Gå til innhold

Er det virkelig løsningen å sende våpen, pansrede kjøretøy, missiler og annet til Ukraina?


Anbefalte innlegg

Vil det få slutt på krigen? Jeg stemmer ikke Rødt, men har de ikke et poeng? Hvordan kan mere våpen, mer blod, mere krig skape fred? Jeg kan ikke forstå annet enn å tvinge Putin til forhandlingsbordet kan være den eneste løsningen, og det gjør man ikke ved å starte tredje verdenskrig. Mannen er gal og har atomvåpen, dette kan potensielt tirre ham til å trykke på knappen. 

Anonymkode: f3bcc...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ukraina driver forsvarskrig. Men de klarer jo ikke å forsvare seg uten våpen. 
Uten forsvar, tar Putin over hele Ukraina. 
Hvem skal tvinge Putin til forhandlingsbordet mener du? Vestlige ledere, som han ser på som fienden? 

 

Anonymkode: 1c1fa...11d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin kan avslutte krigen når han vil, han vil bare ønske å forhandle dersom det gjør at han får deler av Ukraina. Deretter kan han ta noen års pause, bygge opp militæret igjen  og angripe på nytt.

Anonymkode: c1065...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vil det få slutt på krigen? Jeg stemmer ikke Rødt, men har de ikke et poeng? Hvordan kan mere våpen, mer blod, mere krig skape fred? Jeg kan ikke forstå annet enn å tvinge Putin til forhandlingsbordet kan være den eneste løsningen, og det gjør man ikke ved å starte tredje verdenskrig. Mannen er gal og har atomvåpen, dette kan potensielt tirre ham til å trykke på knappen. 

Anonymkode: f3bcc...5a6

Og hva skal det forhandles om da, hva skal han tilbys?

Anonymkode: ce1e1...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener du tar feil her HI! 
Snu det litt rundt, og tenk hvis Putin angrep Finnmark (se bort fra nato og andre avtaler i dette scenarioet). Han ønsket ingen forhandling og ingen samtale med noen vestlige ledere. Norge har ikke nok våpen til å forsvare seg. Hva ville du som nordmann da ønsket? Ingen våpen eller støtte fra andre land? Tvinge Putin til forhandlingsbordet funker ikke til tross for sanksjoner. Skulle alle andre bare sett på at Finnmark ble bombet og tatt?

Anonymkode: 68128...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg mener du tar feil her HI! 
Snu det litt rundt, og tenk hvis Putin angrep Finnmark (se bort fra nato og andre avtaler i dette scenarioet). Han ønsket ingen forhandling og ingen samtale med noen vestlige ledere. Norge har ikke nok våpen til å forsvare seg. Hva ville du som nordmann da ønsket? Ingen våpen eller støtte fra andre land? Tvinge Putin til forhandlingsbordet funker ikke til tross for sanksjoner. Skulle alle andre bare sett på at Finnmark ble bombet og tatt?

Anonymkode: 68128...fc0

Hvorfor skulle Russland angripe Finnmark?

Anonymkode: 88616...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvorfor skulle Russland angripe Finnmark?

Anonymkode: 88616...fc8

Fordi de har ambisjoner om å vokse. 

Anonymkode: ac202...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Fordi de har ambisjoner om å vokse. 

Anonymkode: ac202...e02

Det er ikke derfor de har invadert Ukraina altså. Har du satt deg inn i hvorfor Ukraina-krigen pågår, sett fra russisk side?

Anonymkode: 88616...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det er ikke derfor de har invadert Ukraina altså. Har du satt deg inn i hvorfor Ukraina-krigen pågår, sett fra russisk side?

Anonymkode: 88616...fc8

Vi snakker om et tenkt scenario av invasjon i Finnmark.

Selvsagt vet jeg hva Russland gjør i Ukraina.

Anonymkode: ac202...e02

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hvorfor skulle Russland angripe Finnmark?

Anonymkode: 88616...fc8

Det er ikke poenget i dette fiktive scenarioet. Spørsmålet mitt var hva du som nordmann hadde ønsket hvis ditt land ble invadert av Putin.

Anonymkode: 68128...fc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke poenget i dette fiktive scenarioet. Spørsmålet mitt var hva du som nordmann hadde ønsket hvis ditt land ble invadert av Putin.

Anonymkode: 68128...fc0

Vi har allerede kjennskap til det. Historien har vist oss at krig ødela byer, når den herjet her i landet. Okkupasjonen var grusom, men krig var verre. Jeg vil si at okkupasjon er å foretrekke fremfor krig. Da ble færre drept enn det ble under massebombingene som tyskerne drev med når vi kjempet mot de.

 

Anonymkode: 88616...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Russland ønsket å øke kystlinjen sin i nord, kunne de sikkert funnet på et påskudd for å angripe Finnmark. Det bor en del russere der, men russisk er ikke undervisningsspråk i skolen, i motsetning til norsk og samisk. Da kan man si at russerne blir diskriminert, og så angripe for å "frigjøre" dem. 

Nå er Norge med i NATO, så det er ikke verdt risikoen, men de hadde ikke slitt med å finne på en grunn.

Anonymkode: c1065...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvis Russland ønsket å øke kystlinjen sin i nord, kunne de sikkert funnet på et påskudd for å angripe Finnmark. Det bor en del russere der, men russisk er ikke undervisningsspråk i skolen, i motsetning til norsk og samisk. Da kan man si at russerne blir diskriminert, og så angripe for å "frigjøre" dem. 

Nå er Norge med i NATO, så det er ikke verdt risikoen, men de hadde ikke slitt med å finne på en grunn.

Anonymkode: c1065...93b

Det er som å si at hvis Norge ønsket å utvide sin kystlinje mot nord kunne Norge sikkert funnet en grunn for å angripe Murmansk.

Anonymkode: 88616...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er som å si at hvis Norge ønsket å utvide sin kystlinje mot nord kunne Norge sikkert funnet en grunn for å angripe Murmansk.

Anonymkode: 88616...fc8

Nå er det veldig sjelden at Norge angriper nabolandene, da. Russland har nettopp gjort det.

Anonymkode: c1065...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener for øvrig at det er helt riv ruskende galt, det Russland har gjort. Jeg mener de burde ha løst problemene i FN. Tatt de opp og arbeidet for å få de løst i FN. Sanksjonene er helt på sin plass. Men vi må få med oss resten av verden, ikke bare den Vestlige verden, på sanksjonene, skal de ha noen effekt.

Men vi løser ikke krig ved å fø på med mer krig. Vi løser krig gjennom å arbeide for fred.

Anonymkode: 88616...fc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. 
Selvsagt er vi alle enige om at det Putin holder på med er fryktelig galt. Han har ingen rett til å annektere, bombe og herje som han gjør. Men. Vil det hjelpe å spe på denne krigen med å tilføre MER krig? Mer bombing, mer våpen, mer elendighet? Jeg skjønner ikke det. Hvis en voksen mann angriper et barn, hjelper det lite at barnet sparker tilbake, det blir bortkastet energi. Det som vil hjelpe, er at noen a) med makt tilintetgjør mannen (verden samles i krig mot Russland) eller b) man får overtalt mannen til å stoppe den meningsløse aggresjonen (forhandlinger.) I alternativ a risikerer også verden tilintetgjørelse, så da gjenstår kun alternativ b. 
Eller mener dere at ved å tilføre våpen til Ukraina slik at de får forsvare seg, tvinges Russland til forhandlingsbordet? På hvilken måte?

Anonymkode: f3bcc...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

...

Jeg kan ikke forstå annet enn å tvinge Putin til forhandlingsbordet kan være den eneste løsningen, og det gjør man ikke ved å starte tredje verdenskrig. Mannen er gal og har atomvåpen, dette kan potensielt tirre ham til å trykke på knappen. 

Anonymkode: f3bcc...5a6

Hvordan mener du man kan tvinge Putin til forhandlingsbordet?

Hva mener du ukrainerne skal gi fra seg?

Om du mener Putin er gal - hvor lurt tror du det er å forhandle med en gal mann?

 

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Vi har allerede kjennskap til det. Historien har vist oss at krig ødela byer, når den herjet her i landet. Okkupasjonen var grusom, men krig var verre. Jeg vil si at okkupasjon er å foretrekke fremfor krig. Da ble færre drept enn det ble under massebombingene som tyskerne drev med når vi kjempet mot de.

 

Anonymkode: 88616...fc8

Etter at tyskerne hadde okkupert Norge kjempet resten av Europa og andre for å gjøre det mulig for Norge å bli et fritt land igjen.

Men siden du synes okkupasjon er å foretrekke - hva om Russland bestemte seg for å okkupere Norge, alt annet enn russisk var ikke lovlig å snakke/skrive. Greit det også?

Og hvilken garanti tror du man har for at nordmenn skulle fått et bedre liv med en okkupasjon av russere enn å kjempe mot? Tror du ikke at russerne ville sørget for å ta kontrollen over alle store norske ressurser og verdier... de er jo kjent for sine oligarker?

Og apropos færre drepte... Russland okkuperte Krim i 2014. To år senere var 10 000 ukrainere drept av russerne og 1 million ukrainere var drevet på flukt. Mellom 2014 og 2022 var 14 000 ukrainere drept på Krim.

https://www.nrk.no/urix/fn_-nesten-10.000-drept-i-ukraina-siden-konflikten-startet-1.12923201

 

Setter du det i perspektiv så omkom vel 10 000 nordmenn i hele andre verdenskrig (inkl. sjøfolk og soldater som kjempet mot nazityskland utenfor Norge).

 

 

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg mener for øvrig at det er helt riv ruskende galt, det Russland har gjort. Jeg mener de burde ha løst problemene i FN. Tatt de opp og arbeidet for å få de løst i FN. Sanksjonene er helt på sin plass. Men vi må få med oss resten av verden, ikke bare den Vestlige verden, på sanksjonene, skal de ha noen effekt.

Men vi løser ikke krig ved å fø på med mer krig. Vi løser krig gjennom å arbeide for fred.

Anonymkode: 88616...fc8

Verden har ikke flere fredelige muligheter enn hva som allerede er forsøkt. Man ser hva slike som Putin gjør når de har muligheten til det - de annekterer ulovlig andres land, går til krig.

De som ikke er med på sanksjonene i verden i dag, det er stort sett land som enten har (for) mye å tape på selv å gå mot Russland, eller som har ledere som har ønsker om å gjøre lignende ting som det Putin nå har gjort mot Ukraina og som Russland også gjør mot Georgia (som det skrives altfor lite om - for det er også i realiteten en krig Russland fører, hvor de stadig tar mer av landet).

Om slike som Putin/Russland ser at de helt fritt kan gå til angrep mot andre land, okkupere og annektere andre land uten at det får følger for dem, så vil de fortsette.

I utgangspunktet er vel de fleste enige om at man ikke løser krig ved å fø på med mer krig. Men hadde verden tenkt det i 1939-1945 så hadde verden vært et helt annet sted i dag, og du og jeg ville trolig kun skrevet på tysk nå, om vi i det hele tatt hadde fått lov å skrive slike kritiske ting som vi nå gjør...

Anonymkode: a3e59...5fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ts her. 
Selvsagt er vi alle enige om at det Putin holder på med er fryktelig galt. Han har ingen rett til å annektere, bombe og herje som han gjør. Men. Vil det hjelpe å spe på denne krigen med å tilføre MER krig? Mer bombing, mer våpen, mer elendighet? Jeg skjønner ikke det. Hvis en voksen mann angriper et barn, hjelper det lite at barnet sparker tilbake, det blir bortkastet energi. Det som vil hjelpe, er at noen a) med makt tilintetgjør mannen (verden samles i krig mot Russland) eller b) man får overtalt mannen til å stoppe den meningsløse aggresjonen (forhandlinger.) I alternativ a risikerer også verden tilintetgjørelse, så da gjenstår kun alternativ b. 
Eller mener dere at ved å tilføre våpen til Ukraina slik at de får forsvare seg, tvinges Russland til forhandlingsbordet? På hvilken måte?

Anonymkode: f3bcc...5a6

Jeg spør igjen

Og hva skal det forhandles om da, hva skal han tilbys?

Anonymkode: ce1e1...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg spør igjen

Og hva skal det forhandles om da, hva skal han tilbys?

Anonymkode: ce1e1...427

Fred. At sanksjonene oppheves. At handelen gjenopptas. Det finnes ingen annen løsning enn å snakke sammen. Lytte, forhandle.

Ts

Anonymkode: f3bcc...5a6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Fred. At sanksjonene oppheves. At handelen gjenopptas. Det finnes ingen annen løsning enn å snakke sammen. Lytte, forhandle.

Ts

Anonymkode: f3bcc...5a6

Hadde han villet ha fred, så hadde han ikke satt i gang invasjon av Ukraina. Han vil ha ha Ukraina, han vil ha makt og ære, og ikke tape ansikt.

Anonymkode: ce1e1...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (43 minutter siden):

Fred. At sanksjonene oppheves. At handelen gjenopptas. Det finnes ingen annen løsning enn å snakke sammen. Lytte, forhandle.

Ts

Anonymkode: f3bcc...5a6

Putin sin våte drøm er å gjenopprette Sovjetunionen og sprer løgner for å få anerkjennelse for invasjonen av Ukraina. 

Jeg hadde ikke ville levd under Putin sitt styre. Som nordenn ville vi blitt annenrangs borgere. Så blir man voldtatt av en russer så snur polite seg bort og påstår du lyver. Du vil måtte forlate hjemmet ditt om en russer ønsker det. Osv. Å leve konstant under en okkupasjon er ingen dans på roser det heller. 

Anonymkode: 66ac1...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Fred. At sanksjonene oppheves. At handelen gjenopptas. Det finnes ingen annen løsning enn å snakke sammen. Lytte, forhandle.

Ts

Anonymkode: f3bcc...5a6

Det finnes ingen annen løsning enn å sikre Ukraina sin mulighet til å knuse Russland i denne krigen. Putin vil aldri komme til noe forhandlingsbord med mindre det er for å sikre seg hele Ukraina. Og hva er så neste? De andre landene i tidligere USSR?Kanskje Norge?  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du er parten som blir angrepet, er det kun det eller gi fra seg alt som er alternativet. 

Anonymkode: 5cb3f...d73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...