Gå til innhold

100% ufør eller beholde litt jobb?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men du kan ikke søke graden selv.

Anonymkode: 19bbd...8b8

Neivel, det er legen min som sier at vi enten må søke om full eller gradert ufør. Da kan han ikke dette da eller? Hva NAV bestemmer er jo en annen sak, men legen må da ha noe å si for hva vi søker om, hva han anbefaler?

Anonymkode: 9c343...4da

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

men..man kan ikke bare ta ufør slik som man vil.Mye man skal igjennom før den tid. Blir sykemelding først bla. Man går ikke rett på ufør fra uka av liksom. 

Jeg brukte 8 år før jeg ble ufør, måtte på aap, utredning, måtte på 4 ukers behandlingsopplegg jeg ikke trengte via nav, prøve tiltak osv. . Var alvorlig trafikkskadd. Smerter 24/7. Klarer ikke lage middag eller dusje. 

Her burde HI bytte jobb. 

Anonymkode: bab3a...f87

Legen til HI anbefaler 100% uføre, hun har allerede brukt AAP tiden.
Det skrev hun i hovedinnlegget, og det var det jeg svarte på.
Tror legen til HI har mer oversikt over hva som er, og ikke er mulig her

Anonymkode: fa068...063

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Neivel, det er legen min som sier at vi enten må søke om full eller gradert ufør. Da kan han ikke dette da eller? Hva NAV bestemmer er jo en annen sak, men legen må da ha noe å si for hva vi søker om, hva han anbefaler?

Legen bestemmer det heller ikke, legen din bestemmer ingenting.  Legen gir sin anbefaling, så er det Nav som vurderer og bestemmer. Du er på slutten av AAP, hva sier saksbehandleren din på Nav? Han/hun må åpne for at du skal kunne søke uføretrygd.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Bør du ikke forsøke en annen jobb før du blir uføretrygdet?

Tre barn under 9 er ikke noe samfunnet bør betale for, hva med en enkel jobb i kassa på rema?

Ikke rart velferdssamfunnet kneler

Anonymkode: e7438...624

Jeg har selv angst å da hadde butikk vært noe av det verste jeg kunne tenke meg! Det er utrolig stressende jobb når det er mye folk som forverrer angsten,å kundekontakt er også veldig vanskelig når en har angst. Har selv fått AAP i 2 år å skal nå begynne å jobbe igjen,men har sagt at butikkjobber er helt uaktuelt ettersom jeg har angst. Det hadde NAV full forståelse for;så finnet heller en annen jobb.

Anonymkode: 58376...2a8

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Legen bestemmer det heller ikke, legen din bestemmer ingenting.  Legen gir sin anbefaling, så er det Nav som vurderer og bestemmer. Du er på slutten av AAP, hva sier saksbehandleren din på Nav? Han/hun må åpne for at du skal kunne søke uføretrygd.

NAV er klare for at jeg skal søke om uføre, de ser jo også at jeg ikke blir friskere, tvert imot. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mulig dumt spørsmål,  men har du forsøkt å bytte jobb?

Jeg var heldig og traff på en knallflink psykolog. Han hjalp meg med angsten, og nå har jeg skiftet jobb. Jeg kommer jo aldri til å bli 100 % angstfri,  men ikke noe særlig problemer etter at jeg skiftet jobb.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men hjemmekontor trigger faktisk angsten veldig til meg. Da føler jeg meg helt alene og utenfor. På jobb er jeg en del av noe større som gjør godt for psyken min.

Anonymkode: 3b2ad...4b2

Kan jeg spørre hvilke jobb du har nå? Har selv angst men skal tilbake til arbeidslivet,vet bare ikke helt hvilke jobb som kan passe. Her hadde butikkjobb forverret angsten garantert så ser etter noe annet.

Anonymkode: 58376...2a8

Skrevet

Veldig spesielt at du ikke gidder prøve ny jobb engang. At det er ufør som er eneste alternativ. Veldig spesielt. 

Anonymkode: 13722...a7f

Skrevet
Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

NAV er klare for at jeg skal søke om uføre, de ser jo også at jeg ikke blir friskere, tvert imot. 

Da er det bare å søke og la det gå sin gang.

Skrevet

Du får ikke 100% ufør når du står i 30% jobb.

Da må du sykemeldes 100% og det må dokumenteres fra minst to leger, hvorav en spesialist (i ditt tilfelle lege og psykolog) at du ikke lenger klarer å jobbe.

Anonymkode: caae4...35d

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Veldig spesielt at du ikke gidder prøve ny jobb engang. At det er ufør som er eneste alternativ. Veldig spesielt. 

Du skjønner at det ikke er nøyaktig den jobben jeg har som er problemet? Men at arbeidsmengde og stress ved å stå i en jobb i tillegg til det andre i livet som blir for mye? 

Hvordan går det an å bli så uvitende om hvordan ting fungerer?? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du får ikke 100% ufør når du står i 30% jobb.

Da må du sykemeldes 100% og det må dokumenteres fra minst to leger, hvorav en spesialist (i ditt tilfelle lege og psykolog) at du ikke lenger klarer å jobbe.

Anonymkode: caae4...35d

Psykologen støtter meg på det om jeg velger å høre på legen. Jeg kan ikke sykemeldes nå da på AAP. Men kan jo trappe ned mer på stillingen og øke AAP delen, men kan vel ikke søke mer AAP nå uansett når tida er gått ut. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ja, jobbet 100% uten noen problemer før. Ikke hatt angst før jeg ble utbrent heller. Alle symptomer er nye og alt kom da jeg gikk på den smellen. Den kom midt i småbarnskaoset etter tunge svangerskap og tung småbarnsperiode, med ett barn med ekstra utfordringer. 

Største forskjellen er jo at da hadde jeg ikke barn, og kunne slappe av etter jobb og all tid var "egentid". 

Det er jo veldig positivt og jeg tenker at det er mulig på sikt for deg å bli frisk når barna vokser til og blir mer selvgående. Hvis du har nettverk/familie ville jeg bedt om hjelp, dersom du ikke allerede har gjort det.

Anonymkode: 3676c...d27

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du skjønner at det ikke er nøyaktig den jobben jeg har som er problemet? Men at arbeidsmengde og stress ved å stå i en jobb i tillegg til det andre i livet som blir for mye? 

Hvordan går det an å bli så uvitende om hvordan ting fungerer?? 

Fordi du starter hele diskusjonen med at jobben stresser, utbrent osv. Syns det er veldig spesielt at du ikke gidder prøve en annen jobb engang. Og uføre er ikke noe å bli rik på, så hvorfor ikke søke deg over i en annen jobb med lavere prosent? Vi er mange som har barn og jobb og alt det medfører og for noen er redusert stilling en løsning. Ikke ufør. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi du starter hele diskusjonen med at jobben stresser, utbrent osv. Syns det er veldig spesielt at du ikke gidder prøve en annen jobb engang. Og uføre er ikke noe å bli rik på, så hvorfor ikke søke deg over i en annen jobb med lavere prosent? Vi er mange som har barn og jobb og alt det medfører og for noen er redusert stilling en løsning. Ikke ufør. 

Hvis man er syk, så skal man skal være forsiktig med å gå ned i redusert stilling, sånn at man ikke havner i den beryktede uførefella.

Skrevet

Er du ferdig avklart?

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Det er jo veldig positivt og jeg tenker at det er mulig på sikt for deg å bli frisk når barna vokser til og blir mer selvgående. Hvis du har nettverk/familie ville jeg bedt om hjelp, dersom du ikke allerede har gjort det.

Anonymkode: 3676c...d27

Ja, det er litt det jeg tenker og, at kanskje om jeg får helt fri fra jobb og jobbrelatert stress, kanskje jeg greier bygge meg opp igjen til slik jeg var. Kanskje jeg greier søke jobb igjen om noen år, hvis noen vil ha meg da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Tja, fordi jeg er syk kanskje? Eller missa du den delen? Gå ut i sola og bli stein du. 

Skrevet

ingen ansetter noen 30% som kommer og går etter dagsform. 

Joda, søker du en jobb som tillkallingsvikar så har du mulighet til å bestemme selv om det passer dagsformen din,

Jeg er der. ;)

Anonymkode: 9ff2d...119

Skrevet
Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Psykologen støtter meg på det om jeg velger å høre på legen. Jeg kan ikke sykemeldes nå da på AAP. Men kan jo trappe ned mer på stillingen og øke AAP delen, men kan vel ikke søke mer AAP nå uansett når tida er gått ut. 

Hvis det er klart for å søke ufør, som du skriver over her, så regnes du som ferdig avklart. Om du står i 30% stilling nå som du er ferdig avklart så er det den inntekten som brukes når NAV regner på hva inntektstapet ditt er og det er ut fra det uføregraden din beregnes. Legen skal skrive en legeerklæring, men det er ikke legen som bestemmer uføregrad. Om han/hun mener at du ikke er arbeidsfør så er det kanskje litt underlig om det ikke har kommet fram tidligere i prosessen. Har du jobbet 30% hele tiden, både da du var sykemeldt og alle årene på AAP?

Anonymkode: 0efc4...755

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Joda, søker du en jobb som tillkallingsvikar så har du mulighet til å bestemme selv om det passer dagsformen din,

Jeg er der. ;)

Anonymkode: 9ff2d...119

Og da er det greit for dem om du jobber bare et par timer? Tar pauser når du trenger det osv?

Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Hvis det er klart for å søke ufør, som du skriver over her, så regnes du som ferdig avklart. Om du står i 30% stilling nå som du er ferdig avklart så er det den inntekten som brukes når NAV regner på hva inntektstapet ditt er og det er ut fra det uføregraden din beregnes. Legen skal skrive en legeerklæring, men det er ikke legen som bestemmer uføregrad. Om han/hun mener at du ikke er arbeidsfør så er det kanskje litt underlig om det ikke har kommet fram tidligere i prosessen. Har du jobbet 30% hele tiden, både da du var sykemeldt og alle årene på AAP?

Anonymkode: 0efc4...755

Nei, var først 100% sykemeldt, og gikk tilbake i jobb før legen mente jeg burde, noe jeg angrer på i dag. Han har ønsket å søke ufør før, jeg har nektet. 

Skrevet

Du har jo vist at du jobber 30% en lengre, da er det rart å plutselig bli 100% ufør? Hva sier nav? Ofte vil de jo ha atbeidsutprøving.

Her vi bor er det ofte i en slags verna bedrift. Venninna mi måtte pakke diverse deler for en bedrift. Ho hadde god utdanning i forkant. Det er hva nav mener som teller, ikke fastlegen din. Nå er nav jo etter fastleger og. En her i byen mistet retten til å sykemelde, selv om han egentlig ikke hadde misbrukt den synes han selv og kolleger.

Anonymkode: 548f5...367

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Du har jo vist at du jobber 30% en lengre, da er det rart å plutselig bli 100% ufør? Hva sier nav? Ofte vil de jo ha atbeidsutprøving.

Her vi bor er det ofte i en slags verna bedrift. Venninna mi måtte pakke diverse deler for en bedrift. Ho hadde god utdanning i forkant. Det er hva nav mener som teller, ikke fastlegen din. Nå er nav jo etter fastleger og. En her i byen mistet retten til å sykemelde, selv om han egentlig ikke hadde misbrukt den synes han selv og kolleger.

Anonymkode: 548f5...367

Jeg ber dere ikke jobben til NAV, eller få vite hva dere mener reglene er. Jeg spør om andres erfaring i liknende situasjon. Det virker jo som flere er ute etter å ta meg på at jeg hverken er syk, eller kvalifiserer til ufør når jeg ikke har greid å jobbe 70 % på mange år. 

Skrevet

Hei du, 

Jeg har lest alle svar, ser at du får mye "dritt". Jeg ser at du blant annet skriver miste status, hull i cv, aldri komme tilbake til arbeidslivet osv. Det samme tenkte jeg. Om sant skal sies, følte jeg at jeg gikk "nedover" på stigen om det å være ufør. Nå ser jeg hvor viktig det var å ha en sånn mulighet når det rett og slett ikke går.

Jeg var selvstendig næringsdrivende og hadde flere ansatte. Bygde opp min egen bedrift etter skilsmisse og sto stødig på egne bein. Så plutselig et år hvor jeg hadde følt meg rar og sliten hele jula våkna jeg opp å var lam i kroppen. Jeg fikk totalt panikk og ble sendt til sykehus. Der fant de betennelse på hjernen. Mange mnd med behandling på sykehus. Opptrening og rehabilitering. Hele virksomheten min gikk dårlig og jeg følte at alt bare skle ut gjennom fingrene mine. 

Jeg måtte lære mange motoriske ting på nytt. Som å gå, spise selv og skrive med penn. Å ble da til slutt uføre. 

Kjempe sorg, flaut og ydmykende for meg at bedriften min hadde gått til helv... Å nå var jeg liksom bare satt på hylla "vi kan ikke gjøre noe for deg". 

Nå er det mange år siden og jeg skal straks levere inn masteroppgaven min, jeg har riktig nok brukt nesten dobbelt så lang tid enn normalt. Før sommeren skal jeg starte mitt eget selskap igjen. Der skal jeg med litt tilrettelegging jobbe å tjene mine egne penger. Jeg valgte å se på uføretrygd og sykdom som en mulighet til å forme livet mitt på nytt. Jeg kunne ikke sitte å grine, jeg måtte finne egne veier. Nye perspektiver og måter å løse livet på. 

Den muligheten har du også! Du kan velge å se på det som en ny start med mulighet for utvikling. 

Alt handler om hvordan man tar det! 

Lykke til! 

Anonymkode: 90b2b...9f5

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Jeg ber dere ikke jobben til NAV, eller få vite hva dere mener reglene er. Jeg spør om andres erfaring i liknende situasjon. Det virker jo som flere er ute etter å ta meg på at jeg hverken er syk, eller kvalifiserer til ufør når jeg ikke har greid å jobbe 70 % på mange år. 

Jeg er 100% uføretrygdet, skulle ønske jeg kunne jobbe noe. For meg var det et hardt slag å måtte innse at jeg ikke var i stand til å jobbe lenger, det å falle helt ut av arbeidslivet er en sorg fremdeles. Jeg har en nevrologisk sykdom, men det er ingen tvil om at min mentale helse og har blitt negativt påvirket av å bare være hjemme, uten noe særlig nye impulser. Jeg har mistet veldig mye sosialt, jeg er mest hjemme. Det økonomiske tynger og, det å gå ned en del i lønn merkes godt.

Jeg spurte om du var ferdig avklart og hva saksbehandleren din mener, fordi jeg tror kanskje det kan være vanskelig for deg å skulle få 100 uføretrygd, når du har jobbet 30% gjennom hele AAP opplegget. Grunnen til at jeg har kommentet ang legen din var fordi det for meg virket som du trodde at det var legen som bestemte om du skulle ha 70 eller 100% uføretrygd, beklager hvis du følte det som et angrep.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...