Gå til innhold

Hvordan regnes maxdatoen min for sykemelding nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg var sykemeldt fra juli til april. Det står i systemet at maxdato var 27 juli, men det ville jo vært om jeg var sykemeldt 52 uker. Jeg ble friskmeldt i april og da kan jeg bli sykemeldt igjen i oktober på nye fulle 52 uker. MEN, hvis jeg blir sykemeldt én uke nå, må jeg regne 26 uker på nytt da?

Anonymkode: f177f...5d9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, ganske sikker på det.

Anonymkode: 458e6...1a3

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Ja, ganske sikker på det.

Anonymkode: 458e6...1a3

Takk for svar :) 

Skrevet

Ja, det må du. 

Blir du sykemeldt på nytt nå legges periodene sammen.

Anonymkode: 624f5...a94

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ja, det må du. 

Blir du sykemeldt på nytt nå legges periodene sammen.

Anonymkode: 624f5...a94

Takktakk :) 

Skrevet

Nei, de første 16 dagene er arbeidsgiverperioden, og disse dagene telles ikke med av NAV. 

Du kan i teorien være sykmeldt 16 dager, jobbe 16 dager, være sykmeldt 16 dager osv og fremdeles opptjene deg nye sykepengerettigheter ( jobbe 26 uker uten sykmelding over 16 dager)

Anonymkode: 62f03...e49

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nei, de første 16 dagene er arbeidsgiverperioden, og disse dagene telles ikke med av NAV. 

Du kan i teorien være sykmeldt 16 dager, jobbe 16 dager, være sykmeldt 16 dager osv og fremdeles opptjene deg nye sykepengerettigheter ( jobbe 26 uker uten sykmelding over 16 dager)

Gjelder det selvom jobben min har fritak for arbeidsgiverperioden?

Skrevet

Dette. 

Anonymkode: d24ef...c24

Skrevet

Dytter litt :) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Dytter litt :) 

Hvorfor er det viktig? Er du syk ber du om ny sykmelding, er du frisk så går du på jobb.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (Akkurat nå):

Hvorfor er det viktig? Er du syk ber du om ny sykmelding, er du frisk så går du på jobb.

Fordi jeg ikke ønsker å ta sykemelding dersom det betyr at jeg ikke kan få ny sykemelding før om et halvt år 

Skrevet

Fordi jeg ikke ønsker å ta sykemelding dersom det betyr at jeg ikke kan få ny sykemelding før om et halvt år 

Men om du ikke trenger en sykmelding så skal du heller ikke ha en? 

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Men om du ikke trenger en sykmelding så skal du heller ikke ha en? 

Vet du svaret på det jeg egentlig spør om?

Skrevet

At din arbeidsgiver får refusjon i arbeidsgiverperioden gjør ikke at opptjeningsretten avbrytes. Det er kun refusjonsdager etter 16 dagen som bryter opptjeningsretten.

Men vær veldig obs på at du ikke overstiger arbeidsgiverperioden med bare 1 dag da om du har løpende fravær i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: eefa3...4ab

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

At din arbeidsgiver får refusjon i arbeidsgiverperioden gjør ikke at opptjeningsretten avbrytes. Det er kun refusjonsdager etter 16 dagen som bryter opptjeningsretten.

Men vær veldig obs på at du ikke overstiger arbeidsgiverperioden med bare 1 dag da om du har løpende fravær i arbeidsgiverperioden.

Anonymkode: eefa3...4ab

er bare jeg som føler at sykemelding er mer «gyldig» enn egenmelding, selv om jeg har snakket med sjefen på tlf og hun vet jeg er skikkelig syk akkurat nå. Dersom jeg ikke er bedre i morgen ringer jeg legen…

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

er bare jeg som føler at sykemelding er mer «gyldig» enn egenmelding, selv om jeg har snakket med sjefen på tlf og hun vet jeg er skikkelig syk akkurat nå. Dersom jeg ikke er bedre i morgen ringer jeg legen…

Jeg synes ikke det. Har man egenmelding og kan bruke den, så bruker man den og spør ikke etter sykemelding.

Anonymkode: dfa74...d36

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg synes ikke det. Har man egenmelding og kan bruke den, så bruker man den og spør ikke etter sykemelding.

Jeg er åpen for at jeg er rar som syns det altså. Da har man liksom virkelig bevist for arbeidsgiver at man _er_ syk! Selvom jeg aldri noensinne har misbrukt noe og sjefen har ekstrem tillit til meg. Er bare jeg som får sånne rare tanker 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er åpen for at jeg er rar som syns det altså. Da har man liksom virkelig bevist for arbeidsgiver at man _er_ syk! Selvom jeg aldri noensinne har misbrukt noe og sjefen har ekstrem tillit til meg. Er bare jeg som får sånne rare tanker 

Men du er jo ikke syk om sykmeldingen din er avhengig av maxdato🤥

Skrevet

Jeg synes det er misbruk av både legens tid og misbruk av sykemeldingsordningen.

Skrevet
Den perfekte mor, påan igjen skrev (1 minutt siden):

Men du er jo ikke syk om sykmeldingen din er avhengig av maxdato🤥

Jo, jeg ligger med 40 i feber og er rimelig dårlig. Du trenger ikke slenge med en jugesmiley av den grunn. Jeg spør ikke om jeg er syk nok, jeg spør om jeg kan/bør bruke sykemelding fremfor egenmelding fordi JEG har en crazy tanke om at det er bedre for arbeidsgiver. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Jo, jeg ligger med 40 i feber og er rimelig dårlig. Du trenger ikke slenge med en jugesmiley av den grunn. Jeg spør ikke om jeg er syk nok, jeg spør om jeg kan/bør bruke sykemelding fremfor egenmelding fordi JEG har en crazy tanke om at det er bedre for arbeidsgiver. 

Nei, du bruker egenmelding.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg tenker også at man helst bruker egenmeldingsdagene sine først. Jeg har fått spørsmål om jeg er tom for egenmeldingsdager, hvis jeg har ringt til legekontoret for å få sykemelding kun for en dag f.eks.

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg synes det er misbruk av både legens tid og misbruk av sykemeldingsordningen.

Du har nok rett. Er bare i hodet mitt det blir mer riktig. 

Skrevet
Sommerkroppen 2029 skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker også at man helst bruker egenmeldingsdagene sine først. Jeg har fått spørsmål om jeg er tom for egenmeldingsdager, hvis jeg har ringt til legekontoret for å få sykemelding kun for en dag f.eks.

Takker for alle synspunkter og skjønner at jeg har irrasjonell tankegang 😅

Skrevet (endret)
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Jeg forstod ikke at spørsmålet var om det var forskjell på egenmelding og sykmelding. Det er det altså ikke. Eneste forskjellen på sykmelding og egenmeldt fravær er at legen ikke er involvert ved egenmelding. Er du syk så blir du hjemme, hvis ikke drar du på jobb. Begge deler påvirker eller påvirker ikke maxdato.

Endret av Den perfekte mor, påan igjen

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...