Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #1 Skrevet 10. juni 2022 Dette er sikkert litt provoserende for noen her, som mener at barn skal ikke oppdraes. De skal få velge selv, både klær, utseende og oppførsel og til en viss grad seksualitet (Ja, jeg VET vi er født med det.) Jeg mener voksne må veilede barn, barn trenger ikke å velge alt mulig selv, hva de skal ha på, hvordan håret skal farges, om de skal være intetkjønn eller hva de nå føler seg som. Vokse bestemmer, men barn kan få lov å velge litt selv. Jeg ser at enkelte foreldre, bifaller all mulig klesstil og oppførsel. Jeg føler ungene ikke har noe å støtte seg til, en klippe i livet, de skal få lov å gå i kjole når de er gutt, ikke klippe hår og gjerne bruke sminke og neglelakk. Barn som i utgangspunktet har svak psyke, og lite indre stemme, blir negativt påvirket av å ikke ha en tydelig rollemodell, og ender opp som det jeg føler er helt på siden av samfunnet. Og det er foreldres skyld. Det er lov å si nei til kjole til en gutt, det er lov å ikke bifalle alle mulighet ideer og dra de med i Pride tog og prate om seksualitet til barn i barnehagealder. Du skaper et fremtidig problem for ungen din ved å kalle henne them, eller they, eller hva det nå heter. Vær en god forelder. La barn utvikle seg slik det ønsker, og elske den de vil, men vær en tydelig voksen, og la hjernen til ditt barn modnes normalt, uten å få lov til å bestemme alt mulig. Anonymkode: 7790b...ae0
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. juni 2022 #2 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Dette er sikkert litt provoserende for noen her, som mener at barn skal ikke oppdraes. De skal få velge selv, både klær, utseende og oppførsel og til en viss grad seksualitet (Ja, jeg VET vi er født med det.) Jeg mener voksne må veilede barn, barn trenger ikke å velge alt mulig selv, hva de skal ha på, hvordan håret skal farges, om de skal være intetkjønn eller hva de nå føler seg som. Vokse bestemmer, men barn kan få lov å velge litt selv. Jeg ser at enkelte foreldre, bifaller all mulig klesstil og oppførsel. Jeg føler ungene ikke har noe å støtte seg til, en klippe i livet, de skal få lov å gå i kjole når de er gutt, ikke klippe hår og gjerne bruke sminke og neglelakk. Barn som i utgangspunktet har svak psyke, og lite indre stemme, blir negativt påvirket av å ikke ha en tydelig rollemodell, og ender opp som det jeg føler er helt på siden av samfunnet. Og det er foreldres skyld. Det er lov å si nei til kjole til en gutt, det er lov å ikke bifalle alle mulighet ideer og dra de med i Pride tog og prate om seksualitet til barn i barnehagealder. Du skaper et fremtidig problem for ungen din ved å kalle henne them, eller they, eller hva det nå heter. Vær en god forelder. La barn utvikle seg slik det ønsker, og elske den de vil, men vær en tydelig voksen, og la hjernen til ditt barn modnes normalt, uten å få lov til å bestemme alt mulig. Anonymkode: 7790b...ae0 Jeg tenker at man ER en god forelder når man lar barna være seg selv. Gutt i kjole eller bukse. Forøvrig så tenker jeg at man bør holde seg saklig når man diskuterer og ikke ty til « eller hva det nå heter» når man diskuterer viktige ting.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #3 Skrevet 10. juni 2022 Dette har da ikke noe med oppdragelse å gjøre. Hvis barna oppfører seg på en måte som plager andre, så skal de selvsagt stoppes, men jeg er jeg litt tilhenger av kardemommeloven «man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil». Det et vel på en måte et anarki, men det er nå sånn at det stemmer. Hvis en gutt vil gå i kjole, hvorfor lar du det plage deg? Og hvorfor skal foreldrene nekte sønnen det? Hvorfor tenker du ikke motsatt? For bukser var forbeholdt menn før. Damer gikk ikke i bukser. Det var rart da det startet, men er helt vanlig nå… skal du mene at gutter ikke skal gå med kjole, så må du vel mene at jenter ikke skal gå med bukse? Anonymkode: 2ba96...8e9
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #4 Skrevet 10. juni 2022 Nei, man er IKKE en god forelder om man ikke veileder og støtter barnet sitt i normal oppførsel og sosial oppførsel og intelligens. Der handler om å unngå at barn blir helt utskudd i samfunnet, i mangel av bedre ord. Og det blir flere og flere av dem, ser jeg. Desverre. Men det er som å banne i kirken. Og de som forsvarer det mest, det er enten de som har slike barn, eller er slik selv. Et interresant spørsmål er hvor mange av disse barna, når de blir voksne som kommer seg ut i normal jobb og ikke havner på Nav? Anonymkode: 7790b...ae0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #5 Skrevet 10. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (7 minutter siden): Jeg tenker at man ER en god forelder når man lar barna være seg selv. Gutt i kjole eller bukse. Forøvrig så tenker jeg at man bør holde seg saklig når man diskuterer og ikke ty til « eller hva det nå heter» når man diskuterer viktige ting. Hva med å få godteri og snop til "mat" hver dag, fremfor skikkelig kost? Det er jo bare å la barna få "være seg selv"? Ikke sant? Anonymkode: bcd21...146
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #6 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Dette har da ikke noe med oppdragelse å gjøre. Hvis barna oppfører seg på en måte som plager andre, så skal de selvsagt stoppes, men jeg er jeg litt tilhenger av kardemommeloven «man skal ikke plage andre, man skal være grei og snill, og forøvrig kan man gjøre hva man vil». Det et vel på en måte et anarki, men det er nå sånn at det stemmer. Hvis en gutt vil gå i kjole, hvorfor lar du det plage deg? Og hvorfor skal foreldrene nekte sønnen det? Hvorfor tenker du ikke motsatt? For bukser var forbeholdt menn før. Damer gikk ikke i bukser. Det var rart da det startet, men er helt vanlig nå… skal du mene at gutter ikke skal gå med kjole, så må du vel mene at jenter ikke skal gå med bukse? Anonymkode: 2ba96...8e9 Jo, det er akkurat det det det har. La barn bestemme barneting og så kan du bestemme resten. Jeg mener bestemt at gutter ikke skal gå med kjole ja. Hvorfor skal de det? Gutter er gutter, jenter er jenter. Det ER forskjell på gutter og jenter. Som foreldre har du et ansvar. Men jeg skjønner at i våre dager er jeg alene om å tenke sånn. Anonymkode: 7790b...ae0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #7 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hva med å få godteri og snop til "mat" hver dag, fremfor skikkelig kost? Det er jo bare å la barna få "være seg selv"? Ikke sant? Anonymkode: bcd21...146 Helt enig med deg. Samme sak. Er visst blitt helt slutt på ordet NEI her i foreldrerollen. Anonymkode: 7790b...ae0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #8 Skrevet 10. juni 2022 For å si det slik jeg sa til min sønn da vi var i butikken da han var liten, og sa så fin kjole, kan jeg gå med den? Kjoler er for jenter, svarte jeg da. Men vi kan finne en kul genser og bukse her borte i steden. Stakkars. Men han godtok det, spurte aldri mer, og ble heller ikke psykisk ustabil av å få negativt svar, og er nå straks voksen. Spurte også engang etter neglelakk ved en anledning, og det sa jeg også nei til. Du kan si nei til noe uten at du skader ungen din. Anonymkode: 7790b...ae0
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #9 Skrevet 10. juni 2022 Til dels enig. Samtidig så er det viktig å tidlig plante gode tanker. Det er ok å være forelsket i samme kjønn, det er ok at du som gutt liker å gå med kjole. Det er også viktig å lære de fornuft, skikk og bruk og folkeskikk. Jeg personlig synes det er tøvete å la gutter bruke kjole. Samtidig så tenker jeg, hvis nå dette barnet virkelig VIL gå med kjole så er det dumt å si nei det kan du ikke fordi du er gutt. Det blir jo da å påføre barna skam ved å være og føle annerledes. En kjole er uansett ikke særlig praktisk å bruke for et aktivt barn da. Å føle de er et annet kjønn er ok. Gutt eller jente. Jeg har problemer med å forstå hen. Jeg tenker at her er det vel kanskje behov for psykolog om man føler seg som noe annet enn de kjønnene man har. Jeg er fullstendig klar over at deres følelser er ekte. At det skal bli anerkjent som et tredje kjønn er bare tullball. Når det gjelder personlig stil generelt så synes jeg barn skal få lov å utforske og prøve. Farge håret får de vente med til de er gamle nok, men frisyre og farger på klær osv. må være lov. De må likevel forholde seg til noen regler, høytider og selskap pynter man seg til. Altså litt penere enn normalt. Usikker på om min ti år gamle gutt hadde fått lov å gå med kjole om han ville. Lett å mene noe om dette helt til man står i situasjonen med en fortvilet unge da. Hi, det er veldig lett å ha prinsipper når man ikke har personlig erfaring med det. Jeg hadde masse meninger om barneoppdragelse før jeg fikk barn. Det er en del teorier som har blitt kasta ut vinduet. Teori og praksis vet du. Anonymkode: f06cd...105
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #10 Skrevet 10. juni 2022 Jeg er veldig for å oppdra barn og at man skal sette grenser, og de skal slett ikke få oppføre seg som de vil, men jeg synes ikke de eksemplene du nevner har noe med oppdragelse å gjøre, det har med kjønnsidentitet å gjøre. Hva oppnår du med å nekte en gutt å gå i kjole? Det er jo ikke sånn at de vil gå i kjole for å trasse og hvis det er svak psyke du er redd for så er nok det å ikke godta dem som de er mtp kjønnsidentitet noe av de verste du kan gjøre. Virker som du har lite kunnskap og forståelse og kanskje en liten uvilje mot de som ikke passer helt inn i de tradisjonelle kjønnsrollene. Du er kanskje en av dem som tror at det bare er en fiks idé, men heldigvis så er forståelse og aksept stadig større for at det finnes mange nyanser og det er helt ok. Anonymkode: a7143...d59
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. juni 2022 #11 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hva med å få godteri og snop til "mat" hver dag, fremfor skikkelig kost? Det er jo bare å la barna få "være seg selv"? Ikke sant? Anonymkode: bcd21...146 Godteri og snop hver dag er usunt , kjole i stedet for bukse utgjør ingen helseforskjeller. Å veilede rundt kosthold handler om noe annet enn kjole og neglelakk.
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #12 Skrevet 10. juni 2022 Du roter sammen oppdragelse med verdier. Det du her kaller oppdragelse, er egentlig bare å trumfe igjennom ditt syn på hva som er rett og galt med tanke på kjønn ol. Oppdragelse er å lære barna god oppførsel, empati, inkludering og å generelt kunne utvise høflighet og omtanke. Det har ingenting med hår, kjoler eller neglelakk å gjøre. Anonymkode: e3499...8f3
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #13 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Jo, det er akkurat det det det har. La barn bestemme barneting og så kan du bestemme resten. Jeg mener bestemt at gutter ikke skal gå med kjole ja. Hvorfor skal de det? Gutter er gutter, jenter er jenter. Det ER forskjell på gutter og jenter. Som foreldre har du et ansvar. Men jeg skjønner at i våre dager er jeg alene om å tenke sånn. Anonymkode: 7790b...ae0 Hvorfor skal ikke gutter gå i kjole fordi DU mener det? Hvis gutten det gjelder ønsker å gå i kjole og føler seg vel med det så må da det være greit for deg??? Anonymkode: a7143...d59
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #14 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Hvorfor skal ikke gutter gå i kjole fordi DU mener det? Hvis gutten det gjelder ønsker å gå i kjole og føler seg vel med det så må da det være greit for deg??? Anonymkode: a7143...d59 Hvis en ungdom (gutt) dukker opp i kjole på jobbintervju, hvor mange jobbtilbud tror du han får? Anonymkode: 1a4aa...919
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #15 Skrevet 10. juni 2022 mamma til adhd gutt<3 skrev (2 minutter siden): Godteri og snop hver dag er usunt , kjole i stedet for bukse utgjør ingen helseforskjeller. Å veilede rundt kosthold handler om noe annet enn kjole og neglelakk. Det er sant at det er usunt. Det var derfor jeg svarte med noe der du måtte sette en grense når du skrev: mamma til adhd gutt<3 skrev (25 minutter siden): Jeg tenker at man ER en god forelder når man lar barna være seg selv. Et barn som vil ha godteri til "mat" hver dag er et barn som er seg selv. Å sette grenser handler om å sette grenser, uansett hva. Du mener at en kvinne kan være en mann og en mann kan være en kvinne, at kjønn ikke er en fysisk realitet. Men andre mener at det er feil, at kjønn er noe vi kan observere. At når et barn blir født er det mulig å se hvilket kjønn barnet er født med. Uansett, du ville at barn skulle få være seg selv. Noe de er hvis de spiser seg mette på snop hver dag. Er du nå enig i at det å la barn få gjøre som de vil uten grenser er dumt? Anonymkode: bcd21...146
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #16 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): For å si det slik jeg sa til min sønn da vi var i butikken da han var liten, og sa så fin kjole, kan jeg gå med den? Kjoler er for jenter, svarte jeg da. Men vi kan finne en kul genser og bukse her borte i steden. Stakkars. Men han godtok det, spurte aldri mer, og ble heller ikke psykisk ustabil av å få negativt svar, og er nå straks voksen. Spurte også engang etter neglelakk ved en anledning, og det sa jeg også nei til. Du kan si nei til noe uten at du skader ungen din. Anonymkode: 7790b...ae0 Jeg har veldig ofte måtte si nei til barna mine, men da om viktige ting. F.eks. at de ikke får godteri hver dag, kan gå ut uten sko midt på vinteren, gå alene i sentrum på kveldstid når de er 10 år osv. Ting som faktisk kan skade dem. De ville ikke tatt skade av å ha på kjole eller neglelakk (guttene) og datteren min tar ikke skade av å gå i klærene til storebrødrene sine. Det eneste som kunne skadet dem, ville være slemme kommentarer fra andre barn, nemlig de barna som lærer hjemme at deg er galt for en gutt å gå i kjole f.eks. Anonymkode: e3499...8f3
mamma til adhd gutt<3 Skrevet 10. juni 2022 #17 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har veldig ofte måtte si nei til barna mine, men da om viktige ting. F.eks. at de ikke får godteri hver dag, kan gå ut uten sko midt på vinteren, gå alene i sentrum på kveldstid når de er 10 år osv. Ting som faktisk kan skade dem. De ville ikke tatt skade av å ha på kjole eller neglelakk (guttene) og datteren min tar ikke skade av å gå i klærene til storebrødrene sine. Det eneste som kunne skadet dem, ville være slemme kommentarer fra andre barn, nemlig de barna som lærer hjemme at deg er galt for en gutt å gå i kjole f.eks. Anonymkode: e3499...8f3 Dette!!
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #18 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Jo, det er akkurat det det det har. La barn bestemme barneting og så kan du bestemme resten. Jeg mener bestemt at gutter ikke skal gå med kjole ja. Hvorfor skal de det? Gutter er gutter, jenter er jenter. Det ER forskjell på gutter og jenter. Som foreldre har du et ansvar. Men jeg skjønner at i våre dager er jeg alene om å tenke sånn. Anonymkode: 7790b...ae0 Du er ikke alene. Anonymkode: 523e4...db6
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #19 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Det eneste som kunne skadet dem, ville være slemme kommentarer fra andre barn, nemlig de barna som lærer hjemme at deg er galt for en gutt å gå i kjole f.eks. Anonymkode: e3499...8f3 Anonymkode: bcd21...146
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #20 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Jo, det er akkurat det det det har. La barn bestemme barneting og så kan du bestemme resten. Jeg mener bestemt at gutter ikke skal gå med kjole ja. Hvorfor skal de det? Gutter er gutter, jenter er jenter. Det ER forskjell på gutter og jenter. Som foreldre har du et ansvar. Men jeg skjønner at i våre dager er jeg alene om å tenke sånn. Anonymkode: 7790b...ae0 Nei du er da ikke alene om å tenke sånn. Blant de med mer utdannelse og mer fungerende intellekt så blir du nok alene. Tror man finner en del som deg i kommentarfelt under bla Resett altså. Anonymkode: 1133c...cb7
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #21 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nei du er da ikke alene om å tenke sånn. Blant de med mer utdannelse og mer fungerende intellekt så blir du nok alene. Tror man finner en del som deg i kommentarfelt under bla Resett altså. Anonymkode: 1133c...cb7 Jeg har doktorgrad, og støtter henne fullt og helt. Barn trenger klare grenser og rollemodeller. Anonymkode: 523e4...db6
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #22 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg har doktorgrad, og støtter henne fullt og helt. Barn trenger klare grenser og rollemodeller. Anonymkode: 523e4...db6 Sikkert. Innlegget er elendig formulert. Det blandes begreper og premisser, og det er ingen logikk. Tror ingen med doktorgrad ville applaudert noe av dette. Mildt sagt lavt nivå. Anonymkode: 1133c...cb7
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #23 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): Jo, det er akkurat det det det har. La barn bestemme barneting og så kan du bestemme resten. Jeg mener bestemt at gutter ikke skal gå med kjole ja. Hvorfor skal de det? Gutter er gutter, jenter er jenter. Det ER forskjell på gutter og jenter. Som foreldre har du et ansvar. Men jeg skjønner at i våre dager er jeg alene om å tenke sånn. Anonymkode: 7790b...ae0 Da får gutter gå med bukser og jenter med kjole da? For jenter kan ikke bruke gutteklær- altså bukser? Hvis alle gutter begynte å få med kjole, så ville jo det vært normalen. Det er forskjell, ja, men det bestemmes av andre ting enn klær. Det er ene og alene fordi noen har bestemt at kjoler er jenteklær at det faktisk er jenteklær. Ikke fordi det er forskjell på kjønnene Anonymkode: 2ba96...8e9
Anonym bruker Skrevet 10. juni 2022 #24 Skrevet 10. juni 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): det er forskjell på kjønnene Anonymkode: 2ba96...8e9 👍 Anonymkode: bcd21...146
☆☆☆ Skrevet 10. juni 2022 #25 Skrevet 10. juni 2022 Overskrifta kan eg alltids bifalle, men så kjem det ein masse møl som ikkje har med oppdragelse å gjere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå