Gå til innhold

Hun rører i grytene mine. 😂

Anbefalte innlegg

Skrevet

Helt vanlig i vår familie og vennekrets…

Anonymkode: bb0ab...2d6

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Da oppmuntrer jeg deg til å svare på spørsmålet rundt om dette hadde vært barnet ditt? Det er faktisk en gang ok norm for hva som er akseptabel oppførsel av andre. Hvis du ville korrigert/oppdratt barnet ditt, så er jo det en indikasjon på at du egentlig finner oppførselen uakseptabel. 

Anonymkode: 1895c...2c9

Oppmuntre meg? Oppfordre mener du nok.

Uansett så er det en stor forskjell på et barn som "hiver" oppi salt kontra en voksen som faktisk har lagd mat noen ganger og vet hva hun driver med. Denne settingen har ingenting med barn å gjøre på noen måte, så det var et irrasjonelt eksempel. 

Anonymkode: abf7a...5d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Uansett så er det en stor forskjell på et barn som "hiver" oppi salt kontra en voksen som faktisk har lagd mat noen ganger og vet hva hun driver med. Denne settingen har ingenting med barn å gjøre på noen måte, så det var et irrasjonelt eksempel. 

En voksen som ubedt har salt i en annens mat er ufin. Og ja, det er forskjell. En unge vil man kalle uoppdragen, en voksen er noe helt annet. Du krydrer ikke andres mat, like lite som du ville tatt penselen fra Picasso for å justere vinklene om det var der du var invitert. 

Skrevet
amandine skrev (5 minutter siden):

En voksen som ubedt har salt i en annens mat er ufin. Og ja, det er forskjell. En unge vil man kalle uoppdragen, en voksen er noe helt annet. Du krydrer ikke andres mat, like lite som du ville tatt penselen fra Picasso for å justere vinklene om det var der du var invitert. 

Picasso?? :klo:

Jeg tror vel at hvis den som skrev HI hadde vært en kokk i verdensklasse, så hadde vel knapt noen gått ut på kjøkkenet. Langt mindre rørt i maten. Greit å holde seg litt nøkterne her. Jeg ville ikke kalt et barn som hev salt i maten hos vertskapet for upoodragen. Jeg hadde nok heller mistenkt ADHD eller noe mtp oppfinnsomheten og impulsen. Et barn tenker nok ellers ikke på å smaksette en rett med krydder altså. Hva slags barn har dere egentlig? 

En voksen som gjør sånt kan gjøre det av ulike grunner. Det kan være passivt aggressivt. Det kan være som en kom innpå her, å vise hvor på rangstigen man betrakter hverandre kanskje ubevisst. Jeg tipper at eldre lettere vil gjøre dette enn yngre fks. Det kan være helt tilfeldig og en uvane, unetenksomhet og alt mulig annet. Irriterende er det nok for de fleste uansett. Men ingen bør reagere på det verbalt uten å vite at man blir betraktet som litt..ustø følelsesmessig :-) det er det som gjør dette morsomt. Om man evner å se det utenfra. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Picasso?? :klo:

Jeg tror vel at hvis den som skrev HI hadde vært en kokk i verdensklasse, så hadde vel knapt noen gått ut på kjøkkenet. Langt mindre rørt i maten. Greit å holde seg litt nøkterne her. Jeg ville ikke kalt et barn som hev salt i maten hos vertskapet for upoodragen. Jeg hadde nok heller mistenkt ADHD eller noe mtp oppfinnsomheten og impulsen. Et barn tenker nok ellers ikke på å smaksette en rett med krydder altså. Hva slags barn har dere egentlig? 

En voksen som gjør sånt kan gjøre det av ulike grunner. Det kan være passivt aggressivt. Det kan være som en kom innpå her, å vise hvor på rangstigen man betrakter hverandre kanskje ubevisst. Jeg tipper at eldre lettere vil gjøre dette enn yngre fks. Det kan være helt tilfeldig og en uvane, unetenksomhet og alt mulig annet. Irriterende er det nok for de fleste uansett. Men ingen bør reagere på det verbalt uten å vite at man blir betraktet som litt..ustø følelsesmessig 🙂 det er det som gjør dette morsomt. Om man evner å se det utenfra. 

Picasso var kanskje litt langt, men poenget er at du ikke endrer andres verk uten å bli bedt om det. Jeg ville ikke krydret andres mat uten å bli invitert til det helt uavhengig av hvem det var som sto på kjøkkenet. Ikke om det var min tante som er opplest og vedtatt ubrukelig som kokk, engang. 
Det var jeg som nevnte rang, forøvrig. 

Skrevet

Nei, du er ikke teit. Svigerinnen din er dritfrekk og uhøflig.

Anonymkode: 41a0a...274

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Oppmuntre kan fint brukes i denne sammenhengen, men ellers har jeg nok blitt autofullført her av mobilen. 

Eksempelet fungerer fordi handlingen i seg selv er gal, man ville korrigert den overfor et barn for å lære barnet skikk og bruk. Da blir ikke handlingen mer riktig uansett om vedkommende så var mesterkokk. Man tukler rett og slett ikke med andres mat hvis man ønsker å framstå som veloppdragen og med normal sosial intelligens. 

Skrevet
amandine skrev (7 minutter siden):

Picasso var kanskje litt langt, men poenget er at du ikke endrer andres verk uten å bli bedt om det. Jeg ville ikke krydret andres mat uten å bli invitert til det helt uavhengig av hvem det var som sto på kjøkkenet. Ikke om det var min tante som er opplest og vedtatt ubrukelig som kokk, engang. 
Det var jeg som nevnte rang, forøvrig. 

Nei, det er vel de typene som gjør sånt. Jeg tror de fleste lar være. Det er uansett en av de tingene folk gjør hvor man blir defensiv hvis man sier noe. Det er fint og viktig å si fra, men noen ganger kan man ikke gjøre det uten å bli den tapende part. Jeg ser komokken i det. Det er jo også en nesten litt briljant måte å vise hersketeknikk på også, selv om det ikke er så fryktelig vondt ment. Mer som det du nevnte om rang. Litt sånn typisk svigermortendenser en må være overbærende med. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Oppmuntre kan fint brukes i denne sammenhengen, men ellers har jeg nok blitt autofullført her av mobilen. 

Eksempelet fungerer fordi handlingen i seg selv er gal, man ville korrigert den overfor et barn for å lære barnet skikk og bruk. Da blir ikke handlingen mer riktig uansett om vedkommende så var mesterkokk. Man tukler rett og slett ikke med andres mat hvis man ønsker å framstå som veloppdragen og med normal sosial intelligens. 

Man trenger absolutt ikke mangle sosial intelligens altså. Ihvertfall ikke hvis det nå skulle være en utspekulert måte å rangere posisjon på :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Man trenger absolutt ikke mangle sosial intelligens altså. Ihvertfall ikke hvis det nå skulle være en utspekulert måte å rangere posisjon på 🙂

Det er sant, man kan faktisk bare være teit og slem også 😊

Skrevet

Hvis noen sier «her mangler det salt» og prøver å ha noe oppi suppa mi, så vil jeg bremse dem og si «stopp der; det står salt på bordet, og alle skal selv få velge hvor salt maten deres skal være». 
Når man har hatt det oppi, er det for seint. 

Anonymkode: 2382c...396

Skrevet

For en utrolig merkelig og frekk ting å gjøre uten at man blir bedt om det! Jeg tenker som flere her at her har vi ei som liker å komme med noen stikk til deg. 
Jeg hadde sagt fra at jeg foretrekker å ha kjøkkenet i fred og at jeg sier fra om jeg ønsker hjelp.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvis noen sier «her mangler det salt» og prøver å ha noe oppi suppa mi, så vil jeg bremse dem og si «stopp der; det står salt på bordet, og alle skal selv få velge hvor salt maten deres skal være». 
Når man har hatt det oppi, er det for seint. 

Anonymkode: 2382c...396

Det er jo ikke det dette dreier seg om. Det er subtilt hvis det er meningen å kritisere her. Det du skriver om er jo helt åpenlys innblanding, og det er ikke akkurat vanskelig å si fra om. Ingen humor i det, og da er vi inne på dårlige sosiale antenner. 

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (Akkurat nå):

For en utrolig merkelig og frekk ting å gjøre uten at man blir bedt om det! Jeg tenker som flere her at her har vi ei som liker å komme med noen stikk til deg. 
Jeg hadde sagt fra at jeg foretrekker å ha kjøkkenet i fred og at jeg sier fra om jeg ønsker hjelp.

Men hun liker jo svigerinnen godt og har et fint forhold til henne. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Men hun liker jo svigerinnen godt og har et fint forhold til henne. 

Ja? Det går da fint an å si fra på en skikkelig måte.

Skrevet
LillaGorilla♥♥ skrev (2 minutter siden):

Ja? Det går da fint an å si fra på en skikkelig måte.

Si fra om hva da? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Si fra om hva da? 

Hva tror du?

Skrevet

Hva tror du?

Nettopp. Jeg tror dere ikke skjønner noe her altså. Herregud. Skjønner dere ingenting av situasjonskomikk og alt det frekke og rare folk gjør som setter ut andre? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Nettopp. Jeg tror dere ikke skjønner noe her altså. Herregud. Skjønner dere ingenting av situasjonskomikk og alt det frekke og rare folk gjør som setter ut andre? 

Det er nok bare du som skjønner det. Fordi du er unik. 

Anonymkode: 06a29...721

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er nok bare du som skjønner det. Fordi du er unik. 

Det er nok heller som vanlig at folk ikke vil skjønne her. Trass er jo helt vanlig her hvor 90 % går mot alle statistikker hver dag :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Det er nok heller som vanlig at folk ikke vil skjønne her. Trass er jo helt vanlig her hvor 90 % går mot alle statistikker hver dag 🙂

Har du en statistikk over hvor godtatt det er å krydre andres mat? Jeg venter i spenning!

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Har du en statistikk over hvor godtatt det er å krydre andres mat? Jeg venter i spenning!

Du misset nok poenget. 

Ellers var den der veldig flau. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Det er nok heller som vanlig at folk ikke vil skjønne her. Trass er jo helt vanlig her hvor 90 % går mot alle statistikker hver dag 🙂

Jeg er litt nysgjerrig på om du selv innser hvor nedlatende du er? Jeg håper for din egen skyld at du ikke er sånn IRL også.

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er litt nysgjerrig på om du selv innser hvor nedlatende du er? Jeg håper for din egen skyld at du ikke er sånn IRL også.

Det er lett humor. Og sant. Folk sier i mot her bare på trass og kun for å være uenige veldig mange ganger. Jeg er også nysgjerrig. På om du virkelig ikke ser det? 

Jeg er nok som jeg er både her og ellers. Hvorfor du håper jeg ikke er det lurer jeg på. 

Skrevet

Det er lett humor. Og sant. Folk sier i mot her bare på trass og kun for å være uenige veldig mange ganger. Jeg er også nysgjerrig. På om du virkelig ikke ser det? 

Jeg er nok som jeg er både her og ellers. Hvorfor du håper jeg ikke er det lurer jeg på. 

Tja, du antar i hvert fall ting, og det er ikke alltid så lurt. Du antar at folk sier i mot på trass eller at folk ikke vil skjønne det du mener å ha forstått. Hvorfor? Hva vet du om andres grunnlag? Du skriver at du evner å se ting utenfra, da skriver du også implisitt at andre ikke evner dette. Det er nedlatende. 

Jeg håper du ikke er sånn IRL fordi både det å anta ting om andre, ilegge dem motiver, tenker eller følelser de ikke har, og å være nedlatende, er to egenskaper som ikke akkurat er spesielt sjarmerende. Du kan fint risikere at folk egentlig ikke liker deg så godt. Jeg håper jeg tar feil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...