Gå til innhold

Tvinge barnet til å ta antibiotika eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger, helseskadelig råd, nedsettende innlegg og svar til dette.

Admin

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (På 19.9.2022 den 17.25):

Ville ringt legen og forhørt meg. Ofte skrives antibiotika ut på svakt grunnlag, og det kan meget vel hende kuren er unødvendig. En ny vurdering er på sin plass.

Men om kuren er nødvendig kan barnet velge mellom å ta medisin frivillig eller med tvang. Noe tredje alternativ eksisterer ikke.

Anonymkode: f4891...a79

Enig

Anonymkode: dbe24...3c9

Skrevet
On 9/19/2022 at 4:26 PM, Anonym bruker said:

Her nektes det. 

Anonymkode: e6dc8...1bb

Ja tvang er innefor

Anonymkode: 1d796...f25

Skrevet

Nå er det sånn at man før mente at man skulle fullføre alle antibiotikakurer for å unngå resistens. Har senere lest at det ikke medfører riktighet. Man skal kun ta det til man er frisk. 
Når det gjelder barn med smerter har jeg mer tro på smertelindring enn antibiotika. Man blir raskere frisk med antibiotika, men sjansen for å bli resistent er mindre uten. Det er overforbruk av antibiotika som gjør oss resistente, ikke om vi fullfører kuren eller ikke.

Mennesker tåler sykdommen, men vi blir fortere friske med antibiotika. Og det er slik dagen samfunn er satt sammen. Alt som gjør livet lettere skal gjøres, selv om det går på bekostning av andre ting. Forståelig, men ødeleggende for menneskeheten

Anonymkode: 61c02...b5a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Nå er det sånn at man før mente at man skulle fullføre alle antibiotikakurer for å unngå resistens. Har senere lest at det ikke medfører riktighet. Man skal kun ta det til man er frisk. 
Når det gjelder barn med smerter har jeg mer tro på smertelindring enn antibiotika. Man blir raskere frisk med antibiotika, men sjansen for å bli resistent er mindre uten. Det er overforbruk av antibiotika som gjør oss resistente, ikke om vi fullfører kuren eller ikke.

Mennesker tåler sykdommen, men vi blir fortere friske med antibiotika. Og det er slik dagen samfunn er satt sammen. Alt som gjør livet lettere skal gjøres, selv om det går på bekostning av andre ting. Forståelig, men ødeleggende for menneskeheten

Nå er det bakteriene som blir resistente, ikke oss. Om jeg tar eller ikke tar AB har derfor ikke noe å si for resistens. Men samfunnet generelt bør helt klart bruke mindre. En ting er hva vi mennesker putter i oss som medisin, noe annet er hva vi får i oss gjennom mat fordi dyrene er proppet fulle.

Og de fleste av oss klarer oss helt fint uten AB. Men, det er av og til at det er viktig for å forhindre livstruende tilstander. Det kom ikke frem i HI om dette var et slikt tilfelle, men jeg fikk inntrykk senere av at det ikke var det. At hun var usikker på om hun burde tvinge en unødvendig AB-kur på barnet sier at diskusjonen rundt hvorvidt AB er nødvendig eller ikke, er viktig. 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Nå er det bakteriene som blir resistente, ikke oss. Om jeg tar eller ikke tar AB har derfor ikke noe å si for resistens. Men samfunnet generelt bør helt klart bruke mindre. En ting er hva vi mennesker putter i oss som medisin, noe annet er hva vi får i oss gjennom mat fordi dyrene er proppet fulle.

Og de fleste av oss klarer oss helt fint uten AB. Men, det er av og til at det er viktig for å forhindre livstruende tilstander. Det kom ikke frem i HI om dette var et slikt tilfelle, men jeg fikk inntrykk senere av at det ikke var det. At hun var usikker på om hun burde tvinge en unødvendig AB-kur på barnet sier at diskusjonen rundt hvorvidt AB er nødvendig eller ikke, er viktig. 

Jeg vil tro at om det var livstruende, så ville ikke barnet vært i stand til å motsette seg å ta det. Og om det hadde det, så hadde det blitt innlagt og fått det intravenøst.

Bakterier spres via mennesker og de er en del av oss: 

«Gjennom Human microbiome project har amerikanske forskere funnet ut at friske mennesker kan ha over tusen ulike sorter bakterier på og i kroppen. – Vi tror at kroppen huser ti bakterieceller per menneskecelle, men bakteriecellene er så små at mikrobene til sammen utgjør én til tre prosent av kroppsmassen til en person.»

Skrevet

Om det er nødvendig å ta antibiotika så bruker man tvang dersom ingenting annet fungerer. Men jeg ville prøvd andre muligheter først. Mitt barn har alltid hatet flytende medisiner og begynte med tabletter da han var 2. Først knust i syltetøy, og fra han var ca 3,5 klarte han å svelge dem med vann.

Nå er han 10, og hadde det vært snakk om halsbetennelse eller noe annet som går over av seg selv, men fortere med antibiotika, så hadde han fått slippe om han absolutt ikke ville. Han er i stand til å forstå konsekvensene. Som 3-åring fikk han ikke ta sånne avgjørelser.

Anonymkode: 6cbd4...267

Skrevet

Hvis du ikke får i antibiotikaen ringer du lege og spør om en annen type. Det gjorde vi. Viktig med antibiotika hvis lege har gitt beskjed om dette. Vi fikk ikke ned en flytende variant på en av våre gutter på samme alder. Legen ga oss resept på et annet merke of problem solved!!!

Herlighet….lykke til med tenårene hvis du allerede nå lar 3-åringen styre på og bestemme!!!

Anonymkode: 0189b...ab1

Skrevet

Håper det løste seg for dere, og ikke minst barnet ditt. 
Jeg ville bare tilføre noe.. Det å utføre tvang på noen, og spesielt egne barn kan være vanskelig, og det skal være vanskelig. Det er inngripende, og at du føler ubehag ved det er et sunnhetstegn. 
Det må skilles mellom å tvinge et barn til å ta på sko, slå igjennom som en forelder og få på skoene, og det å holde noen fast og presse i de medisin til de brekker seg. 

Men, noen ganger må man.. men man kan gjøre det så skånsomt som mulig! La barnet få muligheten til å gjøre det selv. Fortell rolig at dette er noe vi må, jeg skjønner at du ikke vil, men dette må vi for at du skal bli frisk. Gi masse omsorg før og etter..

Det finnes mange foreldrestiler, og det er fullt mulig å være en tydelig forelder uten å være tilhenger av tvang! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Jeg vil tro at om det var livstruende, så ville ikke barnet vært i stand til å motsette seg å ta det. Og om det hadde det, så hadde det blitt innlagt og fått det intravenøst.

Bakterier spres via mennesker og de er en del av oss: 

«Gjennom Human microbiome project har amerikanske forskere funnet ut at friske mennesker kan ha over tusen ulike sorter bakterier på og i kroppen. – Vi tror at kroppen huser ti bakterieceller per menneskecelle, men bakteriecellene er så små at mikrobene til sammen utgjør én til tre prosent av kroppsmassen til en person.»

Det kan bli livstruende også. Nå var ikke det tilfelle her, men noen har tilstander som ikke tåler infeksjoner. Noen har historier med at de blir så dårlige av enkelte tilstander at det kreves større ressurser enn AB, og at det av den grunn er nødvendig. Små barn legges raskt inn på sykehus (og får der også AB), og det vil i alle tilfeller oppleves mer traumatiserende enn om foresatte tar en sjefsavgjørelse på at AB skal tas hjemme. Jeg regner det også som selvsagt at oppegående foreldre prøver med det gode først, i motsatt fall er det kanskje mer å gripe fatt i enn bare tvangsmedisineringen.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden):

Det kan bli livstruende også. Nå var ikke det tilfelle her, men noen har tilstander som ikke tåler infeksjoner. Noen har historier med at de blir så dårlige av enkelte tilstander at det kreves større ressurser enn AB, og at det av den grunn er nødvendig. Små barn legges raskt inn på sykehus (og får der også AB), og det vil i alle tilfeller oppleves mer traumatiserende enn om foresatte tar en sjefsavgjørelse på at AB skal tas hjemme. Jeg regner det også som selvsagt at oppegående foreldre prøver med det gode først, i motsatt fall er det kanskje mer å gripe fatt i enn bare tvangsmedisineringen.

Når en mamma spør på et mammaforum om hun skal tvinge igjennom antibiotika, så skal man faktisk ta det for god fisk at det er en mor som kjenner sitt barn, og selvsagt ville tvunget eller løst det om hun mente det kunne være livstruende. En mamma som er god spør. En mamma som ikke er like god spør ikke. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...