Gå til innhold

Hvor tolerant er du ovenfor andre foreldres oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg også! Eller vi reiser med besteforeldre da, men de bryr seg heldigvis ikke om sånt. Verre å få dem til å ikke gi barna for mye usunt til daglig, men på ferie er det jo greit. ;)

Virker noe bortkastet å kjøpe dyr biff til et barn som foretrekker pølser også... bare av prinsipp liksom. :P

Anonymkode: ff7de...370

Poenget er nok at det er dumt at store barn og ungdommer får lov til å spise pølser fordi det kun er det de liker. Det er irritasjon over at voksne tillater slikt. Det er nok neppe et problem kun på restaurant heller…. Vi har alle ansvar for å lære våre barn om variert og sunn mat. Dette høres ut som om at barna får bestemme selv . 

Anonymkode: a3ab6...51b

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Poenget er nok at det er dumt at store barn og ungdommer får lov til å spise pølser fordi det kun er det de liker. Det er irritasjon over at voksne tillater slikt. Det er nok neppe et problem kun på restaurant heller…. Vi har alle ansvar for å lære våre barn om variert og sunn mat. Dette høres ut som om at barna får bestemme selv . 

Mitt barn får også bestemme selv på restaurant. Hjemme må han spise det han får, men jeg gidder ikke å bruke masse penger på dyr mat på restaurant som han egentlig ikke er noe glad i. Og det er vel også vanlig at hver enkelt velger mat selv der?

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men det er da ingen andre sitt problem? Vi har reist mye med en familie der far kun bestiller snitzel og pommes frites på restaurant. Hver dag i to uker på alle ferier. Det fleiper vi litt med, men det er da ikke noe som setter demper på måltidet. 

Anonymkode: ce5b2...b29

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (15 timer siden):

I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant.

Så bra for deg, at du har barn som spiser «ordentlig» mat.

vi voksne har alltid spist veldig sunt og variert. Mye grønnsaker til alle middager, godt tilberedt.

Har to barn. Det ene barnet HATER alt av grønnsaker. Hun går heller sulten til seng enn å spise det, ingenting har funket. Når vi er ute og spiser funker bare barnemeny, og det uten salat. Typ pølse med ketchup og sprøstekt løk, eller hamburger uten noe salat/tomat på. 

Så når du ser det tenker du nok ditt: men du vet ikke at hun elsker bær og frukt og spiser masse av det, eller at hun spiser grovbrød med makrell i tomat (som er veldig sunt) til frokost. Du vet ikke at hun aldri drikker saft men drikker vann til alle måltider, og koser seg med smoothie flere ganger i uka. At hun kan spise selv de sureste bær uten noen form for sukker og vaniljesaus på og elsker det. Hun liker også naturell yoghurt, blant annet.

Det andre barnet vårt som har fått AKKURAT SAMME oppdragelse liker flere grønnsaker og spiser ganske variert: men hun liker IKKE sure bær og sånt.

Så når du ser oss på restaurant og ser at tiåringen spiser pølse med ketchup eller en hamburger, eller en pizza med BARE ost og skinke oppå pizzasausen (ingen løk eller paprika) tenker du nok: «for noen dårlige foreldre». Og det får jeg rett og slett ikke gjort noe med.

Kan være greit å huske på at de fleste gjør så godt de kan, og finner løsninger som funker for seg.

Vår eldste datter har tidvis vært SVÆRT småspist og vi er glad hun spiser. 

Da er det jo litt kjipt å vite at du og andre fremmede som ser henne på restaurant tenker det dere gjør

Anonymkode: 2bba6...558

Skrevet
Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hva hvis der kun er da de går pølse? Man drar på restaurant for å kose seg. Hva andre spiser kan da umulig være plagsomt?

Anonymkode: e37ce...6b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Så bra for deg, at du har barn som spiser «ordentlig» mat.

vi voksne har alltid spist veldig sunt og variert. Mye grønnsaker til alle middager, godt tilberedt.

Har to barn. Det ene barnet HATER alt av grønnsaker. Hun går heller sulten til seng enn å spise det, ingenting har funket. Når vi er ute og spiser funker bare barnemeny, og det uten salat. Typ pølse med ketchup og sprøstekt løk, eller hamburger uten noe salat/tomat på. 

Så når du ser det tenker du nok ditt: men du vet ikke at hun elsker bær og frukt og spiser masse av det, eller at hun spiser grovbrød med makrell i tomat (som er veldig sunt) til frokost. Du vet ikke at hun aldri drikker saft men drikker vann til alle måltider, og koser seg med smoothie flere ganger i uka. At hun kan spise selv de sureste bær uten noen form for sukker og vaniljesaus på og elsker det. Hun liker også naturell yoghurt, blant annet.

Det andre barnet vårt som har fått AKKURAT SAMME oppdragelse liker flere grønnsaker og spiser ganske variert: men hun liker IKKE sure bær og sånt.

Så når du ser oss på restaurant og ser at tiåringen spiser pølse med ketchup eller en hamburger, eller en pizza med BARE ost og skinke oppå pizzasausen (ingen løk eller paprika) tenker du nok: «for noen dårlige foreldre». Og det får jeg rett og slett ikke gjort noe med.

Kan være greit å huske på at de fleste gjør så godt de kan, og finner løsninger som funker for seg.

Vår eldste datter har tidvis vært SVÆRT småspist og vi er glad hun spiser. 

Da er det jo litt kjipt å vite at du og andre fremmede som ser henne på restaurant tenker det dere gjør

Anonymkode: 2bba6...558

Du får bare trøste deg med at det er de foreldrene som rynker på nesa og tenker sitt om dere som faktisk er de dårlige foreldrene😊 Mangel på empati og evne til å skjønne at familier er ulike, og ikke minst manhel på evne til å skjønbe at det de ser er et øyeblikksbilde. Jeg synes faktisk litt synd på dem. Det må jo være slitsomt å irritere seg over så mye de ikke forstår.

Skrevet
36 minutes ago, Anonym bruker said:

Hva hvis der kun er da de går pølse? Man drar på restaurant for å kose seg. Hva andre spiser kan da umulig være plagsomt?

Hvorfor får Linus pølse hver dag og ikke jeg? Hvorfor må ikke Sirius sitte til alle er ferdige? Ingrid sier æsj om maten min.. 

Det er mest plagsomt fordi man må svare barna på en måte som kamuflerer det virkelige svaret - fordi foreldrene deres suger! 

Anonymkode: e26ef...369

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Hvorfor får Linus pølse hver dag og ikke jeg? Hvorfor må ikke Sirius sitte til alle er ferdige? Ingrid sier æsj om maten min.. 

Det er mest plagsomt fordi man må svare barna på en måte som kamuflerer det virkelige svaret - fordi foreldrene deres suger! 

«Fordi Linus liker pølser best og på restaurant får han bestemme selv hva han skal spise. Fordi foreldrene til Sirius har andre regler på det enn oss. Det var ikke pent sagt av Ingrid, ingen mat er æsj.»

Mitt minste problem her i verden er hvordan du forklarer barna dine om forskjellen på folk og familier. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (54 minutter siden):

Altså det er da ikke nødvendigvis noen sammenheng her. Det var altså kun snakk om å spise pølse på restaurant, ikke de andre tingene du snakker om. Mitt barn må sitte til alle er ferdige og sier ikke æsj om mat, selv om han altså får velge mat selv når vi spiser ute.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Altså det er da ikke nødvendigvis noen sammenheng her. Det var altså kun snakk om å spise pølse på restaurant, ikke de andre tingene du snakker om. Mitt barn må sitte til alle er ferdige og sier ikke æsj om mat, selv om han altså får velge mat selv når vi spiser ute.

I vårt tilfelle så er det ikke kun på restaurant. Det gjelder foreldre som generelt lar barna og de unge velge pølser fordi de «ikke liker» noe annet. Det blir slitsomt på feks restaurant. Mennesker vi kjenner godt og må omgås. Det er ikke barna det er noe feil med, det som irriterer meg er tankegangen og det gjør noe med sammenkomstene. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

I vårt tilfelle så er det ikke kun på restaurant. Det gjelder foreldre som generelt lar barna og de unge velge pølser fordi de «ikke liker» noe annet. Det blir slitsomt på feks restaurant. Mennesker vi kjenner godt og må omgås. Det er ikke barna det er noe feil med, det som irriterer meg er tankegangen og det gjør noe med sammenkomstene. 

Men hvordan kan det være slitsomt for dere? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Ai, kjenner jeg er glad vi reiste alene i år, hvis andre virkelig irriterer seg over mat de hverken betaler for eller skal spise selv. Kjemper vår største kamp noensinne nå for å få i ene ungdommen nok mat, men det må være i små porsjoner, ofte. 

Anonymkode: 0ea86...c18

Men du klarer sikkert å formidle til vennene dine at du har barn med spisevegring før noen rekker å forsure et restaurantbesøk. 

Anonymkode: ca7a8...591

Skrevet
Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

«Fordi Linus liker pølser best og på restaurant får han bestemme selv hva han skal spise. Fordi foreldrene til Sirius har andre regler på det enn oss. Det var ikke pent sagt av Ingrid, ingen mat er æsj.»

Mitt minste problem her i verden er hvordan du forklarer barna dine om forskjellen på folk og familier. 

Men nettopp dette ER jo problematisk. Da oppdrar man jo i stedet foreldrene i alles påhør og lager en superklein situasjon. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Men hvordan kan det være slitsomt for dere? 

Det gjør tro det eller ei noe med stemningen. Vi må feks alltid sjekke at restauranten har pølser og pommes på menyen. Hvis de ikke har det må vi et annet sted. Til og med MC Donalds byr på utfordringer. Gutta ville dit, men det gikk visst ikke det gitt. Det har vært sånn i alle år og vi er litt lei. Det er alltid mye styr rundt mat.

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men nettopp dette ER jo problematisk. Da oppdrar man jo i stedet foreldrene i alles påhør og lager en superklein situasjon. 

Men det problemet eier jo dere? Å svare ordentlig på barnas spørsmål er ikke kleint. Du skal ikke se bort fra at de synes deres regler er rigide. 

mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Det gjør tro det eller ei noe med stemningen. Vi må feks alltid sjekke at restauranten har pølser og pommes på menyen. Hvis de ikke har det må vi et annet sted. Til og med MC Donalds byr på utfordringer. Gutta ville dit, men det gikk visst ikke det gitt. Det har vært sånn i alle år og vi er litt lei. Det er alltid mye styr rundt mat.

Da deler dere dere opp noen ganger og spiser der det passer dere. Alle bør få velge den maten som passer dem best, ikke sant?

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (17 minutter siden):

Det blir jo noe helt annet, og det skjønner jeg veldig godt er irriterende. Men i det første innlegget var jo irritasjonsmomentet at de satt med pølser mens dere andre spiste "ordentlig" mat. Hvordan det kan plage noen forstår jeg ikke i det hele tatt.

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det blir jo noe helt annet, og det skjønner jeg veldig godt er irriterende. Men i det første innlegget var jo irritasjonsmomentet at de satt med pølser mens dere andre spiste "ordentlig" mat. Hvordan det kan plage noen forstår jeg ikke i det hele tatt.

Burde kanskje forklart det bedre. Jeg svarte bare fort på hva hi spurte om og bakgrunnen for irritasjonen rundt pølser kom ikke godt nok frem. Pølser på restaurant isolert sett er selvsagt ikke et stort irritasjonsmoment. Her er pølser mye mer enn bare pølser. Pølser styrer mye rundt hygge og selskap . 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (53 minutter siden):

Hvordan finner dere pølse og pommes frites i Italia? Det er ganske erkenorsk med wiener eller grill til pommes frites? Og drar dere virkelig på McDonald’s fordi guttene vil det? Dere som ikke lar guttene bestemme hva de vil spise og kun spiser ordentlig mat? McDonald’s kan ikke defineres som ordentlig mat? Du irriterer deg unødvendig, og burde løse det på en annen måte enn å irritere deg over andre. I andre ferietråder har du også gledet deg til mange uker i Italia med bare mannen og gutta (ja, det er ulempen ved å skrive med nick) og nå er dere plutselig sammen med folk dere må forholde dere til…. Er du sikker på at du er helt ærlig?

Anonymkode: 24755...857

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvordan finner dere pølse og pommes frites i Italia? Det er ganske erkenorsk med wiener eller grill til pommes frites? Og drar dere virkelig på McDonald’s fordi guttene vil det? Dere som ikke lar guttene bestemme hva de vil spise og kun spiser ordentlig mat? McDonald’s kan ikke defineres som ordentlig mat? Du irriterer deg unødvendig, og burde løse det på en annen måte enn å irritere deg over andre. I andre ferietråder har du også gledet deg til mange uker i Italia med bare mannen og gutta (ja, det er ulempen ved å skrive med nick) og nå er dere plutselig sammen med folk dere må forholde dere til…. Er du sikker på at du er helt ærlig?

De hadde invitert med venner av gutta. Nå er visst foreldrene der også, som hver sommer... 

Anonymkode: 0140c...0db

Skrevet

Ikke her i Italia. Vi hadde 4 uker hjemme i Norge før vi kom hit. Da hadde vi besøk og samvær ved flere forskjellige mennesker😊

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (13 minutter siden):

Ikke her i Italia. Vi hadde 4 uker hjemme i Norge før vi kom hit. Da hadde vi besøk og samvær ved flere forskjellige mennesker😊

Men det går ikke opp. 4 uker i Norge og 5 uker i Italia pluss reisen ned går ikke opp. 

Skrevet

Men det går ikke opp. 4 uker i Norge og 5 uker i Italia pluss reisen ned går ikke opp. 

Gud bedre! Skoleferien er 9 uker altså. Dessuten er det kanskje 3 uker og 3 dager hjemme og 4 uker og 4 dager borte . De fleste sier da 4 og 5 uker. Er det mulig??? Dessuten kan man da også regne helger FØR sommerferien feks. Kanskje man dessuten har fri FØR den offisielle skoleferien. Når man tror man har sett toppen av dumskap før på DIB.. 

Skrevet

Jeg irriterer meg hanske mye over foreldre som overkjører meg som mamma. Det skjedde noen ganger på ferie i sommer. Jeg har en datter som er veldig glad i godis, hun er uten bunn der. Jeg forsøker å begrense dette, men når andre byr henne eller sier «hun må bare ta altså» etter at jeg har sagt nei, blir jeg irritert. Ferie er ikke snop og drittmat hele tiden, og selv om andre har sånne vaner, så ønsker ikke jeg det. 

Anonymkode: 3235f...c12

Skrevet
Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Gud bedre! Skoleferien er 9 uker altså. Dessuten er det kanskje 3 uker og 3 dager hjemme og 4 uker og 4 dager borte . De fleste sier da 4 og 5 uker. Er det mulig??? Dessuten kan man da også regne helger FØR sommerferien feks. Kanskje man dessuten har fri FØR den offisielle skoleferien. Når man tror man har sett toppen av dumskap før på DIB.. 

Skoleferien er 8 uker. Hun fortalte at de skulle være i Italia i 5 uker og at de skulle kjøre begge veier. Det blir til sammen mer enn 8 uker uansett hvordan man regner ei uke. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Skoleferien er 8 uker. Hun fortalte at de skulle være i Italia i 5 uker og at de skulle kjøre begge veier. Det blir til sammen mer enn 8 uker uansett hvordan man regner ei uke. 

Her var siste skoledag 17 juni og de starter igjen 17 august. Kjøring til og fra? Herregud. Det regnes vel med da? Er det seriøst mulig? Voksne folk? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...