Gå til innhold

Når man er i en samtale eller diskusjon med noen ...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og man stiller samtalepartneren et spørsmål, men vedkommende bare hopper videre og unngår spørsmålet, og flytter fokus til et annet emne. 
Hva tenker dere er grunnen? Altså hvis en person gjør det med de aller fleste spørsmål i alle diskusjoner?

Anonymkode: 8f41c...03f

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker at vedkommende ikke ønsker å fortelle. Spørs jo hva det er. Om det er utleverende ting. Det er et forum. 

Anonymkode: 258a1...058

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg tenker at vedkommende ikke ønsker å fortelle. Spørs jo hva det er. Om det er utleverende ting. Det er et forum. 

Jeg tenker både her og IRL.

Og ikke personlige samtaler, men diskusjoner. Altså temaer der det ikke er fare for utlevering, men generelle ting.

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Og ikke personlige samtaler, men diskusjoner. Altså temaer der det ikke er fare for utlevering, men generelle ting.

Ok. Skjønner: Da vet jeg ikke grunnen. 

Skrevet

Fordi argumentene dine er så på viddene at man ikke kan svare på en høflig måte? 

Anonymkode: 8e328...3d2

Skrevet
Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Mest sannsynlig fordi de ikke ønsker å diskutere det 

Anonymkode: cc0ed...221

Skrevet
Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Fordi argumentene dine er så på viddene at man ikke kan svare på en høflig måte? 

Anonymkode: 8e328...3d2

Mine? Hvilke argumenter da?

Jeg sikter heller ikke til argumentasjon, snarere tvert om. Det er når man stiller spørsmålstegn ved argumentet at personen(e) forsvinner videre til neste tema, eller griper fatt i en bisetning i det du sa/skrev.

Skrevet

Man kan stille de spørsmålene man ønsker, men man kan ikke forvente svar på spørsmålene man stiller. Den som får spørsmålet står selvsagt fritt til å velge hva som skal svares på. Særlig på forum.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Man kan stille de spørsmålene man ønsker, men man kan ikke forvente svar på spørsmålene man stiller. Den som får spørsmålet står selvsagt fritt til å velge hva som skal svares på. Særlig på forum.

Helt sant. 

Men det jeg lurte på var: hva sier det om dem? Hvilken motivasjon har de?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Helt sant. 

Men det jeg lurte på var: hva sier det om dem? Hvilken motivasjon har de?

Tror ikke det ligger mer i det enn det jeg skrev. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Tror ikke det ligger mer i det enn det jeg skrev. 

"Har ikke lyst" er jo en begrunnelse man kan vente fra en femteklassing. Men hos voksne ligger det mer under.

Gjest NotNaomi
Skrevet

Det kommer helt an på. Hvis du kommer med saklige kommentarer og spørsmål relatert til tema uten å påstå at personen er sånn og slik, så bør alle svare i en diskusjon. Å ignorere er hersketeknikk i slike tilfeller,  eller man unngår fordi man ikke har godt argument.

Hvis du derimot er usaklig og begynner og skrive ting som "du er tydeligvis..." "du mener åpenbart at.." osv som i stråmenn og synsinger om person fremfor å snakke sak, så er det ingen vits i å svare deg.

Hold deg til sak og unngå karakteristikker av meningsmotstander, så bør du forvente svar.

Ellers har jeg noen ganger rett og slett misset noen kommentarer hvis mange deltar. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

"Har ikke lyst" er jo en begrunnelse man kan vente fra en femteklassing. Men hos voksne ligger det mer under.

Ok. Noe så enkelt som at man ikke vil er ikke gangbart altså?

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Ok. Noe så enkelt som at man ikke vil er ikke gangbart altså?

Nei. Ikke så lenge du helt frivillig deltar i en diskusjon. Det er ikke bare om å gjøre og fremlegge en mening, men også å vise respekt for meningsmotstandere. Såfremt det er saklig vel og merke. En diskusjon er en samhandling, ikke en egotripp.

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Nei. Ikke så lenge du helt frivillig deltar i en diskusjon. Det er ikke bare om å gjøre og fremlegge en mening, men også å vise respekt for meningsmotstandere. Såfremt det er saklig vel og merke. En diskusjon er en samhandling, ikke en egotripp.

Det synes å være forskjellige meninger angående hva som er saklig, relevant og ikke minst i tråd med tema i tråder her inne og derfor må være opp til deltagerne i tråden å svare på det de selv ønsker å svare på. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det synes å være forskjellige meninger angående hva som er saklig, relevant og ikke minst i tråd med tema i tråder her inne og derfor må være opp til deltagerne i tråden å svare på det de selv ønsker å svare på. 

Det kan vel ikke være så vanskelig å bedømme? Det er å holde seg til tema uten å gå til angrep, synse om personen og argumentere for et synspunkt. Men jeg tror mange ikke skjønner regler i en debatt. Det kan jeg jo skrive et innlegg om. Senere. 

Skrevet

Jeg har ADHD og går rett og slett fort lei av samtaler og diskusjoner som ikke lenger engasjerer meg, eller blir distrahert av egne tanker, og skifter derfor ofte tema (gjerne ubevisst) over på noe nytt og mer spennende eller det jeg kom til å tenke på. Dette er da snakk om IRL, ikke her inne. Her inne kan jeg gi opp en diskusjon hvis noen maler videre på det samme uten å ta til seg noe eller akseptere at man er uenige, da ser jeg ikke poenget i å fortsette. 

Anonymkode: e9fa8...d36

Skrevet
NotNaomi skrev (17 minutter siden):

Det kan vel ikke være så vanskelig å bedømme? Det er å holde seg til tema uten å gå til angrep, synse om personen og argumentere for et synspunkt. Men jeg tror mange ikke skjønner regler i en debatt. Det kan jeg jo skrive et innlegg om. Senere. 

Det synes å være vanskelig å bedømme ja. Noen kan påstå de holder spørsmålene på et saklig nivå og andre er uenige. 

Skrevet

Jeg tenker at da har de ikke noe svar på det, og derfor unngår å svare. Det ser man ofte her inne i alle fall. For de fortsetter å svare i samme bane hele veien etter at man har stil spørsmål. Og hopper over igjen om noen gjentar spørsmålet. 

Anonymkode: ede73...41d

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Det synes å være vanskelig å bedømme ja. Noen kan påstå de holder spørsmålene på et saklig nivå og andre er uenige. 

Du spør om det ikke er greit å ikke ha "lyst" eller å "ville" svare. På de premissene er det ikke greit nei.

Hvis noen ikke klarer å bedømme hva som er saklig så er de jo unnskyldt. Det blir to forskjellige problemstillinger. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Og man stiller samtalepartneren et spørsmål, men vedkommende bare hopper videre og unngår spørsmålet, og flytter fokus til et annet emne. 
Hva tenker dere er grunnen? Altså hvis en person gjør det med de aller fleste spørsmål i alle diskusjoner?

Jeg tenker at det er noe den personen ikke ønsker å svare på eller å diskutere.

Anonymkode: 6a856...ee1

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Men generelle ting for deg, kan og være vanskelig, sårt eller triggende for andre å snakke om.

Skrevet
NotNaomi skrev (38 minutter siden):

Selvfølgelig er det gangbart. Hvis det er noe jeg av en eller annen grunn ikke ønsker å svare på, så skylder jeg hverken deg, hi eller noe andre her noen forklaring på hvorfor.

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selvfølgelig er det gangbart. Hvis det er noe jeg av en eller annen grunn ikke ønsker å svare på, så skylder jeg hverken deg, hi eller noe andre her noen forklaring på hvorfor.

Det hadde tatt seg ut i Debatten det 😄 "neh, det der har ikke jeg lyst til å svare på. Jeg sier bare hva JEG mener, så hva dere mener ser jeg ingen grunn til å kommentere. Og jeg svarer heller ikke på spørsmål utfra det jeg sa" 

Hehe. Syns jeg så det. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Det hadde tatt seg ut i Debatten det 😄 "neh, det der har ikke jeg lyst til å svare på. Jeg sier bare hva JEG mener, så hva dere mener ser jeg ingen grunn til å kommentere. Og jeg svarer heller ikke på spørsmål utfra det jeg sa" 

Hehe. Syns jeg så det. 

Nå er det en bitteliten forskjell på forumet her og debatten på NRK. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...