Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #1 Skrevet 21. april 2022 Dette er to søsken jeg og mine søstre alltid har vært venninner med. Den ene har hatt problemer med rus i perioder de siste ti årene, og nå har mannen tatt ut separasjon og flyttet med barna. Dette har hun akseptert men hun har aldri vært ubehagelig mot hverken barna eller andre. For tre uker siden var vi samlet en hel gjeng hvor da søsteren til vedkommende begynte å skjelle henne ut. Da mener jeg virkelig kjeft og i plenum. Flere prøvde å stoppe henne, men det gikk ikke. Til slutt dro jeg og hun som ble kjeftet på avgårde. Nå vil jeg ikke se hun som kjeftet før hun ber om unnskyldning. Det skal være stort bursdagsselskap i mai, fikk innbydelse i går. Begge disse søstrene er bedt, men hun som ble kjeftet på vil ikke gå. Jeg vil heller ikke pga lojalitet til henne. Nå er flere kritiske til min innstilling. Er det så uforståelig at jeg tar parti her? Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #2 Skrevet 21. april 2022 Tja.. Det er vel greit nok det du gjør. Men ikke innbill deg at hennes rusmisbruk ikke har gått utover barna! Kanskje greit å treffes i settinger uten alkohol fremover Anonymkode: 789a3...615
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #3 Skrevet 21. april 2022 Når damen har hatt problemer med rus i 10 år, så er det ganske klart at det har gått ut over barna på ulike måter, uavhengig av om hun har vært "ubehagelig" mot de eller ikke. Nå tenker jeg at å skjelle ut folk er ganske uakseptabelt. Det burde ikke ha skjedd og damen burde få en unnskyldning. Når det er sagt så er det ganske krevende å leve med rusmisbrukere i familien, og det kan renne over for noen og enhver. Hun burde ikke skjelt og kjeftet, men det kan jo være ting den andre parten har gjort som du ikke er klar over. Anonymkode: 5c699...0e3
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #4 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Tja.. Det er vel greit nok det du gjør. Men ikke innbill deg at hennes rusmisbruk ikke har gått utover barna! Kanskje greit å treffes i settinger uten alkohol fremover Anonymkode: 789a3...615 Jeg vet at det har gått ut over barna fordi formen hennes osv har vært dårlig. Hun har aldri vært ubehagelig sånn at hun har sagt eller gjort stygge eller dårlige ting, var det jeg mente. Hun er en veldig snill person, og det sier jo mannen hennes også. Det er ikke alkohol hun misbruker,men det er vanlig å drikke litt i omgangskretsen. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #5 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Når damen har hatt problemer med rus i 10 år, så er det ganske klart at det har gått ut over barna på ulike måter, uavhengig av om hun har vært "ubehagelig" mot de eller ikke. Nå tenker jeg at å skjelle ut folk er ganske uakseptabelt. Det burde ikke ha skjedd og damen burde få en unnskyldning. Når det er sagt så er det ganske krevende å leve med rusmisbrukere i familien, og det kan renne over for noen og enhver. Hun burde ikke skjelt og kjeftet, men det kan jo være ting den andre parten har gjort som du ikke er klar over. Anonymkode: 5c699...0e3 Grunnen til at hun kjeftet hørte jo alle, og ingenting hun har gjort mot søsteren. Jeg tenker jo at rusmisbruk er en sykdom og man kan fint bli frustrert likevel. Å skjelle ut noen på den måten syns jeg ikke er unnskyldende på noen måte. Hun kunne i det minste be om unnskyldning. Når hun ikke vil det, så syns jeg bare at det er veldig stygt og usympatisk. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #6 Skrevet 21. april 2022 Du kan ta side med hvem du vil. Hva søstrene kranglet om og bakgrunnen for det vet ikke vi. Sannsynlig vis vet ikke du alt heller. Anonymkode: 17d21...179
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #7 Skrevet 21. april 2022 Du kan være både lojal og behjelpelig samtidig. Du kan bidra til at disse får skværet opp f eks. Må jo være greit at de berørte får snakket ut og bli venner igjen. Da kan alle dra i selskap. Anonymkode: 0453e...af6
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #8 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Du kan ta side med hvem du vil. Hva søstrene kranglet om og bakgrunnen for det vet ikke vi. Sannsynlig vis vet ikke du alt heller. Anonymkode: 17d21...179 Som nevnt så har vi hengt sammen siden barndommen, så det er nok ikke særlig med hemmeligheter mellom oss. Vi hørte jo hva hun kjeftet for. Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Du kan være både lojal og behjelpelig samtidig. Du kan bidra til at disse får skværet opp f eks. Må jo være greit at de berørte får snakket ut og bli venner igjen. Da kan alle dra i selskap. Anonymkode: 0453e...af6 Jeg kan godt be hun som kjeftet be om unnskyldning. Så får jo se om hun gjør det. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #9 Skrevet 21. april 2022 Hvem er det sin bursdag? Anonymkode: 5e551...e2f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #10 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hvem er det sin bursdag? Anonymkode: 5e551...e2f En venninne av oss alle. Hun mener at jeg skal tenke på henne og den ser jeg så klart. Samtidig bør jo hun som ydmyket sin egen søster være den som tar tak her. Hun bør be søsteren om unnskyldning hvis hun vil tenke på henne som feirer bursdag mener nå jeg. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #11 Skrevet 21. april 2022 Fu går i bursdagen til venninnen din, det vil jeg si er en selvfølge. Om din venninne med rusproblemer ikke vil gå er det hennes valg. Du stiller deg hverken på den ene eller den andre siden, du står i midten og hår fordi du er invitert til en helt uskyldig part. Du sier at du kjenner alle detaljer, jeg garanterer at det gjør du ikke. Du er naiv og du tar parti et sted du bør være nøytral. Anonymkode: 5ca76...1d4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #12 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Fu går i bursdagen til venninnen din, det vil jeg si er en selvfølge. Om din venninne med rusproblemer ikke vil gå er det hennes valg. Du stiller deg hverken på den ene eller den andre siden, du står i midten og hår fordi du er invitert til en helt uskyldig part. Du sier at du kjenner alle detaljer, jeg garanterer at det gjør du ikke. Du er naiv og du tar parti et sted du bør være nøytral. Anonymkode: 5ca76...1d4 Jeg godtar ikke at folk blir skjelt ut og ydmyket i plenum. Det er forståelig at folk kan klikke og dumme seg ut, men da må de jo be om unnskyldning etterpå. Det har hun ikke gjort. Jeg tar parti her når jeg med egne øyne så hva som skjedde. Ja det er uriktig ovenfor hun som har bursdag, men da bør hun som skjelte ut søsteren gjøre det som skal til. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #13 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Jeg godtar ikke at folk blir skjelt ut og ydmyket i plenum. Det er forståelig at folk kan klikke og dumme seg ut, men da må de jo be om unnskyldning etterpå. Det har hun ikke gjort. Jeg tar parti her når jeg med egne øyne så hva som skjedde. Ja det er uriktig ovenfor hun som har bursdag, men da bør hun som skjelte ut søsteren gjøre det som skal til. Anonymkode: 63fca...66f Hvorfor det? Hvorfor skal du være dommer? Dette er en konflikt mellom søstrene, det angår ikke deg. Du kan gjerne si, bør gjerne si, at du synes dette er galt og at hun bør be om unnskyldning, men det er ikke en konflikt du har noe med å gjøre deg selv til martyr og deltaker i. Anonymkode: 5ca76...1d4
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #14 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Hvorfor det? Hvorfor skal du være dommer? Dette er en konflikt mellom søstrene, det angår ikke deg. Du kan gjerne si, bør gjerne si, at du synes dette er galt og at hun bør be om unnskyldning, men det er ikke en konflikt du har noe med å gjøre deg selv til martyr og deltaker i. Anonymkode: 5ca76...1d4 Så hvis din venninne blir behandlet dårlig så tenker du at du bare aksepterer det? At du er hyggelig mot personen som gjorde det? Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #15 Skrevet 21. april 2022 Jeg tenker : Jeg hadde ikke giddi å brukt energi på den hendelsen. Gå i bursdag, la sure miner ligge. Selvom jeg er 100% på din side. Anonymkode: c2a2a...da0
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #16 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Jeg tenker : Jeg hadde ikke giddi å brukt energi på den hendelsen. Gå i bursdag, la sure miner ligge. Selvom jeg er 100% på din side. Anonymkode: c2a2a...da0 Alt er ikke like akvorlig, og hadde dette vært en idiotisk krangel eller kjefting for en dum hendelse, så hadde jeg nok ikke brydd meg. Er man en vennegjeng fra barndommen så blir det litt drama en gang iblant. Ihvertfall før en blir voksen. Dette syns jeg var skikkelig stygt da hun fra før lå nede på grunn av at mannen og barna jo hadde flyttet. Hun har prøvd mange ganger å få lov er på rett spor, hun gir ikke faen liksom. Så å bli skjelt ut pga den sykdommen syns jeg er veldig stygt og helt totalt unødvendig. Hun burde i det minste sagt unnskyld. Jeg klarer ikke å ignorere dette. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #17 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (43 minutter siden): Så hvis din venninne blir behandlet dårlig så tenker du at du bare aksepterer det? At du er hyggelig mot personen som gjorde det? Anonymkode: 63fca...66f Men du rammer ikke den søsteren som kjeftet ved å ikke gå i bursdagen. Du rammer venninnen som skal feire bursdagen sin. Hva galt har hun gjort? Du trenger ikke være ekspisitt hyggelig med kjefte-søsteren selv om du feier deres felles venninne. Anonymkode: 487c1...f62
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #18 Skrevet 21. april 2022 Sinne skjuler ofte redsel. Så jeg tror den søsteren som skjelte ut den andre er redd og veldig, veldig bekymret for sin søster som har problemer. Det unnskylder ikke at hun skjelte ut søsteren i plenum, slik hun gjorde, men det kan faktisk forstås. Rusmisbruk går utover ikke bare mann og barn, men også flere i familien. Søsteren har sikkert sett, eller tror, at ekteskapet/mannen/barna er det som tross alt har holdt søsteren noenlunde på rett kjøl slik at hun ikke har bikket helt ut i rusen. Nå har mannen fått nok, og da er det veldig naturlig at søsteren blir kjemperedd for hva som nå vil skje med hun som blir skilt - vil hun takle det, vil hun ruse seg mer, vil hun greie å ha barna/opprettholde forholdet til barna, vil hun greie å holde livet sitt sammen, hva med økonomi, blir hun deprimert og vil ty til mer rus nå som hun blir alene mye av tiden? Som så nær pårørende vil jeg tro denne skillsmissen åpner for enormt mye mer bekymring for sin rusmisbrukende søster. Ofte ligger det jo også en historie bak her som venner ikke har sett hele omfanget av, hvor man har støttet, tilrettelagt, tryglet, bedt, kjeftet, foreslått terapi/behandling - uten å ha blitt hørt. Ti år er lang tid med rusmisbruk. Og nå er søsteren trolig veldig redd det skal bli verre enn det har vært, både fordi hun er redd for søsteren, men også fordi det er veldig utmattende og fortvilende å være nær pårørende i så mange år. Hvis jeg hadde vært så nær venninne av dem begge to, så ville jeg forsøkt å få dem begge til å møtes og forklart dette, og samtidig sagt at det å skjelle ut en annen blant andre, det er ikke riktig heller. Og så ville jeg spurt dem begge to hvordan de tenker fremover, for det er tydelig at søstrene er glade i hverandre og trenger hverandre fremover også, og spurt dem begge hvordan de ser for seg tiden fremover, forsøkt å få dem begge til å snakke åpent og ikke minst lytte til hverandre. Og så sett om det kan gå å få hun som misbruker rusmidler kan få mer hjelp, f.eks. få med seg en av dere til lege, søke om avrusning/rehabiliteringsopphold og sørge for en tett oppfølging av ressursteamet i kommunen som følger opp rusmisbrukere og følger dem ut av rus. Og så sett om de kan greie å legge episoden bak seg, for de har begge to ting å beklage for hverandre, og da er det bedre at de beklager og nå heller tenker fremover. Å tviholde på ene siden, og så la dette bli en enda større sak, slik du - uten å ville det, vil jeg tro - gjør nå, HI, det tror jeg ikke gavner noen av dem eller dere. Anonymkode: 9b418...36d
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #19 Skrevet 21. april 2022 Anonym bruker skrev (11 minutter siden): Men du rammer ikke den søsteren som kjeftet ved å ikke gå i bursdagen. Du rammer venninnen som skal feire bursdagen sin. Hva galt har hun gjort? Du trenger ikke være ekspisitt hyggelig med kjefte-søsteren selv om du feier deres felles venninne. Anonymkode: 487c1...f62 Jeg vil ikke ramme noen. Jeg vil bare vise støtte til hun som ble skjelt ut. Jeg har sendt meld til søsteren hennes for en time siden. Har ikke fått svar enda, men hun er på jobb så forventer ikke før o kveld. Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Sinne skjuler ofte redsel. Så jeg tror den søsteren som skjelte ut den andre er redd og veldig, veldig bekymret for sin søster som har problemer. Det unnskylder ikke at hun skjelte ut søsteren i plenum, slik hun gjorde, men det kan faktisk forstås. Rusmisbruk går utover ikke bare mann og barn, men også flere i familien. Søsteren har sikkert sett, eller tror, at ekteskapet/mannen/barna er det som tross alt har holdt søsteren noenlunde på rett kjøl slik at hun ikke har bikket helt ut i rusen. Nå har mannen fått nok, og da er det veldig naturlig at søsteren blir kjemperedd for hva som nå vil skje med hun som blir skilt - vil hun takle det, vil hun ruse seg mer, vil hun greie å ha barna/opprettholde forholdet til barna, vil hun greie å holde livet sitt sammen, hva med økonomi, blir hun deprimert og vil ty til mer rus nå som hun blir alene mye av tiden? Som så nær pårørende vil jeg tro denne skillsmissen åpner for enormt mye mer bekymring for sin rusmisbrukende søster. Ofte ligger det jo også en historie bak her som venner ikke har sett hele omfanget av, hvor man har støttet, tilrettelagt, tryglet, bedt, kjeftet, foreslått terapi/behandling - uten å ha blitt hørt. Ti år er lang tid med rusmisbruk. Og nå er søsteren trolig veldig redd det skal bli verre enn det har vært, både fordi hun er redd for søsteren, men også fordi det er veldig utmattende og fortvilende å være nær pårørende i så mange år. Hvis jeg hadde vært så nær venninne av dem begge to, så ville jeg forsøkt å få dem begge til å møtes og forklart dette, og samtidig sagt at det å skjelle ut en annen blant andre, det er ikke riktig heller. Og så ville jeg spurt dem begge to hvordan de tenker fremover, for det er tydelig at søstrene er glade i hverandre og trenger hverandre fremover også, og spurt dem begge hvordan de ser for seg tiden fremover, forsøkt å få dem begge til å snakke åpent og ikke minst lytte til hverandre. Og så sett om det kan gå å få hun som misbruker rusmidler kan få mer hjelp, f.eks. få med seg en av dere til lege, søke om avrusning/rehabiliteringsopphold og sørge for en tett oppfølging av ressursteamet i kommunen som følger opp rusmisbrukere og følger dem ut av rus. Og så sett om de kan greie å legge episoden bak seg, for de har begge to ting å beklage for hverandre, og da er det bedre at de beklager og nå heller tenker fremover. Å tviholde på ene siden, og så la dette bli en enda større sak, slik du - uten å ville det, vil jeg tro - gjør nå, HI, det tror jeg ikke gavner noen av dem eller dere. Anonymkode: 9b418...36d Jeg skjønner både redselen du forklarer og frustrasjonen. At hun blir fortvilet og sint pga det. Jeg skjønner bare ikke hvorfor hun måtte gjøre det på den måten. Søsteren knakk jo helt sammen, og det var nå når hun hadde vært rusfri i noen dager også. Det er jo lett å gå rett på rus igjen da, men skal ikke klandre søsteren for det. Det er feil å si at de selv velger rusen, men andre presser dem heller ikke. Det er jo en forhistorie her, og det er veldig viktig for søsteren å klare seg mest mulig på best mulig måte. Hun er perfeksjonist som ikke gjør feil, men det er jo også en grunn til det. Det virker bare som om hun tar ut veldig mye aggresjon på søsteren fordi hun ikke klarer å leve opp til en viss standard. Tvert i mot får en vel si. Verdens snilleste jente, men har slitt mye i perioder. Hun går i terapi, har vært på rehab minst tre ganger, men hun faller utpå igjen. Jeg har sendt meld til søsteren så får se hvor villig hun er til å ta en samtale da. Min søster vil gjerne også stille opp, så da blir vi i så fall mer likestilt. Håper jo at det ordner seg. Det er trist å se hvor langt nede søsteren er nå. Hun hadde jo trengt alt det motsatte av kritikk og kjeft men. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 21. april 2022 #20 Skrevet 21. april 2022 10 hours ago, Anonym bruker said: Dette er to søsken jeg og mine søstre alltid har vært venninner med. Den ene har hatt problemer med rus i perioder de siste ti årene, og nå har mannen tatt ut separasjon og flyttet med barna. Dette har hun akseptert men hun har aldri vært ubehagelig mot hverken barna eller andre. For tre uker siden var vi samlet en hel gjeng hvor da søsteren til vedkommende begynte å skjelle henne ut. Da mener jeg virkelig kjeft og i plenum. Flere prøvde å stoppe henne, men det gikk ikke. Til slutt dro jeg og hun som ble kjeftet på avgårde. Nå vil jeg ikke se hun som kjeftet før hun ber om unnskyldning. Det skal være stort bursdagsselskap i mai, fikk innbydelse i går. Begge disse søstrene er bedt, men hun som ble kjeftet på vil ikke gå. Jeg vil heller ikke pga lojalitet til henne. Nå er flere kritiske til min innstilling. Er det så uforståelig at jeg tar parti her? Anonymkode: 63fca...66f ja det synes jeg, IKKE rart søsteren reagerer hvis hun er rusmisbruker og mistet både mann og barn Anonymkode: 69575...fdd
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #21 Skrevet 23. april 2022 Det du beskriver her er ikke «lojalitet», HI. Du gjør bursdagen til en tredjepart til slagmark for et oppgjør mellom de to søstrene - en konflikt som verken du eller bursdagsbarnet egentlig er del av. Så hun ene, som ikke har gjort noe annet galt enn å fylle år, skal liksom bli krevd å delta i dette våset? Ta parti? Og du skal tvinge konflikten på henne og straffe henne ved å ikke komme i selskap? Det er bare så bad taste som det kan bli! Anonymkode: 63fa1...b34
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #22 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Det du beskriver her er ikke «lojalitet», HI. Du gjør bursdagen til en tredjepart til slagmark for et oppgjør mellom de to søstrene - en konflikt som verken du eller bursdagsbarnet egentlig er del av. Så hun ene, som ikke har gjort noe annet galt enn å fylle år, skal liksom bli krevd å delta i dette våset? Ta parti? Og du skal tvinge konflikten på henne og straffe henne ved å ikke komme i selskap? Det er bare så bad taste som det kan bli! Anonymkode: 63fa1...b34 Slagmark faktisk. Du dramatiserer noe veldig her. Dessuten har hun som skal ha fest akseptert at jeg ikke kommer. Søsteren gidder ikke be om unnskyldning, og er sur fordi jeg kjørte hjem hun som fikk kjeft den kvelden. Jeg var den eneste kjørbare, så jeg gjorde selvfølgelig det når hun begynte å gråte. Jeg gad ikke dra tilbake for å kjøre hjem de andre, så nå er hun sur på meg også. Det går fint. Jeg har tilbudt meg å betale de lusne 50 kronene de måtte betale i taxi da. Jeg gidder ikke sånn oppførsel. Man skjeller ikke ut folk som sliter. I det minste skal man ikke deretter være den som bestemmer når tiden er inne for å be om unnskyldning. Anonymkode: 63fca...66f
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #23 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (20 minutter siden): Slagmark faktisk. Du dramatiserer noe veldig her. Dessuten har hun som skal ha fest akseptert at jeg ikke kommer. Søsteren gidder ikke be om unnskyldning, og er sur fordi jeg kjørte hjem hun som fikk kjeft den kvelden. Jeg var den eneste kjørbare, så jeg gjorde selvfølgelig det når hun begynte å gråte. Jeg gad ikke dra tilbake for å kjøre hjem de andre, så nå er hun sur på meg også. Det går fint. Jeg har tilbudt meg å betale de lusne 50 kronene de måtte betale i taxi da. Jeg gidder ikke sånn oppførsel. Man skjeller ikke ut folk som sliter. I det minste skal man ikke deretter være den som bestemmer når tiden er inne for å be om unnskyldning. Anonymkode: 63fca...66f Ikke meg du siterte. Jeg har svart tidligere. Er enig i at søsteren ikke burde kjeftet på den andre i et selskap med flere. Forstår også din empati med hun som er rusmisbruker. Bare pass på at du ikke blir såkalt medavhengig her. Det virker på meg som om du er på vei til å bli det, om du ikke passer deg. Om du ikke kan noe om det, les deg opp, for det er veldig mange som har gått i den fellen, selv de som egentlig har kunnskap om det også. Helt klart et overtramp av hun som kjeftet på søsteren sin, og noe hun bør unnskylde. Men rusmisbrukeren har nok også en god del unnskyldninger hun bør komme med, for hvordan hennes rusmisbruk nok har ødelagt for mange i familien hennes/deres. Det er ikke bare ett offer i den historien du forteller, Hi, det er nok mange (mann, barn, søster, foreldre, andre). Flott at du ønsker å stille opp for hun som nok nå sliter mye likevel. Men pass på at du ikke blir medavhengig, for det vil ikke hjelpe noen. Anonymkode: 9b418...36d
Anonym bruker Skrevet 23. april 2022 #24 Skrevet 23. april 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Ikke meg du siterte. Jeg har svart tidligere. Er enig i at søsteren ikke burde kjeftet på den andre i et selskap med flere. Forstår også din empati med hun som er rusmisbruker. Bare pass på at du ikke blir såkalt medavhengig her. Det virker på meg som om du er på vei til å bli det, om du ikke passer deg. Om du ikke kan noe om det, les deg opp, for det er veldig mange som har gått i den fellen, selv de som egentlig har kunnskap om det også. Helt klart et overtramp av hun som kjeftet på søsteren sin, og noe hun bør unnskylde. Men rusmisbrukeren har nok også en god del unnskyldninger hun bør komme med, for hvordan hennes rusmisbruk nok har ødelagt for mange i familien hennes/deres. Det er ikke bare ett offer i den historien du forteller, Hi, det er nok mange (mann, barn, søster, foreldre, andre). Flott at du ønsker å stille opp for hun som nok nå sliter mye likevel. Men pass på at du ikke blir medavhengig, for det vil ikke hjelpe noen. Anonymkode: 9b418...36d Nei dette har ikke noe med medavhengighet å gjøre altså. Jeg vet om det :-) Dette handler bare om oppførsel jeg ikke godtar fra folk. Det er akkurat som om noen skulle slått ned noen helt umotivert. Og igjen, om man driter seg ut, så be ihvertfall om unnskyldning. Når ikke viljen til det er der en gang. Som sagt så har vi alle hengt sammen siden vi var barn. Hun som kjeftet har virkelig vært en bitch før også, men det vedkommende jo ikke saken her. Det er ikke sånn at rusmisbrukere skal drive å føle seg som syndere som har ødelagt for masse mennesker. Det er en lidelse på linje med andre psykiske lidelser, og selv om man kan lide under valg de tar, så ser jeg ikke poenget i å klandre dem mer enn de som lider under andre psykiske sykdommer. Det må bli slutt på å se på dem som verre enn andre. De er jo ikke det. Alle med psykiske lidelser kan koste de nærmeste mye, men sånn er det med disse lidelsene. De er ikke bare sykdommen heller. Hun skal inn på rehab igjen, og har ikke ruset seg noe særlig etter alt skjedde heller. Hun er kjempeflink som holder seg på matta oppe i alt. Anonymkode: 63fca...66f
prekæs Skrevet 23. april 2022 #25 Skrevet 23. april 2022 Jeg tenker det burde være enkelt å tenke seg fortvilelsen til pårørende av rusmisbrukere. Psykiske lidelser vil sannsynligvis være tilstede hos nære pårørende og. Jeg tenker du burde la være å blande deg inn for mye. Ikke bli en part av familiedrama som eskalerer. Vær gjerne en støtte for en rusavhengig venn, men pass deg grundig for å bli manipulert til å bli en part i saken og beskytt deg selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå