mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. september 2022 #26 Skrevet 2. september 2022 NotNaomi skrev (6 minutter siden): Hvorfor hadde det vært det beste? Du kan sikkert kritisere neste gang på at du syns de skal kutte ut tilbud til barn. Det hadde vært det beste fordi da vet man hvilke retter det er mulig å bestille i halv porsjon og barnemenyen blir mer variert. Behold gjerne pizza og pølser, men gjør menyen mer variert. Ikke alle restauranter gir halv porsjon og da er det fint å vite hvilke muligheter det er. Ikke mer hokus pokus enn det.
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #27 Skrevet 2. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden): Det hadde vært det beste fordi da vet man hvilke retter det er mulig å bestille i halv porsjon og barnemenyen blir mer variert. Behold gjerne pizza og pølser, men gjør menyen mer variert. Ikke alle restauranter gir halv porsjon og da er det fint å vite hvilke muligheter det er. Ikke mer hokus pokus enn det. Barnemenyen er som sagt et tilbud til dem som har "vanlige" unger=flesteparten. Det har med smaksløkene å gjøre, og det er ikke bare tull. Det er sånn det er. Hvis du er usikker på om de vil gi halv posjon, så tar du en telefon til restauranten. Ingen vil gå glipp av kunder, så du vil helt sikkert få et positivt svar. Når dere først sitter på stedet, så er det lettere å være vrange ( hvis dette er tilfellet noen steder ) Sånne enkle tips vet vi jo om når vi er vant til å spise ute, eller?
ulenissen Skrevet 2. september 2022 #28 Skrevet 2. september 2022 NotNaomi skrev (3 minutter siden): Barnemenyen er som sagt et tilbud til dem som har "vanlige" unger=flesteparten. Det har med smaksløkene å gjøre, og det er ikke bare tull. Det er sånn det er. Hvis du er usikker på om de vil gi halv posjon, så tar du en telefon til restauranten. Ingen vil gå glipp av kunder, så du vil helt sikkert få et positivt svar. Når dere først sitter på stedet, så er det lettere å være vrange ( hvis dette er tilfellet noen steder ) Sånne enkle tips vet vi jo om når vi er vant til å spise ute, eller? Er ikke enig med deg. Min erfaring tilsier at de fleste barn spiser alt mulig, noen få er veldig kresen. (Deriblant var min eldste det) Men om de får velge mellom torsk og pølse, så velger de aller fleste pølse. Om valget derimot er mellom laks og kylling, så vil de som ikke er kresen være fornøyd med det. De fleste har vel en Toropose og en grandis i ny og ned. Men tviler på og håper virkelig ikke norske husholdninger består utelukket av disse produktene. Går jo fint ann å ha barnevennlige og litt sunnere barnemeny enn pølse og pomfri…
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. september 2022 #29 Skrevet 2. september 2022 NotNaomi skrev (7 minutter siden): Barnemenyen er som sagt et tilbud til dem som har "vanlige" unger=flesteparten. Det har med smaksløkene å gjøre, og det er ikke bare tull. Det er sånn det er. Hvis du er usikker på om de vil gi halv posjon, så tar du en telefon til restauranten. Ingen vil gå glipp av kunder, så du vil helt sikkert få et positivt svar. Når dere først sitter på stedet, så er det lettere å være vrange ( hvis dette er tilfellet noen steder ) Sånne enkle tips vet vi jo om når vi er vant til å spise ute, eller? Det er da virkelig ikke noe problem å ha det skrevet på menyen og samtidig beholde den typiske barnemenyen?
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #30 Skrevet 2. september 2022 Det er såpass sjelden vi spiser ute at om ungene velger pizza med skinke så lever jeg fint med det. De får heller smake på vår mat fremfor å bestille noe de ikke spiser. Ikke alle barn er åpne for nye smaker. Eller som min eldste, hun var veldig visuelt kresen. Det vokser det av seg. Anonymkode: 1726f...74e
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #31 Skrevet 2. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå): Det er da virkelig ikke noe problem å ha det skrevet på menyen og samtidig beholde den typiske barnemenyen? Hva mener du her? Tenker du at de gjør det på den måten for å være vrange? Jeg tror nok helst at de har det sånn av erfaring og fordi de kjenner til hva foreldre velger å bestille.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. september 2022 #32 Skrevet 2. september 2022 (endret) NotNaomi skrev (Akkurat nå): Hva mener du her? Tenker du at de gjør det på den måten for å være vrange? Jeg tror nok helst at de har det sånn av erfaring og fordi de kjenner til hva foreldre velger å bestille. Jeg tenker at det er på tide å endre på barnemenyen og et steg i riktig retning er det jeg beskriver. Endret 2. september 2022 av mamma til adhd gutt<3
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #33 Skrevet 2. september 2022 ulenissen skrev (3 minutter siden): Er ikke enig med deg. Min erfaring tilsier at de fleste barn spiser alt mulig, noen få er veldig kresen. (Deriblant var min eldste det) Men om de får velge mellom torsk og pølse, så velger de aller fleste pølse. Om valget derimot er mellom laks og kylling, så vil de som ikke er kresen være fornøyd med det. De fleste har vel en Toropose og en grandis i ny og ned. Men tviler på og håper virkelig ikke norske husholdninger består utelukket av disse produktene. Går jo fint ann å ha barnevennlige og litt sunnere barnemeny enn pølse og pomfri… Jeg skrev at det med mat og nordmenn var satt litt på spissen. Men uansett så er jo restaurantmat noe annet. Som jeg skrev, så er folk utdannet til å lage mat, de trikser og fikser. Jeg hadde søren ikke gått på restaurant om jeg fikk eller lagde like god mat selv. Selv om atmosfæren også har sitt og si. Vi har nok ulik erfaring med barn da.
*Miss Marple* Skrevet 2. september 2022 #34 Skrevet 2. september 2022 (endret) mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden): Nå var det ikke bordskikk eller bestikkbruk som var greia her. For min del så handler det om begrepet barnemeny. Noen fant en eller annen gang ut at viss mat er for barn og den maten er gjerne lite næringsrik og ofte usunn. Det er konseptet at det er slik mat barn liker som blir feil for min del. Er barna vant til variert mat hjemme så spiser de fint variert og nytt på restaurant også. Mat handler ofte om hva man er vant til. Får barna pannekaker når det står fisk på bordet hjemme så blir vanen at de får noe annet. For min del er det ikke krise at restauranter tilbyr det ene og det andre til barn, men det bør bli mer vanlig med vanlig mat i halv porsjon på menyen. Slike holdninger som du viser her er jo bare selvgode og ignorante. Mine barn har alltid vært småspiste og kresne som små, og så har de blitt mer og mer utforskende med alderen - fordi de har fått variert mat hjemme. Men som små har de altså vært sære, så den kampen har vi ikke tatt når vi skal ut og kose oss. Det betyr ikke at de fikk pannekaker mens vi voksne spiste fisk i hverdagen? Som sagt har de blitt tilnærmet altspisende med alderen, og vi har aldri fått avslag på å bestille halv porsjon fra voksenmenyen når det var ønskelig. Det er rart at det å ha et tilbud provoserer såpass, det er jo ingen tvang til å benytte seg av det? Og jeg tror nok også at du blander rekkefølgen når du antar at det først var resturantene som kom på konseptet barnemeny og ikke at det kom som et svar på etterspørsel. Endret 2. september 2022 av *Miss Marple*
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #35 Skrevet 2. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Jeg skrev at det med mat og nordmenn var satt litt på spissen. Men uansett så er jo restaurantmat noe annet. Som jeg skrev, så er folk utdannet til å lage mat, de trikser og fikser. Jeg hadde søren ikke gått på restaurant om jeg fikk eller lagde like god mat selv. Selv om atmosfæren også har sitt og si. Vi har nok ulik erfaring med barn da. Kjæresten min som har vært kokk i 15 år lager bedre mat enn på de restaurantene vi har vært på hvertfall. Likevel er det jo kjekt å gå ut å spise av og til. Anonymkode: 5c9ca...dd9
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #36 Skrevet 2. september 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden): Jeg tenker at det er på tide å endre på barnemenyen og et steg i riktig retning er det jeg beskriver. Okay. For det første så er det flere som tilbyr akkurat samme mat til alle. Det er heller ikke alle som har barnemeny. Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett det på mange år faktisk... Jeg vet ikke hvilke restauranter som har det, men jeg tipper de som praktiserer det har en god grunn altså.
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #37 Skrevet 2. september 2022 (endret) Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Kjæresten min som har vært kokk i 15 år lager bedre mat enn på de restaurantene vi har vært på hvertfall. Likevel er det jo kjekt å gå ut å spise av og til. Anonymkode: 5c9ca...dd9 Hæ? Men kjæresten din ER jo kokk 😄 han er sikkert like flink til å lage mat selv om han ikke har det som yrke lenger. Jeg snakket jo selvfølgelig om de som ikke hadde utdannelse... Endret 2. september 2022 av NotNaomi
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #38 Skrevet 2. september 2022 NotNaomi skrev (Akkurat nå): Okay. For det første så er det flere som tilbyr akkurat samme mat til alle. Det er heller ikke alle som har barnemeny. Jeg kan faktisk ikke huske å ha sett det på mange år faktisk... Jeg vet ikke hvilke restauranter som har det, men jeg tipper de som praktiserer det har en god grunn altså. De aller aller fleste restauranter har barnemeny altså. Fra Egon til fortausrestauranten i Roma. Anonymkode: eba74...3f3
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #39 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): De aller aller fleste restauranter har barnemeny altså. Fra Egon til fortausrestauranten i Roma. Anonymkode: eba74...3f3 Hm. Javel. Jeg er jo sær, så har mine faste steder. Har sikkert noe å si det.
Twintipp Skrevet 2. september 2022 #40 Skrevet 2. september 2022 Ja til bedre utvalg på barnemenyen👍🏼 Kan jo bare legge til det øvrige.
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 2. september 2022 #41 Skrevet 2. september 2022 Twintipp skrev (Akkurat nå): Ja til bedre utvalg på barnemenyen👍🏼 Kan jo bare legge til det øvrige. Nettopp!!
sug lut Skrevet 2. september 2022 #42 Skrevet 2. september 2022 Barnemeny er for barn som ikke funker, og som gjør det med foreldrenes velsignelse. Det er dessverre så mange at det oppleves som normalen, og er derfor selvforsterkende.
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #43 Skrevet 2. september 2022 sug lut skrev (3 minutter siden): Barnemeny er for barn som ikke funker, og som gjør det med foreldrenes velsignelse. Det er dessverre så mange at det oppleves som normalen, og er derfor selvforsterkende. Hvorfor er det så viktig at barn spiser alt egentlig? Hva er hensikten og målet med det?
sug lut Skrevet 2. september 2022 #44 Skrevet 2. september 2022 NotNaomi skrev (2 minutter siden): Hvorfor er det så viktig at barn spiser alt egentlig? Hva er hensikten og målet med det? At de skal være interessante mennesker å leve med og dra rundt med, ikke særtilfeller av gnål og spesialtiltak.
Gjest NotNaomi Skrevet 2. september 2022 #45 Skrevet 2. september 2022 sug lut skrev (4 minutter siden): At de skal være interessante mennesker å leve med og dra rundt med, ikke særtilfeller av gnål og spesialtiltak. Har aldri hatt unger som spiser alt, hverken mine eller eksens. Dessuten har jeg en som er latterlig kresen. Det har aldri brydd på problemer da. Ærlig talt. De fikk og får i seg det de trenger. Jeg syns bare at det er litt merkelig at mange ser på det som prestisje at barna liker all mat, og gjerne det som er litt uvanlig å like. Jeg skjønner ikke det matfokuset i det hele tatt. Men ikke alt man skal forstå.
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #46 Skrevet 2. september 2022 Når vi er ute å spiser er det for at alle skal få kose seg de yngste også. å smake på nye ting gjør vi hjemme. Anonymkode: f43bb...6df
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #47 Skrevet 2. september 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Vi spiser ute 2-3 ganger i uken, så greit at det ikke bare serveres drittmat Anonymkode: be8bd...2ee Lag maten selv, så er den mye sunnere Anonymkode: c89ea...868
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #48 Skrevet 2. september 2022 Jeg spurte broren min om dette, han jobber som daglig leder på en italiensk restaurant i Oslo. Tidligere jobbet han for en annen italiensk kjede i Trondheim. Han sa at mye av grunnen til at mange ikke har egen barnemeny, er pga matsvinn. De får ikke mindre stykker fra leverandør og må da dele opp f.eks kjøtt og fisk i mindre deler selv. Selges det da ikke, er det ikke noe å bruke det til (i de restaurantene han har jobbet) og det kastes. Økonomisk går ikke det. Vi gjør det ofte sånn at de voksne bestiller forskjellige retter, også spiser barna fra oss (hvis de ikke vil ha fra barnemenyen). Våre barn er relativt småspiste da, det funker selvfølgelig ikke for alle. Ellers har de også delt en voksenporsjon dersom de vil ha det samme. Har aldri vært noe problem å få en ekstra tallerken til et eller begge barna. Anonymkode: d850c...419
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #49 Skrevet 2. september 2022 sug lut skrev (23 minutter siden): Barnemeny er for barn som ikke funker, og som gjør det med foreldrenes velsignelse. Det er dessverre så mange at det oppleves som normalen, og er derfor selvforsterkende. Eller for barn som spiser drittmat de få gangene de spiser ute. Vi spiser ute kun et par ganger i halvåret. Det er de par gangene i halvåret barna spiser burger. Anonymkode: c89ea...868
Anonym bruker Skrevet 2. september 2022 #50 Skrevet 2. september 2022 sug lut skrev (30 minutter siden): Barnemeny er for barn som ikke funker, og som gjør det med foreldrenes velsignelse. Det er dessverre så mange at det oppleves som normalen, og er derfor selvforsterkende. Eventuelt så måler vi ikke barnets verdi etter hva det spiser eller ikke. Man kan også tenke at noen ikke har behov for å fronte hvor fungerende man er som foreldre til enhver tid. Foreldre som er usikre på seg selv leter ofte etter tegn på at andre heller ikke har alt på stell og finner trøst i det. Noe sier meg at din kommentar er et suverent eksempel på det. Anonymkode: 9e529...c5c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå