Gå til innhold

Tvinge barnet til å ta antibiotika eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi droppa det. Gikk ikke. Barnet har stor helseangst. Ørebetennelsen gikk jo over, antibiotika korter ned med bare én dag eller noe uansett. 

Anonymkode: 84e7a...a63

Jaja, en dag ekstra med store smerter (har du hatt ordentlig ørebetennelse?) fordi foreldrene er udugelige er vel ikke så farlig. Det er jo ikke DU som kjenner på smertene. 

Anonymkode: 6abfa...9d1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri trengt å gi antibiotika, men øyedråper, måtte gi øyedråper før vi skulle til øyelegen. Meg og mannen min måtte holde gutten vår fast, mens han hylte, det hørtes helt forferdelig ut, men over på noen sekunder. Like blid og fornøyd rett etterpå. 

Anonymkode: e1dcf...a8f

Skrevet (endret)
NotNaomi skrev (2 timer siden):

Ikke tving i barn medisiner eller noe annet. Det er en veldig dårlig idé. Du må finne en måte å overtale på, og forklare ordentlig. Det går an å friste med belønning. Alt er bedre enn tvang. 

Alt er ikke bedre enn tvang. Men det aller meste er. Å ikke ta nødvendig medisin er ikke bedre.

Jeg forutsetter at antibiotika er nødvendig, og at det er forsøkt med andre metoder. Om alternativene da står mellom tvang eller ingen medisin, gir man selvsagt den nødvendige medisinen med tvang. Det er en av de mange tingene man må benytte tvang til om ikke annet nytter. Det er rimelig arrogant av dere som har kommet utenom tvang å ikke se at det finnes andre situasjoner enn deres egen. Tvang unngås så langt det er mulig, men ikke lenger.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen
Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (16 minutter siden):

Alt er ikke bedre enn tvang. Men det aller meste er. Å ikke ta nødvendig medisin er ikke bedre.

Jeg forutsetter at antibiotika er nødvendig, og at det er forsøkt med andre metoder. Om alternativene da står mellom tvang eller ingen medisin, gir man selvsagt den nødvendige medisinen med tvang. Det er en av de mange tingene man må benytte tvang til om ikke annet nytter. Det er rimelig arrogant av dere som har kommet utenom tvang å ikke se at det finnes andre situasjoner enn deres egen. Tvang unngås så langt det er mulig, men ikke lenger.

Vi får være uenige. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Synes det er vanskelig å tvinge. Hva ville du gjort?

Anonymkode: e6dc8...1bb

Så om barnet nekter tannpuss så lar du det slippe så det ender opp med flere hull i tennene?

Anonymkode: 7385c...dbf

Skrevet
Anonym bruker skrev (23 minutter siden):

Har aldri trengt å gi antibiotika, men øyedråper, måtte gi øyedråper før vi skulle til øyelegen. Meg og mannen min måtte holde gutten vår fast, mens han hylte, det hørtes helt forferdelig ut, men over på noen sekunder. Like blid og fornøyd rett etterpå. 

Anonymkode: e1dcf...a8f

Dere holdt han fast begge to? Mens han hylte? 

Du vet at selv om han var like blid etterpå, så betyr ikke det at den hendelsen forsvinner fra hodet hans, eller underbevissheten om du vil. Jeg sier ikke at gutten deres er traumatisert eller har fått varige men av det, men det der er søren ikke greit altså. 

Skrevet
NotNaomi skrev (10 minutter siden):

Vi får være uenige. 

I noen situasjoner kan man faktisk dø uten behandling/antibiotika. Men men. Tvang er jo tross alt verre?

Hi, snakk med legen din om antibiotika faktisk er tvingende nødvendig i deres tilfelle. Spør ellers om det finnes et annet alternativ som ikke smaker så vondt.

Anonymkode: ca905...951

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

I noen situasjoner kan man faktisk dø uten behandling/antibiotika. Men men. Tvang er jo tross alt verre?

Hi, snakk med legen din om antibiotika faktisk er tvingende nødvendig i deres tilfelle. Spør ellers om det finnes et annet alternativ som ikke smaker så vondt.

Jeg skrev at hvis foreldre ikke ser andre løsninger enn tvang, så må de spørre om råd. For det fins andre muligheter. 

Skrevet
NotNaomi skrev (4 minutter siden):

Jeg skrev at hvis foreldre ikke ser andre løsninger enn tvang, så må de spørre om råd. For det fins andre muligheter. 

Du skrev også at alt er bedre enn tvang.

Skrevet

Du skrev også at alt er bedre enn tvang.

Ja? 

Skrevet
NotNaomi skrev (32 minutter siden):

Det finnes et hav av muligheter. Men det er likevel ikke alltid at tvang er unngåelig. I de aller fleste tilfeller trenger man det ikke. At du ikke har opplevd å måtte bruke tvang betyr ikke at andre ikke må. Det er ikke slik at grunnen til at du ikke må er fordi du gjør alt rett og andre ikke. Det er rett og slett fordi det finnes ulike situasjoner og ulike mennesker. 

Bare av nysgjerrighet, mener du at om (forutsatt at du er for barnevaksinasjonsprogrammet) babyen ikke vil ta vaksinene sine, så skal det slippe?
Min to måneder gamle baby var innlagt på sykehus og måtte undersøkes av lege. Burde jeg nektet undersøkelse siden babyen ikke ville? Når mener du evt at de er store nok til at de ikke under noen omstendigheter skal tvinges? 

Skrevet

Min 3 åring fikk og flytende antibiotika, det kom jo ut igjen med en gang. Så vi fikk vanlige tabletter, så knuste vi det, og blandet i litt is. Hun elsket is, så var det som var greiest og blandes i. 

Anonymkode: 62ae4...ecc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Her nektes det. 

Så be om tabletter, de kan enten deles i 2 og svelges med vann, syltetøy osv , kan og knuses så lenge det ikke er kapsler. Vanligste å få for øreverk, halsbetennelse , bihuler osv er apocillin.

Anonymkode: adfbf...0f1

Skrevet

Trekk opp i sprøyte, hold fast barnet, sett sprøyten inn i munnen hennes og hold for nesen til hun svelger. Null problem. Seigmann etterpå.

Anonymkode: fb1e4...df1

Skrevet
NotNaomi skrev (1 time siden):

Dere holdt han fast begge to? Mens han hylte? 

Du vet at selv om han var like blid etterpå, så betyr ikke det at den hendelsen forsvinner fra hodet hans, eller underbevissheten om du vil. Jeg sier ikke at gutten deres er traumatisert eller har fått varige men av det, men det der er søren ikke greit altså. 

Hvordan ville du gjort det da?

Anonymkode: fbdd6...f2c

Skrevet

Kanskje dere kan få byttet type til en med litt bedre smak?

Skrevet

Er i omtrent samme situasjon med fireåringen her i huset. Hun vil ikke, men får valget mellom å ta frivillig eller tvinges, og da velger hun å samarbeide. Å ikke ta antibiotika er ikke et valg. 

Skrevet

Lykke til om Moen år, om du lurer på hva du skal gjøre i denne situasjonen. Såklart skal barnet ha medisin. Du kan alltids forsøke med godsnakk, smisk, bestikkelser, men fungerer ikke dette må barnet tvinges. Barnet får ikke ab fordi legen liker å plage barn. Hadde ungen brukket armen hadde du vel gått til legen, dette selv om barnet nektet. 

Anonymkode: 57098...908

Skrevet
Anonym bruker skrev (44 minutter siden):

Lykke til om Moen år, om du lurer på hva du skal gjøre i denne situasjonen. Såklart skal barnet ha medisin. Du kan alltids forsøke med godsnakk, smisk, bestikkelser, men fungerer ikke dette må barnet tvinges. Barnet får ikke ab fordi legen liker å plage barn. Hadde ungen brukket armen hadde du vel gått til legen, dette selv om barnet nektet. 

Anonymkode: 57098...908

Og ingen lege ville holdt fast et barn og tvunget i det medisiner. Den legen ville kanskje ha mistet lisensen. 

Skrevet

Jeg er også for at alle andre muligheter må prøves før tvang. 
Men, dersom barnet trenger medisinen og alt annet er prøvd, så er tvang selvsagt bedre enn ingenting. Ubehandlet infeksjon kan i verste tilfelle føre til sepsis, og da er det ikke lenger snakk om hvilke metoder, men å redde liv. 

Om ingenting fungerer og barnet er helt fastlåst ville jeg gjennomført det med tvang. 
Et tips til en annen gang er å ha et sprøytehus hjemme, fyll det med vann, gi bamsen medisin og lek en rollelek om at bamsen er syk, og blir frisk. 
Vi øvde med vanlig sprøyte i appelsin også, og ufarliggjorde det. Har aldri vært redd for verken sprøyter eller noe medisinsk siden.

God bedring til barnet ditt.

Skrevet

Jeg skjønner deg hi. Det er grusomt å tvinge eget barn. Min yngste var syk da hun ble født og jeg har måttet gjøre mye med tvang, dvs, med spedbarn er det jo bare å holde godt fast og så er det gjort. Etterhvert som de blir større må man bruke teknikk og kraft. Det er grusomt. Å bruke tvang på fast basis. Jeg gikk faktisk i kjelleren og følte meg som en overgriper. Hvordan kan barnet stole på meg når JEG, MAMMA, gjør slike ting med henne. Det var så ille at jeg måtte noen runder i terapi. Selvsagt ikke bare pga tvang, å få et sykt barn gjør noe med deg. 
Uansett, nå er barnet ganske stor (Og jeg er den tryggeste og beste i verden, så hun tok ikke nevneverdig skade). Jeg bruker ikke tvang mer, men ved viktig medisin hadde jeg bare måttet gjøre det. Antibiotika er viktig. Da covid sto på så nektet jeg å gjennomføre testing med tvang, barnet mitt er selvsagt ekstra redd for hvite frakker, munnbind og situasjoner der tvang og ubehag kan oppstå. Jeg har brukt TIMER på å leke med q-tips og leke doktor og teste i nesa. Ett år inn i covid så tok hun test selv, også test på testasjonen tok hun selv. 
Du som mamma må vurdere, er dette nødvendig eller ikke. Nødvendig, ja da må tvang gjennomføres. 
Noen er nok mer var på å gjennomføre med tvang, men å ta vare på eget barn og få i de medisin må gjøres. 
Og etter medisin er tatt så er det lov å gi favoritt snop (min elsket seigmenn). Det er lov med en seigmann en tirsdags morgen. 

Anonymkode: eb259...796

Skrevet
NotNaomi skrev (8 timer siden):

Og ingen lege ville holdt fast et barn og tvunget i det medisiner. Den legen ville kanskje ha mistet lisensen. 

Dette er helt feil. På sykehusene utføres tvang dersom det er helt nødvendig. Det skjedde i forbindelse med en operasjon i narkose, sammarbeid ble prøvd, ingenting fungerte, narkosen ble utført med tvang. Men konsekvensene ble store i ettertid for den berørte. Men tvang utføres der! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Dette er helt feil. På sykehusene utføres tvang dersom det er helt nødvendig. Det skjedde i forbindelse med en operasjon i narkose, sammarbeid ble prøvd, ingenting fungerte, narkosen ble utført med tvang. Men konsekvensene ble store i ettertid for den berørte. Men tvang utføres der! 

Jepp. Det er tvang kombinert med overraskelsesmoment på sykehus. Angående medisiner så utføres ikke det med tvang på sykehus da det går inn i veneflon. Ellers er tvang tilstede ja. 

Skrevet

Jepp. Det er tvang kombinert med overraskelsesmoment på sykehus. Angående medisiner så utføres ikke det med tvang på sykehus da det går inn i veneflon. Ellers er tvang tilstede ja. 

Jo også medisin. Vi har fått høre at dersom vi ikke får gjort det selv må hen på sykehus. Så situasjonen er sår. Sykehus vil man jo slippe med en antibiotika kur. 

Skrevet

Hi - hvordan går det med barnet ditt? Får du i det antibiotikaen?

Anonymkode: f1fed...1d7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...