Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #51 Skrevet 2. september 2022 Haha, særlig at dette handler om for lite varierte barnemenyer. Alle med et snev av kognitive ressurser klarer å gå på en restaurant med enten den maten de ønsker for seg og barnet sitt, eller en restaurant som tilbyr det gjestene ønsker. Dette er er ikke-problem. Dette er bare er nytt område hvor man kan få snobbet litt og fremhevet egne sofistikerte matvaner. Nå som selv bermen har begynt å spise mer variert og fancy mat, så må man finne er annet område man kan skille seg ut på. Matsnobberi på barnas vegne - kreativt 👍🏻😀 Anonymkode: d4edf...af9
Elina Skrevet 2. september 2022 #52 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Haha, særlig at dette handler om for lite varierte barnemenyer. Alle med et snev av kognitive ressurser klarer å gå på en restaurant med enten den maten de ønsker for seg og barnet sitt, eller en restaurant som tilbyr det gjestene ønsker. Dette er er ikke-problem. Dette er bare er nytt område hvor man kan få snobbet litt og fremhevet egne sofistikerte matvaner. Nå som selv bermen har begynt å spise mer variert og fancy mat, så må man finne er annet område man kan skille seg ut på. Matsnobberi på barnas vegne - kreativt 👍🏻😀 Anonymkode: d4edf...af9 Matsnobberi at man vil at barna skal få smake på smaker fra andre lands kjøkken? De elsker det og synes det er veldig spennende. Jeg husker selv da jeg var barn, jeg elsket å smake på annen måte enn den jeg var vant med. Jeg husker selv skuffelsen over en kjedelig barnemeny. Rettene i barnemenyen er også ofte rimelige da det ikke er så mye mat, å bestille en vanlig rett er ikke et valg for mange pga.økonomi. sier seg selv når en vanlig rett koster rundt 250 og barnemeny koster 79. Og har spurt i flere restauranter og fått nei til at det lages en halv porsjon, om vi kun har med en unge så er det mye mat til overs hvis de skulle fått full posjon. Vi har faktisk dratt fra en restaurant pga. de hadde dårlig utvalg til barn. Ungene mine vil oftest ikke ha det på barnemeny, veldig sjelden at noe frister der. De ønsker å smake på samme spennende smakene som vi voksene gjør.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #53 Skrevet 2. september 2022 Elina skrev (12 minutter siden): Matsnobberi at man vil at barna skal få smake på smaker fra andre lands kjøkken? De elsker det og synes det er veldig spennende. Jeg husker selv da jeg var barn, jeg elsket å smake på annen måte enn den jeg var vant med. Jeg husker selv skuffelsen over en kjedelig barnemeny. Rettene i barnemenyen er også ofte rimelige da det ikke er så mye mat, å bestille en vanlig rett er ikke et valg for mange pga.økonomi. sier seg selv når en vanlig rett koster rundt 250 og barnemeny koster 79. Og har spurt i flere restauranter og fått nei til at det lages en halv porsjon, om vi kun har med en unge så er det mye mat til overs hvis de skulle fått full posjon. Vi har faktisk dratt fra en restaurant pga. de hadde dårlig utvalg til barn. Ungene mine vil oftest ikke ha det på barnemeny, veldig sjelden at noe frister der. De ønsker å smake på samme spennende smakene som vi voksene gjør. Er det ikke grenser for hva man kan lage problemer av? Om utvalget på barnemenyen ikke faller i smak kan barnet smake av foreldrene om en egen porsjon blir for mye. Ofte kan man spør om litt ekstra tilbehør om det blir litt snaut for 1,5 personer. Det meste kan ordnes om man er innstilt på å se løsninger i stede for uløselige problem. Anonymkode: 9e529...c5c
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #54 Skrevet 2. september 2022 Elina skrev (19 minutter siden): Matsnobberi at man vil at barna skal få smake på smaker fra andre lands kjøkken? De elsker det og synes det er veldig spennende. Jeg husker selv da jeg var barn, jeg elsket å smake på annen måte enn den jeg var vant med. Jeg husker selv skuffelsen over en kjedelig barnemeny. Rettene i barnemenyen er også ofte rimelige da det ikke er så mye mat, å bestille en vanlig rett er ikke et valg for mange pga.økonomi. sier seg selv når en vanlig rett koster rundt 250 og barnemeny koster 79. Og har spurt i flere restauranter og fått nei til at det lages en halv porsjon, om vi kun har med en unge så er det mye mat til overs hvis de skulle fått full posjon. Vi har faktisk dratt fra en restaurant pga. de hadde dårlig utvalg til barn. Ungene mine vil oftest ikke ha det på barnemeny, veldig sjelden at noe frister der. De ønsker å smake på samme spennende smakene som vi voksene gjør. Det er ikke billigere å lage maten selv om et barn skal spise den. Hvis folk ikke har råd til å spise ute går de lage maten hjemme, ikke forvente at restaurantene tilbyr samme mat til barna, bare til en brøkdel av prisen. Anonymkode: 3ae90...6d7
Elina Skrevet 2. september 2022 #55 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (23 minutter siden): Er det ikke grenser for hva man kan lage problemer av? Om utvalget på barnemenyen ikke faller i smak kan barnet smake av foreldrene om en egen porsjon blir for mye. Ofte kan man spør om litt ekstra tilbehør om det blir litt snaut for 1,5 personer. Det meste kan ordnes om man er innstilt på å se løsninger i stede for uløselige problem. Anonymkode: 9e529...c5c Løsninger er det vel restauranten som burde stå for. Og, ja vi har latt barnet smake på vår mat med mindre den er veldig sterk. Dette med økonomi er ikke et problem for meg nå men jeg kan lett sette meg inn i det da jeg husker hvordan det var å skulle spare for å kjøpe hus og etablere seg.
Elina Skrevet 2. september 2022 #56 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Det er ikke billigere å lage maten selv om et barn skal spise den. Hvis folk ikke har råd til å spise ute går de lage maten hjemme, ikke forvente at restaurantene tilbyr samme mat til barna, bare til en brøkdel av prisen. Anonymkode: 3ae90...6d7 Nei, selvfølgelig er det ikke det men det er også derfor restauranter har barnemeny. For at folk med barn lettere kan spise ute. Så ved å ha barnemeny så inkluderes også de med litt dårligere råd. Disse menneskene er også kunder og legger igjen penger så de fleste restauranter har ikke råd til å miste den kundegruppen, så derfor tilbys barnemeny.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #57 Skrevet 2. september 2022 Elina skrev (3 minutter siden): Nei, selvfølgelig er det ikke det men det er også derfor restauranter har barnemeny. For at folk med barn lettere kan spise ute. Så ved å ha barnemeny så inkluderes også de med litt dårligere råd. Disse menneskene er også kunder og legger igjen penger så de fleste restauranter har ikke råd til å miste den kundegruppen, så derfor tilbys barnemeny. Men hvordan er det negativt? Hvordan kan større utvalg og valgmuligheter være feil? Anonymkode: 9e529...c5c
prekæs Skrevet 2. september 2022 #58 Skrevet 2. september 2022 Det er et tilbud, ikke en tvang. Ingen er tvunget til å spise på et sted med standard barnemeny. Orker heller ikke å bruke livet til å finne ting å irritere meg over.
☆☆☆ Skrevet 2. september 2022 #59 Skrevet 2. september 2022 Som vaksen synes eg barnemenyen er triste greier. Ungane mine derimot har elska det elendige tilbodet når dei er på nye restaurantar. Vi er helst på den lokale sjappa og der har dei aldri bestilt frå barnemenyen, derimot den samme retten frå vaksenmenyen kvar gong. Det handlar vel for mange barn om at restaurantbesøk i seg sjølv er stressande og dei ikkje vil utforske maten i den settinga. Mine trivst best med å ete heime eller på besøk i private heimar der dei kjenner alle. Og skal eg være ærlig trivst eg best på restaurant utan ungane. Men det går seg gradvis til.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #60 Skrevet 2. september 2022 Elina skrev (1 time siden): Matsnobberi at man vil at barna skal få smake på smaker fra andre lands kjøkken? De elsker det og synes det er veldig spennende. Jeg husker selv da jeg var barn, jeg elsket å smake på annen måte enn den jeg var vant med. Jeg husker selv skuffelsen over en kjedelig barnemeny. Rettene i barnemenyen er også ofte rimelige da det ikke er så mye mat, å bestille en vanlig rett er ikke et valg for mange pga.økonomi. sier seg selv når en vanlig rett koster rundt 250 og barnemeny koster 79. Og har spurt i flere restauranter og fått nei til at det lages en halv porsjon, om vi kun har med en unge så er det mye mat til overs hvis de skulle fått full posjon. Vi har faktisk dratt fra en restaurant pga. de hadde dårlig utvalg til barn. Ungene mine vil oftest ikke ha det på barnemeny, veldig sjelden at noe frister der. De ønsker å smake på samme spennende smakene som vi voksene gjør. Hvor kom «andre lands kjøkken» inn i bildet…? Snobberiet ligger i at man antar at foreldre som gir barna «ordinære» barnemenyer kronisk serverer barna ensidig, enkel mat hjemme. Dessuten er det, som nevnt, er gedigent ikke-problem med barnemenyer, all den tid man bestiller akkurat hva man vil til barna sine. Hensikten er å påpeke egen fortreffelighet og nedsnakke andre som velger annerledes. Det skinner KLART gjennom. Anonymkode: d4edf...af9
Elina Skrevet 2. september 2022 #61 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men hvordan er det negativt? Hvordan kan større utvalg og valgmuligheter være feil? Anonymkode: 9e529...c5c Det negative er at mange restauranter forventer at barn er fornøyd med fastfood og ikke tilbyr noe annet. Det hadde vært fint å få iallefall et annet valg som er autentisk til det landets kjøkken.
Elina Skrevet 2. september 2022 #62 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Hvor kom «andre lands kjøkken» inn i bildet…? Snobberiet ligger i at man antar at foreldre som gir barna «ordinære» barnemenyer kronisk serverer barna ensidig, enkel mat hjemme. Dessuten er det, som nevnt, er gedigent ikke-problem med barnemenyer, all den tid man bestiller akkurat hva man vil til barna sine. Hensikten er å påpeke egen fortreffelighet og nedsnakke andre som velger annerledes. Det skinner KLART gjennom. Anonymkode: d4edf...af9 Jeg bryr meg ikke om hva andre gir til sine barn men jeg vet om flere som ikke liker barnemeny. Det hadde vært fint med iallefall et annet valg enn standard pølse og pommes frites. Barnemeny kommer også ofte med noe ekstra som is eller fargeblyanter etc. Dette er uansett ikke et problem for meg nå og de aller fleste steder vi har vært i de siste årene har hatt noe på barnemenyen som var spennende for barna. Mat er kultur og barna fortjener nye smaksopplevelser.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #63 Skrevet 2. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 timer siden): Nå var det ikke bordskikk eller bestikkbruk som var greia her. For min del så handler det om begrepet barnemeny. Noen fant en eller annen gang ut at viss mat er for barn og den maten er gjerne lite næringsrik og ofte usunn. Det er konseptet at det er slik mat barn liker som blir feil for min del. Er barna vant til variert mat hjemme så spiser de fint variert og nytt på restaurant også. Mat handler ofte om hva man er vant til. Får barna pannekaker når det står fisk på bordet hjemme så blir vanen at de får noe annet. For min del er det ikke krise at restauranter tilbyr det ene og det andre til barn, men det bør bli mer vanlig med vanlig mat i halv porsjon på menyen. I utgangspunktet er jeg egentlig enig i at barnemenyer gjerne kan være litt mer variert, for eksempel tilby grønnsaker, frukt og kjøtt og fisk som ikke er frityrstekt eller kun består av farse. Men så kommer kommentarer som denne. Den overforenklingen det er å påstå at barn som får variert mat hjemme, spiser variert ute. Dårlig skjult sjøltilfredshet, kaller jeg det, og vips så blir det en diskusjon der de som ikke får til alt hjemme og klarer å tilby variert mat, føler seg som dårligere foreldre. Og du som har barn med adhd, bør vite at det flere grunner til at barn ikke spiser alt eller er sære i matveien. Gjerne mer variasjon i barnemenyen, men dropp moraliseringen. De fleste gjør så godt de kan. Anonymkode: bfc04...e2f
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #64 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Sier den som tilsynelatende funker dårligst av alle her inne... Anonymkode: 6e2fe...b9f Det skulle jeg gjerne sett et eneste holdbart bevis på. Nei vent - dette er et nettforum. Så du synser om andre brukere fordi de er uenige med deg? For du kjenner neppe brukeren utenom. Anonymkode: 8af7e...c1d
Mrs Remington Skrevet 2. september 2022 #65 Skrevet 2. september 2022 Altså, dersom foreldrene velger bra restaurant, så har de halv meny av alt. Dersom de ikke har det, er dere på feil sted.
Mrs Remington Skrevet 2. september 2022 #66 Skrevet 2. september 2022 ☆☆☆ skrev (2 timer siden): Som vaksen synes eg barnemenyen er triste greier. Ungane mine derimot har elska det elendige tilbodet når dei er på nye restaurantar. Vi er helst på den lokale sjappa og der har dei aldri bestilt frå barnemenyen, derimot den samme retten frå vaksenmenyen kvar gong. Det handlar vel for mange barn om at restaurantbesøk i seg sjølv er stressande og dei ikkje vil utforske maten i den settinga. Mine trivst best med å ete heime eller på besøk i private heimar der dei kjenner alle. Og skal eg være ærlig trivst eg best på restaurant utan ungane. Men det går seg gradvis til. Du får prøve ordentlige steder heller da. Går du på skitsted så får du skit. Klage etterpå? Vel, vel, tror ikke du blir hørt av seriøse mennesker. Husk at dere selv er ansvarlig for hva barna ønsker seg når dere er ute og spiser. Slutt å skyld på restauranten, velg heller annet sted!
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #67 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (6 timer siden): Altså at barnemeny gjerne består av drittmat som pølse og pommes, pizza eller kjøttboller og spaghetti ? Hvorfor ikke den samme menyen som resten av restaurant menyen bare i halv porsjon? Hvorfor lære ungene at slik mat er for barn?? Anonymkode: eba74...3f3 SÅ enig med deg! Burde hete "søplemeny". Jeg har vært på restauranter der de tilbyr halv porsjon av alle rettene sine i stedet for barnemeny. Jeg har til og med vært på restauranter med egen "seniormeny", der lekre retter ble servert i litt mindre mengder - noe bestemora mi satte pris på. Hun er ei lita, gammel dame med liten matlyst, og mister helt motet ved synet av en full størrelse. Men en seniorporsjon får hun ned. Anonymkode: c2e20...b37
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #68 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Men så kommer kommentarer som denne. Den overforenklingen det er å påstå at barn som får variert mat hjemme, spiser variert ute. Dårlig skjult sjøltilfredshet, kaller jeg det, og vips så blir det en diskusjon der de som ikke får til alt hjemme og klarer å tilby variert mat, føler seg som dårligere foreldre. Hvis de ikke liker junk hjemme, så begynner de automagisk å like det ute? eller hva sikter du til her? Anonymkode: c2e20...b37
Elina Skrevet 2. september 2022 #69 Skrevet 2. september 2022 Mrs Remington skrev (5 minutter siden): Altså, dersom foreldrene velger bra restaurant, så har de halv meny av alt. Dersom de ikke har det, er dere på feil sted. Mulig det kan være så enkelt også. Man kan jo sjekke menyen for man drar til stedet. På stedene vi spiser mest er det et godt tilbud til barn. Gode steder har ofte et godt utvalg også til barn og da tenker jeg ikke på at det må være de dyreste stedene heller.
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #70 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Hvis de ikke liker junk hjemme, så begynner de automagisk å like det ute? eller hva sikter du til her? Anonymkode: c2e20...b37 Nei, jeg kommenterte den nokså unyanserte forestillingen om at så lenge barn får variert mat hjemme, så vil de spise variert mat ute. Underforstått hvis du gir ungene dine noe annet enn pannekaker og pølser hjemme, vil de ikke trenge barnemenyen ute, fordi de er bedre vandt og bedre oppdratt, som jeg mistenker mange tenker i sitt stille sinn. Så er det ikke så enkelt. Mange barn er kresne, noen voksne er kresne, noen voksne makter ikke tilby sunn og variert mat av mange årsaker. Noen kunne sikkert tatt seg sammen og gjort en bedre innsats. The list goes on, men det hjelper ikke noen at andre setter seg til doms over hvorfor ting er som de er. Og så tenker jeg at denne diskusjonen er en del av et større bilde. Det er en kjennsgjerning av mange skyver barna foran seg som et slags bevis på at de er gode foreldre som har gjort noe riktig. Gode på skolen, gode i idrett, nysgjerrige på mat, mange venner. Hva sier det om de som ikke lykkes så godt, som ikke har mange venner og er på ivriglaget i fotball? De som alltid velger pølse foran sushi? De "fungerer ikke", som noen sa i denne tråden. Jeg får vondt i magen av alt presset på alle livets arenaer, og det tror jeg mange barn får også. Så igjen: ja til bedre barnemenyer, men nei til moralisering rundt konseptet barnemeny. Anonymkode: bfc04...e2f
Admin Skrevet 3. september 2022 #71 Skrevet 3. september 2022 Tråder er ryddet for avsporinger, negativ brukerdebatt og brukerangrep. Admin
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #72 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei, jeg kommenterte den nokså unyanserte forestillingen om at så lenge barn får variert mat hjemme, så vil de spise variert mat ute. Underforstått hvis du gir ungene dine noe annet enn pannekaker og pølser hjemme, vil de ikke trenge barnemenyen ute, fordi de er bedre vandt og bedre oppdratt, som jeg mistenker mange tenker i sitt stille sinn. Så er det ikke så enkelt. Mange barn er kresne, noen voksne er kresne, noen voksne makter ikke tilby sunn og variert mat av mange årsaker. Noen kunne sikkert tatt seg sammen og gjort en bedre innsats. The list goes on, men det hjelper ikke noen at andre setter seg til doms over hvorfor ting er som de er. Og så tenker jeg at denne diskusjonen er en del av et større bilde. Det er en kjennsgjerning av mange skyver barna foran seg som et slags bevis på at de er gode foreldre som har gjort noe riktig. Gode på skolen, gode i idrett, nysgjerrige på mat, mange venner. Hva sier det om de som ikke lykkes så godt, som ikke har mange venner og er på ivriglaget i fotball? De som alltid velger pølse foran sushi? De "fungerer ikke", som noen sa i denne tråden. Jeg får vondt i magen av alt presset på alle livets arenaer, og det tror jeg mange barn får også. Så igjen: ja til bedre barnemenyer, men nei til moralisering rundt konseptet barnemeny. Anonymkode: bfc04...e2f Eeeeh… men du, når man er på restaurant er jo greia at man ikke trenger å skjule sin kresenhet. Der bestiller man nemlig AKKURAT det man har lyst på. Er man litt kjedelig i matveien, eller trygghetssøkende som du beskriver det som, så er dette en gyllen anledning til å ta det man vil ha, og ikke måtte lide seg gjennom «det vi har til middag i dag». Da kan de som ikke får ned annet enn pølse, ta pølse. Men feilen blir jo at dersom personen er under 12 år, så MÅ han ta pølse. Eller noe lignende. Da kan han ikke være kresen «motsatt vei» og ønske seg noe annet enn en gatekjøkkenrett. Anonymkode: 52f44...34a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #73 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Eeeeh… men du, når man er på restaurant er jo greia at man ikke trenger å skjule sin kresenhet. Der bestiller man nemlig AKKURAT det man har lyst på. Er man litt kjedelig i matveien, eller trygghetssøkende som du beskriver det som, så er dette en gyllen anledning til å ta det man vil ha, og ikke måtte lide seg gjennom «det vi har til middag i dag». Da kan de som ikke får ned annet enn pølse, ta pølse. Men feilen blir jo at dersom personen er under 12 år, så MÅ han ta pølse. Eller noe lignende. Da kan han ikke være kresen «motsatt vei» og ønske seg noe annet enn en gatekjøkkenrett. Anonymkode: 52f44...34a Som sagt ønsker jeg meg bedre barnemenyer. Det kan feks sende dårlige signaler til barna om at det er denne maten som er for barn. Men vi må likevel skille mellom snørr og barter. Barn under 12 må ikke velge barnemeny. Man står jo fritt til å velge både hvor man går og hva man velger, og som foreldre kan man si at her er ikke barnemenyen noe ok, så her velger dere noe annet. Anonymkode: bfc04...e2f
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #74 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Som sagt ønsker jeg meg bedre barnemenyer. Det kan feks sende dårlige signaler til barna om at det er denne maten som er for barn. Men vi må likevel skille mellom snørr og barter. Barn under 12 må ikke velge barnemeny. Man står jo fritt til å velge både hvor man går og hva man velger, og som foreldre kan man si at her er ikke barnemenyen noe ok, så her velger dere noe annet. Anonymkode: bfc04...e2f De må jo det hvis de ikke skal ende opp med å betale for en masse mat som ikke blir spist. Anonymkode: 52f44...34a
Anonym bruker Skrevet 3. september 2022 #75 Skrevet 3. september 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Eeeeh… men du, når man er på restaurant er jo greia at man ikke trenger å skjule sin kresenhet. Der bestiller man nemlig AKKURAT det man har lyst på. Er man litt kjedelig i matveien, eller trygghetssøkende som du beskriver det som, så er dette en gyllen anledning til å ta det man vil ha, og ikke måtte lide seg gjennom «det vi har til middag i dag». Da kan de som ikke får ned annet enn pølse, ta pølse. Men feilen blir jo at dersom personen er under 12 år, så MÅ han ta pølse. Eller noe lignende. Da kan han ikke være kresen «motsatt vei» og ønske seg noe annet enn en gatekjøkkenrett. Anonymkode: 52f44...34a Det MÅ man da ikke? Man står selvsagt fritt til å velge fra hele menyen uansett alder. Anonymkode: 9e529...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå