Gå til innhold

Buss til videregåendeelever - fire timers ventetid er godkjent?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi holder på å søke om skyss til videregåendeeleven. På fredager er han ferdig klokka 11, og bussen går kl 15:10. Fylkeskommunen sier at han ikke får alternativ skyss/dekning for utgifter til kjøring, da fire timers ventetid til buss er godkjent. Er det virkelig sant? Hvor mener de at eleven skal gjøre av seg i fire timer?

Anonymkode: dce3d...34b

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ok. Hadde det vært barneskoleeleven hadde jeg reagert. Men videregående? Da er det mye å ta seg til, feks skolearbeid i vanlig "arbeidstid". Hva skal han/hun gjøre hjemme da? Game? 

Anonymkode: e7fb0...240

Skrevet

Det er ikke en 5 åring det er snakk om! Han kan gjøre lekser,øve til prøve,forberede seg  til fagene neste dag osv.  Det klarer han helt fint!

Anonymkode: b52f4...3a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er ikke en 5 åring det er snakk om! Han kan gjøre lekser,øve til prøve,forberede seg  til fagene neste dag osv.  Det klarer han helt fint!

HVOR skal hun gjøre det? På benken på kjøpesenteret?

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Ok. Hadde det vært barneskoleeleven hadde jeg reagert. Men videregående? Da er det mye å ta seg til, feks skolearbeid i vanlig "arbeidstid". Hva skal han/hun gjøre hjemme da? Game? 

Anonymkode: e7fb0...240

Hun gamer ikke. Men hun kan for eksempel øve på instrumentet sitt og gjøre skolearbeid hjemme, hvile, lese en bok, spise. Hadde du godtatt å måtte vente i fire timer på skyss hjem etter endt arbeidstid?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Er det ett kjøpesenter der så er der jo hvertfall ikke noe problem for en ungdom å slå ihjel noen timer der! Å benken utenfor kjøpesenter funker helt fint til å sitte å gjøre lekser ja. Mangler det kongestol og krone??

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skolen? En vgs stenger ikke klokken 11 på en fredag, og det er vanligvis mulig å sitte rundt omkring på bygget og jobbe. Hilsen lærer i vgs.

Anonymkode: b9c9f...335

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Skolen? En vgs stenger ikke klokken 11 på en fredag, og det er vanligvis mulig å sitte rundt omkring på bygget og jobbe. Hilsen lærer i vgs.

Anonymkode: b9c9f...335

Her får de beskjed at alle rommene er i bruk. Som sagt, hadde du selv godtatt å måtte sitte i fire timer og vente på transport hjem etter endt arbeidstid? Skolearbeid på en fredag tar vanligvis max en til to timer. Og resten av tiden skal man gjøre hva?

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Er det ett kjøpesenter der så er der jo hvertfall ikke noe problem for en ungdom å slå ihjel noen timer der! Å benken utenfor kjøpesenter funker helt fint til å sitte å gjøre lekser ja. Mangler det kongestol og krone??

Eller kanskje internett til datamaskinen, ro fra støy (du vet, viktig når du skal konsentrere deg for å få optimale læringsforhold) og masse folk som går rundt hele tiden?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Her får de beskjed at alle rommene er i bruk. Som sagt, hadde du selv godtatt å måtte sitte i fire timer og vente på transport hjem etter endt arbeidstid? Skolearbeid på en fredag tar vanligvis max en til to timer. Og resten av tiden skal man gjøre hva?

Bibliotek ? Lesesal? De fleste vdg skoler har slikt. I verste fall kantine. Dette er da virkelig uproblematisk. Selv hadde jeg en time etterfølgende av 4 fritimer før undervisning på vdg et år. Vi hadde det alltid gøy! Skolearbeid, platasjappa, bibliotek, cafe osv. Du finner kun problemer og evner ikke se løsninger. 

Skrevet

Jeg tror grensen i vårt fylke er 90 min etter ordinær skoletid. At elevens timeplan er lagt opp til å slutte tidligere enkelte dager er ikke noe skoleskyssen kan ta hensyn til. Det er jo sunn fornuft om du tenker deg om? Skyssen kan ikke kjøre hjem elever gjennom hele dagen. Hva med dem som har fri de første timene enkelte dager, skal skyssen tilrettelegges dem også?

Skrevet
*Miss Marple* skrev (Akkurat nå):

Jeg tror grensen i vårt fylke er 90 min etter ordinær skoletid. At elevens timeplan er lagt opp til å slutte tidligere enkelte dager er ikke noe skoleskyssen kan ta hensyn til. Det er jo sunn fornuft om du tenker deg om? Skyssen kan ikke kjøre hjem elever gjennom hele dagen. Hva med dem som har fri de første timene enkelte dager, skal skyssen tilrettelegges dem også?

Vi forventer ikke spesiell skyss til henne, men hun fikk beskjed at hun bare får dekket utgifter til kjøring de fire andre dagene når hun slutter klokka 16:05 og siste buss går 15:10. For fredagene får hun ikke dekket kjøring, siden det er visst "greit" at unga slenger rundt i fire timer en gang i uka. 

Skrevet

Er da ikke en unge på 7. Og det er midt på dagen. Det finnes skolearbeid å gjøre og han kan sitte på biblioteket på skolen. Ikke lag problemer av ingenting bare fordi du er negative  Nancy.

Anonymkode: 12bc8...68a

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er da ikke en unge på 7. Og det er midt på dagen. Det finnes skolearbeid å gjøre og han kan sitte på biblioteket på skolen. Ikke lag problemer av ingenting bare fordi du er negative  Nancy.

Så støtt gitt... Som sagt, hadde du akseptert å måtte jobbe i fire timer etter endt arbeidstid en gang i uka fordi du ikke hadde skyss hjem? Nei, da hadde du enten byttet jobb eller kjøpt deg et kjøretøy.

Skrevet

Vi forventer ikke spesiell skyss til henne, men hun fikk beskjed at hun bare får dekket utgifter til kjøring de fire andre dagene når hun slutter klokka 16:05 og siste buss går 15:10. For fredagene får hun ikke dekket kjøring, siden det er visst "greit" at unga slenger rundt i fire timer en gang i uka. 

Hun får dekket når det ikke er buss som passer fordi den går FØR hun har sluttet på skolen og ikke dekket den dagen siste buss går ETTER hun er ferdig på skolen? DET er da logisk!?

Skrevet

Så støtt gitt... Som sagt, hadde du akseptert å måtte jobbe i fire timer etter endt arbeidstid en gang i uka fordi du ikke hadde skyss hjem? Nei, da hadde du enten byttet jobb eller kjøpt deg et kjøretøy.

Men det kan jo dere også gjøre. Samt at ingen pålegger ungen å jobbe, han kan nappe løken i fire timer om så er, men det hadde jo kunnet være en måte å få unna mye skole for neste uke.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Men den ene dagen i uken har hun jo tilbud om kollektiv skyss innen rimelig tid og trenger ikke annen kompensasjon. Hun er nesten voksen, det er ikke snakk om at "unga slenger rundt". Hun får bruke tiden til å trene, være på biblioteket, henge med venner og ellers nyte å ha fri. 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (Akkurat nå):

Men den ene dagen i uken har hun jo tilbud om kollektiv skyss innen rimelig tid og trenger ikke annen kompensasjon. Hun er nesten voksen, det er ikke snakk om at "unga slenger rundt". Hun får bruke tiden til å trene, være på biblioteket, henge med venner og ellers nyte å ha fri. 

Som sagt, "innen rimelig tid" - hva hadde vært rimelig tid for dere? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Du overser alle forslag på fornuftig bruk av tiden. Du velger å se det problematiske her og nekter å høre på forslag.

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Du overser alle forslag på fornuftig bruk av tiden. Du velger å se det problematiske her og nekter å høre på forslag.

Hun kjører hjem. Så jeg trenger ikke disse forslagene. Jeg stiller et teoretisk spørsmål, inkludert hvor lang tid det hadde vært akseptabelt for dere å tilbringe rundt arbeidsplassen etter endt arbeidstid før dere fikk mulighet til å dra hjem, en gang hver uke.

Skrevet

Innen rimelig tid er i hvert fall innen skolens åpningstid. Hadde hun måtte ventet fire timer etter siste time på timeplanen hadde det vært noe annet. Nå kan hun følge oppsatt skoleskyss og jeg tror aldri at dere når frem med klage på det, så sant hun ikke fyller kravene for særskilt skoleskyss pga diagnose eller skade.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hun kjører hjem. Så jeg trenger ikke disse forslagene. Jeg stiller et teoretisk spørsmål, inkludert hvor lang tid det hadde vært akseptabelt for dere å tilbringe rundt arbeidsplassen etter endt arbeidstid før dere fikk mulighet til å dra hjem, en gang hver uke.

Så hun kommer seg hjem? Problem løst med andre ord? 

Skrevet
*Miss Marple* skrev (4 minutter siden):

Innen rimelig tid er i hvert fall innen skolens åpningstid. Hadde hun måtte ventet fire timer etter siste time på timeplanen hadde det vært noe annet. Nå kan hun følge oppsatt skoleskyss og jeg tror aldri at dere når frem med klage på det, så sant hun ikke fyller kravene for særskilt skoleskyss pga diagnose eller skade.  

Hun har også en diagnose som gjør at hun må ha toalett tilgjengelig ved behov (ulcerøs kolitt). Så jeg skal se hva de sier til det - hun har nettopp fått diagnosen og er inne i en akuttperiode.

Skrevet

Det er en av konsekvensene ved å velge å bo så avsidesliggende til. Vi bor også på "bygda", men på et tettsted (kommunesentrum), barneskole ligger 400 meter fra huset vårt, ungdomsskole 600 meter, og VGS 800 meter. Om barna vil gå på VGS i nærmeste by går det tog og buss dit. Toget en gang i timen og bussen to ganger i timen. 

Ja, det er slik vi tenkte på allerede før vi fikk barn. Jeg hadde tenkt på alt. 

Anonymkode: d7f9b...b3d

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Hun har også en diagnose som gjør at hun må ha toalett tilgjengelig ved behov (ulcerøs kolitt). Så jeg skal se hva de sier til det - hun har nettopp fått diagnosen og er inne i en akuttperiode.

Hvorfor skal du se hva de sier til det om hun kjører hjem? Kanskje dere bør flytte nærmere skolen 

Anonymkode: d7f9b...b3d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...