Gå til innhold

Tvinge barnet til å ta antibiotika eller ikke?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her nektes det. 

Anonymkode: e6dc8...1bb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Antibiotika gis for en grunn. Så ja, tvang er innenfor. 

men det er selvfølgelig mange måter å utføre den tvangen på

Skrevet
Kamomille skrev (1 minutt siden):

Synes det er vanskelig å tvinge. Hva ville du gjort?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvor gammel er den som skal ha antibiotika?

Anonymkode: a8d08...117

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Da barna var små tok vi antibiotika i sprøyte, holdt vennene deres og sprøytet inn mot kinnet slik at medisinen vanskelig kunne spyttes ut igjen. 

Da de ble større kunne medisin bli blandet  i feks syltetøy, yoghurt osv slik at de ikke merket det. 

Anonymkode: 34338...c28

Skrevet

Hvis legen sier barnet trenger antibiotika gir du antibiotika. Hele kuren. Det er ikke noe som er oppe til diskusjon, uansett alder.

Anonymkode: 0e0ca...4b1

Skrevet

Ja, infeksjoner man i gamle dager døde av, men som man får antibiotika mot i dag må tas...

Kommer jo litt an på alderen på barnet, men er barnet så lite at medisinen gis flytende er det greit å ha i en engangssprøyte og sprute ned i svelget og gi noe snop og kos/klem som premie. 

Så må det snakkes om selvfølgelig, at man må ta medisin for å bli frisk

Anonymkode: 7861e...711

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Hvor gammel er den som skal ha antibiotika?

Anonymkode: a8d08...117

3, det er flytende men vond smak. 

Skrevet

Det er ikke barnets valg. 

Anonymkode: 4c78c...5af

Skrevet

Ikke tving i barn medisiner eller noe annet. Det er en veldig dårlig idé. Du må finne en måte å overtale på, og forklare ordentlig. Det går an å friste med belønning. Alt er bedre enn tvang. 

Skrevet

Jeg ville aldri ha stolt på at en treåring klarte å vurdere konsekvensene av å ta eller ikke ta medisinen som en lege hadde foreskrevet, så hvis barnet nektet ville jeg ha tvunget ja. 

Hva tenker du alternativet er? La sykdommen gå sin gang og håpe at det går bra?

Jeg ville ha kjørt på med belønning og trøst, men medisinen ville jeg ha gitt. 

Skrevet

Er det helt ytterst nødvendig med antibiotika? Eller har legen sagt at det vil gå over uten, bare ta litt lengre tid.

Hvis det siste: Dropp antibiotikaen 

Anonymkode: dbe24...3c9

Skrevet

Selvsagt. Noen ganger må man være mer hardhendt enn man ønsker. Forklar, både på forhånd og etterpå, trøst og ros, men medisin må man ta. 

Jeg holdt barnet på fanget med bena i klem mellom mine lår, ene armen bak min rygg og holdt rundt kroppen til barnet med min venstre hånd. Sprøyte med medisin inn, sprut og vips ferdig. 

Anonymkode: 6abfa...9d1

Skrevet
Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

3, det er flytende men vond smak. 

Samme her. Jente 3 år. Flytende antibiotika. Hun nektet! Prøvde alt. Det gikk ikke. Hun ble frisk helt uten antibiotika 

Anonymkode: 5a507...537

Skrevet
Kamomille skrev (47 minutter siden):

Det er kanskje flere måter å tvinge på, men tvang er veldig ofte fysisk eller utført med trusler. Eller andre utilbørlige måter ( def )

Tvang er selvfølgelig ikke greit mot barn da det alltid oppleves som skremmende eller nedverdigende.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Samme her. Jente 3 år. Flytende antibiotika. Hun nektet! Prøvde alt. Det gikk ikke. Hun ble frisk helt uten antibiotika 

Anonymkode: 5a507...537

Flaks! Hva hvis barnet blir alvorlig sykt? Tror du sykehuset får medisinen i barna med enhjøringmagi? Noen ganger må man være den voksne og bestemme. 

Skrevet
NotNaomi skrev (1 minutt siden):

Det er kanskje flere måter å tvinge på, men tvang er veldig ofte fysisk eller utført med trusler. Eller andre utilbørlige måter ( def )

Tvang er selvfølgelig ikke greit mot barn da det alltid oppleves som skremmende eller nedverdigende.

Tvang er selvsagt ikke det samme som trusler, kjære folk! Noen ting, som medisin, tannpuss og sikring i bil kan ikke barnet bestemme seg for at det ikke vil. 

Skrevet

Ville ringt legen og forhørt meg. Ofte skrives antibiotika ut på svakt grunnlag, og det kan meget vel hende kuren er unødvendig. En ny vurdering er på sin plass.

Men om kuren er nødvendig kan barnet velge mellom å ta medisin frivillig eller med tvang. Noe tredje alternativ eksisterer ikke.

Anonymkode: f4891...a79

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tvang er selvsagt ikke det samme som trusler, kjære folk! Noen ting, som medisin, tannpuss og sikring i bil kan ikke barnet bestemme seg for at det ikke vil. 

Neivel. Da kan du jo finne definisjonen på tvang da, så får du selv se. 

Skrevet
NotNaomi skrev (24 minutter siden):

Tvang er noe man ofte må utføre overfor barn fordi de faktisk ikke har utviklet nok evner og erfaring til å ta viktige beslutninger selv. Man prøver selvfølgelig alle andre metoder først, men alle som har hatt viljesterke barn har sannsynligvis måtte bruke tvang minst en gang i løpet av livet deres. Det kam være tannpuss, bilsikring, fått gi medisin, holde dem fast når de hadde tenkt å gjøre noe livsfarlig (som å spurte ut i veien) osv. Som sagt, man bør kun bruke det hvis andre ting ikke fungerer, men av og til må man bare.

Anonymkode: 21307...90a

Skrevet

Vi droppa det. Gikk ikke. Barnet har stor helseangst. Ørebetennelsen gikk jo over, antibiotika korter ned med bare én dag eller noe uansett. 

Anonymkode: 84e7a...a63

Skrevet
NotNaomi skrev (25 minutter siden):

Neivel. Da kan du jo finne definisjonen på tvang da, så får du selv se. 

Jeg blåser i definisjonen. Å bruke tvang for å få i barn nødvendig helsehjelp innebærer ikke trusler. Om du må true barnet ditt må du søke hjelp. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Tvang er noe man ofte må utføre overfor barn fordi de faktisk ikke har utviklet nok evner og erfaring til å ta viktige beslutninger selv. Man prøver selvfølgelig alle andre metoder først, men alle som har hatt viljesterke barn har sannsynligvis måtte bruke tvang minst en gang i løpet av livet deres. Det kam være tannpuss, bilsikring, fått gi medisin, holde dem fast når de hadde tenkt å gjøre noe livsfarlig (som å spurte ut i veien) osv. Som sagt, man bør kun bruke det hvis andre ting ikke fungerer, men av og til må man bare.

Anonymkode: 21307...90a

Hvis du snakker om å holde igjen så ikke barn løper ut i veien ja. 

Men tvang er et veldig stort nei ovenfor barn. Hvis foreldre ikke ser andre valg så må de få hjelp til å se dem, for andre valg er det. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...