Gå til innhold

Hun rører i grytene mine. 😂

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har jeg bare et sært problem eller hadde flere reagert? 
Min svigerinne som jeg har et godt forhold til og trives sammen med har en greie jeg ikke liker. 
Når jeg feks har invitert til middag så kan vi stå på kjøkkenet sammen mens jeg gjør siste forberedelser. Da kan hun røre i grytene mine, smake litt og så starter hun å tilsette krydder osv. Det er jo bare mikroskopiske ting hun gjør og ikke noe som har så mye å si, men jeg synes det er litt frekt. Nei her trenger du salt, osv. Er det bare sært av meg å reagere? Hun tilsetter jo så lite at det har nada å si, det er mer en symbolsk handling. Og jeg føler litt på at jeg ikke lager bra nok mat ved at hun gjør det. 
Lov å reagere litt eller er jeg teit?

Anonymkode: 3efeb...bb8

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår deg veldig godt :-) det er lett å se humoren fordi dette er en sånn situasjon hvor det hun gjør er fryktelig irriterende, men hvor du vil virke veldig vanskelig/sær eller rar om du reagerer åpenlyst :-D 

Anonymkode: abf7a...5d8

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår deg veldig godt 🙂 det er lett å se humoren fordi dette er en sånn situasjon hvor det hun gjør er fryktelig irriterende, men hvor du vil virke veldig vanskelig/sær eller rar om du reagerer åpenlyst 😄

Jeg flirer jo litt av det samtidig så lurer jeg på om maten jeg lager er skikkelig vondt og at hun ikke våger å si fra. Mannen og mine foreldre sier maten min er veldig god, men de er vel inhabile. 😂 
Jeg vil ikke si fra da, jeg bare jatter med. 

Skrevet

Litt sært ja. Jeg kan røre i grytene hvis jeg er hjemme hos folk jeg kjenner godt, men da for at det ikke skal brenne seg etc.  Jeg har aldri oppi noe uten å bli spurt. Vet du om hun er slik hos andre? Det er mulig bare en vane / uvane hun har, og ingenting med din mat å gjøre.

Anonymkode: 82f6a...dde

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Jeg flirer jo litt av det samtidig så lurer jeg på om maten jeg lager er skikkelig vondt og at hun ikke våger å si fra. Mannen og mine foreldre sier maten min er veldig god, men de er vel inhabile. 😂 
Jeg vil ikke si fra da, jeg bare jatter med. 

Tror absolutt ikke at det er skjult kritikk eller noe fra henne :-D helt sikkert som hun over skriver, en uvane. 

Skrevet

Å røre i grytene er helt uproblematisk, det kan jeg også gjøre, eller andre gjør hos meg, men det er jo av hyggelige og hjelpsomme grunner. Å begynne å smake til andres mat derimot, er både frekt og uoppdragent. Jeg tror likevel ikke at jeg hadde sagt noe i dette tilfellet. 

Anonymkode: 1895c...2c9

Skrevet

Røre er veldig normalt i min krets. Tilsette ingredienser? Tja, jeg hadde ikke reagert om noen gjorde det. Jeg ber faktisk ofte gjester smake på saus om den trenger noe

Anonymkode: 184e5...9c4

Skrevet

Røre er greit nok, men å tilsette ting da hadde jeg nok blitt litt snurt. Men mindre denne svigerinner er overlegen god på å lage mat

Anonymkode: f0543...f69

Skrevet

Helt ok. Jeg ber alltid broren min smake til når han kommer. Og også andre. Maten er ikke vond om man tilsetter en liten dæsj av et krydder. Det er ikke det som er utfallet for om maten er god eller ikke

Anonymkode: d3b9d...542

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Helt ok. Jeg ber alltid broren min smake til når han kommer. Og også andre. Maten er ikke vond om man tilsetter en liten dæsj av et krydder. Det er ikke det som er utfallet for om maten er god eller ikke

Det er heller ikke poenget med hi. 

Anonymkode: 06a29...721

Skrevet

Det er heller ikke poenget med hi. 

Anonymkode: 06a29...721

Hi sier jo at hun føler litt på at hun lager dårlig mat, så jo

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Å røre i grytene er helt uproblematisk, det kan jeg også gjøre, eller andre gjør hos meg, men det er jo av hyggelige og hjelpsomme grunner. Å begynne å smake til andres mat derimot, er både frekt og uoppdragent. Jeg tror likevel ikke at jeg hadde sagt noe i dette tilfellet. 

Har du humor når du konkluderer med dette? 

Skrevet

Jeg hadde ikke likt det. Om jeg hadde bedt noen om å røre, så hadde det vært greit, men ikke begynne å smake til uten at jeg har bedt om det. Jeg har gjerne brukt lang tid på å smake det til slik jeg vil ha det, og da vil jeg ikke at andre ubedt skal "fikse". Når det er sagt ber jeg gjerne folk jeg vet er gode på å lage mat om å smake og gi en tilbakemelding. For meg virker det litt som at svigerinna di vil gi deg et lite stikk, en liten måte å trykke deg litt ned på, hinte til at du ikke er så god på dette som henne. I alle fall om det alltid er noe feil med maten din når hun gjør dette. Om hun de fleste ganger smaker og sier "mmmm, så deilig!", så ville jeg bare rista litt på hodet for meg selv av de andre gangene og tenkt at jeg hadde avslørt henne, men at det ikke biter på meg. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (58 minutter siden):

Har du humor når du konkluderer med dette? 

Hvilke av konklusjonene? At jeg ikke ville sagt noe, eller at det er frekt og uoppdragent å smake til andres mat på den måten HI beskriver? Det første, så tja, jeg hadde nok  mer bare smilt oppgitt over det. Det med frekt? Nei, for det er jo sant. En ting er å smake til maten på egen tallerken hvis verten har satt ut krydder og salt på bordet nettopp med den hensikten, men man går faktisk ut på kjøkkenet til vertskapet og smaker på og begynner å krydre på maten deres uoppfordret. Noe helt annet hvis verten spør.

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvilke av konklusjonene? At jeg ikke ville sagt noe, eller at det er frekt og uoppdragent å smake til andres mat på den måten HI beskriver? Det første, så tja, jeg hadde nok  mer bare smilt oppgitt over det. Det med frekt? Nei, for det er jo sant. En ting er å smake til maten på egen tallerken hvis verten har satt ut krydder og salt på bordet nettopp med den hensikten, men man går faktisk ut på kjøkkenet til vertskapet og smaker på og begynner å krydre på maten deres uoppfordret. Noe helt annet hvis verten spør.

*men man går faktisk IKKE ut på kjøkkenet...

Skrevet

Hun tilsetter så lite at det har nada betydning. Frekt? Ja kan skje det, men jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg har såpass selvtillit og er såpass rund at jeg ser humoren i dette. Lett også :-) 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Hun tilsetter så lite at det har nada betydning. Frekt? Ja kan skje det, men jeg er ihvertfall veldig glad for at jeg har såpass selvtillit og er såpass rund at jeg ser humoren i dette. Lett også 🙂

Som sagt, jeg hadde ikke sagt noe i dette tilfellet og smilt litt av det, men på generelt grunnlag ER det frekt å holde på sånn. Indirekte sier jo faktisk svigerinnen gjennom handlingen sin: "Maten din er ikke god nok til å servere gjester, så jeg må fikse på den først", og det er jo ikke akkurat hyggelig eller god oppførsel, synes du? 

Skrevet

Det er jo frekt. Jeg tror nok at jeg ville ha vært såpass irritert at jeg ville ha sagt noe sånt som "å - men jeg var egentlig fornøyd med gryta sånn som den var, jeg!" (underforstått: ikke kom her og ødelegg maten jeg lager). Hadde selvsagt sagt det på en hyggelig måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Som sagt, jeg hadde ikke sagt noe i dette tilfellet og smilt litt av det, men på generelt grunnlag ER det frekt å holde på sånn. Indirekte sier jo faktisk svigerinnen gjennom handlingen sin: "Maten din er ikke god nok til å servere gjester, så jeg må fikse på den først", og det er jo ikke akkurat hyggelig eller god oppførsel, synes du? 

Bare for å forklare/understreke det jeg mener, kan jeg stille deg et spørsmål i retur. 

Se for deg den sikkert helt usannsynlige situasjonen at du og barnet ditt var på besøk hos noen, og så oppdaget du at barnet ditt gikk ut på kjøkkenet til vertskapet og begynte å smake på maten og hive oppi litt salt, eller skulle til å gjøre det, hva hadde du gjort da? Bare sett på og smilt, eller stoppet barnet ditt og forklart at sånn gjør man ikke?

Skrevet
Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg akkurat hadde tolket det sånn, mer at det er irriterende at folk tar seg til rette sånn i min matlaging. Men jeg har heldigvis evnen til å se ting utenfra, så derfor kan jeg le av slike ting. 

Skrevet
the amazing spidermamma skrev (19 minutter siden):

Det er jo frekt. Jeg tror nok at jeg ville ha vært såpass irritert at jeg ville ha sagt noe sånt som "å - men jeg var egentlig fornøyd med gryta sånn som den var, jeg!" (underforstått: ikke kom her og ødelegg maten jeg lager). Hadde selvsagt sagt det på en hyggelig måte. 

Du hadde virket veldig hårsår uansett hvilken måte du hadde sagt det på. Just saying :-D 

Skrevet

Hun er utrolig frekk! Slik gjør man bare ikke hvis kokken ikke ber om det. Muligens unntaksvis hvis man er meget meget nære veninner eller søsken. 

Skrevet

Grisefrekt. Jeg hadde bare bedt henne la det være. 

Skrevet

Jeg vil tenke helt umiddelbart at dette er noe hun gjør - muligens ubevisst hvis jeg skal være grei og la tvilen komme tiltalte til gode- for å vise deg hvor din plass er på hennes rangstige.  Dette har ikke med smak å gjøre, det har med makt å gjøre. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Jeg vet ikke om jeg akkurat hadde tolket det sånn, mer at det er irriterende at folk tar seg til rette sånn i min matlaging. Men jeg har heldigvis evnen til å se ting utenfra, så derfor kan jeg le av slike ting. 

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Bare for å forklare/understreke det jeg mener, kan jeg stille deg et spørsmål i retur. 

Se for deg den sikkert helt usannsynlige situasjonen at du og barnet ditt var på besøk hos noen, og så oppdaget du at barnet ditt gikk ut på kjøkkenet til vertskapet og begynte å smake på maten og hive oppi litt salt, eller skulle til å gjøre det, hva hadde du gjort da? Bare sett på og smilt, eller stoppet barnet ditt og forklart at sånn gjør man ikke?

Da oppmuntrer jeg deg til å svare på spørsmålet rundt om dette hadde vært barnet ditt? Det er faktisk en gang ok norm for hva som er akseptabel oppførsel av andre. Hvis du ville korrigert/oppdratt barnet ditt, så er jo det en indikasjon på at du egentlig finner oppførselen uakseptabel. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...