Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #1 Skrevet 6. mai 2022 eller et det manglende forståelse og kunnskap for at mennesker er allsidige og ofte sammensatte? Ser stadig respons som "jeg er glad det ikke er sånn i min krets", "kjenner jeg er glad jeg ikke er din venn", og " dette sier alt om deg" Det er bare litt av det flere her responderer med, og det går på enkelte ting som at de feirer ting på ulik måte, de sløser med penger på annen måte enn deg selv, de er overfladiske på andre områder, eller de syns ikke noe om å feire 17.mai. eller høytider. Så deles det ut betegnelser på de som man ikke "liker" og tror at den personen ikke kan være en fin person på andre måter. Og er personen både hyggelig og grei på andre måter, så spiller det ingen rolle så lenge den gjør den ene tingen du ikke liker. Jeg har lurt på om flere her egentlig har en omgangskrets eller venner og familie i det hele tatt, og hvis det er tilfelle så er det jo trist. Det hjelper jo uansett ikke å fordømme alle som ikke har relasjoner til andre? Hvis det er sånn at dere fordømmende har venner osv, så lurer jeg på om folk rundt dere tør være ærlige med dere? Intolerante og fordømmende mennesker er jo ikke akkurat dem en gjerne hverken betror ting eller kommer med innrømmelser ovenfor. Jeg nekter å tro at en hel omgangskrets er prikk like, eller har akkurat samme verdier. Det eneste jeg kan tenke meg er at dere som er så lite reflekterte bor på en liten plass hvor det medfører ekskludering å ikke "passe inn". Så, er det ensomhet, redsel eller manglende forståelse og toleranse som gjør at du kommer med utsagn nevnt her? Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #2 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): eller et det manglende forståelse og kunnskap for at mennesker er allsidige og ofte sammensatte? Ser stadig respons som "jeg er glad det ikke er sånn i min krets", "kjenner jeg er glad jeg ikke er din venn", og " dette sier alt om deg" Det er bare litt av det flere her responderer med, og det går på enkelte ting som at de feirer ting på ulik måte, de sløser med penger på annen måte enn deg selv, de er overfladiske på andre områder, eller de syns ikke noe om å feire 17.mai. eller høytider. Så deles det ut betegnelser på de som man ikke "liker" og tror at den personen ikke kan være en fin person på andre måter. Og er personen både hyggelig og grei på andre måter, så spiller det ingen rolle så lenge den gjør den ene tingen du ikke liker. Jeg har lurt på om flere her egentlig har en omgangskrets eller venner og familie i det hele tatt, og hvis det er tilfelle så er det jo trist. Det hjelper jo uansett ikke å fordømme alle som ikke har relasjoner til andre? Hvis det er sånn at dere fordømmende har venner osv, så lurer jeg på om folk rundt dere tør være ærlige med dere? Intolerante og fordømmende mennesker er jo ikke akkurat dem en gjerne hverken betror ting eller kommer med innrømmelser ovenfor. Jeg nekter å tro at en hel omgangskrets er prikk like, eller har akkurat samme verdier. Det eneste jeg kan tenke meg er at dere som er så lite reflekterte bor på en liten plass hvor det medfører ekskludering å ikke "passe inn". Så, er det ensomhet, redsel eller manglende forståelse og toleranse som gjør at du kommer med utsagn nevnt her? Anonymkode: 21feb...cce Feil formuleringer over der :-) hvis de IKKE har omgangskrets osv. Og, alle som HAR relasjoner til andre. Sånn. Jeg regner vel med at de fleste forsto, og blir de feilene et tema som kommer jeg ikke til å kommentere det altså. Hvis det skulle bli noen respons på dette innlegget :-) Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #3 Skrevet 6. mai 2022 Jeg svarer det innimellom. I tråden med hun som ikke kunne date en overvektig mann fordi hun var redd for hva omgangskretsen ville si så tenkte jeg faktisk at problemet var omgangskretsen. Skrev det ikke da. Og når folk kommer inn i en tråd som feks omhandler barn med problematferd for drittunger som skulle hatt juling. Eller, det er bare å straffe slik og slik når barnet er to år, så tenker jeg at jeg er glad jeg ikke har slike folk i min omgangskrets. Mulig ikke det alltid er på sin plass å si slikt her inne, men ofte så synes jeg det er helt greit. Anonymkode: 88fdb...22c
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #4 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg har lurt på om flere her egentlig har en omgangskrets eller venner og familie i det hele tatt, og hvis det er tilfelle så er det jo trist. Det hjelper jo uansett ikke å fordømme alle som ikke har relasjoner til andre? Hvis det er sånn at dere fordømmende har venner osv, så lurer jeg på om folk rundt dere tør være ærlige med dere? Intolerante og fordømmende mennesker er jo ikke akkurat dem en gjerne hverken betror ting eller kommer med innrømmelser ovenfor. Jeg nekter å tro at en hel omgangskrets er prikk like, eller har akkurat samme verdier. Det eneste jeg kan tenke meg er at dere som er så lite reflekterte bor på en liten plass hvor det medfører ekskludering å ikke "passe inn". Du ser ikke hvor fordømmende ditt eget innlegg er? Anonymkode: 07f9f...7b1
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #5 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Jeg svarer det innimellom. I tråden med hun som ikke kunne date en overvektig mann fordi hun var redd for hva omgangskretsen ville si så tenkte jeg faktisk at problemet var omgangskretsen. Skrev det ikke da. Og når folk kommer inn i en tråd som feks omhandler barn med problematferd for drittunger som skulle hatt juling. Eller, det er bare å straffe slik og slik når barnet er to år, så tenker jeg at jeg er glad jeg ikke har slike folk i min omgangskrets. Mulig ikke det alltid er på sin plass å si slikt her inne, men ofte så synes jeg det er helt greit. Anonymkode: 88fdb...22c Jeg tror helt ærlig at vi alle tenker vårt om andres valg både på ene og andre måten. Jeg fatter for eksempel ikke hvorfor min ene venninne velger de kjærestene hun gjør. Jeg sier det ikke høyt, og jeg tror ikke jeg er et dårlig menneske på noen måte for det. Jeg tror heller ikke at jeg på langt nær er den eneste med slike tanker, så det trenger ikke å bety at omgangskretsen er dårlig. Hadde de kritisert og latterligjort henne så. Tanker må alle få ha, og mange tanker tåler ikke helt å bli uttrykt. Det er greit nok, og det er ikke bare dårlige mennesker som har dårlige tanker. Når det gjelder mishandling av barn så er jo det en helt annen sak. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #6 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Du ser ikke hvor fordømmende ditt eget innlegg er? Anonymkode: 07f9f...7b1 Det er jo det mest fascinerende her, det tror jeg faktisk ikke at hi gjør. Her singler det ganske godt i glasshuset. Anonymkode: 9e6d8...4a7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #7 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du ser ikke hvor fordømmende ditt eget innlegg er? Anonymkode: 07f9f...7b1 Det er ingenting fordømmende med å stille spørsmål eller indre seg. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #8 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Jeg tror helt ærlig at vi alle tenker vårt om andres valg både på ene og andre måten. Jeg fatter for eksempel ikke hvorfor min ene venninne velger de kjærestene hun gjør. Jeg sier det ikke høyt, og jeg tror ikke jeg er et dårlig menneske på noen måte for det. Jeg tror heller ikke at jeg på langt nær er den eneste med slike tanker, så det trenger ikke å bety at omgangskretsen er dårlig. Hadde de kritisert og latterligjort henne så. Tanker må alle få ha, og mange tanker tåler ikke helt å bli uttrykt. Det er greit nok, og det er ikke bare dårlige mennesker som har dårlige tanker. Når det gjelder mishandling av barn så er jo det en helt annen sak. Anonymkode: 21feb...cce Her har du jo selv svaret på innlegget ditt - man sier ikke slik til mennesker irl selv om man både tenker det og kanskje skriver om det her inne. Anonymkode: 9e6d8...4a7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #9 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Her har du jo selv svaret på innlegget ditt - man sier ikke slik til mennesker irl selv om man både tenker det og kanskje skriver om det her inne. Anonymkode: 9e6d8...4a7 Jeg skrev "uttrykt", ikke bare verbalt. Det er ikke hva andre mener og syns som er problemet. Det er intoleransen og fordømmelsen. Vi er faktisk ganske mange som ikke uttrykker sånt, om det er verbalt eller skriftlig eller på nett. Ikke direkte mot personer, for det er en hersketeknikk som jo ikke er særlig hensiktsmessig og bra. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #10 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg skrev "uttrykt", ikke bare verbalt. Det er ikke hva andre mener og syns som er problemet. Det er intoleransen og fordømmelsen. Vi er faktisk ganske mange som ikke uttrykker sånt, om det er verbalt eller skriftlig eller på nett. Ikke direkte mot personer, for det er en hersketeknikk som jo ikke er særlig hensiktsmessig og bra. Anonymkode: 21feb...cce Men å uttrykke din intoleranse mot mennesker som har andre holdninger og uttrykksmåter enn deg, det har du ikke kvaler med? Anonymkode: 9e6d8...4a7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #11 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Det er ingenting fordømmende med å stille spørsmål eller indre seg. Anonymkode: 21feb...cce Du er fordømmende, uansett hvordan du vrir på det. Anonymkode: 07f9f...7b1
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #12 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Det er jo det mest fascinerende her, det tror jeg faktisk ikke at hi gjør. Her singler det ganske godt i glasshuset. Anonymkode: 9e6d8...4a7 Det gjør det. Det er noe ironisk over de som lager klageinnlegg over andre brukere her inne, ved å gjøre akkurat det samme som de klager over. Anonymkode: 07f9f...7b1
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #13 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Men å uttrykke din intoleranse mot mennesker som har andre holdninger og uttrykksmåter enn deg, det har du ikke kvaler med? Anonymkode: 9e6d8...4a7 Du må nesten peke på hvor jeg har vært intolerant. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #14 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Du er fordømmende, uansett hvordan du vrir på det. Anonymkode: 07f9f...7b1 Du imponerer ikke med ubegrunnede påstander. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #15 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (1 time siden): Jeg svarer det innimellom. I tråden med hun som ikke kunne date en overvektig mann fordi hun var redd for hva omgangskretsen ville si så tenkte jeg faktisk at problemet var omgangskretsen. Skrev det ikke da. Og når folk kommer inn i en tråd som feks omhandler barn med problematferd for drittunger som skulle hatt juling. Eller, det er bare å straffe slik og slik når barnet er to år, så tenker jeg at jeg er glad jeg ikke har slike folk i min omgangskrets. Mulig ikke det alltid er på sin plass å si slikt her inne, men ofte så synes jeg det er helt greit. Anonymkode: 88fdb...22c Samme her, hvorfor skal man være rundt og forståelsesfull ovenfor ikke-raushet? Jeg kan fint forstå at noen må gå i joggesko i bryllup pga rygg (for å ta ett eksempel hvor jeg umiddelbart tenkte takk og lov min nærmeste omgangskrets ikke lager drama av det), men jeg har ingen forståelse for at folk er vanskelig eller snakker ned andre for å ta på ett par joggesko i ett bryllup. Anonymkode: 9aefa...76b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #16 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Du må nesten peke på hvor jeg har vært intolerant. Anonymkode: 21feb...cce Nei, det må jeg ikke. Anonymkode: 9e6d8...4a7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #17 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Samme her, hvorfor skal man være rundt og forståelsesfull ovenfor ikke-raushet? Jeg kan fint forstå at noen må gå i joggesko i bryllup pga rygg (for å ta ett eksempel hvor jeg umiddelbart tenkte takk og lov min nærmeste omgangskrets ikke lager drama av det), men jeg har ingen forståelse for at folk er vanskelig eller snakker ned andre for å ta på ett par joggesko i ett bryllup. Anonymkode: 9aefa...76b Nå var det jo ingen som snakket med noen i joggesko i bryllup-tråden. Alt som ble sagt var at joggesko ikke var ønsket i bryllupet. Ikke at de som ønsket å gå i det var sånn og slik. Dessuten er jo poenget at om du er sær på ett område, så kan ikke noen påstå at det sier alt om den personen. Det bør jo alle egentlig fint forstå. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #18 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Nå var det jo ingen som snakket med noen i joggesko i bryllup-tråden. Alt som ble sagt var at joggesko ikke var ønsket i bryllupet. Ikke at de som ønsket å gå i det var sånn og slik. Dessuten er jo poenget at om du er sær på ett område, så kan ikke noen påstå at det sier alt om den personen. Det bør jo alle egentlig fint forstå. Anonymkode: 21feb...cce ..snakket NED noen.. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #19 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (3 timer siden): I tråden med hun som ikke kunne date en overvektig mann fordi hun var redd for hva omgangskretsen ville si så tenkte jeg faktisk at problemet var omgangskretsen. Ikke nødvendigvis. Det er vel kanskje mer hva hun ville tenkt om andre- gjenspeiling av egne følelser Anonymkode: 356bc...81e
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #20 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (33 minutter siden): Nå var det jo ingen som snakket med noen i joggesko i bryllup-tråden. Alt som ble sagt var at joggesko ikke var ønsket i bryllupet. Ikke at de som ønsket å gå i det var sånn og slik. Dessuten er jo poenget at om du er sær på ett område, så kan ikke noen påstå at det sier alt om den personen. Det bør jo alle egentlig fint forstå. Anonymkode: 21feb...cce Er vanskelig eller snakker ned, hvis du leser. Ja, jeg mener man gjør seg vanskelig i det eksempelet. Alltid unntak fra regel, men jevnt over er folk som henger seg opp detaljer ikke spesielt rause på andre områder. Det er noe i når en først har passert terskelen hvor en mener noe om hva andre bør gjøre. Det gidder jeg ikke utvikle en forståelse for, for å være ærlig. Nok annet å forstå seg på i livet. Anonymkode: 9aefa...76b
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #21 Skrevet 6. mai 2022 Det er mulig jeg misforstår innlegget ditt nå, men sånn generelt tenker jeg at det er en forskjell mellom forståelse/toleranse/kunnskap og personlige preferanser. Jeg har f.eks. både kunnskaper og forståelse nok til å skjønne hvorfor noen personer oppfører seg på en bestemt måte, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg ønsker å omgås slike personer selv. F.eks. kan jeg både ha forståelse for og medfølse overfor at noen er sosialt klønete, veldig introverte og/eller fokuserer på det negative (kanskje de har blitt mobbet, har unnvikende personlighetsforstyrrelse el.), men det utelukker likevel ikke at jeg synes slike personer kan være krevende/slitsomme å være sammen med og derfor unngår jeg dem gjerne. På samme måte forstår jeg at oppdragelse, utdanningsnivå, interesse osv. gjør at noen personer blir rasistiske, trangsynte, tror på konspirasjonsteorier osv., men selv om jeg forstår mekanismene bak, er jeg jo veldig glad for at jeg ikke har noen slike i min omgangskrets. Anonymkode: dd9bc...1be
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #22 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Er vanskelig eller snakker ned, hvis du leser. Ja, jeg mener man gjør seg vanskelig i det eksempelet. Alltid unntak fra regel, men jevnt over er folk som henger seg opp detaljer ikke spesielt rause på andre områder. Det er noe i når en først har passert terskelen hvor en mener noe om hva andre bør gjøre. Det gidder jeg ikke utvikle en forståelse for, for å være ærlig. Nok annet å forstå seg på i livet. Anonymkode: 9aefa...76b Jo men hva andre bør gjøre i mitt selskap. Jeg gir jo f i hva andre gjør i sine. Jeg kan ha tanker om det, men jeg tror jo ikke at de er like "rare" på alle måter. Jeg har mine meninger om hva som er rett og galt, og kan gjerne diskutere med de med motsatt mening. Jeg fordømmer jo ikke vedkommende for det, og jeg klarer jo å se at en person har flere sider. Anonym bruker skrev (17 minutter siden): Det er mulig jeg misforstår innlegget ditt nå, men sånn generelt tenker jeg at det er en forskjell mellom forståelse/toleranse/kunnskap og personlige preferanser. Jeg har f.eks. både kunnskaper og forståelse nok til å skjønne hvorfor noen personer oppfører seg på en bestemt måte, men det betyr ikke nødvendigvis at jeg ønsker å omgås slike personer selv. F.eks. kan jeg både ha forståelse for og medfølse overfor at noen er sosialt klønete, veldig introverte og/eller fokuserer på det negative (kanskje de har blitt mobbet, har unnvikende personlighetsforstyrrelse el.), men det utelukker likevel ikke at jeg synes slike personer kan være krevende/slitsomme å være sammen med og derfor unngår jeg dem gjerne. På samme måte forstår jeg at oppdragelse, utdanningsnivå, interesse osv. gjør at noen personer blir rasistiske, trangsynte, tror på konspirasjonsteorier osv., men selv om jeg forstår mekanismene bak, er jeg jo veldig glad for at jeg ikke har noen slike i min omgangskrets. Anonymkode: dd9bc...1be Ja, men da snakker vi kanskje noe som preger hele personligheten deres. Da blir det jo litt annerledes, uten at man trenger å fordømme for det. Det sier uansett langt fra alt om en person. Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #23 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jo men hva andre bør gjøre i mitt selskap. Jeg gir jo f i hva andre gjør i sine. Jeg kan ha tanker om det, men jeg tror jo ikke at de er like "rare" på alle måter. Jeg har mine meninger om hva som er rett og galt, og kan gjerne diskutere med de med motsatt mening. Jeg fordømmer jo ikke vedkommende for det, og jeg klarer jo å se at en person har flere sider. Ja, men da snakker vi kanskje noe som preger hele personligheten deres. Da blir det jo litt annerledes, uten at man trenger å fordømme for det. Det sier uansett langt fra alt om en person. Anonymkode: 21feb...cce Det sier ikke alt, men det sier nok til at jeg vet at det er en person jeg vil unngå. Er man først slik at man henger seg opp i bekledning heller enn personligheten, så har man holdninger og en væremåte som jeg skåner meg for. Anonymkode: 9e6d8...4a7
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #24 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (21 minutter siden): Det sier ikke alt, men det sier nok til at jeg vet at det er en person jeg vil unngå. Er man først slik at man henger seg opp i bekledning heller enn personligheten, så har man holdninger og en væremåte som jeg skåner meg for. Anonymkode: 9e6d8...4a7 Så du er intolerant og forutinntatt. Jeg regner jo med at det er flere her. Derav innlegget :-) Anonymkode: 21feb...cce
Anonym bruker Skrevet 6. mai 2022 #25 Skrevet 6. mai 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Så du er intolerant og forutinntatt. Jeg regner jo med at det er flere her. Derav innlegget 🙂 Anonymkode: 21feb...cce Mens du er åpen og tolerant? Det vises verken i hi eller dine andre innlegg. Anonymkode: 9e6d8...4a7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå