Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #76 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det MÅ man da ikke? Man står selvsagt fritt til å velge fra hele menyen uansett alder. Anonymkode: 9e529...c5c Som sagt. Da kjøper man jo porsjoner som er for store. Det er sløsete. Anonymkode: 52f44...34a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #77 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Som sagt. Da kjøper man jo porsjoner som er for store. Det er sløsete. Anonymkode: 52f44...34a Ja, i en verden med kun utfordringer og få løsninger kan jeg skjønne at dette kan være et problem. For oss andre som klarer å tenke løsningsorientert så kan man løse dette på flere måter, for eksempel dele en porsjon med barnet og bestille ekstra av tilbehøret, la barna dele en voksenporsjon om de vil det eller be om en doggybag når man går. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #78 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Ja, i en verden med kun utfordringer og få løsninger kan jeg skjønne at dette kan være et problem. For oss andre som klarer å tenke løsningsorientert så kan man løse dette på flere måter, for eksempel dele en porsjon med barnet og bestille ekstra av tilbehøret, la barna dele en voksenporsjon om de vil det eller be om en doggybag når man går. Anonymkode: 9e529...c5c I en verden som faktisk FINNES har restaurantene selv prøvd å «løse» det ved å lage barnestørrelser på porsjonene i en helt ANNEN meny, nemlig en barnemeny, der maten er av lavere kvalitet. Og det er DET tråden her handler om. Ikke om alle mulige klinete varianter av å spise deler av mammas mat. Anonymkode: 52f44...34a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #79 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): I en verden som faktisk FINNES har restaurantene selv prøvd å «løse» det ved å lage barnestørrelser på porsjonene i en helt ANNEN meny, nemlig en barnemeny, der maten er av lavere kvalitet. Og det er DET tråden her handler om. Ikke om alle mulige klinete varianter av å spise deler av mammas mat. Anonymkode: 52f44...34a Men hvordan kan det være et problem at det finnes et tilbud til de barna som helst vil ha ‘barnevennlig’ mat? Klinete varianter av å spise mammas mat? Hvilke av mine forslag innebar den varianten? Jeg glemte å nevne den enkleste og mest praktiske varianten, nemlig å spør om man kan bestille en halv porsjon fra menyen. Men det er vel også stress og vanskelig. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #80 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): I en verden som faktisk FINNES har restaurantene selv prøvd å «løse» det ved å lage barnestørrelser på porsjonene i en helt ANNEN meny, nemlig en barnemeny, der maten er av lavere kvalitet. Og det er DET tråden her handler om. Ikke om alle mulige klinete varianter av å spise deler av mammas mat. Anonymkode: 52f44...34a Nå var det du som lenger oppe i debatten brukte det som et poeng at de under 12 må bestille fra barnemeny. Da svarer vi på det. Det virker som at de fleste her mener at barnemenyer kan bli bedre, så der er vi jo enige. De mer pragmatiske blant oss finner imidlertid en løsning på dette problemet når verden en gang er som den er. Anonymkode: bfc04...e2f
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #81 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hvordan kan det være et problem at det finnes et tilbud til de barna som helst vil ha ‘barnevennlig’ mat? Klinete varianter av å spise mammas mat? Hvilke av mine forslag innebar den varianten? Jeg glemte å nevne den enkleste og mest praktiske varianten, nemlig å spør om man kan bestille en halv porsjon fra menyen. Men det er vel også stress og vanskelig. Anonymkode: 9e529...c5c Eventuelt å velge en forrett eller en suppe. Anonymkode: 3ae90...6d7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #82 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (På 2.9.2022 den 15.22): Altså at barnemeny gjerne består av drittmat som pølse og pommes, pizza eller kjøttboller og spaghetti ? Hvorfor ikke den samme menyen som resten av restaurant menyen bare i halv porsjon? Hvorfor lære ungene at slik mat er for barn?? Anonymkode: eba74...3f3 Kanskje fordi da kan snobbene himle med øynene og fortelle andre hvor fancy mat deres perfekte unger spiser. Og vi andre kan skamme oss over at vi velger en lettvint løsning fremfor å sitte på en restaurant og krangle med unger som ikke vil ha den fancy voksenmaten. Anonymkode: 0a465...15c
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2022 #83 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (På 2.9.2022 den 15.22): Altså at barnemeny gjerne består av drittmat som pølse og pommes, pizza eller kjøttboller og spaghetti ? Hvorfor ikke den samme menyen som resten av restaurant menyen bare i halv porsjon? Hvorfor lære ungene at slik mat er for barn?? Anonymkode: eba74...3f3 Jeg må bare si at jeg reagerer når du og andre kaller mat for dritt og søppel. Det er jo greit at næringsinnholdet i noe mat er nærmest lik null, men nå er ikke mat hverken dritt eller søppel så lenge man blir mett. Det er heller veldig langt fra skadelig å spise den maten du nevner en gang iblant. Veldig langt fra også. Det er noe veldig arrogant og ignorerende å kalle mat dritt og søppel.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #84 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Men hvordan kan det være et problem at det finnes et tilbud til de barna som helst vil ha ‘barnevennlig’ mat? Klinete varianter av å spise mammas mat? Hvilke av mine forslag innebar den varianten? Jeg glemte å nevne den enkleste og mest praktiske varianten, nemlig å spør om man kan bestille en halv porsjon fra menyen. Men det er vel også stress og vanskelig. Anonymkode: 9e529...c5c Det problematiske er jo at såkalt barnevennlig mat blir definert som junk. Du fikk sikkert med deg at mange restauranter ikke tilbyr halve porsjoner fra den ekte menyen? (Å «bestille ekstra tilbehør» for at én voksenporsjon deretter skal deles på barnet også, er i alle fall utelukket for meg. Jeg har god apetitt og vil ellers ha maten min i fred.) Anonymkode: c2e20...b37
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #85 Skrevet 3. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jeg må bare si at jeg reagerer når du og andre kaller mat for dritt og søppel. Det er jo greit at næringsinnholdet i noe mat er nærmest lik null, men nå er ikke mat hverken dritt eller søppel så lenge man blir mett. Det er heller veldig langt fra skadelig å spise den maten du nevner en gang iblant. Veldig langt fra også. Det er noe veldig arrogant og ignorerende å kalle mat dritt og søppel. Gatekjøkkenmat er tett innpå søppel, altså. Man får transfett og frityr som dekker hvitt mel og overprosesserte poteter, man får blandingsprodukter og nuggets omtrent uten kjøtt/fisk, og grønnsaker er fremmedord. Dette er ikke mat. Anonymkode: c2e20...b37
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #86 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det problematiske er jo at såkalt barnevennlig mat blir definert som junk. Du fikk sikkert med deg at mange restauranter ikke tilbyr halve porsjoner fra den ekte menyen? (Å «bestille ekstra tilbehør» for at én voksenporsjon deretter skal deles på barnet også, er i alle fall utelukket for meg. Jeg har god apetitt og vil ellers ha maten min i fred.) Anonymkode: c2e20...b37 Og du fikk sikkert med deg at flere restauranter tilbyr halve porsjoner pluss at man kan bestille forrett? Og om det er uaktuelt å dele mat, så bestiller du hva du vil fra menyen til barna også. Det er ikke slik at barn kun kan bestille fra barnemeny. Det er faktisk et stort, digert ikke-problem som blir diskutert her. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #87 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (19 timer siden): Dårlig skjult sjøltilfredshet, kaller jeg det, og vips så blir det en diskusjon der de som ikke får til alt hjemme og klarer å tilby variert mat, føler seg som dårligere foreldre. Vel. Mener du at å tilby variert mat til barna sine er veldig langt over minimumsnivå som forelder, altså? Anonymkode: c2e20...b37
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #88 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Det problematiske er jo at såkalt barnevennlig mat blir definert som junk. Du fikk sikkert med deg at mange restauranter ikke tilbyr halve porsjoner fra den ekte menyen? (Å «bestille ekstra tilbehør» for at én voksenporsjon deretter skal deles på barnet også, er i alle fall utelukket for meg. Jeg har god apetitt og vil ellers ha maten min i fred.) Anonymkode: c2e20...b37 Kan du ikke bare bestille en forrett til ungene eller la to barn dele en hovedrett hvis du ikke bil dele? En salat er ofte også greit. Da kan heller du få litt av barnet om det ikke orker alt. Anonymkode: 3ae90...6d7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #89 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Vel. Mener du at å tilby variert mat til barna sine er veldig langt over minimumsnivå som forelder, altså? Anonymkode: c2e20...b37 Dette svaret er så langt fra hva som diskuteres her at man må ha kikkert for å se relevansen. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #90 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kan du ikke bare bestille en forrett til ungene eller la to barn dele en hovedrett hvis du ikke bil dele? En salat er ofte også greit. Da kan heller du få litt av barnet om det ikke orker alt. Anonymkode: 3ae90...6d7 Det er vel ikke veeeeldig mange aktive barn som blir mette av salat. Og at to barn deler er like klissete som å dele fra mammas tallerken. Syns du virkelig det er kontroversielt å be om små porsjoner av noe ANNET enn junk food, altså? Anonymkode: c2e20...b37
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #91 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Dette svaret er så langt fra hva som diskuteres her at man må ha kikkert for å se relevansen. Anonymkode: 9e529...c5c Hun jeg siterer gjør det imidlertid veldig klart. Anonymkode: c2e20...b37
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2022 #92 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Gatekjøkkenmat er tett innpå søppel, altså. Man får transfett og frityr som dekker hvitt mel og overprosesserte poteter, man får blandingsprodukter og nuggets omtrent uten kjøtt/fisk, og grønnsaker er fremmedord. Dette er ikke mat. Anonymkode: c2e20...b37 Du kan godt si at det er usunn mat, og ingen er uenig i det. Men den kan mette og er ikke skadelig iblant. Derfor syns jeg at det er helt feil å lalle mat søppel. Det er jo litt med å se ting i perspektiv også. Jeg var mye i England over noen år, og der fikk du jo nesten ikke noe mat som ikke var fritert. Det var kaker og kjeks hver eneste dag, samt daglig øl på puben med peanøtter og chips ( de serverer ofte det gratis fra baren ) Jeg syns de har ekstrem usunn mat, men ville jo aldri kalt det dritt eller søppel. Det er ikke greit i mitt hode.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #93 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det er vel ikke veeeeldig mange aktive barn som blir mette av salat. Og at to barn deler er like klissete som å dele fra mammas tallerken. Syns du virkelig det er kontroversielt å be om små porsjoner av noe ANNET enn junk food, altså? Anonymkode: c2e20...b37 Det er jo det flere med meg har forslått som et alternativ gjennom hele tråden. Be om redusert størrelse på porsjonen, ev bestill forrett. Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hun jeg siterer gjør det imidlertid veldig klart. Anonymkode: c2e20...b37 Nei. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #94 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det er jo det flere med meg har forslått som et alternativ gjennom hele tråden. Be om redusert størrelse på porsjonen, ev bestill forrett. Anonymkode: 9e529...c5c …og BOMBE: ikke alle restauranter TILBYR DETTE. I så fall hadde de ikke hatt barnemeny 🙄🙄🙄🙄🙄 Det er blitt gjentatt ofte i tråden her, så ikke skyld på at du ikke vet. (En forrett er sjelden et komplett måltid. F eks en tynn skive hjortecarpaccio med ruccola, eller to kamskjell med skalldyrskum, liksom. Det er ikke en middagsrett. ) Anonymkode: c2e20...b37
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #95 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Dette svaret er så langt fra hva som diskuteres her at man må ha kikkert for å se relevansen. Anonymkode: 9e529...c5c Det er midt i blinken av det som diskuteres her. Men det gjør det nok vondt å se. At du ikke klarer å få unger til å spise normal mat gjemmer du i at "de kampene tar vi hjemme" hvor ingen ser at du IKKE tar kampen og enda mindre vinner den. Det er jo bare patetisk. Anonymkode: 8af7e...c1d
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #96 Skrevet 3. september 2022 NotNaomi skrev (4 minutter siden): Jeg var mye i England over noen år, og der fikk du jo nesten ikke noe mat som ikke var fritert. Det var kaker og kjeks hver eneste dag, samt daglig øl på puben med peanøtter og chips ( de serverer ofte det gratis fra baren ) Jeg syns de har ekstrem usunn mat, men ville jo aldri kalt det dritt eller søppel. Det er ikke greit i mitt hode. Jeg bodde i England som barn, og må si at jeg ikke tar i pommes frites igjen. Aldri. Hvis du har fått med deg Jamie Olivers prosjekt, så vil du ha sett at det er akkurat den matkulturen han går til felts mot. Unger som er så forstoppa at de har avføring kun en gang i uka, liksom, og som ikke engang vet hva en purreløk eller et blomkålhode er. Det er bare trist. Anonymkode: c2e20...b37
Gjest NotNaomi Skrevet 3. september 2022 #97 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg bodde i England som barn, og må si at jeg ikke tar i pommes frites igjen. Aldri. Hvis du har fått med deg Jamie Olivers prosjekt, så vil du ha sett at det er akkurat den matkulturen han går til felts mot. Unger som er så forstoppa at de har avføring kun en gang i uka, liksom, og som ikke engang vet hva en purreløk eller et blomkålhode er. Det er bare trist. Anonymkode: c2e20...b37 Og jeg klarte ikke fish&chips på veldig mange år! Så ja.. Jeg ser den. Jeg har også sans for Jamie Oliver, og også de som går i hans spor, men jeg kaller ikke mat dritt og søppel uansett. Jeg liker det ikke bare.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #98 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er vel ikke veeeeldig mange aktive barn som blir mette av salat. Og at to barn deler er like klissete som å dele fra mammas tallerken. Syns du virkelig det er kontroversielt å be om små porsjoner av noe ANNET enn junk food, altså? Anonymkode: c2e20...b37 En salat på en restaurant inneholder ofte mer enn bare salat, det er gjerne en rett med rå grønnsaker + noen form for egg, skalldyr, kjøtt eller fisk servert med brød til. Forrettene er ofte granske små og Jan egne seg gor noen som ønsker spennende snaker men ikke så veldig mye. Problemet med å servere hovedrett i halv størrelse er at kundene ofte forventer halv pris også, selv om kostnadene for restauranten gjerne er på 90% eller mer av boksen rett. I tillegg er barn dyre siden de ikke drikker alkohol og alkohol er det mange steder tjener dessidert mest på. Anonymkode: 3ae90...6d7
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #99 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): …og BOMBE: ikke alle restauranter TILBYR DETTE. I så fall hadde de ikke hatt barnemeny 🙄🙄🙄🙄🙄 Det er blitt gjentatt ofte i tråden her, så ikke skyld på at du ikke vet. (En forrett er sjelden et komplett måltid. F eks en tynn skive hjortecarpaccio med ruccola, eller to kamskjell med skalldyrskum, liksom. Det er ikke en middagsrett. ) Anonymkode: c2e20...b37 Forretten er for liten, hovedretten er for stor, barnemenyen er søppel og det finnes ingen alternativer som kan passe den lille prinsen eller prinsessen. Da er eneste alternativ jeg ser å spise hjemme. Faktisk. Og jeg har aldri fått avslag på å få en redusert porsjon, men må selvsagt betale mer for den enn utvalg fra barnemenyen. Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Det er midt i blinken av det som diskuteres her. Men det gjør det nok vondt å se. At du ikke klarer å få unger til å spise normal mat gjemmer du i at "de kampene tar vi hjemme" hvor ingen ser at du IKKE tar kampen og enda mindre vinner den. Det er jo bare patetisk. Anonymkode: 8af7e...c1d Her tenker jeg at man kan si at på seg selv kjenner man andre. Når det er så fjernt at man tar enkelte kamper hjemme, så soer det meg at du aldri tar noen kamp med barna dine. Du lar dem styre og gjemmer deg bak at du gir dem ansvar. De fleste kjenner til sånne som deg. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #100 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Forretten er for liten, hovedretten er for stor, barnemenyen er søppel og det finnes ingen alternativer som kan passe den lille prinsen eller prinsessen. Da er eneste alternativ jeg ser å spise hjemme. Faktisk. Og jeg har aldri fått avslag på å få en redusert porsjon, men må selvsagt betale mer for den enn utvalg fra barnemenyen. Anonymkode: 9e529...c5c Det er ikke «prinsen» som nekter her; det er mora. JEG vil ikke kjøpe junk, og selv om du ikke har fått avslag på kjøp av halve porsjoner så betyr ikke det at ingen andre har fått det. Anonymkode: c2e20...b37
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå