Gå til innhold

Å ha råd til det meste - uten jobb

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

I husbanken. Nå kan det riktignok være at jeg traff på en dårlig saksbehandler, fordi hun mente jeg hadde et altfor lite budsjett på klær til ungene og begynte å ettergå hvordan jeg hadde råd til å kjøpe feks pentøy til 17.mai. Sannheten er at jeg har 3 barn, og de arver hverandre. Alltid kjøpt svarte utebukser feks, så de kan brukes uavhengig av kjønn, osv osv. Dette trodde hun ikke på! Hun mente jeg MÅTTE ha minst 3000 i klesbudsjett hver mnd, og da kom jeg litt til kort. Jeg har verken nå eller da jeg var gift brukt så mye hver mnd på ungene. Jeg er fornuftig med bruk av penger, og handler alltid på salg uansett. Jeg har feks en ytterbukse som har liggi i 2 år fordi den kosta meg 150 kroner. Men nei. Det hjalp ikke...

Så nei, ikke alle får lån i husbanken heller. 

Anonymkode: 94a2f...cbb

Da har du hatt maks uflaks. Jeg fikk innvilget over 3x det du fikk, selv med høyt studielån, billån og barn. 3000kr i klesbudsjett er galskap...

Anonymkode: 6e7bd...8a3

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (34 minutter siden):

Da har du hatt maks uflaks. Jeg fikk innvilget over 3x det du fikk, selv med høyt studielån, billån og barn. 3000kr i klesbudsjett er galskap...

Anonymkode: 6e7bd...8a3

Jeg var redd jeg fikk en dårlig behandler ja! Men på det tidspunktet var jeg ganske så skjør og orka ikke ta kampen. Jeg har og studielån og billån, og betjener nå husleie på mer enn et huslån ville vært 

Hun var virkelig pågående! «Hva når barna trenger sko?? De må ha skikkelig vinterstøvler!» Ble helt satt ut, men som sagt ikke i posisjon til noe da 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Utleninger får jo det meste gratis som førerkort,barnehage,leilighet som de eier selv om de kun har sosialhjelp. Utlendinger får mye mer hjelp enn jeg som norsk alenemamma får. 

Anonymkode: 67f64...4b9

Klovn.

Skrevet
Ekspatt skrev (12 minutter siden):

Klovn.

Du tåler ikke høre sannheten nei

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Du tåler ikke høre sannheten nei

Hvor finner du denne sannheten? Jeg jobber med flyktninger og kan love at de ikke reiser til London på shopping. 

Anonymkode: 9e64a...82e

Skrevet
Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Hvor finner du denne sannheten? Jeg jobber med flyktninger og kan love at de ikke reiser til London på shopping. 

Nei de reiser vel til spania mange ganger i året. Hadde du brukt 5 minutt på google så hadde du funnet ut samme som jeg sier.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg var redd jeg fikk en dårlig behandler ja! Men på det tidspunktet var jeg ganske så skjør og orka ikke ta kampen. Jeg har og studielån og billån, og betjener nå husleie på mer enn et huslån ville vært 

Hun var virkelig pågående! «Hva når barna trenger sko?? De må ha skikkelig vinterstøvler!» Ble helt satt ut, men som sagt ikke i posisjon til noe da 

Har en venninne, ufør på minstesats, og alene med 2 barn. Hun fikk avslag i husbanken. Men søkte igjen ca 2 år etterpå, og da fikk hun. Så tror det kan være litt forskjell på saksbehandlere.

Anonymkode: 9d9a4...cf7

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Nei de reiser vel til spania mange ganger i året. Hadde du brukt 5 minutt på google så hadde du funnet ut samme som jeg sier.

Da er jeg dårlig på å Google, fordi jeg finner ingen seriøse kilder på at det du hevder stemmer. De flyktningene jeg jobber med har knapt til mat og det aller mest nødvendige. Jeg skulle gjerne visst hvor jeg skal råde dem til å søke for å få bedre økonomi og levestandard   

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da er jeg dårlig på å Google, fordi jeg finner ingen seriøse kilder på at det du hevder stemmer. De flyktningene jeg jobber med har knapt til mat og det aller mest nødvendige. Jeg skulle gjerne visst hvor jeg skal råde dem til å søke for å få bedre økonomi og levestandard   

Du må google Document og Resett,vet.Der finner du all relevant info....🤪

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

I husbanken. Nå kan det riktignok være at jeg traff på en dårlig saksbehandler, fordi hun mente jeg hadde et altfor lite budsjett på klær til ungene og begynte å ettergå hvordan jeg hadde råd til å kjøpe feks pentøy til 17.mai. Sannheten er at jeg har 3 barn, og de arver hverandre. Alltid kjøpt svarte utebukser feks, så de kan brukes uavhengig av kjønn, osv osv. Dette trodde hun ikke på! Hun mente jeg MÅTTE ha minst 3000 i klesbudsjett hver mnd, og da kom jeg litt til kort. Jeg har verken nå eller da jeg var gift brukt så mye hver mnd på ungene. Jeg er fornuftig med bruk av penger, og handler alltid på salg uansett. Jeg har feks en ytterbukse som har liggi i 2 år fordi den kosta meg 150 kroner. Men nei. Det hjalp ikke...

Så nei, ikke alle får lån i husbanken heller. 

3000 i klesbudsjett hver mnd? Altså, vi hadde hatt råd til det, men aldri om vi bruker så mye på klær! Tror ikke det er vanlig. Meste av klærne til ungene er enten arvetøy, de arver også av hverandre, kjøpt pent brukt eller på salg. Kjøper også helst kjønnsnøytrale klær slik at de lettere kan arves videre.

Anonymkode: 1d7fe...753

Skrevet
Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

3000 i klesbudsjett hver mnd? Altså, vi hadde hatt råd til det, men aldri om vi bruker så mye på klær! Tror ikke det er vanlig. Meste av klærne til ungene er enten arvetøy, de arver også av hverandre, kjøpt pent brukt eller på salg. Kjøper også helst kjønnsnøytrale klær slik at de lettere kan arves videre.

Anonymkode: 1d7fe...753

Akkurat det vi har gjort og! Men hun jeg snakket med var skikkelig nedlatende 

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Pisspreik. Det du kommer med altså. 

Anonymkode: 8bfc8...498

Ingen får sosialhjelp med midler på konto. Den er behovsprøvd i motsetning til de andre, som følger inntekt. 

Etnisk norske får startlån, jeg er en av de. Jeg og mannen bygde vårt første hus på startlån og egeninnsats, ble foreldre i en alder av 22 år midt i utdannelse med null kroner på konto. I dag er vi begge i full jobb og ett produkt av en vellykket velferdsstat. 

Anonymkode: bc6bc...675

Skrevet
Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Ingen får sosialhjelp med midler på konto. Den er behovsprøvd i motsetning til de andre, som følger inntekt. 

Etnisk norske får startlån, jeg er en av de. Jeg og mannen bygde vårt første hus på startlån og egeninnsats, ble foreldre i en alder av 22 år midt i utdannelse med null kroner på konto. I dag er vi begge i full jobb og ett produkt av en vellykket velferdsstat. 

Anonymkode: bc6bc...675

Jeg fikk kranglet meg til sosialhjelp selv om jeg hadde en sparekonto for sønnen min. Jeg beviste at det ikke var penger jeg hadde spart opp men at det var gaver fra tanter og besteforeldre. Da fikk jeg innvilget sosialhjelp likevel.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.11.2022 den 16.05):

Fattige nordmenn får ikke sosialhjelp om de har verdier, ja til og med barnas sparekonto blir ansett som foreldrenes verdier når det søkes om sosialhjelp. Og om man eier bolig må du selge før du får hjelp. Som fattig får du ikke boliglån, men disse (og veldig mange andre) fikk startlån fra kommunen for å kjøpe stor enebolig. De får også bostøtte, barnetillegg, stønad til fritidsaktiviteter. Mor har fortalt meg dette, kjempeentusiastisk over at det er så deilig å komme til et så rikt land som Norge. De eide ikke nåla i veggen hjemme iflg henne.

Anonymkode: 91533...424

Du må ikke selge bolig for å få sosialhjelp. Men om det er langt større og dyrere enn hva du har behov for og råd til, da vil de be deg kjøpe noe mer passende.

Alle kan søke startlån. Kommunen har satt av en viss sum til dette årlig, og når potten er tom får ingen innvilget nye lån. De kan søke igjen til neste år.

Veldig mange nordmenn har et ekstremt overforbruk. SIFO sitt referansebudsjett sies å skal være nøkternt, jeg mener det er svært raust. Flyktninger (eller andre innvandrere) fra ikke-vestlige land, er ikke vant med er slikt forbruk, og kan derfor spare store summer selv om mange nordmenn sliter med å få endene til å møtes med de samme midlene. Det er rett og slett kulturforskjell.

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 22.11.2022 den 21.18):

Jeg hadde søkt om sosialhjelp men siden de så at jeg hadde en sparekonto i sønnen min sitt navn så fikk jeg avslag. De mente at da har jeg jo penger. Men det er ikke mine penger! Det er penger som tanter og besteforeldre har satt inn på konto som bursdagsgave.  Så jo så strengt er det faktisk!

Jeg eier hus og bil og barna ha hver sin sparekonto med ca 10 000 hver. Jeg fikk 13 000 i mnd i nesten to år, sparekontoene økte også i den perioden. De forsøkte seg med at jeg hadde en IPA-konto jeg kunne bruke da… men det er ikke så lett å gjøre.

Anonymkode: c7abf...bd3

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg eier hus og bil og barna ha hver sin sparekonto med ca 10 000 hver. Jeg fikk 13 000 i mnd i nesten to år, sparekontoene økte også i den perioden. De forsøkte seg med at jeg hadde en IPA-konto jeg kunne bruke da… men det er ikke så lett å gjøre.

Anonymkode: c7abf...bd3

Jeg endte opp med å få sosialhjelp likevel uten å bruke sparekontoen til barnet mitt. For jeg kunne bevise at det er ikke penger jeg har spart opp;men bursdagsgaver fra tanter og besteforeldre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...