Gå til innhold

Å ha råd til det meste - uten jobb

Anbefalte innlegg

I klassen til vår datter er det en jente med innvandrerbakgrunn. Familien med mor, far og 4 barn kom hit for 12 år siden. Ingen av de jobber, ungene gå på barneskolen og en fortsatt i barnehagen. De har kjøpt enebolig, har flott, ganske ny bil, og drar på flotte ferier hvert år. I tillegg legger nå mor ut masse bilder fra julemarked i London. Feriene er ikke charter, men mer Egypt, Dubai, Florida.... Jeg er selvfølgelig misunnelig OG undrer stort på hvordan dette går an? Jeg og mannen har gode jobber og ganske god økonomi, men ikke i nærheten av å kunne leve slik som disse. Og dette er ikke eneste innvandrerfamilie som har tilsynelatende god råd uten  jobbe. Er ikke dette rart, og litt...urettferdig??

Anonymkode: 91533...424

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

I klassen til vår datter er det en jente med innvandrerbakgrunn. Familien med mor, far og 4 barn kom hit for 12 år siden. Ingen av de jobber, ungene gå på barneskolen og en fortsatt i barnehagen. De har kjøpt enebolig, har flott, ganske ny bil, og drar på flotte ferier hvert år. I tillegg legger nå mor ut masse bilder fra julemarked i London. Feriene er ikke charter, men mer Egypt, Dubai, Florida.... Jeg er selvfølgelig misunnelig OG undrer stort på hvordan dette går an? Jeg og mannen har gode jobber og ganske god økonomi, men ikke i nærheten av å kunne leve slik som disse. Og dette er ikke eneste innvandrerfamilie som har tilsynelatende god råd uten  jobbe. Er ikke dette rart, og litt...urettferdig??

Hvorfor det?kom de som flyktninger, eller kom de for en bedre økonomisk fremtid? Kan godt hende de har mye penger fra hjemlandet, og har mulighet til å bruke dem her. Uansett er det verken rart eller urettferdig. Slik er bare livet. 

Østerdølen skrev (25 minutter siden):

Hvorfor det?kom de som flyktninger, eller kom de for en bedre økonomisk fremtid? Kan godt hende de har mye penger fra hjemlandet, og har mulighet til å bruke dem her. Uansett er det verken rart eller urettferdig. Slik er bare livet. 

Men er det rettferdig at de skal nyte godt at offentlige midler, NAV, om de har så god råd?

Østerdølen skrev (30 minutter siden):

Ja, de er flyktninger 

Annonse

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men er det rettferdig at de skal nyte godt at offentlige midler, NAV, om de har så god råd?

Hvordan vet du at de nyter godt av offentlige midler?

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, de er flyktninger 

Flyktning betyr ikke fattig. Det betyr å flykte fra landet de bor i

Anonymkode: c7abf...bd3

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vet du at de går på NAV da? Dessuten er ytelser fra NAV rettighetstyrt eller behovsprøvd og man får utbetalinger etter satser. De får ikke mer enn andre i tilsvarende situasjon. Det at de eventuelt har andre midler, får gaver eller er flinke til å spare går ikke utover eventuelt rettighetstyrte ytelser (men vil redusere eller gi avslag på behovsprøvd ytelse som sosialhjelp) . En milliardær som blir ufør har også krav på uføretrygd og vil få maks beløp (mener det er 6G). Uføretrygd, alderspensjon osv. er rettighetstyrt, mener du at dette skulle vært behovsprøvd? 

Anonymkode: 3293a...8fe

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Vet du at de går på NAV da? Dessuten er ytelser fra NAV rettighetstyrt eller behovsprøvd og man får utbetalinger etter satser. De får ikke mer enn andre i tilsvarende situasjon. Det at de eventuelt har andre midler, får gaver eller er flinke til å spare går ikke utover eventuelt rettighetstyrte ytelser (men vil redusere eller gi avslag på behovsprøvd ytelse som sosialhjelp) . En milliardær som blir ufør har også krav på uføretrygd og vil få maks beløp (mener det er 6G). Uføretrygd, alderspensjon osv. er rettighetstyrt, mener du at dette skulle vært behovsprøvd? 

Anonymkode: 3293a...8fe

Fattige nordmenn får ikke sosialhjelp om de har verdier, ja til og med barnas sparekonto blir ansett som foreldrenes verdier når det søkes om sosialhjelp. Og om man eier bolig må du selge før du får hjelp. Som fattig får du ikke boliglån, men disse (og veldig mange andre) fikk startlån fra kommunen for å kjøpe stor enebolig. De får også bostøtte, barnetillegg, stønad til fritidsaktiviteter. Mor har fortalt meg dette, kjempeentusiastisk over at det er så deilig å komme til et så rikt land som Norge. De eide ikke nåla i veggen hjemme iflg henne.

Jeg har ei venninne. De er ikke flyktninger men kom som arbeidsinnvandrere fra Pakistan for mange år siden. Ingen av dem har ordinære jobber og ingen av dem får annet enn barnetrygd fra NAV. De startet helt på bunnen. Mannen leverte aviser om natta, jobbet i kiosk om dagen og kjøpte bruktbiler, fikset dem og solgte dem med fortjeneste. Så kjøpte de en leilighet, fortsatte å fikse biler. De kjøpte en kiosk, drev den til den hadde godt kundegrunnlag, solgte den og  leide ut leiligheten og kjøpte større leilighet. Nå har de enebolig, eier flere leiligheter som de leier ut eller pusser opp og selger. Alt på riktig vis, betaler skatt og avgifter og jobber hardt, bare ikke for andre arbeidsgivere enn seg selv. De har svært god økonomi takket være smarte valg, hardt arbeid og gode investeringer. 

Anonymkode: 9724f...685

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Uansett om de får dobbelt av alle stønader nav tilbyr får de ikke råd til en slik livsstil, så jeg tror du kan slappe helt av, pengene kommer fra et annet sted enn nav. Kan du virkelig så lite om hvordan samfunnet du lever i fungerer?

Anonymkode: 9e64a...82e

Annonse

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Utleninger får jo det meste gratis som førerkort,barnehage,leilighet som de eier selv om de kun har sosialhjelp. Utlendinger får mye mer hjelp enn jeg som norsk alenemamma får. 

Anonymkode: 67f64...4b9

Dette er jo bare vås. 

Anonymkode: 49612...eac

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Dette er jo bare vås. 

Anonymkode: 49612...eac

Nei det er det ikke. Hadde du vært smart nok til å klare å google temaet så hadde du sett at jeg har rett

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Men vet du om de får hjelp an NAV,eller tror du bare det?

Bergen_by skrev (2 timer siden):

Hun har ikke jobb,men eie eget hus får hun selvsagt hjelp til,for hun er jo utlending.

Screenshot_20221122-173522_Chrome.jpg

Ofte er banklån billigere enn husleie og lånet er betalt på 25 år,mens husleie må betales resten av livet.Jeg ser ikke problemet.

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Fattige nordmenn får ikke sosialhjelp om de har verdier, ja til og med barnas sparekonto blir ansett som foreldrenes verdier når det søkes om sosialhjelp. Og om man eier bolig må du selge før du får hjelp. Som fattig får du ikke boliglån, men disse (og veldig mange andre) fikk startlån fra kommunen for å kjøpe stor enebolig. De får også bostøtte, barnetillegg, stønad til fritidsaktiviteter. Mor har fortalt meg dette, kjempeentusiastisk over at det er så deilig å komme til et så rikt land som Norge. De eide ikke nåla i veggen hjemme iflg henne.

Pisspreik. Det du kommer med altså. 

Anonymkode: 8bfc8...498

Bergen_by skrev (2 timer siden):

Hun har ikke jobb,men eie eget hus får hun selvsagt hjelp til,for hun er jo utlending.

Screenshot_20221122-173522_Chrome.jpg

Har du lest saken? Det står ikke at hun ikke har jobb, der står at hun ikke har fast jobb. Altså som veldig mange som jobber i Norge. Vikariater for eksempel. 
Leseforståelse må du jobbe med. 

Anonymkode: 8bfc8...498

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Utleninger får jo det meste gratis som førerkort,barnehage,leilighet som de eier selv om de kun har sosialhjelp. Utlendinger får mye mer hjelp enn jeg som norsk alenemamma får. 

Jeg jobber som flyktningguide, og er det da for kvinner, og stort sett kvinner som er alene med flere barn. De bor i de verste leilighetene i byen, veldig gamle slitte møbler. Og de er så utrolig takknemlige for alt de får.

Har 2 bekjente etnisk norske damer, som er alene med barn, begge med bare 1 barn. De krever nyoppusset rekkehus leilighet og kun nye møbler. Så her jeg bor så er det de etnisk norske som får mest.

Anonymkode: 9d9a4...cf7

Østerdølen skrev (49 minutter siden):

Ofte er banklån billigere enn husleie og lånet er betalt på 25 år,mens husleie må betales resten av livet.Jeg ser ikke problemet.

Selvsagt, men det må jo gjelde for alle. Jeg får ikke låne mer enn 700.000 fordi jeg har barn og tjener for dårlig 

Anonymkode: 94a2f...cbb

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

De kan ha vunnet i Lotto eller ha rike slektninger for alt du vet.

Så lenge de ikke har besøk av lugubre folk i tide og utide så hadde jeg tenkt at det ikke var min sak. 

Anonymkode: 8648d...b47

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...