mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. juni 2022 #51 Skrevet 10. juni 2022 Denne tråden er som en samtale hvor du prøver å snakke med noen om noe viktig og alt du hører er surr på grunn av dårlig dekning.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #52 Skrevet 10. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Denne tråden er som en samtale hvor du prøver å snakke med noen om noe viktig og alt du hører er surr på grunn av dårlig dekning. Sånn går det når folk ikke vet forskjell på virkelighet og fantasi. Anonymkode: bcd21...146
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #53 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Sånn går det når folk ikke vet forskjell på virkelighet og fantasi. Anonymkode: bcd21...146 Eh … nope Anonymkode: f9461...4a4
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #54 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Eh … nope Anonymkode: f9461...4a4 Jo. Det er som med høna. Ser du ei høne legge et egg så er "høne" ei beskrivelse av realiteten. Det er noe du observerer. Det er virkeligheten du ser foran deg. Hva høna føler seg som er ikke realitet, det er følelser. På samme måte kan en se om det er en gutt eller ei jente ved fødsel. Det er realiteten. Det er en beskrivelse av realiteten. Så kan fantasien forvirre alt fantasien vil. Det er derfor jeg spør om hva med den som føler seg som en ulv eller en katt? Grunnen til at folk reagerer på det er at realiteten er ikke kongruent med følelsene. Realiteten er realiteten, vedkommende er et menneske, uavhengig av hva vedkommende føler seg som. Å føle seg som en ulv når en er et menneske er fantasi. Anonym bruker skrev (55 minutter siden): Hva hvis noen føler at de er en ulv? Eller en katt? Tar du de også på alvor? Anonymkode: bcd21...146 Anonymkode: bcd21...146
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #55 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jo. Det er som med høna. Ser du ei høne legge et egg så er "høne" ei beskrivelse av realiteten. Det er noe du observerer. Det er virkeligheten du ser foran deg. Hva høna føler seg som er ikke realitet, det er følelser. På samme måte kan en se om det er en gutt eller ei jente ved fødsel. Det er realiteten. Det er en beskrivelse av realiteten. Så kan fantasien forvirre alt fantasien vil. Det er derfor jeg spør om hva med den som føler seg som en ulv eller en katt? Grunnen til at folk reagerer på det er at realiteten er ikke kongruent med følelsene. Realiteten er realiteten, vedkommende er et menneske, uavhengig av hva vedkommende føler seg som. Å føle seg som en ulv når en er et menneske er fantasi. Anonymkode: bcd21...146 Men tenker du på ramme alvor at det er hit vi er på vei? Til at barna våre spiser godteri sju dager i uka og føler seg som ulver? (Faktaopplysning: Det er faktisk en del barn som ikke har tydelig kjønn ved fødsel. Da velges det gjerne et kjønn for "enkelhets skyld"). Anonymkode: b8917...3f2
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #56 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Men tenker du på ramme alvor at det er hit vi er på vei? Til at barna våre spiser godteri sju dager i uka og føler seg som ulver? (Faktaopplysning: Det er faktisk en del barn som ikke har tydelig kjønn ved fødsel. Da velges det gjerne et kjønn for "enkelhets skyld"). Anonymkode: b8917...3f2 Er på vei? Dette er altså et intervju med noen som er overbevist om at vedkommende er en ulv. I tillegg er det et intervju med en lærer som erfart at elever forteller at de er dyr (katter er brukt som eksempel i intervjuet), noe hun ikke får lov å irettesette. Det er altså ikke "på vei", vi er her. Spørsmålet er da, hva er det viktige? Følelser eller realitet? Hva er en katt? Er det noe eller noen som føler seg på en bestemt måte? Hva er det vedkommende da identifiserer seg som, den som identifiserer seg som en katt? Samme problem støter en på når en ønsker å hevde at "den som føler seg som en kvinne er en kvinne og den som føler seg som en mann er en mann". Hva, spesifikt, er det en person da identifiserer seg som? Hvis personen "identifiserer seg som en kvinne", hva er det da "kvinne" er? Hva er dette "kvinne", hva er kriteriene for "kvinne" hvis noen føler seg som det? "Høne" er noe som beskriver en realitet. Ser jeg ei høne legge et egg så trenger jeg ikke vite hva den føler seg som. Da er det ei høne. Det er realiteten, samme hva følelsene er. Ser jeg noen slenge ut ei pikk for å tisse så er det ei mann. Samme hva den personen føler seg som. Det er en beskrivelse av realiteten. Anonymkode: bcd21...146
Gladjente00 Skrevet 10. juni 2022 #57 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du er i alle fall et godt eksempel på at noen utvikler seg langsomt… Anonymkode: 817e9...98a Så du kaller det som utvikles til nå er bra? Verden har aldri vært så dumme og gale at de som driver med dette er jo de som utvikler seg langsomt og helst andre vei. Å kalle det for normal utvikling er jo rene galskapen. Ville vært mer bekymret for de som mener at dette er helt oki.
Gladjente00 Skrevet 10. juni 2022 #58 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg er ikke veldig imponert over argumentasjonen til dere som er enig med HI. Ikke overraskende. Dette temaet du kommer med her har jeg overhodet ingen kunnskap om. Absolutt ingenting. Så ingen kommentar. Anonymkode: 1133c...cb7 Du skriver ingen kommentar, men alikevell så måtte du kommentere? 🧐
Gladjente00 Skrevet 10. juni 2022 #59 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Når du stiller sånne spørsmål, gjør du det kun for å latterliggjøre. Anonymkode: 817e9...98a Latterliggjøre? Det er jo dette som er utviklingen hvis du ikke har fått med deg det. Det er veldig mange som sier at de er tilltrekket til alt på denne jord, det har ikke noe med om man er man, dame, hund eller en gris. Det er det indre som teller sier de. Så mener du at dette er normalt og at vi som er enige med HI er ute å kjøre?? Ehm.. javell jah.. før presidentvalget i usa med trump så ble folk som dette sett på som sinnsyke, men nå ønsker de å normalisere det. Er ikke mange år vi trenger å gå tilbake før hele verden gikk i gal retning. og ikke kom med det at vi må normalisere mer homofile osv. folk har fått det med seg, og nå er det faktisk nok. Jeg trenger ikke få det opp i trynet hver eneste dag, at det å være mann og kone skal unormaliseres omtrent. Men å lage ett pride tog med menner i lateksklær, belte rundt halsen og enhjørnings drakt på er helt normalt med barn som tilskuere. Ett mer dummere folkeslag kommer man ikke ned til snart der menneskeheten er på vei. Til og med dyrene er mer smarter enn oss nå, og når du tenker tilbake i tid hvor oppfinnsomme vi var og hva vi var i stand til å gjøre. Egypt tiden osv.. vi er jo hjerneskadet menneske art som hopper når andre hopper, ser i skjermen, roper neste kjærlighet og trur man er så gode, men det er de som faktisk er de verste. jeg kunne ha skrevet mye mer om dette men trur ikke hjernekapasiteten til enkelte folk vil klare det
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #60 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Dette har da ikke noe med oppdragelse å gjøre. Hvis barna oppfører seg på en måte som plager andre, så skal de selvsagt stoppes, men jeg er jeg litt tilhenger av kardemommeloven «man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil». Det et vel på en måte et anarki, men det er nå sånn at det stemmer. Hvis en gutt vil gå i kjole, hvorfor lar du det plage deg? Og hvorfor skal foreldrene nekte sønnen det? Hvorfor tenker du ikke motsatt? For bukser var forbeholdt menn før. Damer gikk ikke i bukser. Det var rart da det startet, men er helt vanlig nå… skal du mene at gutter ikke skal gå med kjole, så må du vel mene at jenter ikke skal gå med bukse? Anonymkode: 2ba96...8e9 Enig med deg. Ikke plage andre favner jo egentlig det meste. Jeg styrer middag, fordi de trenger sunn og næringsrik mat, de må gjøre lekse, de må oppføre seg ovenfor andre. Hårfarge, klipp, bukse eller kjole har ingenting med oppdragelse å gjøre, der praktiserer jeg mer tanken at ungene er egne individer, ikke ett produkt jeg eier og kontrollerer. Min oppgave i livet er å veilede de på veien og selvfølgelig korrigere hvis de skulle plage andre. I det man tenker ungene blir utskudd fordi de får farge håret sitt, som hverken plager andre eller er til noe besvær, tenker jeg umiddelbart at det er de voksne i denne sammenheng som ikke er oppdratt. Men det er nå meg. Anonymkode: 87501...9a8
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #61 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (10 timer siden): Dette er sikkert litt provoserende for noen her, som mener at barn skal ikke oppdraes. De skal få velge selv, både klær, utseende og oppførsel og til en viss grad seksualitet (Ja, jeg VET vi er født med det.) Jeg mener voksne må veilede barn, barn trenger ikke å velge alt mulig selv, hva de skal ha på, hvordan håret skal farges, om de skal være intetkjønn eller hva de nå føler seg som. Vokse bestemmer, men barn kan få lov å velge litt selv. Jeg ser at enkelte foreldre, bifaller all mulig klesstil og oppførsel. Jeg føler ungene ikke har noe å støtte seg til, en klippe i livet, de skal få lov å gå i kjole når de er gutt, ikke klippe hår og gjerne bruke sminke og neglelakk. Barn som i utgangspunktet har svak psyke, og lite indre stemme, blir negativt påvirket av å ikke ha en tydelig rollemodell, og ender opp som det jeg føler er helt på siden av samfunnet. Og det er foreldres skyld. Det er lov å si nei til kjole til en gutt, det er lov å ikke bifalle alle mulighet ideer og dra de med i Pride tog og prate om seksualitet til barn i barnehagealder. Du skaper et fremtidig problem for ungen din ved å kalle henne them, eller they, eller hva det nå heter. Vær en god forelder. La barn utvikle seg slik det ønsker, og elske den de vil, men vær en tydelig voksen, og la hjernen til ditt barn modnes normalt, uten å få lov til å bestemme alt mulig. Anonymkode: 7790b...ae0 Endelig en som ser det samme som meg. Enig! mamma til adhd gutt<3 skrev (10 timer siden): Jeg tenker at man ER en god forelder når man lar barna være seg selv. Gutt i kjole eller bukse. Forøvrig så tenker jeg at man bør holde seg saklig når man diskuterer og ikke ty til « eller hva det nå heter» når man diskuterer viktige ting. Helt feil! Anonymkode: 74115...91a
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #62 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (12 timer siden): Hvorfor skal ikke gutter gå i kjole fordi DU mener det? Hvis gutten det gjelder ønsker å gå i kjole og føler seg vel med det så må da det være greit for deg??? Anonymkode: a7143...d59 Jamen kjoler er ikke for gutter. Kjoler er for jenter. Skjønner du ikke det?? Det kan man på en vennlig måte også si til barnet sitt, hvis han vil ha kjole på seg. Så enkelt er det. Anonymkode: d1d23...862
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #63 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (42 minutter siden): Jamen kjoler er ikke for gutter. Kjoler er for jenter. Skjønner du ikke det?? Det kan man på en vennlig måte også si til barnet sitt, hvis han vil ha kjole på seg. Så enkelt er det. Anonymkode: d1d23...862 Hvor finner du denne absolutten? Jeg har aldri sett det skrevet noe sted at gutter ikke kan gå i kjole. Anonymkode: 47eeb...fc7
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 11. juni 2022 #64 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Enig med deg. Ikke plage andre favner jo egentlig det meste. Jeg styrer middag, fordi de trenger sunn og næringsrik mat, de må gjøre lekse, de må oppføre seg ovenfor andre. Hårfarge, klipp, bukse eller kjole har ingenting med oppdragelse å gjøre, der praktiserer jeg mer tanken at ungene er egne individer, ikke ett produkt jeg eier og kontrollerer. Min oppgave i livet er å veilede de på veien og selvfølgelig korrigere hvis de skulle plage andre. I det man tenker ungene blir utskudd fordi de får farge håret sitt, som hverken plager andre eller er til noe besvær, tenker jeg umiddelbart at det er de voksne i denne sammenheng som ikke er oppdratt. Men det er nå meg. Anonymkode: 87501...9a8 Dette! Min opplevelse rundt dette er at barn og unge er langt mer aksepterende til dette enn de voksne er. I vårt nærmiljø har vi et barn som nå lever som motsatt kjønn enn ved fødsel og det går så fint! Skolen har tatt det på strak arm og barnet er en helt naturlig del av vennegjengen i klassen sin.
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #65 Skrevet 11. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Dette! Min opplevelse rundt dette er at barn og unge er langt mer aksepterende til dette enn de voksne er. I vårt nærmiljø har vi et barn som nå lever som motsatt kjønn enn ved fødsel og det går så fint! Skolen har tatt det på strak arm og barnet er en helt naturlig del av vennegjengen i klassen sin. Det samme erfarer jeg. Nabojenta er nå straks ferdig med hele prosessen for å bli mann og det var knapt et tema den gangen det startet. Han har holdt på de samme vennene som han hadde da han vokste opp og kjæresten hans er en naturlig del av samme venninnegjeng som han alltid har vært en del av. Anonymkode: 47eeb...fc7
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #66 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 timer siden): Jo. Det er som med høna. Ser du ei høne legge et egg så er "høne" ei beskrivelse av realiteten. Det er noe du observerer. Det er virkeligheten du ser foran deg. Hva høna føler seg som er ikke realitet, det er følelser. På samme måte kan en se om det er en gutt eller ei jente ved fødsel. Det er realiteten. Det er en beskrivelse av realiteten. Så kan fantasien forvirre alt fantasien vil. Det er derfor jeg spør om hva med den som føler seg som en ulv eller en katt? Grunnen til at folk reagerer på det er at realiteten er ikke kongruent med følelsene. Realiteten er realiteten, vedkommende er et menneske, uavhengig av hva vedkommende føler seg som. Å føle seg som en ulv når en er et menneske er fantasi. Anonymkode: bcd21...146 Hvis barnet ditt på 3 år kommer krabbende og mjauer i en rollelek, sier du da «nei, Per, du er ikke en katt, du er et barn. Reis deg opp og slutt med de følselsesgreiene». Eller hvis Per og Lise leker en rollelek der Lise er pappa og Per er mamma? Stopper du leken for å fortelle dem at de må bytte roller, alt det er Lise som skal være mamma og Per skal være pappa? Anonymkode: 2ba96...8e9
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #67 Skrevet 11. juni 2022 Så dust at dette måtte handle om kjønn. Overskriften var egentlig litt interessant. Jeg deler nemlig den oppfatningen at mange er redde for å oppdra og være tydelige, at altfor mange barn får lov til å bestemme alt selv, og blir vant til å få spesialbehandling basert på sine følelser. Følgelig blir mange av dem helt ute av stand til å innordne seg i en klasse, vennegjeng eller andre grupper, fordi livet deres i hjemmet har vært på barnets premisser. De blir da mislikt fordi de oppfører seg som små kongelige og nekter å gi og ta sosialt. Dette er trist. Og det har ingenting å gjøre med bukse eller skjørt eller født i feil kropp. Det virker som om det finnes en hel drøss med mennesker som av en eller annen merkelig grunn kjenner seg truet av at andre utfordrer begrepene. Jeg er kvinne. Mannen min er mann. Barna mine er gutter med typiske gutteliv og synes å trives i seg selv. Vi funker godt sånn og tviler ikke på vår identitet. Hva naboen velger og føler rundt sin identitet truer virkelig ikke vår familiestruktur? MEN du har antakelig rett i at en unge som alltid får velge hårfarge, klær, pålegg, transportform, leggetid, lesestoff… ikke har godt av det. Alle har godt av å høre at vi skal kle oss pent i dag fordi bestemor feirer 70 år, du må lese en bok i stedet for bare Donald, du kan ikke rope innendørs osv. Anonymkode: 45748...fb5
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #68 Skrevet 11. juni 2022 17 hours ago, Anonym bruker said: Dette er sikkert litt provoserende for noen her, som mener at barn skal ikke oppdraes. De skal få velge selv, både klær, utseende og oppførsel og til en viss grad seksualitet (Ja, jeg VET vi er født med det.) Jeg mener voksne må veilede barn, barn trenger ikke å velge alt mulig selv, hva de skal ha på, hvordan håret skal farges, om de skal være intetkjønn eller hva de nå føler seg som. Vokse bestemmer, men barn kan få lov å velge litt selv. Jeg ser at enkelte foreldre, bifaller all mulig klesstil og oppførsel. Jeg føler ungene ikke har noe å støtte seg til, en klippe i livet, de skal få lov å gå i kjole når de er gutt, ikke klippe hår og gjerne bruke sminke og neglelakk. Barn som i utgangspunktet har svak psyke, og lite indre stemme, blir negativt påvirket av å ikke ha en tydelig rollemodell, og ender opp som det jeg føler er helt på siden av samfunnet. Og det er foreldres skyld. Det er lov å si nei til kjole til en gutt, det er lov å ikke bifalle alle mulighet ideer og dra de med i Pride tog og prate om seksualitet til barn i barnehagealder. Du skaper et fremtidig problem for ungen din ved å kalle henne them, eller they, eller hva det nå heter. Vær en god forelder. La barn utvikle seg slik det ønsker, og elske den de vil, men vær en tydelig voksen, og la hjernen til ditt barn modnes normalt, uten å få lov til å bestemme alt mulig. Anonymkode: 7790b...ae0 Helt enig med deg. Heldigvis er min veldig sikkelig og gjør ting kun mot meg, men hn er en engel på skolen, hos venner, eller om vi er på besøk,men jeg setter grenser og derfor tester hn meg, er jo slik det er. Men hn oppføre seg. han har mange venner som man skulle tro var foreldreløs. Eneste som jeg ikke er helt enig i her er at barn ikke bør få velge hva de er selv ( om de er heterofil,bifil, homofil eller lesbisk ) akkurat det kan ikke foreldrene styre Anonymkode: bbce9...dc6
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #69 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvor finner du denne absolutten? Jeg har aldri sett det skrevet noe sted at gutter ikke kan gå i kjole. Anonymkode: 47eeb...fc7 Ikke jeg heller. Jeg bare vet at det er sånn. Anonymkode: d1d23...862
Anonym bruker Skrevet 11. juni 2022 #70 Skrevet 11. juni 2022 Anonym bruker skrev (På 10.6.2022 den 17.41): Nei, man er IKKE en god forelder om man ikke veileder og støtter barnet sitt i normal oppførsel og sosial oppførsel og intelligens. Der handler om å unngå at barn blir helt utskudd i samfunnet, i mangel av bedre ord. Og det blir flere og flere av dem, ser jeg. Desverre. Men det er som å banne i kirken. Og de som forsvarer det mest, det er enten de som har slike barn, eller er slik selv. Et interresant spørsmål er hvor mange av disse barna, når de blir voksne som kommer seg ut i normal jobb og ikke havner på Nav? Anonymkode: 7790b...ae0 Statistikken over de barna og ungdommene som tilpasset seg normen i frykt for at de skulle bli utskudd er stygg. Veldig mange har det ikke gått bra med. Det trengs ikke oppdragelse av barn som føler seg annerledes enn majoriteten. Det trengs oppdragelse av sneversynte mennesker som ser på dem som utskudd. Anonymkode: eed6a...268
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå