Gå til innhold

Hvor tolerant er du ovenfor andre foreldres oppdragelse?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Problemet her er foreldre som lar store barn og ungdommer « ikke like». Da blir ungdommene sittende sultne når andre koser seg. Slikt blir det dårlig stemning av. 

Anonymkode: a3ab6...51b

De er jo ikke sultne når de får mat de liker?

Anonymkode: ce5b2...b29

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

De er jo ikke sultne når de får mat de liker?

Det står at de ikke blir mette. 

Skrevet

Jeg har et par foreldre som irriterer meg. Eller har irritert meg. To av dem har jeg minimalt kontakt med, men vi har barn i samme klasse, så jeg må av og til. De er begge foreldre som deltar veldig aktivt i «hvordan bedre klassemiljøet» samtidig som de mener at deres barn aldri har gjort noe galt… de er bare søte, gode ig snille. 
Ei har jeg kuttet ut. Hun skjelte ut barnet mitt på 3 år da hun løp i full fart på do fordi hun MÅTTE. Hun måtte nemlig vente på hennes barn. Og hvis vi skulle reise noe sted, om så bare 5 min i bil, så måtte hun ridde til datteren sin med pute i ryggen, DS, telefon og sånn portabel dvd spiller. Det tok en time å reise i 10 min. Ungen snakket også om alle sykdommene sine- bekkenløsning for eksempel, i en alder av 8 år. 

Anonymkode: 24755...857

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Det står at de ikke blir mette. 

Hvordan kan det være andres problem og irritasjon? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Fordi de andre ikke fikk spise seg mette.

Det er læring i det også. Da får de huske på å bestiller mat som metter mer neste gang, eventuelt gå derfra halvmette fordi de sjøl ønsker det sånn. 

Anonymkode: 6a98a...b2e

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (2 timer siden):

I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant.

Her har vi jobbet med det i sommer. Barna(6 og 9år) har ikke fått velge pølse og pommes frites eller pannekaker, da har det blitt hver dag. 

Men idag skulle de få velge helt selv og valgte pannekaker(2 stk). Spurte han på 9 om han ble mett, nei det ble han ikke. Så da snakket vi om at han fremover, må velge mat som gjør han mett når vi er ute og spiser.

Hjemme spiser de variert mat.

Anonymkode: e0c95...2a4

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her har vi jobbet med det i sommer. Barna(6 og 9år) har ikke fått velge pølse og pommes frites eller pannekaker, da har det blitt hver dag. 

Men idag skulle de få velge helt selv og valgte pannekaker(2 stk). Spurte han på 9 om han ble mett, nei det ble han ikke. Så da snakket vi om at han fremover, må velge mat som gjør han mett når vi er ute og spiser.

Hjemme spiser de variert mat.

Han burde jo fått ei pannekake til da, og det ville jo ihvertfall sønnen min ha spurt om hvis han ikke ble mett! 

Anonymkode: 0140c...0db

Skrevet
sug lut skrev (1 time siden):

Hvis du har en tenåring som brekker seg av mat har du seriøst bomma.

Bomma på hva da? Er ikke alle barn som får til å spise alt! Jeg har ei på 15 og hun har så sensitive smaksløker og hun får ikke til å like det samme som oss andre. Og jah til og med godteri! Hun har prøvdt! Når hun var liten så måtte vi lære henne litt etter litt med å like noe så basic som pølse. Hun klare ikke frukt eller grønt utenom brokkoli. Gulerot pleier jeg å ha i visse matretter som det ikke smaker ren gulrot av. Hun blir bedre med årene men nå spesielt i tenårene har det blitt litt verre og det har med hormon forandringene som også spiller inn. Hun lider ingen nød.

det andre barnet mitt spiser grønt og frukt så hun er ikke så gale på smaksløkene som storesøsteren er

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Han burde jo fått ei pannekake til da, og det ville jo ihvertfall sønnen min ha spurt om hvis han ikke ble mett! 

Der vi spiste idag( restaurant) fikk de 2 pannekaker. Han sa ingenting da vi hadde spist. Jeg spurte han på vei hjem om han var mett. Hadde han sagt ifra så hadde han fått litt av min mat.

Skrevet
Gladjente00 skrev (6 minutter siden):

Bomma på hva da? Er ikke alle barn som får til å spise alt! Jeg har ei på 15 og hun har så sensitive smaksløker og hun får ikke til å like det samme som oss andre. Og jah til og med godteri! Hun har prøvdt! Når hun var liten så måtte vi lære henne litt etter litt med å like noe så basic som pølse. Hun klare ikke frukt eller grønt utenom brokkoli. Gulerot pleier jeg å ha i visse matretter som det ikke smaker ren gulrot av. Hun blir bedre med årene men nå spesielt i tenårene har det blitt litt verre og det har med hormon forandringene som også spiller inn. Hun lider ingen nød.

det andre barnet mitt spiser grønt og frukt så hun er ikke så gale på smaksløkene som storesøsteren er

Ja, det er sikkert smaksløkene det er noe i veien med. 😂

Skrevet
sug lut skrev (Akkurat nå):

Årh herregud hå å t deg ei bolla! Trur nok jeg kjenner ungen min bedre enn deg

Anonymkode: ff32f...fbc

Skrevet
Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Der vi spiste idag( restaurant) fikk de 2 pannekaker. Han sa ingenting da vi hadde spist. Jeg spurte han på vei hjem om han var mett. Hadde han sagt ifra så hadde han fått litt av min mat.

Hvorfor sier ikke en på 9 år ifra? Hvorfor spurte du han først i bilen på vei hjem, og hvorfor i all verden sa du ikke heller at han neste gang måtte be om mer, fremfor å be en niåring bestille "riktig" mat? Så mye rart dere skriver her noen ganger. Ting som ikke gir noe mening. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Hvis de da oppfører seg slik så stå opp for de barna! Ikke bare stikk! 

Anonymkode: c918b...df0

Ja, jeg sier min mening, men faser dem sakte ut. Barna lider ikke, men sjelen min klarer ikke å være vitne til slikt. 

Anonymkode: ec1e7...563

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om noe kan irritere meg mer enn grenseløse foreldre. Det bryr meg ingenting hvis de ikke er sammen med oss, men i sommer har det vært et noen uker med andre tett på. Det er de foreldrene som ikke klarer å få barn til å gjøre ting. Så det blir et evig mas om absolutt alt i lange tider. Istedenfor å være konsekvent og ikke minst bestemt, så vakler de, gir barna alt for mange valg, og de små hodene er jo helt ute av stand til å velge fritt mellom altfor mange alternativer. Så skal disse foreldrene prøve å bevise at de kan være konsekvente, og det blir da av alle ting ved matbordet. Da må plutselig barna smake på alt, da har de plutselig ingen valg, og da ender det med sutring, gråting og tøys. Dette ødela så mange måltider, selv om jeg sa fra. Jeg fant ihverfall ut at jeg ikke har stor toleranse ovenfor de med så merkelig oppdragerform. Hva gjør dere irriterte på andre foreldre? 

Det verste jeg vet er slike som deg. Som ser ned på andre. Tror de er bedre selv. De som har lav takhøyde og er lite rause, er veldig irriterende syens jeg. 

Anonymkode: 2274b...fb8

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Jeg er tolerant i den forstand at andre får gjøre som de vil, men jeg kutter dem raskt ut hvis de er slemme mot barna sine i form av trusler, straff og time out. Da har vi ikke samme verdisyn og kan ikke være venner. 

Takk. 🤩👏👏

Skrevet
sug lut skrev (2 timer siden):

Det er det faktisk. Les deg opp a. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Jeg vet ikke om noe kan irritere meg mer enn grenseløse foreldre. Det bryr meg ingenting hvis de ikke er sammen med oss, men i sommer har det vært et noen uker med andre tett på. Det er de foreldrene som ikke klarer å få barn til å gjøre ting. Så det blir et evig mas om absolutt alt i lange tider. Istedenfor å være konsekvent og ikke minst bestemt, så vakler de, gir barna alt for mange valg, og de små hodene er jo helt ute av stand til å velge fritt mellom altfor mange alternativer. Så skal disse foreldrene prøve å bevise at de kan være konsekvente, og det blir da av alle ting ved matbordet. Da må plutselig barna smake på alt, da har de plutselig ingen valg, og da ender det med sutring, gråting og tøys. Dette ødela så mange måltider, selv om jeg sa fra. Jeg fant ihverfall ut at jeg ikke har stor toleranse ovenfor de med så merkelig oppdragerform. Hva gjør dere irriterte på andre foreldre? 

Vi var på feie med broren min og familien . Når vi var på restaurant måtte barna mine drikke et glass vann før de fikk brus,dette var i er varmt land… deres barn på 4 og 6 år satt og så på iPad når de spiste. Mine barn får se på tv når de spiser 1 gang i halvåret. Vi har regler for våre barn og hvordan de ønsker å oppdra deres barn er opp til dem.

Anonymkode: dbb7d...545

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Vi var på feie med broren min og familien . Når vi var på restaurant måtte barna mine drikke et glass vann før de fikk brus,dette var i er varmt land… deres barn på 4 og 6 år satt og så på iPad når de spiste. Mine barn får se på tv når de spiser 1 gang i halvåret. Vi har regler for våre barn og hvordan de ønsker å oppdra deres barn er opp til dem.

De var ikke plagsomme som at dere ble forsinket hver gang dere skulle noe, eller lagde støy ved måltidene. Det skjedde her.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De var ikke plagsomme som at dere ble forsinket hver gang dere skulle noe, eller lagde støy ved måltidene. Det skjedde her.

Ser den og at det blir kupe situasjoner. Kansje dere må vurdere om dere orker å reise sammen med de flere ganger?vi reiser ikke med broren min og familien igjen,for stort sprik i alder også med barna.

Skrevet

Hadde blitt svett av det du beskriver, HI. 

Generelt er jeg ganske raus og evner å se samspillet heller enn de konkrete reglene osv. 

Men foreldre som maser og putrer og småkjefter dagen lang uten noensinne å sette makt bak krava, dem ønsker jeg pysjen full av flaggermus. 

Anonymkode: ca7a8...591

Skrevet
Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Vi «må» tilbringe deler av feriene med nær familie med barn på samme alder. Barna er ekstremt egoistiske fordi de alltid får et bedre tilbud om de ikke er fornøyd. For å sikre at de ikke må ta hensyn til andre (inkludert eget søsken) deler oftest foreldrene seg så hvert barn har én forelder de kan styre. Da må de heller ikke se på at søskenet også får noe godt, for ingen av dem kan leve med noe annet enn at de selv får mest.

Dette resulterer i at de får store problemer når det plutselig blir fire barn og det ikke er så lett å bestikke eller gi etter for et enkeltbarn sine ønsker om å f.eks være den eneste som skal leke med en spesiell ting, få mest godteri eller bestemme hva alle skal gjøre eller spise.

Anonymkode: 85857...024

Oi. Dette var veldig, veldig sykt. De ungene blir jo ødelagt.

Anonymkode: ca7a8...591

Skrevet
Gladjente00 skrev (10 timer siden):

Ai, kjenner jeg er glad vi reiste alene i år, hvis andre virkelig irriterer seg over mat de hverken betaler for eller skal spise selv. Kjemper vår største kamp noensinne nå for å få i ene ungdommen nok mat, men det må være i små porsjoner, ofte. 

Anonymkode: 0ea86...c18

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Takk. 🤩👏👏

Bare hyggelig😀

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (15 timer siden):

I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant.

Altså, hvordan i alle dager kunne DET plage dere??

Anonymkode: e37ce...6b9

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Ai, kjenner jeg er glad vi reiste alene i år, hvis andre virkelig irriterer seg over mat de hverken betaler for eller skal spise selv.

Anonymkode: 0ea86...c18

Jeg også! Eller vi reiser med besteforeldre da, men de bryr seg heldigvis ikke om sånt. Verre å få dem til å ikke gi barna for mye usunt til daglig, men på ferie er det jo greit. ;)

Virker noe bortkastet å kjøpe dyr biff til et barn som foretrekker pølser også... bare av prinsipp liksom. :P

Anonymkode: ff7de...370

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...