Gå til innhold

Buss til videregåendeelever - fire timers ventetid er godkjent?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det er en av konsekvensene ved å velge å bo så avsidesliggende til. Vi bor også på "bygda", men på et tettsted (kommunesentrum), barneskole ligger 400 meter fra huset vårt, ungdomsskole 600 meter, og VGS 800 meter. Om barna vil gå på VGS i nærmeste by går det tog og buss dit. Toget en gang i timen og bussen to ganger i timen. 

Ja, det er slik vi tenkte på allerede før vi fikk barn. Jeg hadde tenkt på alt. 

Anonymkode: d7f9b...b3d

Tenk hvis ingen hadde bodd i distriktene og avsidesliggende områder. Hva hadde dere byfolk spist da? Forvaltningsvedtak og olje?

Anonymkode: dce3d...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Synes det er helt innafor så lenge bussen går ved ordinær slutt på skoledagen. En elev på videregående har alltid oppgaver å jobbe med. Og jeg har vanskelig for å tro på at skolen ikke har områder der det er mulig å sitte i fred. Mye bedre å ha jevne arbeidsdager.

At hun faktisk velger å kjøre fremfor å ta bussen er jo eget valg og kostnaden for det følger med. 

Anonymkode: f8cab...3af

Skrevet
Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Hun kjører hjem. Så jeg trenger ikke disse forslagene. Jeg stiller et teoretisk spørsmål, inkludert hvor lang tid det hadde vært akseptabelt for dere å tilbringe rundt arbeidsplassen etter endt arbeidstid før dere fikk mulighet til å dra hjem, en gang hver uke.

Det er vel i dette ordet noe av den holdningen kommer frem som kan virke provoserende. Jeg er ikke på jobben min fordi det er en tjeneste staten tilbyr meg, jeg er der fordi jeg skal gjøre nytte for meg, så den sammenligningen er meningsløs. Om det nå var slik at jeg jobbet et sted hvor bussen hjem gikk fire timer etter arbeidsdagens slutt hadde jeg da aldri i livet kommet på å be dem kompensere meg eller tilrettelegge for skyss hjem. Omvendt er jo ikke en videregående skole en tjeneste jeg først og fremst gjør staten, det er noe jeg trenger helt personlig, det er en tjeneste staten gjør meg som gir meg gratis opplæring. Da stiller det seg også litt annerledes mtp. hva man "aksepterer" av f.eks. ventetid. 4 timer kan man benytte på bibliotek eller lesesal. Alle videregående skoler er pålagt å ha bibliotek, så jeg har vanskelig for å tro at dette ikke er tilgjengelig for henne. Om hun selv kjører hjem er det vanskelig å forstå at dere ikke selv kan ta denne utgiften, ettersom det faktisk finnes et gratis alternativ.

Anonymkode: 9d7f6...3a9

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her får de beskjed at alle rommene er i bruk. Som sagt, hadde du selv godtatt å måtte sitte i fire timer og vente på transport hjem etter endt arbeidstid? Skolearbeid på en fredag tar vanligvis max en til to timer. Og resten av tiden skal man gjøre hva?

De har vel et bibliotek? Eller et allrom? Kantine? Du lager jo problemer av ingenting. Stakkars ungdom som ikke har noe å gjøre! Hva med de andre som bor i samme område? Hva gjør de? Eller er det kanskje bare din ungdom som er i denne situasjonen? 

Anonymkode: bb21b...516

Skrevet

Her vi bo får ikke elevene skoleskyss, men det er ungdomsrabatt på busskortet. Er det kun skolebuss som ikke går eller er det buss generelt? Du sier det er et senter i nærheten. Det er kanskje et busstopp i tilknytning til dette? 

Det er ikke uvanlig at man på vgs har hull i timeplanen og må vente på undervisning. Det å dekke skole for alle som slutter midt på dagen forstår jeg at fylket ikke ønsker å prioritere. Selv om man ikke skal sette grupper opp mot hverandre forstår jeg at det er andre oppgaver som går foran. Forstår at det er kjedelig å måtte være på skolen etter at man er ferdig, men forstår også at fylket ikke ønsker å dekke dette. Det jeg jeg derimot hadde reagert mer på er at du sier at det ikke er steder de kan studere på skolen. Det bør være et bibliotek, en studiesal eller et klasserom der elever kan jobbe med skolearbeid alene eller sammen med andre når de har fritimer (enten det er mellom undervisning eller når man venter på skolebussen). Da vil man også ha lett tilgang på toalett om man skulle trenge dette. 

Er det slik at bussen tar mye lengre tid enn bil og hun ikke kan være på reise lenge pga sykdom bør dere søke om alternativ og raskere transport. Men dette vil da gjelde alle dager, ikke bare den dagen hun slutter tidligere. 

Anonymkode: c65b5...420

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Her får de beskjed at alle rommene er i bruk. Som sagt, hadde du selv godtatt å måtte sitte i fire timer og vente på transport hjem etter endt arbeidstid? Skolearbeid på en fredag tar vanligvis max en til to timer. Og resten av tiden skal man gjøre hva?

Hver andre uke jobber jeg på et sted med dårlig bussforbindelse. Da har jeg drøyt 3 timer fra jeg er ferdig med arbeidstiden til bussen går. Den tiden sitter jeg ofte på biblioteket eller trener. (Noen ganger sitter jeg på arbeidsstedet hvis jeg har jobb jeg må få unna). Det er helt fint og jeg kunne gjerne tenkt meg å gjøre det hver uke.

Anonymkode: 9f469...202

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hadde du godtatt å måtte vente i fire timer på skyss hjem etter endt arbeidstid?

Hva skulle man ellers gjort? Det er jo som at man får gratis skyss til og fra jobb.

Anonymkode: bf334...f4a

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva skulle man ellers gjort? Det er jo som at man får gratis skyss til og fra jobb.

*Ikke som*

Skrevet

Tenker dere faktisk at dere skal ha dekket taxi??

Anonymkode: 9104b...a9e

Skrevet

Skjønner ikke helt hverken spørsmålet eller problemstillingen jeg...

Går skolebussen kl halv fire og ungdommen har fritimer på slutten av dagen så må jo disse brukes til skolearbeid da. Eller trening.

Å sammenligne med jobb er jo helt søkt, vi har ikke fri skyss til jobb, og skolegang er da noe helt annet.

Min sønn som vgs ligger 300 meter for nærme til å få skoleskyss i det hele tatt, så han har tatt lappen på lett motorsykkel og kjøpt en forhjuling. 

Anonymkode: d3ead...762

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Skjønner ikke helt hverken spørsmålet eller problemstillingen jeg...

Går skolebussen kl halv fire og ungdommen har fritimer på slutten av dagen så må jo disse brukes til skolearbeid da. Eller trening.

Å sammenligne med jobb er jo helt søkt, vi har ikke fri skyss til jobb, og skolegang er da noe helt annet.

Min sønn som vgs ligger 300 meter for nærme til å få skoleskyss i det hele tatt, så han har tatt lappen på lett motorsykkel og kjøpt en forhjuling. 

Sorry skrivefeil, autokorrekten levde sitt eget liv her.

Skrevet

Det enkle svaret er egentlig: NEI, det er ikke godkjent.

Det finnes en avgjørelse hos en eller annen fylkesmann på nettopp dette spørsmålet.

Anonymkode: 779b9...e5c

Skrevet

Som sagt, "innen rimelig tid" - hva hadde vært rimelig tid for dere? 

Skolens åpningstid.

Skrevet
sug lut skrev (2 minutter siden):

Skolens åpningstid.

Sivilombudsmannen, statsforvalterne og Udir er uenige med deg - det er den reelle ventetiden som skal vurderes: 5.1 Hva er akseptabel reisetid? (udir.no). Det er ikke når skolebygget stenger, men når opplæringen for den aktuelle eleven er ferdig. Hennes opplæring på fredager er ferdig klokka 11. Det er ikke "fritimer" hun har etter det - opplæringen den dagen er ferdig. Derfor har hun lengre skoledager ellers i uka. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det enkle svaret er egentlig: NEI, det er ikke godkjent.

Det finnes en avgjørelse hos en eller annen fylkesmann på nettopp dette spørsmålet.

her er en

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Takk :) Jeg fant, jeg fant :) Beregning av ventetid ved skyss og øvre grenser for ventetid (udir.no)

her er en fra sivilombudsmannen

https://www.sivilombudet.no/uttalelser/skoleskyss-akseptabel-reisetid/

Våre barn har taxi. Dette er helt og holdent fylkeskommunens ansvar fordi de har lagt ned s mange av bussrutene.

Vi har 14 km til skolen - en tur som med bil tar 20 min. Med buss må ungdommen først gå 4 km, deretter ta tre uke busser for å komme fram til skolen. Det er en reisetid hver vei på over to timer. i tillegg kommer ventetiden.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

her er en

Våre barn har taxi. Dette er helt og holdent fylkeskommunens ansvar fordi de har lagt ned s mange av bussrutene.

Vi har 14 km til skolen - en tur som med bil tar 20 min. Med buss må ungdommen først gå 4 km, deretter ta tre uke busser for å komme fram til skolen. Det er en reisetid hver vei på over to timer. i tillegg kommer ventetiden.

Her tar bilturen ca. 18 minutter. Vi har ikke annet enn skolebuss to ganger om dagen der vi bor. Tidligere gikk hovedveien forbi huset, og da var det rutebuss flere ganger per dag. Etter omlegging av veien ble alle rutebussene kuttet ut. Skolebussen kommer også ofte for sent, slik at småsøsknene til eldste kommer noen minutter for sent på skolen. Bare kaos.

Skrevet

her er en

Det går forresten heller ikke noe skolebuss for småsøsken som er ferdig klokka 12 to ganger i uka. De er for små til å være uten tilsyn i området, og på skolen kan de jo ikke være hvis de ikke har SFO-plass. Så jeg må ha dem på SFO, selv om jeg egentlig ikke hadde trengt det hvis bussen gikk klokka 12 og ikke 14:40.

Skrevet

Sivilombudsmannen, statsforvalterne og Udir er uenige med deg - det er den reelle ventetiden som skal vurderes: 5.1 Hva er akseptabel reisetid? (udir.no). Det er ikke når skolebygget stenger, men når opplæringen for den aktuelle eleven er ferdig. Hennes opplæring på fredager er ferdig klokka 11. Det er ikke "fritimer" hun har etter det - opplæringen den dagen er ferdig. Derfor har hun lengre skoledager ellers i uka. 

Jeg tror du kan pakke ned alle forsøkene på å trøkke offentlige uttalelser i trynet på noen. Vi har skjønt at du kan google og ellers mangler vidsyn og positivitet. Spørsmålet du stilte var nemlig om hva vi ville synes var rimelig ventetid, og det er fremdeles ikke slik at sivilombudsmannen, statsforvalter og Udir påvirker akkurat det.

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det går forresten heller ikke noe skolebuss for småsøsken som er ferdig klokka 12 to ganger i uka. De er for små til å være uten tilsyn i området, og på skolen kan de jo ikke være hvis de ikke har SFO-plass. Så jeg må ha dem på SFO, selv om jeg egentlig ikke hadde trengt det hvis bussen gikk klokka 12 og ikke 14:40.

Vel, hadde tanta di hatt utovertiss så hadde hun vært onkelen din. 

Endret av sug lut
Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Vel, hadde tanta di hatt utovertiss så hadde hun vært onkelen din. 

Herr negativ er tilbake gitt med tisseopphenget sitt :) Du vet, det er slik i en rettsstat - når barna er innvilget skoleskyss, så skal de ha skoleskyss. De minste fikk innvilget dette fra kommunen, likevel må de ha SFO to ganger i uka. Begrunnelse? "Fordi de fleste andre barn bor rett ved skolen og ikke trenger buss". Det samme gjelder eleven på videregående - siden hun og to andre er de eneste uten tilbud om rutebuss, får de ikke likeverdig tilbud sammenlignet med alle andre elever. Samtlige andre i klassen hennes kan ta rutebussen med max ventetid på 15 minutter. Det er noe i dette landet som heter likebehandling. Man kan derfor ikke forlange at en elev venter i fire timer, mens de andre kan dra hjem etter 15 minutter. Da må de finne en løsning for denne eleven. 

Skrevet

Tenk hvis ingen hadde bodd i distriktene og avsidesliggende områder. Hva hadde dere byfolk spist da? Forvaltningsvedtak og olje?

Du leste ikke hva jeg skrev. Jeg bor ikke i by. Jeg bor på et tettsted med 3000 innbyggere. 

Anonymkode: d7f9b...b3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Herr negativ er tilbake gitt med tisseopphenget sitt :) Du vet, det er slik i en rettsstat - når barna er innvilget skoleskyss, så skal de ha skoleskyss. De minste fikk innvilget dette fra kommunen, likevel må de ha SFO to ganger i uka. Begrunnelse? "Fordi de fleste andre barn bor rett ved skolen og ikke trenger buss". Det samme gjelder eleven på videregående - siden hun og to andre er de eneste uten tilbud om rutebuss, får de ikke likeverdig tilbud sammenlignet med alle andre elever. Samtlige andre i klassen hennes kan ta rutebussen med max ventetid på 15 minutter. Det er noe i dette landet som heter likebehandling. Man kan derfor ikke forlange at en elev venter i fire timer, mens de andre kan dra hjem etter 15 minutter. Da må de finne en løsning for denne eleven. 

Jeg tror dere har litt for høye forventninger til hva som skal tilrettelegges for dere. Videregående skoler favner mye bredere enn det barne- og ungdomsskoler gjør. Avstand til skolen og kollektivtrafikk vil dermed variere veldig. Jeg kjenner flere som har flyttet på hybel fordi reiseveien ble for lang. Fylkeskommunen kan ikke kompensere for alle bosteds og reiseveier elever har til skolen selv om det er til nærmeste videregående (som på mindre plasser kan være ganske langt unna). 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror dere har litt for høye forventninger til hva som skal tilrettelegges for dere. Videregående skoler favner mye bredere enn det barne- og ungdomsskoler gjør. Avstand til skolen og kollektivtrafikk vil dermed variere veldig. Jeg kjenner flere som har flyttet på hybel fordi reiseveien ble for lang. Fylkeskommunen kan ikke kompensere for alle bosteds og reiseveier elever har til skolen selv om det er til nærmeste videregående (som på mindre plasser kan være ganske langt unna). 

hvis reiseveien er for lang slik at man trenger hybel, kompenseres dette fra lånekassen. Borteboerstipend får ikke bare utfra reiseavstand, men også utfra reisetid.

Skrevet

Det er noe i dette landet som heter likebehandling.

Min sønn har ikke rett til gratis skoleskyss selv om han bort langt unna vgs. Det har dere... er det likebehandling?  Han bruker neste 1 time hver vei hver dag.  Vi bor nær en størrer by og uflaks for oss blir vi beregnet med under denne by som har velutviklet kollektiv trafikk. Det er bare det at det ikke går kollektiv trafikk nær oss. Må gå nærmere 2 km for vi kommer til et busstopp for en buss som kjører 4 ganger om dagen. Slik er det bare noen ganger. Og da må man finne andre løsninger. Samfunnet kan ikke alltid tilrettelegge 100% for alle.

Din datter må tar rutebuss, sykle, gå eller kjøre moped den dag hun slutter tidlig. Min sønn har 1 skoletime 2. hver onsdag. Den dag må han ta buss 3 timer før han skal møte og vente tilsvarende 3 timer for å ta bussen hjem.

Anonymkode: 5e9f0...69e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...