Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #26 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Å lære seg å ta hensyn er ikke et behov barnet har, nei. De lærer seg derimot å møte og ta hensyn til andres behov. Anonymkode: c1497...031 Joda, det er et behov for at de skal kunne fungere i samfunnet. Anonymkode: 67398...d08
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #27 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Joda, det er et behov for at de skal kunne fungere i samfunnet. Anonymkode: 67398...d08 Nei. De fungerer i samfunnet uten å lære seg og ta hensyn også. Det er et ønske at man viser hensyn, og det gjør relasjoner enklere. Det er derimot ikke et behov å lære det. Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #28 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei. De fungerer i samfunnet uten å lære seg og ta hensyn også. Det er et ønske at man viser hensyn, og det gjør relasjoner enklere. Det er derimot ikke et behov å lære det. Anonymkode: c1497...031 Nei, mennesker som bare turer frem uten å ta hensyn til andre, fungerer ikke i et samfunn. De får problemer på arbeidsplassen, i nærmiljøet, i familierelasjoner, altså overalt. Det er ikke et ønske, men en nødvendighet. Anonymkode: 67398...d08
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #29 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Nei, mennesker som bare turer frem uten å ta hensyn til andre, fungerer ikke i et samfunn. De får problemer på arbeidsplassen, i nærmiljøet, i familierelasjoner, altså overalt. Det er ikke et ønske, men en nødvendighet. Anonymkode: 67398...d08 At de kan få problemer ja. Men nå er det faktisk sånn at de som brøyter seg fram ofte er de som oppnår det de vil. Slutt å kverulere på ting. Folk får mer problemer om de alltid viser hensyn til alt og alle. Lær deg hva behov er, og hva som er det for å overleve i samfunnet. Anonymkode: c1497...031
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. mai 2022 #30 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (53 minutter siden): At de kan få problemer ja. Men nå er det faktisk sånn at de som brøyter seg fram ofte er de som oppnår det de vil. Slutt å kverulere på ting. Folk får mer problemer om de alltid viser hensyn til alt og alle. Lær deg hva behov er, og hva som er det for å overleve i samfunnet. Anonymkode: c1497...031 Nåvel. De som ikke lærer seg hensyn og bestandig setter seg selv først ender ofte opp som trygdede også, fordi de rett og slett fungerer i arbeidslivet. Hvilke problemer mener du man møter ved å vise hensyn?
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #31 Skrevet 19. mai 2022 Den perfekte mor, påan igjen skrev (4 minutter siden): Nåvel. De som ikke lærer seg hensyn og bestandig setter seg selv først ender ofte opp som trygdede også, fordi de rett og slett fungerer i arbeidslivet. Hvilke problemer mener du man møter ved å vise hensyn? Narsissister og psykopater klarer seg bemerkelsesverdig bra. Det er jo ofte i prestisjeyrker og lederstillinger vi ser dem. Ellers tror jeg vel ikke at en skal navngi personer her, men mange som har kommet seg opp og fram er ikke akkurat kjent for å være hensynsfulle. Tar man for mye hensyn, så havner man jo ofte bakerst i køen. De som alltid setter andre foran seg selv fordi de tenker at de fortjener det mer av en eller annen grunn. De som forstår seg ihjel og tar hensyn av den grunn. Jeg sier ikke at det er feil å ta hensyn. Det er bare ikke et behov barn har for å lære, og ikke en ferdighet en må ha for å klare seg. Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #32 Skrevet 19. mai 2022 Hvor godt kjenner du dette barnet? Det kan være en diagnose i bunn, som muligens ikke er oppdaget. Hvis så er tilfelle, kan det tenkes at far ikke har lært å håndtere diagnosen på riktig måte. Anonymkode: 6cae4...a6a
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #33 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Å lære seg å ta hensyn er ikke et behov barnet har, nei. De lærer seg derimot å møte og ta hensyn til andres behov. Anonymkode: c1497...031 Barnet har selvsagt mange behov som er ubevisste. Å lære seg grunnleggende sosial samhandling er ett av disse. Herunder regnes også å øve på hensyntagen. Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #34 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Barnet har selvsagt mange behov som er ubevisste. Å lære seg grunnleggende sosial samhandling er ett av disse. Herunder regnes også å øve på hensyntagen. Anonymkode: cd15c...023 Åherregud Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #35 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Nei. De fungerer i samfunnet uten å lære seg og ta hensyn også. Det er et ønske at man viser hensyn, og det gjør relasjoner enklere. Det er derimot ikke et behov å lære det. Anonymkode: c1497...031 Relasjoner er alfa og omega for unge. Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #36 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Åherregud Anonymkode: c1497...031 Du er visst også fortsatt på begynnernivå i den læringa. Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #37 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): Hvorfor skal barns behov alltid komme foran partners behov? Skal aldri voksnes behov komme foran? Anonymkode: c1497...031 Selvfølgelig ikke. Barn først. Alltid. Anonymkode: ad145...2d9
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #38 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Selvfølgelig ikke. Barn først. Alltid. Anonymkode: ad145...2d9 Så hvis den voksne trenger å dra til sykehus, mens barnet trenger å dra på fotballtrening, skal far kjøre barnet på fotballtrening og la kjerringa daue? Siden du sier "alltid"? Anonymkode: 67398...d08
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #39 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): Narsissister og psykopater klarer seg bemerkelsesverdig bra. Det er jo ofte i prestisjeyrker og lederstillinger vi ser dem. Ellers tror jeg vel ikke at en skal navngi personer her, men mange som har kommet seg opp og fram er ikke akkurat kjent for å være hensynsfulle. Tar man for mye hensyn, så havner man jo ofte bakerst i køen. De som alltid setter andre foran seg selv fordi de tenker at de fortjener det mer av en eller annen grunn. De som forstår seg ihjel og tar hensyn av den grunn. Jeg sier ikke at det er feil å ta hensyn. Det er bare ikke et behov barn har for å lære, og ikke en ferdighet en må ha for å klare seg. Anonymkode: c1497...031 Litt merkelig å forsvare narsissister og psykopater, men deg om det. Du tar imidlertid feil - hvis barn skal vokse opp og få gode personlige relasjoner/forhold, så må de først ha lært empati, det å ta hensyn til andre, det å kunne sette andre foran seg selv når det er nødvendig, greie å skille mellom hva som bare er ønsker og hva som er reelle behov, de må også lære seg å se andre og andres behov. Om de ikke har lært dette, da vil de ikke kunne skape seg gode personlige relasjoner/forhold som voksne. Det er ikke slik at man enten er narsissist/psykopat og greier seg godt, eller at man er en fjott som setter seg selv bakerst bestandig og aldri lykkes. De aller fleste vil ha det best om de er gode på personlige relasjoner, enten det nå er yrkesliv eller privatliv. Vil man oppdra et barn til å bli en voksen mange helst vil unngå fordi barnet som voksen fremdeles er ekstremt navlebeskuende og opptatt av at alle egne "behov" må tilfredsstilles umiddelbart hvis det ikke skal klikke i vinkel og gjøre livet til alle rundt utrivelig... da er det bare å følge din oppskrift. Javel, kanskje ender barnet som voksen til å tjene seg rik ved å nærmest tråkke over lik. Men lykkelig i sine nære relasjoner blir det aldri på den måten. Eller, de nære blir i hvert fall ikke lykkelige med en slik partner (eller kollega), og vil derfor som regel heller velge å gå. Anonymkode: dc0e2...fbf
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #40 Skrevet 19. mai 2022 Hi, jeg ville snakket med kjæresten, sagt rett ut at du kan forstå at det han har gjort i oppdragelsen trolig har vært godt ment fra hans side, men at det har bikket veldig over og at han nå dessverre er i ferd med å oppdra jenta til å bli en dramaqueen som risikerer å ende med å være så egoistisk og bortskjemt at folk ikke orker henne på sikt. Jeg ville oppmuntret ham til å diskutere oppdragelsen og jentas adferd med fagpersoner, og (om han ellers er en god og fornuftig mann) tilbydt meg å bli med til timer om dette, slik at dere kan stå sammen i det og være konsekvente. Avfeier han alt, da hadde jeg trukket meg stille og rolig ut av forholdet, men sagt at årsaken er at han tillater jenta å oppføre seg som et bortskjemt monster, og at det blir både for vondt å se og for vanskelig å leve med, men at det er opp til ham hvilken barneoppdragelse han ønsker. Anonymkode: dc0e2...fbf
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 19. mai 2022 #41 Skrevet 19. mai 2022 (endret) Anonym bruker skrev (3 timer siden): Narsissister og psykopater klarer seg bemerkelsesverdig bra. Det er jo ofte i prestisjeyrker og lederstillinger vi ser dem. Ellers tror jeg vel ikke at en skal navngi personer her, men mange som har kommet seg opp og fram er ikke akkurat kjent for å være hensynsfulle. Tar man for mye hensyn, så havner man jo ofte bakerst i køen. De som alltid setter andre foran seg selv fordi de tenker at de fortjener det mer av en eller annen grunn. De som forstår seg ihjel og tar hensyn av den grunn. Jeg sier ikke at det er feil å ta hensyn. Det er bare ikke et behov barn har for å lære, og ikke en ferdighet en må ha for å klare seg. Anonymkode: c1497...031 Men nå var det ikke narsissister og psykopater det var snakk om, disse er jo ekstremt gode på lese mennesker og deres behov. Og bruker det for å komme seg frem. Mennesker som er vant med å være midtpunktblir ofte uspiselige, og andre trekker seg bort fra dem uten at de forstår hvorfor. Så blir de lei seg, deprimerte og utvikler angst, og skylder på alle andre. Fordi de aldri har lært at de også har en rolle i samhandlingen. Anonym bruker skrev (3 timer siden): Så hvis den voksne trenger å dra til sykehus, mens barnet trenger å dra på fotballtrening, skal far kjøre barnet på fotballtrening og la kjerringa daue? Siden du sier "alltid"? Anonymkode: 67398...d08 Å ta hensyn har fremdeles ikke noe med innfri barnets ønsker å gjøre. Dersom den voksne trenger å dra på sykehus men barnet trenger pustehjelp, er det fortsatt den voksne du vil hjelpe først? Eller vil ønsker og behov ha noe å si doe prioriteringen? Noen behov trenger dessuten ikke alltid å innfris øyeblikkelig, uten at det betyr at de ikke skal innfris i det hele tatt. Barnet kan f.eks. ha behov for nye sko, et måltid eller en legetime. Så ja, fortsatt sier jeg at barnets behov alltid kommer foran voksnes behov. Alle behov prioriteres etter hvor mye det haster uavhengig om det er den voksne eller barnets behov det er snakk om. Å ta hensyn betyr heller ikke at man alltid skal stille bakerst i køen, men slippe andre før dersom de har behov. Man slipper gjerne en 3-åringen som nylig har sluttet med bleier før seg selv f.eks., selv om du står foran i køen. Jeg vet fortsatt ikke hvilke problemer man vil møte ved å ta hensyn. Endret 19. mai 2022 av Den perfekte mor, påan igjen
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #42 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 timer siden): At de kan få problemer ja. Men nå er det faktisk sånn at de som brøyter seg fram ofte er de som oppnår det de vil. Slutt å kverulere på ting. Folk får mer problemer om de alltid viser hensyn til alt og alle. Lær deg hva behov er, og hva som er det for å overleve i samfunnet. Anonymkode: c1497...031 Får plutselig en mistanke om at du snakker fra erfaring her. "Slutt å kverulere" og "lær deg hva behov er" låter som replikker fra en som er vant til å brøyte seg frem. Vel, det gjør deg ikke til en person jeg får lyst til å omgås. Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #43 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 timer siden): Narsissister og psykopater klarer seg bemerkelsesverdig bra. Det er jo ofte i prestisjeyrker og lederstillinger vi ser dem. Ellers tror jeg vel ikke at en skal navngi personer her, men mange som har kommet seg opp og fram er ikke akkurat kjent for å være hensynsfulle. Nei, feil. De "spiser opp" sine nærstående personer og ender opp med enten å bli dumpa igjen og igjen eller med å utøve så sterk kontroll at partneren ikke får til å gå; selv om hun/han helst vil. Det er ikke å klare seg bra. Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #44 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Litt merkelig å forsvare narsissister og psykopater, men deg om det. Du tar imidlertid feil - hvis barn skal vokse opp og få gode personlige relasjoner/forhold, så må de først ha lært empati, det å ta hensyn til andre, det å kunne sette andre foran seg selv når det er nødvendig, greie å skille mellom hva som bare er ønsker og hva som er reelle behov, de må også lære seg å se andre og andres behov. Om de ikke har lært dette, da vil de ikke kunne skape seg gode personlige relasjoner/forhold som voksne. Det er ikke slik at man enten er narsissist/psykopat og greier seg godt, eller at man er en fjott som setter seg selv bakerst bestandig og aldri lykkes. De aller fleste vil ha det best om de er gode på personlige relasjoner, enten det nå er yrkesliv eller privatliv. Vil man oppdra et barn til å bli en voksen mange helst vil unngå fordi barnet som voksen fremdeles er ekstremt navlebeskuende og opptatt av at alle egne "behov" må tilfredsstilles umiddelbart hvis det ikke skal klikke i vinkel og gjøre livet til alle rundt utrivelig... da er det bare å følge din oppskrift. Javel, kanskje ender barnet som voksen til å tjene seg rik ved å nærmest tråkke over lik. Men lykkelig i sine nære relasjoner blir det aldri på den måten. Eller, de nære blir i hvert fall ikke lykkelige med en slik partner (eller kollega), og vil derfor som regel heller velge å gå. Anonymkode: dc0e2...fbf Du legger visse prinsipper til grunn for hvordan folk får gode forhold osv. Som om det er det alle er ute etter. Dine prinsipper gjelder ikke alle, og det er ikke én fasit på hvordan man klarer seg i samfunnet. Fakta er at folk som ikke tar hensyn klarer seg. Helt fint også, selv om de ikke har dine verdier. Dette gjelder hva man har behov for å lære for å klare seg, ikke for å leve det du eller jeg for den sakens skyld, kaller et godt liv. Så...Det er ikke nødvendig å være hensynsfull for å klare seg. Jeg forsvarer ikke noen. Jeg konstaterer et faktum. Se deg litt rundt så ser du nok de som lever liv de vil leve med makt og penger, og de er ikke de hensynsfulle. Skal dette virkelig være så vanskelig å forstå.... Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #45 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du legger visse prinsipper til grunn for hvordan folk får gode forhold osv. Som om det er det alle er ute etter. Dine prinsipper gjelder ikke alle, og det er ikke én fasit på hvordan man klarer seg i samfunnet. Fakta er at folk som ikke tar hensyn klarer seg. Helt fint også, selv om de ikke har dine verdier. Dette gjelder hva man har behov for å lære for å klare seg, ikke for å leve det du eller jeg for den sakens skyld, kaller et godt liv. Så...Det er ikke nødvendig å være hensynsfull for å klare seg. Jeg forsvarer ikke noen. Jeg konstaterer et faktum. Se deg litt rundt så ser du nok de som lever liv de vil leve med makt og penger, og de er ikke de hensynsfulle. Skal dette virkelig være så vanskelig å forstå.... Anonymkode: c1497...031 At de lever er det jo ikke tvil om. Men makt og penger er jo bare hule erstatninger for ekte menneskelig kontakt. Og ingen 11-åring har et reelt behov for makt og penger. Derimot har alle barn en medfødt trang til ekte menneskelig kontakt. Det er derfor man oppdrar dem til å funke sosialt, få venner og danne relasjoner; i stedet for å oppdra dem til å manipulere og utnytte andre. Skal DET være så vanskelig å forstå?? Anonymkode: cd15c...023
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #46 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (22 minutter siden): Du legger visse prinsipper til grunn for hvordan folk får gode forhold osv. Som om det er det alle er ute etter. Dine prinsipper gjelder ikke alle, og det er ikke én fasit på hvordan man klarer seg i samfunnet. Fakta er at folk som ikke tar hensyn klarer seg. Helt fint også, selv om de ikke har dine verdier. Dette gjelder hva man har behov for å lære for å klare seg, ikke for å leve det du eller jeg for den sakens skyld, kaller et godt liv. Så...Det er ikke nødvendig å være hensynsfull for å klare seg. Jeg forsvarer ikke noen. Jeg konstaterer et faktum. Se deg litt rundt så ser du nok de som lever liv de vil leve med makt og penger, og de er ikke de hensynsfulle. Skal dette virkelig være så vanskelig å forstå.... Anonymkode: c1497...031 For all del, ønsker du å oppdra barna dine til å ikke være hensynsfulle og heller støtte opp om ekstremt selvhevdende sider og psykopatiske trekk, så du om det. Dine meninger står du fritt til å ha, men det du hevder er ikke forenelig med det flertallet trenger at de de har nært seg i livet har av verdier og oppførsel og omtanke for andre. Det er ikke snakk om mine verdier, det er snakk om hva som kreves av enkeltpersoner som ønsker et godt forhold til sine medmennesker. Hi ser at denne jentas manglende oppdragelse gjør henne til en person som er nærmest umulig for andre å leve sammen med eller omgås. Det er trådens tema. HI er tydeligvis ikke enig med deg i at ekstrem egoisme og navlebeskuelse er bra for barn. Hvis HIs kjæreste er enig med deg, da er det vel ganske tydelig at HI og kjæresten ikke passer sammen. Anonymkode: dc0e2...fbf
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #47 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): At de lever er det jo ikke tvil om. Men makt og penger er jo bare hule erstatninger for ekte menneskelig kontakt. Og ingen 11-åring har et reelt behov for makt og penger. Derimot har alle barn en medfødt trang til ekte menneskelig kontakt. Det er derfor man oppdrar dem til å funke sosialt, få venner og danne relasjoner; i stedet for å oppdra dem til å manipulere og utnytte andre. Skal DET være så vanskelig å forstå?? Anonymkode: cd15c...023 Det er vel stort sett bare en type mennesker som forsvarer det å manipulere og utnytte andre... Anonymkode: dc0e2...fbf
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #48 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (32 minutter siden): At de lever er det jo ikke tvil om. Men makt og penger er jo bare hule erstatninger for ekte menneskelig kontakt. Og ingen 11-åring har et reelt behov for makt og penger. Derimot har alle barn en medfødt trang til ekte menneskelig kontakt. Det er derfor man oppdrar dem til å funke sosialt, få venner og danne relasjoner; i stedet for å oppdra dem til å manipulere og utnytte andre. Skal DET være så vanskelig å forstå?? Anonymkode: cd15c...023 Nå har du rotet deg ut i alle retninger her. Fra utgangspunktet. Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #49 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (29 minutter siden): For all del, ønsker du å oppdra barna dine til å ikke være hensynsfulle og heller støtte opp om ekstremt selvhevdende sider og psykopatiske trekk, så du om det. Dine meninger står du fritt til å ha, men det du hevder er ikke forenelig med det flertallet trenger at de de har nært seg i livet har av verdier og oppførsel og omtanke for andre. Det er ikke snakk om mine verdier, det er snakk om hva som kreves av enkeltpersoner som ønsker et godt forhold til sine medmennesker. Hi ser at denne jentas manglende oppdragelse gjør henne til en person som er nærmest umulig for andre å leve sammen med eller omgås. Det er trådens tema. HI er tydeligvis ikke enig med deg i at ekstrem egoisme og navlebeskuelse er bra for barn. Hvis HIs kjæreste er enig med deg, da er det vel ganske tydelig at HI og kjæresten ikke passer sammen. Anonymkode: dc0e2...fbf Det er ikke snakk om hvordan jeg vil oppdra barna mine. Jeg tar åpenbart mer ansvar og legger mer jobb i det enn mange her inne, ut fra andre tråder å dømme. Dette er snakk om behov barn har, og hva som skal til for å klare seg. Anonymkode: c1497...031
Anonym bruker Skrevet 19. mai 2022 #50 Skrevet 19. mai 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Det er ikke snakk om hvordan jeg vil oppdra barna mine. Jeg tar åpenbart mer ansvar og legger mer jobb i det enn mange her inne, ut fra andre tråder å dømme. Dette er snakk om behov barn har, og hva som skal til for å klare seg. Anonymkode: c1497...031 Du er uansett på kollisjonskurs med nyere forskning med det du har hevdet og forsvart i tråden. Det er ikke til hjelp for HI, hennes forhold eller hennes kjæreste eller hans datter. His eksempler var ikke jentas reelle behov, det var hennes ønsker i øyeblikket - det er vidt forskjellige ting! Jentas "vil ha nå"-drama viser tydelig at hun ikke har nok selvregulering og impulskontroll, ikke vet hvordan hun skal kontrollere egne følelser. Selvregulering er resultat av og en indikasjon på sosial kompetanse. God sosial kompetanse gir iflg. forksning høyere sjanse for bedre økonomiske og sosiale fremtidsutsikter for barn. Anonymkode: dc0e2...fbf
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå