Gå til innhold

Hva er greia med «barnemeny»?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Altså at barnemeny gjerne består av drittmat som pølse og pommes, pizza eller kjøttboller og spaghetti ? Hvorfor ikke den samme menyen som resten av restaurant menyen bare i halv porsjon? Hvorfor lære ungene at slik mat er for barn??

Anonymkode: eba74...3f3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spør du oppriktig, eller skal du bare shame andre?

Barnemeny er matretter de fleste barn spiser. Det er ikke større hokus pokus enn det. Vil barna dine ha noe annet så bestill i vei. 

Anonymkode: 9e529...c5c

Skrevet

Jeg synes det varierer veldig hva som er barnemeny, men uansett kan man jo bestille hva som helst til barna, eller dele med dem. Vi har ofte kjøpt inn noe vi vet de liker, f.eks. pommes frites, og så har de fått smake litt fra vår mat. På den måten har de fått prøvd ut mye forskjellig og både vi og de finner ut hva de liker. Ene er veldig glad i sushi, mens andre ikke får det ned. Så da får han barnemeny-mat, som han faktisk liker noe fra. På en annen restaurant er det gjerne omvendt. Uansett er det fint at de har alternativet synes. 

Anonymkode: b149c...947

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Altså at barnemeny gjerne består av drittmat som pølse og pommes, pizza eller kjøttboller og spaghetti ? Hvorfor ikke den samme menyen som resten av restaurant menyen bare i halv porsjon? Hvorfor lære ungene at slik mat er for barn??

Enig i at de burde tilby alle retter i mindre str. Men barnemeny ar jo fordi dette er mat "alle" liker. 

Anonymkode: 6e2fe...b9f

Skrevet

Jeg har aldri vært begeistret for den type meny for barn og heier helt klart på vanlig mat i mindre porsjoner. 

Skrevet

Flere og flere restauranter tilbyr halv størrelse på rettene til barn, heldigvis. Veldig leit at det ofte er burger og pølser som tilbys.

Anonymkode: be8bd...2ee

Skrevet

Spør man på restauranten, så tilbyr de ofte halve porsjoner av de vanlige rettene. Er ikke verre enn det.

Anonymkode: 4bc0a...268

Skrevet

Men er pizza og kjøttboller drittmat? Jeg bestiller gjerne pizza selv når jeg er ute. 

Med et småspist barn tar jeg ikke kampen om sunn og næringsrik mat når vi spiser på restaurant. Da får hun velge det hun vil, om det så er en tallerken pommes frites med ketchup. Ernæringen tar vi oss av hjemme, det samme med å øve på å smake på forskjellig mat.

Så, Ja takk, begge deler på restaurant. 

Skrevet

Lurer jeg også på, vi bestiller aldri barnemeny om det er slik mat på den. Da gir vi heller til barna fra vår egen mat eller derer de en vanlig rett. 

Skrevet

Greia er å ha en meny de aller fleste barn liker. Akkurat som i en barnebursdag. Der serverer man «barnevennlig mat». Vil du ha noe annet til barnet, så be om det samme, men i mindre porsjoner. De aller fleste fikser det

Anonymkode: c89ea...868

Skrevet

Men nå er det vel ikke sånn at dere spiser ute så ofte vel? Når vi først skal ut å spise så får selvsagt både voksne og barn bestille akkurat hva de vil. Når vi går ut for å spise så er det jo ikke for å spise sunt,men for å spise noe mat vi har lyst på. Jeg har flere ganger bestillt barnemeny med lasagne eller pasta bolonese til meg selv som er 35 år. Da er det den maten jeg har lyst på,men de vanlige porsjonene er altfir mye til meg derfor bestiller jeg barnemeny.

Å du vet at selv om du har ett barn så er det lov å bestille "voksenrett" til barnet likevel ;)

Anonymkode: 5c9ca...dd9

Gjest NotNaomi
Skrevet

For guds skyld, la oss spise i fred på restauranter uten barn som protesterer på maten og foreldre som skal være flinkiser og be barna smake på alt! Restauranter er ikke steder å oppdra unger, og fordi barn har annen smak enn voksne som regel, så liker de det som er mer nøytralt og mindre bittert enn grønnsaker. Dessuten er maten tilberedt med annet krydder enn mange bruker hjemme, og sausen er annerledes enn Torosaus liksom. Ikke er det noen vits i å gi dem kniv og gaffel heller, hvor foreldrene dikker og skjærer opp og ene med det andre. På restaurant skal det ikke være full virksomhet ved bordene, folk skal sitte og spise uten å forstyrre andre og ha mer bordskikk enn rundt kjøkkenbordet hjemme.

Og, har du barn som faktisk spiser den voksne maten, ja så bestiller du den i mindre porsjon. Det er ikke et påbud at barn skal spise fra barnemenyen. Det er et tilbud. 

Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

For guds skyld, la oss spise i fred på restauranter uten barn som protesterer på maten og foreldre som skal være flinkiser og be barna smake på alt! Restauranter er ikke steder å oppdra unger, og fordi barn har annen smak enn voksne som regel, så liker de det som er mer nøytralt og mindre bittert enn grønnsaker. Dessuten er maten tilberedt med annet krydder enn mange bruker hjemme, og sausen er annerledes enn Torosaus liksom. Ikke er det noen vits i å gi dem kniv og gaffel heller, hvor foreldrene dikker og skjærer opp og ene med det andre. På restaurant skal det ikke være full virksomhet ved bordene, folk skal sitte og spise uten å forstyrre andre og ha mer bordskikk enn rundt kjøkkenbordet hjemme.

Og, har du barn som faktisk spiser den voksne maten, ja så bestiller du den i mindre porsjon. Det er ikke et påbud at barn skal spise fra barnemenyen. Det er et tilbud. 

Nå var det ikke bordskikk eller bestikkbruk som var greia her. For min del så handler det om begrepet barnemeny. Noen fant en eller annen gang ut at viss mat er for barn og den maten er gjerne lite næringsrik og ofte usunn. Det er konseptet at det er slik mat barn liker som blir feil for min del. Er barna vant til variert mat hjemme så spiser de fint variert og nytt på restaurant også. Mat handler ofte om hva man er vant til. Får barna pannekaker når det står fisk på bordet hjemme så blir vanen at de får noe annet. For min del er det ikke krise at restauranter tilbyr det ene og det andre til barn, men det bør bli mer vanlig med vanlig mat i halv porsjon på menyen. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Men nå er det vel ikke sånn at dere spiser ute så ofte vel? Når vi først skal ut å spise så får selvsagt både voksne og barn bestille akkurat hva de vil. Når vi går ut for å spise så er det jo ikke for å spise sunt,men for å spise noe mat vi har lyst på. Jeg har flere ganger bestillt barnemeny med lasagne eller pasta bolonese til meg selv som er 35 år. Da er det den maten jeg har lyst på,men de vanlige porsjonene er altfir mye til meg derfor bestiller jeg barnemeny.

Å du vet at selv om du har ett barn så er det lov å bestille "voksenrett" til barnet likevel ;)

Anonymkode: 5c9ca...dd9

Vi spiser ute 2-3 ganger i uken, så greit at det ikke bare serveres drittmat

Anonymkode: be8bd...2ee

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (4 minutter siden):

Nå var det ikke bordskikk eller bestikkbruk som var greia her. For min del så handler det om begrepet barnemeny. Noen fant en eller annen gang ut at viss mat er for barn og den maten er gjerne lite næringsrik og ofte usunn. Det er konseptet at det er slik mat barn liker som blir feil for min del. Er barna vant til variert mat hjemme så spiser de fint variert og nytt på restaurant også. Mat handler ofte om hva man er vant til. Får barna pannekaker når det står fisk på bordet hjemme så blir vanen at de får noe annet. For min del er det ikke krise at restauranter tilbyr det ene og det andre til barn, men det bør bli mer vanlig med vanlig mat i halv porsjon på menyen. 

Du har jo snudd det på hodet... det er ikke noen som fant opp at dette må barn like og spise. Barnemeny er jo designet ut fra hva barn flest liker.

Sånn ar om jeg og mannen vil ha indisk eller sushi eller whatever så kan vi få det mens de av ungene som ikke liker den typen mat også får noe de liker. Dette er ikke avansert altså. 

Min eldste likte ikke kom annet enn pølse og pommes frites ute når han  var liten, nå er han en gourmet og liker alt. Ville vært slemt å frata han måten når vi var ute før tenker jeg. Han fikk alltid tilbud om å smake på vår mat.

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden):

"Greia" er at både bestikkbruk og bordskikk er vesentlig på restauranter.

Du som er så glad i å gå ut og spise, akkurat som meg selv, du bør jo vite godt at mat på restaurant ikke smaker som hjemme. Det er ikke for ingenting man må utdanne seg til kokk, og ikke bare ansetter husmødre i 60-årene liksom. Eller? Du skriver jo selv at man liker den måten man er vant til, og jeg tror neppe du tenker at folk rundt omkring lager særlig avansert mat til hverdags, og i en nasjon som har Taco som høydepunktet på helgestarten og sverger til kylling i 90% av måltidene, så ja...variert og variert. Satt litt på spissen. 

Unger liker usunn mat. Det gjør voksne ofte også. Det er bare det at vi har lært oss å like mer bitre og krydrede retter. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Du har jo snudd det på hodet... det er ikke noen som fant opp at dette må barn like og spise. Barnemeny er jo designet ut fra hva barn flest liker.

Sånn ar om jeg og mannen vil ha indisk eller sushi eller whatever så kan vi få det mens de av ungene som ikke liker den typen mat også får noe de liker. Dette er ikke avansert altså. 

Min eldste likte ikke kom annet enn pølse og pommes frites ute når han  var liten, nå er han en gourmet og liker alt. Ville vært slemt å frata han måten når vi var ute før tenker jeg. Han fikk alltid tilbud om å smake på vår mat.

Må legge til at hjemme spiste gan variert, det var ny mat borte som var "skummelt". For den oppi her som mente at barn som ikke likte annet enn barnemeny borte sikkert aldri fikk annet en drittmat hjemme.  

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Enig, skulle ønske barnemenyer var mye mer variert. Det burde være mulig å få halve porsjoner av de fleste retter tenker jeg. 

Anonymkode: af50f...877

Gjest NotNaomi
Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Enig, skulle ønske barnemenyer var mye mer variert. Det burde være mulig å få halve porsjoner av de fleste retter tenker jeg. 

Anonymkode: af50f...877

Du får halve posjoner av de fleste retter. Bare å si fra eller helst spørre. No problem

Endret av NotNaomi
Skrevet
NotNaomi skrev (2 minutter siden):

Du får halve opsjoner av de fleste retter. Bare å si fra eller helst spørre. No problem

Det beste hadde jo vært om det stod oppført på menyen. DA hadde det vært mye bedre enn det er nå.

Skrevet
NotNaomi skrev (Akkurat nå):

Men dama fremstår jo komplett dum. Tror hun det var påbud om at ungene hennes måtte nøye seg med pølser, pizza og pannekaker? Mens hun gaflet i seg? 

Ernæringsfysiologen også dum da eller ?

Gjest NotNaomi
Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det beste hadde jo vært om det stod oppført på menyen. DA hadde det vært mye bedre enn det er nå.

Hvorfor hadde det vært det beste? Du kan sikkert kritisere neste gang på at du syns de skal kutte ut tilbud til barn. 

Gjest NotNaomi
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ernæringsfysiologen også dum da eller ?

Ja, det må de være. Det er om og gjøre å klage på bare tull. "Mine barn syns pizza og pannekaker er så trøttsomt stakkars" Så da får de da be om noe annet da. Herregud. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...