot, men om man vil drøfte et tyngre tema enn "hvilken sommerdyne har du?" er det smart å tenke på hvordan man uttrykker seg. Dette er jo ikke nettopp første gangen du starter en tråd som ender i mega-meta-diskusjon, så det kan jo tenkes det er noe med formen din som virker aktiverende på publikum? Anonymkode: 05ded...293 Jeg blåser i om det blir temperatur og uenighet i en tråd. Men jeg orker ikke så mye dumheter som kan komme. Det er kommentarer det faktisk er en prestasjon å kunne svare på her, for det er liksom så jævli far out. Men for all del, jeg har ikke noe imot hverken argumenter eller engasjement altså- det syns jeg er helt ok. Men jeg bør ikke starte så mye her inne. Noen ok innlegg kommer det jo, og det er fint. Resten er barnsligheter Jeg har aldri kalt noen "tilbakestående" før, men jeg fant ikke en bedre betegnelse på tre halvgamle/ gamle menn som står og provoserer en gjeng fra VIP- tribunen så de blir kastet ut fra plassen. Eller en som provoserer konkurrenter med idiotisk oppførsel i skisporet gang på gang, og som kjører i fylla og stikker fra kompisen og blir tatt enda en gang og synger en "morsom" julesang. Herregud det er så sykt pinlig at folk ikke bare forsvarer det, men syns det er noe å heie på også. Sånn oppførsel kaller jeg fint "tilbakestående" altså. At gutta som vant sølv ble stående med geipen og armene hengende ned på medaljeutdeling er også så sykt flaut. Hvem oppfører seg som dette jeg har nevnt nå? Og ikke bare at de oppfører seg sånn- men de blir liksom applaudert og forsvart også. Og da sier jeg gjerne både "kjære Gud" og "herregud" og whatever. Jeg hadde ikke tenkt å legge dette innlegget ut noe annet sted enn her på forumet, så bær over med slike uttrykk. Tror ikke at det er så farlig gitt.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 22. mai 2023 #124 Skrevet 22. mai 2023 ReneRene skrev (4 minutter siden): Jeg blåser i om det blir temperatur og uenighet i en tråd. Men jeg orker ikke så mye dumheter som kan komme. Det er kommentarer det faktisk er en prestasjon å kunne svare på her, for det er liksom så jævli far out. Men for all del, jeg har ikke noe imot hverken argumenter eller engasjement altså- det syns jeg er helt ok. Men jeg bør ikke starte så mye her inne. Noen ok innlegg kommer det jo, og det er fint. Resten er barnsligheter Jeg har aldri kalt noen "tilbakestående" før, men jeg fant ikke en bedre betegnelse på tre halvgamle/ gamle menn som står og provoserer en gjeng fra VIP- tribunen så de blir kastet ut fra plassen. Eller en som provoserer konkurrenter med idiotisk oppførsel i skisporet gang på gang, og som kjører i fylla og stikker fra kompisen og blir tatt enda en gang og synger en "morsom" julesang. Herregud det er så sykt pinlig at folk ikke bare forsvarer det, men syns det er noe å heie på også. Sånn oppførsel kaller jeg fint "tilbakestående" altså. At gutta som vant sølv ble stående med geipen og armene hengende ned på medaljeutdeling er også så sykt flaut. Hvem oppfører seg som dette jeg har nevnt nå? Og ikke bare at de oppfører seg sånn- men de blir liksom applaudert og forsvart også. Og da sier jeg gjerne både "kjære Gud" og "herregud" og whatever. Jeg hadde ikke tenkt å legge dette innlegget ut noe annet sted enn her på forumet, så bær over med slike uttrykk. Tror ikke at det er så farlig gitt. Mulig at det ikke er så farlig, men da blir også debatten sånn den blir. Du setter premissene.
Anonym bruker Skrevet 22. mai 2023 #125 Skrevet 22. mai 2023 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden): Mulig at det ikke er så farlig, men da blir også debatten sånn den blir. Du setter premissene. Dette. Forøvrig er det ingen i denne tråden som har uttrykt støtte for eller applaudert fyllekjøring eller fotball-idioti. Anonymkode: 05ded...293
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå