Gå til innhold

Så viste det seg at munnbind ikke gjorde stort bedre likevel


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det er enkelt å være etterpåklok når man kan se tilbake på studier. Ikke så lett når man plutselig står midt oppi et nytt virus og skal ta avgjørelser. At folk måtte gå med munnbind, er det minste problemet i denne verden.

Anonymkode: ce46b...3d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du tenker at vi bare skulle droppet tiltaket innledningsvis?
 

Hva er det med folk som ikke skjønner at det måtte settes inn tiltak før man visste mer om omfanget, før man fikk vaksiner og før resultater av slike studier kunne presenteres? 

Anonymkode: f056e...b33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kildene din eer ikke akkurat kjent for å balansert gjrnngivelssee av fakta. 

Anonymkode: 746a4...658

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Kildene din eer ikke akkurat kjent for å balansert gjrnngivelssee av fakta. 

Anonymkode: 746a4...658

Politiker.com eller cureus.com? 

Anonymkode: 542a3...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Du tenker at vi bare skulle droppet tiltaket innledningsvis?
 

Hva er det med folk som ikke skjønner at det måtte settes inn tiltak før man visste mer om omfanget, før man fikk vaksiner og før resultater av slike studier kunne presenteres? 

Anonymkode: f056e...b33

Hva er det med folk som konkluderer på vegne av HI? 
 

Trådstarter har ikke konkludert med noe som helst, selv om vi strengt tatt er ferdig med ansiktsmasker i Norge nå, er det nyttig med studier til  neste runde pandemi. Vi vet jo den kommer, bare ikke når. 
 

Ser noen svarer det ikke gjorde særlig skade heller. Det stemmer vel ikke helt, det er ett søppelproblem i etterkant og vi har dessverre noen milliarder, ja du leste riktig, ansiktsmasker som fant veien ut i havet og utgjør en faktisk trussel for dyrelivet. Det ble anslått at menneskeheten brukte 129 milliarder masker i måneden. 

Anonymkode: 542a3...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bare lurer på. De skriver at: ” Det vil si at mer maskebruk korrelerte med en høyere Covid-19-dødsrate." Jeg ville jo tenkt at det var omvendt: Jo mer smitte og jo flere dødsfall i samfunnet rundt deg, jo ivrigere er folk på å beskytte seg og bruke munnbind?

Anonymkode: c4089...fdd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg bare lurer på. De skriver at: ” Det vil si at mer maskebruk korrelerte med en høyere Covid-19-dødsrate." Jeg ville jo tenkt at det var omvendt: Jo mer smitte og jo flere dødsfall i samfunnet rundt deg, jo ivrigere er folk på å beskytte seg og bruke munnbind?

Anonymkode: c4089...fdd

"Correlation is not causation" . Nettopp, det er vanskelig å vite hva som forårsaker hva, eventuelt om noe annet forårsaker begge deler.

Anonymkode: 1036e...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

"Correlation is not causation" . Nettopp, det er vanskelig å vite hva som forårsaker hva, eventuelt om noe annet forårsaker begge deler.

Anonymkode: 1036e...762

Når flere land med så å si 24/7-påbud hadde mye høyere smittetall enn land med mer liberale regler, tyder det på noe mer håndfast enn tilfeldig korrelasjon.

Anonymkode: 389eb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig bra at dette kommer ut. Håper flere større aviser fanger det opp. 

Anonymkode: 125b6...0d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedproblemet har jo hele tiden vært at folk ikke bruker munnbind riktig. Ved feilbruk (dra det ned på haken, tafse på det, stappe det i lommen og ta det på igjen osv), så har det naturlig nok ikke en spesielt god effekt, eller kan virke mot sin hensikt. Så det tallene egentlig viser, er at (påtvunget) bruk av munnbind i en stor befolkningsgruppe har liten effekt. Undersøkelsen sier strengt tatt ikke noe om munnbind faktisk gir beskyttelse dersom man bruker det på korrekt måte, og det må man jo kunne anta at det i hvert fall gjør til en viss grad, ellers hadde neppe kirurger ol. brukt det.

Anonymkode: 26c9e...591

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det har jeg visst hele tiden, derfor har jeg aldri brukt det. 

Anonymkode: aaa32...e00

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Det har jeg visst hele tiden, derfor har jeg aldri brukt det. 

Anonymkode: aaa32...e00

Selvfølgelig har du visst det.....🤣

Anonymkode: fc822...a7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Selvfølgelig har du visst det.....🤣

Anonymkode: fc822...a7b

Veldig mange har visst det, veldig mange har gitt beskjed i lang tid. Munnbind brukes stort sett feil over hele linja, men om man sier noe er man ganske ofte en umiddelbar konspirasjonteoretiker (spesielt på nett), eller i det minste ganske enkel/dum. Ovenfra og ned-holdningen din underbygges av latterfull emoji. 

Forsøpling i kjølevann av bruken har vært på tapetet, men har definitivt ikke fått nok oppmerksomhet. Du skal være rimelig nærsynt om du ikke har sett alle de munnbindene som har flydd i vinden eller ligget påkjørt og skitne på parkeringsplasser, langs veikanter, i elver etc. 

Ps: jeg visste det også. Jeg har heller ikke brukt det. Og vet du hva det beste med ikke tre på seg munnbind er? Folk holdt faktisk avstand. Helt nydelig! 

Anonymkode: bd0e6...800

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og nå kommer tråden til å dø ut, slik alle tråder om korona blir etter at de flyttes til eget forum. Synd.

Anonymkode: 389eb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (På 7.5.2022 den 10.30):

Når flere land med så å si 24/7-påbud hadde mye høyere smittetall enn land med mer liberale regler, tyder det på noe mer håndfast enn tilfeldig korrelasjon.

Anonymkode: 389eb...c5b

Eh, nei. Det kan like gjerne bety at land med mye høyere smittetall oftere hadde 24/7-påbud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostepop123 skrev (24 minutter siden):

Eh, nei. Det kan like gjerne bety at land med mye høyere smittetall oftere hadde 24/7-påbud.

Det forklarer fortsatt ikke hvorfor smittetallene skjøt i været etter at påbudet ble innført, samtidig som de ble redusert i Norge med mildere munnbindregler.

Anonymkode: 389eb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Det forklarer fortsatt ikke hvorfor smittetallene skjøt i været etter at påbudet ble innført, samtidig som de ble redusert i Norge med mildere munnbindregler.

Anonymkode: 389eb...c5b

Nei, men du uttaler deg som om munnbind er den eneste variabelen i dette puslespillet. Det er det ikke. En annen, mer plausibel mulighet, er at munnbind har hatt liten eller ingen effekt på befolkningsnivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostepop123 skrev (5 minutter siden):

Nei, men du uttaler deg som om munnbind er den eneste variabelen i dette puslespillet. Det er det ikke. En annen, mer plausibel mulighet, er at munnbind har hatt liten eller ingen effekt på befolkningsnivå.

Nei, jeg uttaler meg ikke slik. Som flere over sier, feil munnbindbruk blant befolkningen er noe som man må regne med. Kirurgiske munnbind er beregnet på a) sterile eller svært rene omgivelser, gjerne innendørs, b) kontinuerlig tilgang på nødvendig desinfeksjonsmiddel, c) riktig prosedyre ved å ta av og på munnbindet, gjerne opparbeidet ved trening, d) forutsetning om at man ikke berører munnbind under bruk og e) hyppig skifte av munnbind. 

Munnbind under korona ble brukt i a) ikke-sterile omgivelser (gater, butikker, fly osv), gjerne også utendørs, b) uten kontinuerlig tilgang til nødvendig desinfeksjon, c) ofte av folk som ikke har trening i bruk av munnbind og har feil prosedyre med å ta av og på, d) berøring av munnbind som følge av at folk er uvant, klør, får utslett, pusteproblemer osv og e) enkelte ganger manglende mulighet for å skifte munnbind tilstrekkelig ofte.

Alle disse faktorene medfører feilbruk, og feilbruk kan bidra til motsatt effekt enn den ønskede - at bakterier/virus spres, man smitter seg selv osv. Derfor er det ikke hensiktsmessig å maskere hele befolkningen, inkludert barn over 12 år (over 6 år på fly) med det formål at smitten forsvinner. 

Anonymkode: 389eb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg uttaler meg ikke slik. Som flere over sier, feil munnbindbruk blant befolkningen er noe som man må regne med. Kirurgiske munnbind er beregnet på a) sterile eller svært rene omgivelser, gjerne innendørs, b) kontinuerlig tilgang på nødvendig desinfeksjonsmiddel, c) riktig prosedyre ved å ta av og på munnbindet, gjerne opparbeidet ved trening, d) forutsetning om at man ikke berører munnbind under bruk og e) hyppig skifte av munnbind. 

Munnbind under korona ble brukt i a) ikke-sterile omgivelser (gater, butikker, fly osv), gjerne også utendørs, b) uten kontinuerlig tilgang til nødvendig desinfeksjon, c) ofte av folk som ikke har trening i bruk av munnbind og har feil prosedyre med å ta av og på, d) berøring av munnbind som følge av at folk er uvant, klør, får utslett, pusteproblemer osv og e) enkelte ganger manglende mulighet for å skifte munnbind tilstrekkelig ofte.

Alle disse faktorene medfører feilbruk, og feilbruk kan bidra til motsatt effekt enn den ønskede - at bakterier/virus spres, man smitter seg selv osv. Derfor er det ikke hensiktsmessig å maskere hele befolkningen, inkludert barn over 12 år (over 6 år på fly) med det formål at smitten forsvinner. 

Anonymkode: 389eb...c5b

Her var det mange pussige påstander  Du mener at munnbind må være sterile for å filtrere bort partikler som inneholder koronavirus? Og i tillegg at folk berører ansiktet mer når de bruker munnbind? 

Anonymkode: 1036e...762

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, jeg uttaler meg ikke slik

Jo, det gjorde du. Du skrev:

Anonym bruker skrev (På 7.5.2022 den 10.30):

Når flere land med så å si 24/7-påbud hadde mye høyere smittetall enn land med mer liberale regler, tyder det på noe mer håndfast enn tilfeldig korrelasjon

og

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det forklarer fortsatt ikke hvorfor smittetallene skjøt i været etter at påbudet ble innført, samtidig som de ble redusert i Norge med mildere munnbindregler.

Jeg er enig med deg i at bruk av munnbind på befolkningsnivå ikke trenger å ha fungert etter hensikten, men du omtaler det som om munnbindbruk og -påbud er det som nødvendigvis forklarer smitteøkning. Det er en grov feilslutning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ostepop123 skrev (1 time siden):

Jo, det gjorde du. Du skrev:

og

Jeg er enig med deg i at bruk av munnbind på befolkningsnivå ikke trenger å ha fungert etter hensikten, men du omtaler det som om munnbindbruk og -påbud er det som nødvendigvis forklarer smitteøkning. Det er en grov feilslutning.

Nei, det er ikke det jeg mener. At du misforstår alt du skriver med vilje i kraft av ditt opphengt i å belære hele Norge i håndteringen av virussykdommer, er faktisk ikke mitt problem.

Anonymkode: 389eb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Her var det mange pussige påstander  Du mener at munnbind må være sterile for å filtrere bort partikler som inneholder koronavirus? Og i tillegg at folk berører ansiktet mer når de bruker munnbind? 

Anonymkode: 1036e...762

Det har vært flere artikler om at folk tar seg mer for ansiktet når de har munnbind. 

Anonymkode: 389eb...c5b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...