Gå til innhold

Hva om vi mister internett - Har dere tenkt på det?


Mrs Remington

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg syns faktisk Mrs Remington har et poeng.

Hvis internet plutselig forsvant mens du var på jobb, hva er det første du ville gjøre? Jo du ville (sannsynligvis) forsøke å finne ut hvorfor det var borte og, ikke minst, når du kunne forvente å få tilgang igjen. Hvordan ville du gjort det uten tilgang på internet eller telefon? Om det er snakk om ti minutter eller flere dager er jo helt avgjørende for om sykehuset bare skal vente det ut eller gå i full krisemodus.

Anonymkode: f94bc...13a

Flere av oss har fasttelefon på jobb. 

Anonymkode: 26464...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (15 timer siden):

Bra du ikke er bekymret! Selv om jeg synes du virker en smule naiv.

Anonymkode: 82ca8...dc1

Jeg sier ikke at jeg ikke er bekymret? Jeg syns du virker en smule aggressiv og korttenkt. 

Anonymkode: ba5c3...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Jeg sier ikke at jeg ikke er bekymret? Jeg syns du virker en smule aggressiv og korttenkt. 

Anonymkode: ba5c3...201

Veldige beskyldninger om aggressiv eller passiv aggressiv for tiden. Hva med å være rasjonell, fremfor å beskylde andre for aggressivitet i ulike varianter? Jeg startet tråden for at mine medmennesker på forumet her skulle tenke over faren over å være uten internett, strøm eller annet vi er vant til. Nå har myndighetene forberedt oss på at vi må gå til anskaffelse av beredskapslager, håper at alle tar det seriøst, uten å kalle myndighetene for aggressive!

Man får ikke betalt varer uten nett og det første man vil gjøre er å søke nyheter dersom man ikke har internett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.10.2022 den 7.55):

Manglende aviser blir vårt minste problem om vi mister internett. Jeg jobber på sykehus. Går nettet ned kan ikke jeg gjøre jobben min. Det ville veldig veldig raskt bli kritisk.

De fleste butikker trenger nett for betalingssystemene sine. Vi ville fått trøbbel med betaling. Nettbank, nav, skole, strøm, e-post osv.

Aviser ville vært mitt aller minste problem i en slik situasjon.

Anonymkode: fc1d8...f13

Nettopp. Mest sannsynlig børster man støv av en gammel radio, eller naboen gjør det, noe info kommer nok ut. Enkelte vil kanskje ha nett, noen ikke. 
 

Men om kritiske oppgaver i samfunnet blir slått ut, det får raskt store konsekvenser. Men det foreligger vel en katastrofeplan ved sykehus om det skjer? Får en håpe… Vi har det jo til og med i finansbransjen. 

Anonymkode: afca7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (9 timer siden):

Veldige beskyldninger om aggressiv eller passiv aggressiv for tiden. Hva med å være rasjonell, fremfor å beskylde andre for aggressivitet i ulike varianter? Jeg startet tråden for at mine medmennesker på forumet her skulle tenke over faren over å være uten internett, strøm eller annet vi er vant til. Nå har myndighetene forberedt oss på at vi må gå til anskaffelse av beredskapslager, håper at alle tar det seriøst, uten å kalle myndighetene for aggressive!

Man får ikke betalt varer uten nett og det første man vil gjøre er å søke nyheter dersom man ikke har internett!

Å være bekymret er ikke å være rasjonell. 

Anonymkode: 26464...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Å være bekymret er ikke å være rasjonell. 

Anonymkode: 26464...5ed

Dette er bare tull - eller for å gi deg litt, det er ekstremt unyansert!

Bekymringer kommer i utallige grader. Er man konstant bekymret for alt mulig og bekymret i en grad som ikke står i samsvar med hva man bekymrer seg for, da er det gjerne irrasjonelt. Ofte kan jo det også forklares i f.eks. angst eller annen psykisk sykdom, eller tidligere traumer.

Men bekymring kan i aller høyeste grad både være rasjonelt og også nødvendig. Hvis f.eks. noen man kjenner skulle gå over vidda på ski, er turvante og har godt med utstyr, men kommer ikke frem til avtalt tid og været er dårlig. Å ikke bekymre seg da, det kan koste vennene livet. Ved å bekymre seg gir man gjerne beskjed til politi som så vurderer om det skal settes igang leteaksjon, som så kan redde dem. Kanskje er de i god behold, hadde slått leir på en trygg måte, hadde nok varme og mat. Men det kunne jo også hende at en hadde gått gjennom isen, mistet mye utstyr, blitt våt - da teller hvert minutt for å redde dem.

Å tenke rasjonelt gjennom mulige scenarier, det er fornuftig. I det ligger det også en sunn bekymring, en bekymring som ikke hemmer en selv, ikke skaper angst, men en sunn bekymring som man velger å snu til positive handlinger. Det er derfor myndigheter anbefaler folk å ta anbefalingene om å skaffe seg et nødlager og nødutstyr på alvor, fordi mye kan skje, også i fredstid, som vi ikke forventer, men som likevel kan få store følger hvis folk ikke har gjort seg selv i stand til å greie noen dager helt på egen hånd. Nå har vi i tillegg en alvorlig krig i Europa, hvor vårt naboland er angriper mot et av sine andre naboland, og vi har de siste årene sett at fartøyer og personer fra dette landet har brukt enormt med tid på å kartlegge norsk olje- og gassinstallasjoner, samfunnskritiske objekter (kraftverk, telekommunikasjon, vannverk m.m.).

Så folk bør ha en sunn bekymring nå, og bruke den positivt slik at de gjør det de selv kan for å i det minste kunne greie seg selv noen dager.

Anonymkode: ec6dc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Remington skrev (På 20.10.2022 den 22.24):

Stemmer ikke helt at jeg kun tok opp aviser som et problem. Jeg lurer på hvordan man skal agere uten internett. Avisene var et eksempel! Beklager om tråd er misvisende og om jeg overvurderte evnene deres. 

Beklager, jeg misforstod på grunn av at det ikke var noe komma som delte opp setningen naturlig mellom internett og aviser, det virket som du var bekymret for at internett ble borte fordi da kunne man ikke lese avisen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Dette er bare tull - eller for å gi deg litt, det er ekstremt unyansert!

Bekymringer kommer i utallige grader. Er man konstant bekymret for alt mulig og bekymret i en grad som ikke står i samsvar med hva man bekymrer seg for, da er det gjerne irrasjonelt. Ofte kan jo det også forklares i f.eks. angst eller annen psykisk sykdom, eller tidligere traumer.

Men bekymring kan i aller høyeste grad både være rasjonelt og også nødvendig. Hvis f.eks. noen man kjenner skulle gå over vidda på ski, er turvante og har godt med utstyr, men kommer ikke frem til avtalt tid og været er dårlig. Å ikke bekymre seg da, det kan koste vennene livet. Ved å bekymre seg gir man gjerne beskjed til politi som så vurderer om det skal settes igang leteaksjon, som så kan redde dem. Kanskje er de i god behold, hadde slått leir på en trygg måte, hadde nok varme og mat. Men det kunne jo også hende at en hadde gått gjennom isen, mistet mye utstyr, blitt våt - da teller hvert minutt for å redde dem.

Å tenke rasjonelt gjennom mulige scenarier, det er fornuftig. I det ligger det også en sunn bekymring, en bekymring som ikke hemmer en selv, ikke skaper angst, men en sunn bekymring som man velger å snu til positive handlinger. Det er derfor myndigheter anbefaler folk å ta anbefalingene om å skaffe seg et nødlager og nødutstyr på alvor, fordi mye kan skje, også i fredstid, som vi ikke forventer, men som likevel kan få store følger hvis folk ikke har gjort seg selv i stand til å greie noen dager helt på egen hånd. Nå har vi i tillegg en alvorlig krig i Europa, hvor vårt naboland er angriper mot et av sine andre naboland, og vi har de siste årene sett at fartøyer og personer fra dette landet har brukt enormt med tid på å kartlegge norsk olje- og gassinstallasjoner, samfunnskritiske objekter (kraftverk, telekommunikasjon, vannverk m.m.).

Så folk bør ha en sunn bekymring nå, og bruke den positivt slik at de gjør det de selv kan for å i det minste kunne greie seg selv noen dager.

Anonymkode: ec6dc...fbd

Men hva hjelper det å sitte og være bekymret? Hvis noen går over vidda på ski og forsvinner, så igangsetter man et søk. Hjelper det å være bekymret i tillegg?

Anonymkode: 26464...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (29 minutter siden):

Men hva hjelper det å sitte og være bekymret? Hvis noen går over vidda på ski og forsvinner, så igangsetter man et søk. Hjelper det å være bekymret i tillegg?

Anonymkode: 26464...5ed

Er det helt fremmed for deg å være bekymret for noe, har du aldri vært det?

Anonymkode: 42d68...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Men hva hjelper det å sitte og være bekymret? Hvis noen går over vidda på ski og forsvinner, så igangsetter man et søk. Hjelper det å være bekymret i tillegg?

Anonymkode: 26464...5ed

Du får lese det jeg skrev en gang til.

En virkelighetsorientert bekymring, hvor man anerkjenner at ting kan endre seg og så forberede seg slik at man står sterkere hvis noe skulle skje, det er viktig. Ikke bare for den enkelte, men for totalberedskapen og totalforsvaret i landet.

Vi er nå i en tid hvor vi ser stadig mer uheldige følger av klimaendringene. Energiproduksjonen og -leveransen har vi sett kan være svært sårbar. Og det er en krig i Europa med en leder som ikke har tenkt å gi seg, en krig som også påvirker resten av Europa både direkte og indirekte. Å ikke være smart, lett bekymret i en slik situasjon, det kan føre til at man vil angre. Skjer en krise, så kan man ikke forvente hjelp fra storsamfunnet de første dagene eller enda lenger.

 

Anonymkode: ec6dc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsker ved Institutt for forsvarsstudier med aktuell kronikk:

https://www.tv2.no/mening_og_analyse/norge-opplever-en-alvorlig-forverring-av-trusselbildet/15206314/

 

"Russland har brukt mye tid på innhenting og kartlegging i fredstid og sitter trolig på mye informasjon de nå kan bruke idet vi går over i en konfliktfase.

....

Er for eksempel norske kommuner, fylkeskommuner, statlige og private etater klare til å håndtere mer offensive cyberangrep, spionasje og eventuell sabotasje?

En er ikke sterkere enn det svakeste passordet, den mest klikkivrige ansatte eller minst oppdaterte PC-en.

....

Tiltak må på plass for å sikre oss selv og ikke minst vår og Vestens videre støtte til Ukraina.

....

Vi bør alle stålsette oss for mer synlig aktivitet og tilnærminger vi ikke før har opplevd. Ikke fordi vi skal endevende livene våre, eller Russland har uendelig med kapasitet de kan bruke mot oss.

Likevel, en god dose realitetsorientering kommer en langt med.

Russland viser høy villighet til å ta risiko, særlig i Ukraina, men også i signalene overfor Vesten.

Dette, og grepene Kreml har tatt de siste ukene med mobilisering, militær unntakstilstand og økt brutalitet, tyder på at Putin ikke har tenkt å gi seg med det første.

Det vil vi alle merke."

 

 

Anonymkode: ec6dc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 21.10.2022 den 11.44):

Flere av oss har fasttelefon på jobb. 

Anonymkode: 26464...5ed

Fint å vite, men hvem ringer dere til?

Det er faktisk lurt å tenke igjennom slikt på forhånd. Er dere vant til å finne alle telefonnummere på nett går jo ikke det i en slik situasjon. Finnes det en liste med viktige nummer, på papir? Kommunen, internettleverandøren, nabosykehuset, legevakten, politiet, hvem enn dere måtte ha behov for å kontakte i en slik situasjon. Det er faktisk enkle tiltak man kan gjøre som vil gjøre en forskjell i en krise, men det krever at man tar inn over seg og aksepterer at slike ting kan skje.

Anonymkode: f94bc...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...