Gå til innhold

Buss til videregåendeelever - fire timers ventetid er godkjent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Det er en av konsekvensene ved å velge å bo så avsidesliggende til. Vi bor også på "bygda", men på et tettsted (kommunesentrum), barneskole ligger 400 meter fra huset vårt, ungdomsskole 600 meter, og VGS 800 meter. Om barna vil gå på VGS i nærmeste by går det tog og buss dit. Toget en gang i timen og bussen to ganger i timen. 

Ja, det er slik vi tenkte på allerede før vi fikk barn. Jeg hadde tenkt på alt. 

Anonymkode: d7f9b...b3d

Det er ikke en konsekvens av å bo i distriktene.

Det er en villet politikk at distriktene skal være befolket. I disse urolige tider er det spesielt viktig. Husk at mye av denne politikken er et resultat av den kalde krigen og frykten for okkupasjon av Russland. Befolkning av hele landet sammen med et spredt forsvar er faktisk de viktigste bufferne mot invasjon. 

Det koster penger å ha hele landet befolket. Det mest økonomisk lønnsomme  i et kort perspektiv hadde nok vært om alle bodde i sørøst Norge. Heldigvis har man ikke et slikt lort perspektiv. 

Dessverre blir det stadig mer utfordrende å gi likeverdige tjenester til alle. Primært pga økonomi. Både kommuner og fylkeskommuner må stadig innføre kutt eller økte avgifter. Er eksempel er kutt i kollektivtilbudet. 

Her vi bor, som er like utenfor en middels stor by på Østlandet, går det faktisk ikke buss lenger. Unntaket er skolebussen til barneskolen som går to ganger om dagen; morgen og ettermiddag. Videregående skole ligger 1 mil unna. Det er en sammenslåing av det som tidligere var 3 videregående skoler. Den er stor, men har likevel bare en brøkdel av fag. Skal man feks gå endel yrkesfag må man reise 4 mil hver vei - altså uten at det går skole buss. Er man så uheldig at man ikke kommer inn på nærmeste studiespes., er neste skole 5 mil unna. 

Ifølge fylkeskommunen er det altså mer lønnsomt at de ca 45 videregående eleven som bor rundt her hentes og kjøres hjem av tre ulike maxi-taxier enn at de bussrutene som var her ble opprettholdt. De ble lagt ned under pandemien….

Anonymkode: 779b9...e5c

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Her får de beskjed at alle rommene er i bruk. Som sagt, hadde du selv godtatt å måtte sitte i fire timer og vente på transport hjem etter endt arbeidstid? Skolearbeid på en fredag tar vanligvis max en til to timer. Og resten av tiden skal man gjøre hva?

Anonymkode: dce3d...34b

Har de ikke bibliotek, lesesal, kantine, grupperom??

Jeg hadde ikke ønsket å vente 4 timer, dersom jeg kunne unngått det nei. Men! Dersom der ikke var andre muligheter, håper jeg at jeg kunne fylt tiden med noe meningsfullt og nyttig.

Nå jobber jeg på vgs, og vet der er mye arbeid man kan gjøre for å bli bedre på skolen. Om en ungdom orker/gidder på en fredag hun egentlig er ferdig på skolen er jo en annen sak. Men man kan jo ikke forlange offentlig dekket transport med det som begrunnelse.

Anonymkode: 9dd68...6d5

Skrevet

Ta traktor lappen og invester i en traktor-registrert ATV.

Skrevet
Ziva skrev (4 minutter siden):

Her på bøgda gidder de ikke engang det, her kjører ungdommen bare traktor til skolen 🤣

Skrevet
Ziva skrev (54 minutter siden):

Det er jo nettopp det hun har gjort.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo nettopp det hun har gjort.

Så hva er problemet da?

Anonymkode: bf334...f4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Så hva er problemet da?

Les gjerne hele tråden, og ikke bare ETT svar.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Igjen, hva er problemet?

Anonymkode: 12bc8...68a

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Har lest hele tråden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Her får de beskjed at alle rommene er i bruk. Som sagt, hadde du selv godtatt å måtte sitte i fire timer og vente på transport hjem etter endt arbeidstid? Skolearbeid på en fredag tar vanligvis max en til to timer. Og resten av tiden skal man gjøre hva?

Det er jo helt vanlig at ungdommen må vente på buss. 

De dagene mine må vente så henger de med venner. Sitter i kantina på skolen, trener sammen, gjør skolearbeid.  Det er alltid mange soner på en vidergående skole, så mange steder å sitte. 

Jeg hadde jo kanskje ikke likt å vente fire timer etter en arbeidsdag, men nå er ikke min arbeidsdag over kl 11 heller da. 

Og, om det var slik at jeg var avhengig av buss til jobb, og måtte vente, ja da måtte jeg jo gjort det da. Jeg kan jo ikke forvente at staten skulle fiksa alternativ skyss for meg.....

Anonymkode: a314f...3ef

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Hun kjører hjem. Så jeg trenger ikke disse forslagene. Jeg stiller et teoretisk spørsmål, inkludert hvor lang tid det hadde vært akseptabelt for dere å tilbringe rundt arbeidsplassen etter endt arbeidstid før dere fikk mulighet til å dra hjem, en gang hver uke.

Men altså - jobb blir jo noe annet, da betaler man jo også selv for å komme seg til og fra jobb.

Om hele klassen slutter så tidlig er det jo helt klart rom ledig på skolen. Ellers er det, som andre har skrevet, andre muligheter, som bibliotek, kantine, gjøre lekser til uken etter. Eller kanskje hun kan handle inn for helgen for familien, slik at andre slipper å gjøre det.

Forstår at det er kjedelig, men skal hun ha gratis hjemreise, da må hun også tilpasse seg noenlunde. Kjedelig at dette skjer akkurat på fredag, men igjen, vil hun ha gratis skoleskyss så er den jo der.

Anonymkode: a2145...64a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...