Gå til innhold

Noen som blir bekymret for Norges rennome her?

Anbefalte innlegg

ReneRene skrev (6 minutter siden):

Er det ikke et problem at noen ser på oss som krigsprofitører og at vi har blitt dømt 13 ganger i Strasbourg? At vi er dømt for å ha brutt menneskerettighetene? 

At sportsutøvere og deres foreldre m. venner skaper negative overskrifter og diskusjon i utlandet? 

Er det ikke alvorlig nok fordi vi ikke tar det alvorlig nok? 

Vi kan ikke flyte på et godt gammelt rennome hele tiden og tro at ingenting påvirker det. Vi bør tenke oss litt om. Ganske mye syns jeg. Ikke avfeie alt fordi vi har et godt rykte fra før. Det kan faktisk snu. Og det vil jeg helst ikke. Selv om jeg personlig har det bra. 

Nei. Det er ikke alvorlig nok. Det er ingenting.

Sportsutøvere som skaper overskrifter, er du seriøs?? 

Anonymkode: 1b91c...a0f

Fortsetter under...

ReneRene skrev (1 minutt siden):

Så siden du kunne hatt det verre i andre land, så trenger vi ikke å gå litt i oss selv? Vi trenger ikke å ta det alvorlig siden det er verre i Uganda?

Beklager, men jeg skjønner ikke tankegangen. 

Misforstår du med vilje? 

Hvis ikke barnevernet hadde grepet inn når foreldre slår barna sine i Norge, så hadde barn blitt mishandlet. Bedre med en gang for mye enn en gang for lite. Barn blir voldtatt av familie og venner, i Norge har vi barnevern som griper inn. Kritikken vi får er bagateller om du ser på verdensbildet. Vi profitterer heller ikke på Ukraina. Selv om olje og gass øker i pris, så sender vi mer penger til Ukraina enn det vi tjener på det. Helheten er viktig her

Anonymkode: 80b79...016

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Poenget er at selv om det selvsagt er noe å jobbe med i alle land så lever vi tross alt i verdens beste land. Vi må ta de skrapene vi får på alvor, men det betyr ikke at vi trenger å skamme oss over Norge. 

Jeg snakker ikke om "alle" land. Jeg snakker om Norge. Og jo vi bør faktisk skamme oss for flere ting av det jeg har nevnt. Også fordi vi har drevet ulovlig adopsjon av barn. 

Men det er kanskje problemet. At vi har sluttet å skamme oss. 

ReneRene skrev (3 minutter siden):

Hvorfor bagatelliserer du? Er det ikke alvorlig nok det som har skjedd? 

Kan du, med egne ord forklare hva vi er dømt for? For det kan virke som at du ikke har fått med deg det?

mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det er jo viktig å få frem akkurat HVA vi har gjort galt og HVA vi er dømt for. Det er ikke å bagatellisere når man sier det hun sier her.

Jeg har ikke skrevet en eneste ting om annet enn at vi er dømt for å ha brutt menneskerettighetene. Det trengs ingen nærmere forklaring med mindre man vil bagatellisere. 

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun retter deg. Hvorfor bagatelliserer du at du gir feil informasjon? 

Jeg har ikke skrevet noe som trengs å rettes. Vi har brutt menneskerettighetene. Punktum. Vi har adoptert bort andres barn. Punktum. Vi har blitt dømt 13 ganger. Punktum 

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nei. Det er ikke alvorlig nok. Det er ingenting.

Sportsutøvere som skaper overskrifter, er du seriøs?? 

Ja,jeg er seriøs. Hvis du tror at sånn oppførsel ikke blir snakket om så tar du feil. Og det handler om en ting i rekken. Ikke at det var det alvorligste. 

ReneRene skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke skrevet en eneste ting om annet enn at vi er dømt for å ha brutt menneskerettighetene. Det trengs ingen nærmere forklaring med mindre man vil bagatellisere. 

I og med at det finnes en haug av menneskerettigheter, og vi ikke er fullt ut dømt for brudd på dem, så trengs det

Jeg har ikke skrevet noe som trengs å rettes. Vi har brutt menneskerettighetene. Punktum. Vi har adoptert bort andres barn. Punktum. Vi har blitt dømt 13 ganger. Punktum 

Ikke i alle sakene….

ReneRene skrev (9 minutter siden):

Jeg snakker ikke om "alle" land. Jeg snakker om Norge. Og jo vi bør faktisk skamme oss for flere ting av det jeg har nevnt. Også fordi vi har drevet ulovlig adopsjon av barn. 

Men det er kanskje problemet. At vi har sluttet å skamme oss. 

Jeg tror at det er der mye av problemene dine ligger. Du kjenner på mye skam, og vil at andre også skal gjøre det. Skam er en lite konstruktiv følelse og lite godt kommer ut av å skamme seg. 

I og med at det finnes en haug av menneskerettigheter, og vi ikke er fullt ut dømt for brudd på dem, så trengs det

Ikke i alle sakene….

Hva er det du snakker om?  Vi har ikke blitt dømt...fullt ut?? 

Herreningud. Hva skal man svare på sånt som dette egentlig?  

ReneRene skrev (31 minutter siden):

Les gjennom tråden du. Jeg tenkte faktisk at etter flere tilfeller i det siste med kritisk blikk på hva vi gjør og har gjort- at noen andre også gremmes litt. Men her handler det om at jeg tror jeg vet best, at jeg er "utlending", noe om uføretrygd og meg opp og i mente. Det er to som har bidratt mer seriøst. Den ene er jeg enig med, den andre veldig uenig med. Men de snakket ihvertfall sak. Resten vil ikke stilling til tema i det hele tatt. Bare  barnslige kommentarer om at "vi er et av verdens beste land" og misunnelse. 

Kjære Gud. Det er er forum hvor voksne bør diskutere litt seriøse tema også. Syns jeg. 

Du skriver i en tone som gjør det hele en smule uspiselig, og dessuten sauser du sammen eksempler som er helt urelatert til hverandre. Dustete skiløpere og folk på fotballkamp har i mitt hode absolutt ingenting med menneskerettigheter* eller krigsprofittering å gjøre, og vitner heller ikke om noen slags flaws i den norske folkesjela liksom. Det inviterer så absolutt ikke til noen god å saklig debatt, og avhjelpes heller ikke av den vurderende tonen du antar, som besitter av sannheten og korrekt vurdering til enhver tid.

Jeg kan forøvrig godt være enig i at det er endel nordmenn som har uspiselig atferd, av typen "vi kan kjøpe hele Syden". Men eksemplene dine og tonen din gjør det ikke spesielt fristende å bidra med slike eksempler, om det betyr at jeg må kjøpe resten av innleggene dine.

*Når det gjelder menneskerettigheter er det viktig å ta med i betraktningen, som noen andre skrev, at dommene fra Strasbourg overhodet ikke er uenige i selve omsorgsovertakelsene, som det er lett å få inntrykk av via mediene. Nå er det ikke sånn at jeg synes barnevernet er fritatt fra kritikk, eller at det ikke finnes ting å kritisere der, men det er også mulig å argumentere for at Norge i større grad er opptatt av barns ve og vel, heller enn foreldrenes rett til familieliv.

Anonymkode: 05ded...293

ReneRene skrev (5 minutter siden):

Ja,jeg er seriøs. Hvis du tror at sånn oppførsel ikke blir snakket om så tar du feil. Og det handler om en ting i rekken. Ikke at det var det alvorligste. 

Og hva så om det blir snakket om? Det betyr ingenting. Det er gårsdagens nyheter. 

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tror at det er der mye av problemene dine ligger. Du kjenner på mye skam, og vil at andre også skal gjøre det. Skam er en lite konstruktiv følelse og lite godt kommer ut av å skamme seg. 

Nei, jeg kjenner ikke på mye skam. Men ja, jeg syns det er påfallende lite skam her. Det er jo muligens det jeg tror kan være det store problemet til mange nordmenn. 

Du skriver i en tone som gjør det hele en smule uspiselig, og dessuten sauser du sammen eksempler som er helt urelatert til hverandre. Dustete skiløpere og folk på fotballkamp har i mitt hode absolutt ingenting med menneskerettigheter* eller krigsprofittering å gjøre, og vitner heller ikke om noen slags flaws i den norske folkesjela liksom. Det inviterer så absolutt ikke til noen god å saklig debatt, og avhjelpes heller ikke av den vurderende tonen du antar, som besitter av sannheten og korrekt vurdering til enhver tid.

Jeg kan forøvrig godt være enig i at det er endel nordmenn som har uspiselig atferd, av typen "vi kan kjøpe hele Syden". Men eksemplene dine og tonen din gjør det ikke spesielt fristende å bidra med slike eksempler, om det betyr at jeg må kjøpe resten av innleggene dine.

*Når det gjelder menneskerettigheter er det viktig å ta med i betraktningen, som noen andre skrev, at dommene fra Strasbourg overhodet ikke er uenige i selve omsorgsovertakelsene, som det er lett å få inntrykk av via mediene. Nå er det ikke sånn at jeg synes barnevernet er fritatt fra kritikk, eller at det ikke finnes ting å kritisere der, men det er også mulig å argumentere for at Norge i større grad er opptatt av barns ve og vel, heller enn foreldrenes rett til familieliv.

Ja, jeg er sikkert den mest uspiselige her. Les gjennom kommentarene du. Så kan du jo se hvem som står for både angrep og brukerdebatt her. Værsågod- be my guest. 

Vet du ikke hva jeg snakker om, så bør du ikke uttale deg om dette kanskje? Da er det en sjanse for at du ikke helt vet hva som skjer i en menneskerettighetsdomstol? 

Ja, jeg er sikkert den mest uspiselige her. Les gjennom kommentarene du. Så kan du jo se hvem som står for både angrep og brukerdebatt her. Værsågod- be my guest. 

Jeg snakker ikke om hvem som er mest uspiselig, men hvorvidt du inviterer til god debatt eller ei.

Hva man svarer? Vel, hvis man vet hva man snakker om så sier man nettopp det. Hvis du  derimot IKKE vet hva du har breka om i snart fire sider ville det være på sin plass å ti stille nå. 

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg snakker ikke om hvem som er mest uspiselig, men hvorvidt du inviterer til god debatt eller ei.

Så da må du nesten utdype hva som var feil med HI. Jeg var helt saklig uten fnugg av hverken angrep eller usakligheter. Helt ryddig med info og spørsmål. Deretter kan du gå gjennom kommentarene. 

Takker ihvertfall de to som faktisk klarte å være på en normalt voksent nivå her. 

Så da må du nesten utdype hva som var feil med HI. Jeg var helt saklig uten fnugg av hverken angrep eller usakligheter. Helt ryddig med info og spørsmål. Deretter kan du gå gjennom kommentarene. 

Takker ihvertfall de to som faktisk klarte å være på en normalt voksent nivå her. 

Og gjennom tråden? Kun saklig og uten usakligheter? 

ReneRene skrev (37 minutter siden):

Nei, jeg kjenner ikke på mye skam. Men ja, jeg syns det er påfallende lite skam her. Det er jo muligens det jeg tror kan være det store problemet til mange nordmenn. 

Hva godt kommer av å skamme seg? Hvor tidlig skal vi begynne å skamme oss? 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hva godt kommer av å skamme seg? Hvor tidlig skal vi begynne å skamme oss? 

Når noen bryter et samfunn sitt ideal så oppstår gjerne skam hvis man har selvinnsikt til å forstå det. Det kan korrigere oppførselen din blant annet. Det er det gode som kommer ut av det. Når vi får kritikk som går på tvers av idealene våre så føler man skam. Som når nordmenn handler på en ufin måte for eksempel. Når Norge bryter menneskerettighetene er et annet eksempel. Takk for at du spurte sånn at jeg som tydeligvis er den eneste her som kan føle på det, kan gi deg en forklaring. 

Vel, det er vel sammenblandingen av alvorlige og mindre alvorlige saker (har du LEST artikkelen i Expressen?) på vilt forskjellige nivåer som noen slags bilde på hvor teite nordmenn er, for å konkludere med at "nok er nok" og skjerpings liksom. Du kunne jo nøyd deg med å spørre mer åpent? Men nei, du MÅ konkludere at nå må vi ta tak. Da er debatten allerede ferdig debattert, lukket og låst. Dét provoserer folk, og er ikke et "normalt voksent nivå". Ihvertfall ikke om du er oppriktig interessert i å debattere et tema.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...