Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #1 Skrevet 3. august 2022 Jeg vet ikke om noe kan irritere meg mer enn grenseløse foreldre. Det bryr meg ingenting hvis de ikke er sammen med oss, men i sommer har det vært et noen uker med andre tett på. Det er de foreldrene som ikke klarer å få barn til å gjøre ting. Så det blir et evig mas om absolutt alt i lange tider. Istedenfor å være konsekvent og ikke minst bestemt, så vakler de, gir barna alt for mange valg, og de små hodene er jo helt ute av stand til å velge fritt mellom altfor mange alternativer. Så skal disse foreldrene prøve å bevise at de kan være konsekvente, og det blir da av alle ting ved matbordet. Da må plutselig barna smake på alt, da har de plutselig ingen valg, og da ender det med sutring, gråting og tøys. Dette ødela så mange måltider, selv om jeg sa fra. Jeg fant ihverfall ut at jeg ikke har stor toleranse ovenfor de med så merkelig oppdragerform. Hva gjør dere irriterte på andre foreldre? Anonymkode: 0140c...0db
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 3. august 2022 #3 Skrevet 3. august 2022 I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #4 Skrevet 3. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant. Hvorfor følte ungene dine på det? De fikk jo spise det de selv ønsket? Anonymkode: 6a98a...b2e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #5 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Hvorfor følte ungene dine på det? De fikk jo spise det de selv ønsket? Anonymkode: 6a98a...b2e Fordi de andre ikke fikk spise seg mette. Anonymkode: a3ab6...51b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #6 Skrevet 3. august 2022 Vi «må» tilbringe deler av feriene med nær familie med barn på samme alder. Barna er ekstremt egoistiske fordi de alltid får et bedre tilbud om de ikke er fornøyd. For å sikre at de ikke må ta hensyn til andre (inkludert eget søsken) deler oftest foreldrene seg så hvert barn har én forelder de kan styre. Da må de heller ikke se på at søskenet også får noe godt, for ingen av dem kan leve med noe annet enn at de selv får mest. Dette resulterer i at de får store problemer når det plutselig blir fire barn og det ikke er så lett å bestikke eller gi etter for et enkeltbarn sine ønsker om å f.eks være den eneste som skal leke med en spesiell ting, få mest godteri eller bestemme hva alle skal gjøre eller spise. Anonymkode: 85857...024
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #7 Skrevet 3. august 2022 Jeg er tolerant i den forstand at andre får gjøre som de vil, men jeg kutter dem raskt ut hvis de er slemme mot barna sine i form av trusler, straff og time out. Da har vi ikke samme verdisyn og kan ikke være venner. Anonymkode: ec1e7...563
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #8 Skrevet 3. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (23 minutter siden): I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant. Du er merkelig! Når vi spiser ute så får alle velge fritt fra menyen hva de ønsker å spise,er da ikke noe som helst uvanlig at barn/ungdommer velger pølser da. Å er enda mer merkelig å irritere seg over hva andre velger å bestiller. Anonymkode: c8656...f7e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #9 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Du er merkelig! Når vi spiser ute så får alle velge fritt fra menyen hva de ønsker å spise,er da ikke noe som helst uvanlig at barn/ungdommer velger pølser da. Å er enda mer merkelig å irritere seg over hva andre velger å bestiller. Anonymkode: c8656...f7e Det er rimelig spesielt at ungdom velger pølse og pommes på restaurant. Fordi de ikke « liker» noe annet. Anonymkode: a3ab6...51b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #10 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er rimelig spesielt at ungdom velger pølse og pommes på restaurant. Fordi de ikke « liker» noe annet. Anonymkode: a3ab6...51b Det er spesielt å sitte å irritere seg over hva andre sin ungdom bestiller. Alle får bestille hva de ønsker å spise. Anonymkode: c8656...f7e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #11 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Det er rimelig spesielt at ungdom velger pølse og pommes på restaurant. Fordi de ikke « liker» noe annet. Anonymkode: a3ab6...51b Men det der blir mer å bry seg med noe som ikke er til plage for noen. Unger som aldri blir ferdige når man skal dra, og som lager spetakkel ved bordet på grunn av foreldre, ødelegger jo for andre rundt. Det gjør ikke en som spiser mat vi ikke betrakter som sunn. Slike ting bryr jeg meg aldri med. Anonymkode: 0140c...0db
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #12 Skrevet 3. august 2022 sug lut skrev (41 minutter siden): Andre foreldre er der verste ved å ha barn. Det kan være det ja. Anonymkode: 0140c...0db
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #13 Skrevet 3. august 2022 Jeg er ganske tolerant, så lenge det ikke skader noen. Er folk stygge med barna sine, kutter jeg de ikke bare ut som venner, men jeg sender en bekymringsmelding. Jeg bor nær flere av mine søsken med barn. Selv om vi er vokst opp i samme familie, har vi svært ulike syn på barn og barneoppdragelse. Jeg er utdannet pedagog og har jobbet 17 år i bhg. Har møtt på min del av ulike barn og har mange "verktøy" å bruke. Min bror løser konflikter/problemer med autoritet og fjerner ting. Jeg er mer veiledende. Et annet av mine søsken skjemmer bort ungen så det holder. Hun får det omtrent akkurat som hun vil og er sentrum hele tiden. Alle mine nieser og nevøer er flotte barn når foreldrene ikke er til stede. Da går det an å prate til dem og de hører. Så jeg har dem gjerne på besøk uten foreldre. Ble fortalt for lenge siden at hvis du vil lage deg en uvenn for livet, så kritiser barna/barneoppdragelsen. Så det gjør jeg ikke. Dessuten hater et par av mine søsken at jeg er pedagog. Det bruker de mot meg for alt det er verdt. Anonymkode: c107a...c5b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #14 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Men det der blir mer å bry seg med noe som ikke er til plage for noen. Unger som aldri blir ferdige når man skal dra, og som lager spetakkel ved bordet på grunn av foreldre, ødelegger jo for andre rundt. Det gjør ikke en som spiser mat vi ikke betrakter som sunn. Slike ting bryr jeg meg aldri med. Anonymkode: 0140c...0db Å hvem går vel ut å spiser for å spise noe sunt. Jeg er voksen å skal vi først ut å spise så er det hvertfall ikke noe sunt jeg velger! Sunn mat kan jeg heller lage hjemme. Er vi ute å spiser så bestiller vi gjerne entrecote,lasagne,burger osv. Vi spiser jo ute for å kose oss på ferie,ikke for å spise salat på en restaurant. Anonymkode: c8656...f7e
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #15 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Men det der blir mer å bry seg med noe som ikke er til plage for noen. Unger som aldri blir ferdige når man skal dra, og som lager spetakkel ved bordet på grunn av foreldre, ødelegger jo for andre rundt. Det gjør ikke en som spiser mat vi ikke betrakter som sunn. Slike ting bryr jeg meg aldri med. Anonymkode: 0140c...0db Det ER irriterende med voksne som gir etter for ungdom som ikke «liker» annet enn pølse og pommes på biff restaurant feks. Små barn ? Ja! Ungdom? Nei! Anonymkode: a3ab6...51b
☆☆☆ Skrevet 3. august 2022 #16 Skrevet 3. august 2022 Bryr meg lite. Eg blir ikkje plaga så lenge det ikkje er mitt barn, og så lenge vi ikkje snakkar om situasjonar som nærmar seg bekymringsmelding. Eg er meir irritert over foreldre som masar om "felles køyrereglar" slik at ingen ungar skal bli sure over at Per får lov til slik og Ola får lov til sånn. Eg kan til ei viss grad skjøne at det å vere meir og tettare saman tydeliggjer at reglar på ingen måte er naturlover og at det kan føre til gnisningar, men eg er ikkje redd for å bli utfordra på ein og anna regel. Eg har ikkje teke patent på mine reglar, alle står fritt til å kopiere. Men eg nektar at andre skal diktere kva mine ungar skal forhalde seg til. Skal det vere likt, får det bli mine reglar. Eg kan leve med skilnad.
Ekspatt Skrevet 3. august 2022 #17 Skrevet 3. august 2022 sug lut skrev (1 time siden): Andre foreldre er der verste ved å ha barn. -og der fikk jeg teksten til mitt neste broderi.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #18 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det ER irriterende med voksne som gir etter for ungdom som ikke «liker» annet enn pølse og pommes på biff restaurant feks. Små barn ? Ja! Ungdom? Nei! Anonymkode: a3ab6...51b Jeg lar meg ikke irritere av sånt. Anonymkode: 0140c...0db
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #19 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jeg er ganske tolerant, så lenge det ikke skader noen. Er folk stygge med barna sine, kutter jeg de ikke bare ut som venner, men jeg sender en bekymringsmelding. Jeg bor nær flere av mine søsken med barn. Selv om vi er vokst opp i samme familie, har vi svært ulike syn på barn og barneoppdragelse. Jeg er utdannet pedagog og har jobbet 17 år i bhg. Har møtt på min del av ulike barn og har mange "verktøy" å bruke. Min bror løser konflikter/problemer med autoritet og fjerner ting. Jeg er mer veiledende. Et annet av mine søsken skjemmer bort ungen så det holder. Hun får det omtrent akkurat som hun vil og er sentrum hele tiden. Alle mine nieser og nevøer er flotte barn når foreldrene ikke er til stede. Da går det an å prate til dem og de hører. Så jeg har dem gjerne på besøk uten foreldre. Ble fortalt for lenge siden at hvis du vil lage deg en uvenn for livet, så kritiser barna/barneoppdragelsen. Så det gjør jeg ikke. Dessuten hater et par av mine søsken at jeg er pedagog. Det bruker de mot meg for alt det er verdt. Anonymkode: c107a...c5b Hører ikke barna etter når foreldrene er der? Anonymkode: 0140c...0db
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #20 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (46 minutter siden): Jeg er tolerant i den forstand at andre får gjøre som de vil, men jeg kutter dem raskt ut hvis de er slemme mot barna sine i form av trusler, straff og time out. Da har vi ikke samme verdisyn og kan ikke være venner. Anonymkode: ec1e7...563 Hvis de da oppfører seg slik så stå opp for de barna! Ikke bare stikk! Anonymkode: c918b...df0
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #21 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Det ER irriterende med voksne som gir etter for ungdom som ikke «liker» annet enn pølse og pommes på biff restaurant feks. Små barn ? Ja! Ungdom? Nei! Anonymkode: a3ab6...51b Så da er det bedre at ungdommen bestiller noe dobbelt så dyrt, som de i alle fall ikke spiser. Tenker det er i hverdagen hjemme man kan ta kamper om mat , og ikke tvinge en tenåring til å sitte å brekke seg av mat på restaurant fordi det ikke behager tante om han helst vil ha pølse og chips. Og for en tenåring, som gjerne aller helst vil være usynlig, og i alle fall ikke dumme seg ut foran andre, er det lett å velge noe «safe» mat, for å ikke ende opp med noe man ikke vet hvordan man spiser/ikke klarer å få ned. Anonymkode: 06988...70d
sug lut Skrevet 3. august 2022 #22 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Så da er det bedre at ungdommen bestiller noe dobbelt så dyrt, som de i alle fall ikke spiser. Tenker det er i hverdagen hjemme man kan ta kamper om mat , og ikke tvinge en tenåring til å sitte å brekke seg av mat på restaurant fordi det ikke behager tante om han helst vil ha pølse og chips. Og for en tenåring, som gjerne aller helst vil være usynlig, og i alle fall ikke dumme seg ut foran andre, er det lett å velge noe «safe» mat, for å ikke ende opp med noe man ikke vet hvordan man spiser/ikke klarer å få ned. Anonymkode: 06988...70d Hvis du har en tenåring som brekker seg av mat har du seriøst bomma.
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #23 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Så da er det bedre at ungdommen bestiller noe dobbelt så dyrt, som de i alle fall ikke spiser. Tenker det er i hverdagen hjemme man kan ta kamper om mat , og ikke tvinge en tenåring til å sitte å brekke seg av mat på restaurant fordi det ikke behager tante om han helst vil ha pølse og chips. Og for en tenåring, som gjerne aller helst vil være usynlig, og i alle fall ikke dumme seg ut foran andre, er det lett å velge noe «safe» mat, for å ikke ende opp med noe man ikke vet hvordan man spiser/ikke klarer å få ned. Anonymkode: 06988...70d Ikke vet hvordan man spiser? Hva skulle det være? Anonymkode: a3ab6...51b
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #24 Skrevet 3. august 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (1 time siden): I sommer så har det største irritasjonsmomentet vært foreldre som kjøper barnemeny til ungdommer og store barn. Typisk drittmat fordi de unge ikke «liker» annen mat. Her spiser alle ordentlig mat og da satt vi andre med god mat og de andre unge med en pølse og noe pommes. Ikke ble de mette heller. Ungene her følte veldig på det. Irriterer meg at foreldre tillater at store barn og ungdommer ikke smaker på noe annet enn pølser på restaurant. Hvordan var det nå? Skulle ikke alle få velge det som passer en best? Du er litt ambivalent med rausheten din, må jeg si. Anonymkode: ce5b2...b29
Anonym bruker Skrevet 3. august 2022 #25 Skrevet 3. august 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hvordan var det nå? Skulle ikke alle få velge det som passer en best? Du er litt ambivalent med rausheten din, må jeg si. Anonymkode: ce5b2...b29 Problemet her er foreldre som lar store barn og ungdommer « ikke like». Da blir ungdommene sittende sultne når andre koser seg. Slikt blir det dårlig stemning av. Anonymkode: a3ab6...51b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå