Gå til innhold

Hva om vi mister internett - Har dere tenkt på det?


Mrs Remington

Anbefalte innlegg

Russland driver undervannskrig. Hva gjør man dersom man mister internett og ikke lengre kan lese aviser? 

Andre som har tenkt på det samme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Avis er et merkelig produkt, det finnes også i papirform.

Anonymkode: 50dff...892

🐒 Hvordan får avisene tak i informasjon uten nett og hvordan får de sendt infoen? Sneglepost - 14 dager gammel info innenlands?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (Akkurat nå):

🐒 Hvordan får avisene tak i informasjon uten nett og hvordan får de sendt infoen? Sneglepost - 14 dager gammel info innenlands?

Hvor gammel er du? Hørt om radio og telefon (finnes fremdeles som annet enn mobiltelefon også). 
De laget viser for hundre år siden og, det var da aktuelle nyheter. Og om russerne du er redde for slipper en atombombe over deg rekker du ikke å lese det i avisen.

Anonymkode: 50dff...892

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Hvor gammel er du? Hørt om radio og telefon (finnes fremdeles som annet enn mobiltelefon også). 
De laget viser for hundre år siden og, det var da aktuelle nyheter. Og om russerne du er redde for slipper en atombombe over deg rekker du ikke å lese det i avisen.

Anonymkode: 50dff...892

Åja, nå har jo jeg hustelefon, men tenker at man ikke finner så mye informasjon på slik telefon da. Og så er det jo vanskelig å ringe naboen da, for de har ikke hustelefon. Selv er jeg ikke særlig forberedt på å gå 100 år tilbake i tid, slik de nå skriver at vi ville ha blitt, dersom internett hadde forsvunnet. Er du?

Tenker ikke så mye på atombombe (burde kanskje gjort det, siden du nevner det?) Det var internett jeg spurte om. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (39 minutter siden):

Russland driver undervannskrig. Hva gjør man dersom man mister internett og ikke lengre kan lese aviser? 

Andre som har tenkt på det samme?

Hvorfor skulle vi miste internett av Putins undervannskrig?

Anonymkode: 42d68...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NotNaomi

Jeg har tenkt en del på det. Jeg liker ikke å være hverken pessimist eller dramatisk, men det kan jo skje. Det ville skapt en sinnsyk forvirring og kaos ihvertfall. Vi hadde kun hatt papiraviser og radio pluss TV. Og vi ville sikkert følt at vi ikke fikk info nok, siden vi er vant til å bruke nettet til å undersøke mer og også flere kilder. Mister vi mobilnettet med det samme, så blir det flott. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i flere år sagt at det vil være en tabbe å legge ned fasttelefonordningen, fordi det vil skape enorme problemer ved en ev. krise.

Jeg har også like lenge sagt at jeg tror vi har gjort oss altfor avhengig av internett, og at det vil være en ekstrem tabbe sikkerhetsmessig. Bare det at helsevesenet baserer seg på journalsystemer på nett, helseopplysninger på norske borgere lagres i utlandet. Butikker bruker data/nett for all varebestilling. Vi har fått et nesten kontaktfritt samfunn, og er ikke klar for å få ut folks penger om alt bryter sammen.

Osv. osv.

Jeg ble kalt hysterisk og at jeg luktet på konspirasjonsteorier (noe jeg ikke er og ikke gjør!). Det er kun sunn fornuft og logikk og litt forståelse av historien.

Alt dette er jo også en del av beredskapen - og den har blitt byggen ned i hurtigfart, uten at vi har gode nok alternativer om noe skjer.

Men, Elon Musk med sin Starlink vil nok få enorm makt den dagen nettet forsvinner for en større del av verden, f.eks. Europa og USA...

Anonymkode: ec6dc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hvorfor skulle vi miste internett av Putins undervannskrig?

Anonymkode: 42d68...9bb

Har du ikke fått med deg at de kutter internettkabler som ligger i havet? Eller at gassledningene Nord Stream ble utsatt for sabottasje?

Vi trenger ikke en gang miste internett direkte, men kan gjøre det mer indirekte om energi må rasjoneres enormt, eller vi mister tilgang til strøm pga. sabottasje.

Anonymkode: ec6dc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir (nesten) litt forundret over uvitenheten til de som ikke aner konsekvensen av mangel på nett, men takk til dere andre som kommer med forklaringer til disse :blomst:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Har du ikke fått med deg at de kutter internettkabler som ligger i havet?

Nei, det hadde jeg ikke fått med meg.

Vi er altfor avhengig av internett og går mot et kontantløst samfunn, det kan straffe oss hardt hvis noe skjer. Bare det at Norge er det eneste landet som har slukket fm nettet er helt tragisk.

Anonymkode: 42d68...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (53 minutter siden):

Hvor gammel er du? Hørt om radio og telefon (finnes fremdeles som annet enn mobiltelefon også). 
De laget viser for hundre år siden og, det var da aktuelle nyheter. Og om russerne du er redde for slipper en atombombe over deg rekker du ikke å lese det i avisen.

Anonymkode: 50dff...892

Tja, hvor mye info vil vi få på dab radioene våre hvis noe virkelig ille skjer. Og hvor mange har hustelefon lenger, 100 000 eller noe sånt av mange millioner mennesker.

Anonymkode: 42d68...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, det hadde jeg ikke fått med meg.

Vi er altfor avhengig av internett og går mot et kontantløst samfunn, det kan straffe oss hardt hvis noe skjer. Bare det at Norge er det eneste landet som har slukket fm nettet er helt tragisk.

Anonymkode: 42d68...9bb

Ja, det er virkelig skummelt, hvordan helt grunnleggende samfunnssikkerhet og beredskap er bygget ned over mange år.

Det går jo inn i et mønster som har vært tverrpolitisk på Stortinget, så alle politikerne og partiene er like skyldige i bevisstløsheten og uforsvarligheten.

Tenk bare på det at vi ikke lenger har kornsiloer rund om i landet.

Og ja, fm-nettet som ble sluttet tror jeg blir en fremtidig skandale.

Anonymkode: ec6dc...fbd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tja, hvor mye info vil vi få på dab radioene våre hvis noe virkelig ille skjer. Og hvor mange har hustelefon lenger, 100 000 eller noe sånt av mange millioner mennesker.

Anonymkode: 42d68...9bb

Det finnes da radio utenom dab. Fm nettet eksisterer, blant annet til lokalradio, og det skal vel ikke ses bort i fra at det er avisene som kanskje har fasttelefonlinje og kan få direkte varslinger om ting som skjer. Med fasttelefon tenkte jeg ikke på at Olga ringer Gunda og forteller at noe er på gang. Avisredaksjonen vil kunne klare seg uten mobil. 
At mye vil kræsje uten nett er en selvfølge, men nå var det nå en gang avisene HI tok opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 18.10.2022 den 22.43):

Har du ikke fått med deg at de kutter internettkabler som ligger i havet? Eller at gassledningene Nord Stream ble utsatt for sabottasje?

Vi trenger ikke en gang miste internett direkte, men kan gjøre det mer indirekte om energi må rasjoneres enormt, eller vi mister tilgang til strøm pga. sabottasje.

Anonymkode: ec6dc...fbd

Så du har ikke hørt om satellitter altså? Du tror at man alltid må ha kabel for absolutt alt?

Anonymkode: 26464...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (På 18.10.2022 den 22.58):

Jeg blir (nesten) litt forundret over uvitenheten til de som ikke aner konsekvensen av mangel på nett, men takk til dere andre som kommer med forklaringer til disse :blomst:

Jeg tror ikke det ville bli totalt krise, men det ville nok bli ganske kaotisk i starten. I artikkelen fra BBC om nett-bruddet på Shetland står det blant annet at politiet reiser rundt og inforemerer folk. Noe sånt måtte nok til her også, ettersom mange hverken har DAB-radio eller fasttelefon. Avisene har sikkert både satelitt-telefoner og fasttelefoner og ville nok klare å lage noen ekstrautgaver ganske fort.

Butikker som er avhengig av nett for betaling ville måtte improvisere, jeg tipper det ville være lettere for små butikker der eieren er til stede selv enn for større. Sikkert lurt å stikke innom nærbutikken en gang i mellom slik at de som jobber der kjenner ansiktet på deg 😀

Anonymkode: f94bc...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (På 18.10.2022 den 22.04):

🐒 Hvordan får avisene tak i informasjon uten nett og hvordan får de sendt infoen? Sneglepost - 14 dager gammel info innenlands?

Internett er ikke så gammelt, vi fikk faktisk ferske nyheter før nittitallet også. 

Anonymkode: ba5c3...201

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Internett er ikke så gammelt, vi fikk faktisk ferske nyheter før nittitallet også. 

Anonymkode: ba5c3...201

Bra du ikke er bekymret! Selv om jeg synes du virker en smule naiv.

Anonymkode: 82ca8...dc1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjusak skrev (På 18.10.2022 den 23.19):

Det finnes da radio utenom dab. Fm nettet eksisterer, blant annet til lokalradio, og det skal vel ikke ses bort i fra at det er avisene som kanskje har fasttelefonlinje og kan få direkte varslinger om ting som skjer. Med fasttelefon tenkte jeg ikke på at Olga ringer Gunda og forteller at noe er på gang. Avisredaksjonen vil kunne klare seg uten mobil. 
At mye vil kræsje uten nett er en selvfølge, men nå var det nå en gang avisene HI tok opp.

Stemmer ikke helt at jeg kun tok opp aviser som et problem. Jeg lurer på hvordan man skal agere uten internett. Avisene var et eksempel! Beklager om tråd er misvisende og om jeg overvurderte evnene deres. 

Endret av Mrs Remington
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Bra du ikke er bekymret! Selv om jeg synes du virker en smule naiv.

Anonymkode: 82ca8...dc1

Hjelper det å være bekymret da? Og hva konkret hjelper det på annet enn å ødelegge nervene sine? 

Anonymkode: 26464...5ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det har jeg tenkt på. Flere år siden det lå en artikkel om solstormer, visste du at vi har hatt solstormer som kan slå ut alt elektronisk i hele Skandinavia og deler av nord i Europa? 
 

Det vil jo bli helt krise. Jeg håper og tror kritisk infrastruktur har en katastrofeplan (får bare håpe denne ikke ligger digitalt 😅). Men alt annet vil stoppe opp. Nesten alle arbeidsplasser og oppgaver vi utfører i dag er basert på nettilgang. Det er ikke nettflix og avis som bekymrer meg. Tenk alle de tusenvis av transaksjoner som går hver dag, all informasjon som deles hver dag. Bare det å handle mat vil bli ett problem. 

Anonymkode: afca7...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Remington skrev (På 18.10.2022 den 21.55):

Russland driver undervannskrig. Hva gjør man dersom man mister internett og ikke lengre kan lese aviser? 

Andre som har tenkt på det samme?

Manglende aviser blir vårt minste problem om vi mister internett. Jeg jobber på sykehus. Går nettet ned kan ikke jeg gjøre jobben min. Det ville veldig veldig raskt bli kritisk.

De fleste butikker trenger nett for betalingssystemene sine. Vi ville fått trøbbel med betaling. Nettbank, nav, skole, strøm, e-post osv.

Aviser ville vært mitt aller minste problem i en slik situasjon.

Anonymkode: fc1d8...f13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Manglende aviser blir vårt minste problem om vi mister internett. Jeg jobber på sykehus. Går nettet ned kan ikke jeg gjøre jobben min. Det ville veldig veldig raskt bli kritisk.

De fleste butikker trenger nett for betalingssystemene sine. Vi ville fått trøbbel med betaling. Nettbank, nav, skole, strøm, e-post osv.

Aviser ville vært mitt aller minste problem i en slik situasjon.

Anonymkode: fc1d8...f13

Jeg syns faktisk Mrs Remington har et poeng.

Hvis internet plutselig forsvant mens du var på jobb, hva er det første du ville gjøre? Jo du ville (sannsynligvis) forsøke å finne ut hvorfor det var borte og, ikke minst, når du kunne forvente å få tilgang igjen. Hvordan ville du gjort det uten tilgang på internet eller telefon? Om det er snakk om ti minutter eller flere dager er jo helt avgjørende for om sykehuset bare skal vente det ut eller gå i full krisemodus.

Anonymkode: f94bc...13a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...