Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #51 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Nå har du rotet deg ut i alle retninger her. Fra utgangspunktet. Anonymkode: c1497...031 Nei, bottom line er jo det jeg sa: at alle barn har behov for veiledning av ansvarlige voksne for å kunne være forberedt på livet seinere. Det inkluderer å kunne inngå i relasjoner og fylle sin plass der. Er dette veldig, veldig vanskelig å forstå altså, bare fordi det fins noen rike gærninger i verden? Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #52 Skrevet 20. mai 2022 HI her. Jeg tok meg en samtale med mannen i går, og sa til han at jeg syns han er en flott pappa og at jeg forstår han ønsker om at jenta skal ha det godt. Men at jeg ikke er helt enig i måten han gjør det på. Det kommer da fram at han har dårlig samvittighet fordi han er mye bort mtp jobb, som jo er sant, og at han forsøker å kompensere ved å la henne få lov, gir etter for mye, kjøpe ting osv. Vi snakket om dette med hvilken oppførsel og forventninger dette leder til og hvordan det kan utarte seg for henne senere i livet, og han innrømte selv at han ser at ting er gått skeis. Så vi skal jobbe sammen om dette, og det var en veldig fin prat vi hadde hvor vi egentlig er enige om at ting må endre seg. Fordi som mange av dere har skjønt av mitt hovedinnlegg så handler dette om at jeg også vil det beste for jenta. Jeg vil ikke at hun skal vokse opp i tro om at alle rundt henne lever for å tilfredsstille hennes behov, for det er ikke slik det fungerer. Selvfølgelig forventer jeg at han setter datteren først, men ikke alltid. Noen ganger skal han sette meg og mine behov først, men ikke på bekostning av at hun ikke får dekt det hun trenger for det er ikke det det handler om. Det handler om samhandling med andre og det å forstå sosiale koder, at noen ganger må man faktisk vente fordi andre mennesker også har ting de skal gjøre eller har lyst til. Det handler så klart ikke om nødssituasjoner eller grunnleggende behov som mat, kjærlighet, oppmerksomhet, det sier seg selv. Jeg setter ikke mine barn først hele tiden heller, jeg mener det er bra at de ser at man tar hensyn til andre og ikke alltid kan få det som man vil når man vil. Nettopp fordi jeg vil at de skal klare seg når de en gang flytter ut, får seg jobb, kjærest osv. Nei kanskje blir de ikke toppledere eller rike, men jeg håper de vil få et godt liv med gode relasjoner og ikke minst forståelse og empati for andre og deres liv. Anonymkode: df4f2...353
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #53 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (23 timer siden): Nei. De fungerer i samfunnet uten å lære seg og ta hensyn også. Det er et ønske at man viser hensyn, og det gjør relasjoner enklere. Det er derimot ikke et behov å lære det. Anonymkode: c1497...031 Selvsagt er det et behov. Du kan argumentere til du blåner, men akkurat dette er det faktisk ingen grunn til å diskutere på. Å ta hensyn er en grunnleggende egenskap om man skal fungere i et samfunn. Anonymkode: 00d53...e38
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #54 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (22 timer siden): Narsissister og psykopater klarer seg bemerkelsesverdig bra. Det er jo ofte i prestisjeyrker og lederstillinger vi ser dem. Ellers tror jeg vel ikke at en skal navngi personer her, men mange som har kommet seg opp og fram er ikke akkurat kjent for å være hensynsfulle. Tar man for mye hensyn, så havner man jo ofte bakerst i køen. De som alltid setter andre foran seg selv fordi de tenker at de fortjener det mer av en eller annen grunn. De som forstår seg ihjel og tar hensyn av den grunn. Jeg sier ikke at det er feil å ta hensyn. Det er bare ikke et behov barn har for å lære, og ikke en ferdighet en må ha for å klare seg. Anonymkode: c1497...031 Narsissister og psykopater lærer seg også å ta hensyn. De gjør det aldri uten en skjult agenda, men selv de skjønner at for å oppnå det man vil så må man gi inntrykk av å være hensynsfull. Det finnes selvsagt en mellomting her også, fra å være totalt hensynsløs til å være så hensynsfull at man alltid havner bakpå. Anonymkode: 00d53...e38
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #55 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Selvsagt er det et behov. Du kan argumentere til du blåner, men akkurat dette er det faktisk ingen grunn til å diskutere på. Å ta hensyn er en grunnleggende egenskap om man skal fungere i et samfunn. Anonymkode: 00d53...e38 Et behov er noe en må få dekket for å klare seg, og du får jo klargjøre hva du tenker er å "fungere" i et samfunn. Å "fungere" på best måte, eller å overleve og leve sitt liv mer eller mindre uavhengig av andre? Værsågod å forklare? Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #56 Skrevet 20. mai 2022 Til hi. Så flott at dere har snakket sammen og er på bølgelengde. Til dere andre. Synes dere ikke at det er litt ufint å diskutere dette her inne i denne tråden? Tråden blir helt ødelagt og det opprinnelige temaet forsvinner langt inn i bakgrunnen. Anonymkode: 6cae4...a6a
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #57 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Til hi. Så flott at dere har snakket sammen og er på bølgelengde. Til dere andre. Synes dere ikke at det er litt ufint å diskutere dette her inne i denne tråden? Tråden blir helt ødelagt og det opprinnelige temaet forsvinner langt inn i bakgrunnen. Anonymkode: 6cae4...a6a Du har rett, og jeg beklager på egne vegne. Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 20. mai 2022 #58 Skrevet 20. mai 2022 Anonym bruker skrev (På 19.5.2022 den 11.37): Det var ikke det jeg svarte på. Barns behov kommer alltid før ny kjæreste. Det betyr ikke at de ikke skal oppdras. Anonymkode: 00d53...e38 Barns behov, ja. Men svært lite av det som står i HI, tyder på at dette handler om barnets behov. Anonymkode: be3bb...071
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå