Gå til innhold

Hvilke plikter har din 13 åring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min gutt vasker rommet sitt hos faren, hos meg gjør han nok gjerne litt for lite. Han må holde rommet ryddig og rydde ut tallerken sin og sånne små ting. Jeg lurer på om jeg burde kreve mer.

Anonymkode: b3ca9...fa3

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ingen faste, men må hjelpe til i huset når jeg ber om det. Hun får ingen lommepenger. 

Skrevet

Rydde og vaske eget rom. Ta ut søppel. Middag en gang i uka. Hjelpe til med det som trengs. 

Anonymkode: 91584...33d

Skrevet

Ingen andre enn å holde rommet i orden og rydde sin egne ting etter seg. Alle andre oppgaver her blir betalt for, med unntak av matlaging. De lager mat uansett, og ordner både frokost, kaffe og middag uten ei krone. 

Anonymkode: 8f8ad...dfe

Skrevet

Vet ikke hvilke plikter en 13 åring har men en 6 åring hos oss tømmer søppel, gjør hagearbeid mot at de får reise på påskeferie. Disse har nå blitt 9 og 10 år og vasker bil før og etter ferie.

Anonymkode: 6986a...583

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Vet ikke hvilke plikter en 13 åring har men en 6 åring hos oss tømmer søppel, gjør hagearbeid mot at de får reise på påskeferie. Disse har nå blitt 9 og 10 år og vasker bil før og etter ferie.

Naboen lot 10 åringen vaske bilen hver måned….helt til de oppdaget det var riper i lakken. Små steiner i svampen..

Her tør jeg ikke det, for ny og dyr bil😆

Anonymkode: f3053...d90

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Så om de ikke gjør dette så blir det ingen ferie?

Anonymkode: eba46...4d9

Skrevet
Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Min gutt vasker rommet sitt hos faren, hos meg gjør han nok gjerne litt for lite. Han må holde rommet ryddig og rydde ut tallerken sin og sånne små ting. Jeg lurer på om jeg burde kreve mer.

Anonymkode: b3ca9...fa3

Skal de ha ukelønn, må de jobbe for det. Jo mer de gjør, desto mer betalt får de. 

Anonymkode: 20445...9bc

Skrevet

Mine gjør det jeg ber de om, ikke noe fast egentlig 

Å holde eget rom i orden, rydde på plass rene klær i eget skap o.l tar jeg litt som en selvfølge da.

Men ellers setter de på og rydder av spisebord, tar ut søppel, rydder i gangen og sånne småting jeg spør om daglig. Sånne ting er ikke knyttet mot lommepenger hos oss, ingen får betalt for forventet deltagelse i husarbeid.

Anonymkode: 4b3f1...7c2

Skrevet

Pliktene er å følge opp skolearbeid og trening og ellers bidrar alle med det de kan i husholdningen. Lommepenger er ikke tilknyttet arbeidsoppgaver, her i huset får man ikke penger for å hjelpe hverandre. 

Anonymkode: 3535e...4ec

Skrevet

Rydde, støvsuge og vaske egent rom.

vaske egne klær

passe på at katten hennes har mat, vann og ren do hver dag

vaske badet en dag i uken

støvsuge stuen og kjøkkenet en gang i uken.

ikke sånn veldig mye, men det skal være tid til lekser, treninger og kamper også. Vi sitter hver søndag og lager «timeplaner» så det passer inn 

Anonymkode: 2c3d7...036

Skrevet

Skole, lekser og trening 6 ganger i uka. + at hun reiser endel på stevner/leirer i helger og ferier.  I tillegg skal hun fungere sosialt med venner.  

Så faste plikter i hjemmet har hun i grunnen ikke. Hun er derimot flink å holde rommet ryddig og rent, hun vasker gjerne klær om hun mangler noe og hun tørker like gjerne som meg over badet en til to ganger i uka. Og ber jeg henne, både rydder hun kjøkkenet og støvsuger hun uten protester,  men jeg synes hun har nok å gjøre som det er. 

Hun har heller ikke fast ukes/månedslønn. Får penger etter behov. 

Anonymkode: fb261...21f

Skrevet

Min har ikke så mange faste plikter, hun har noen diagnoser som gjør at hun ofte har nok med å få gjort det nødvendigste i det daglige. Hun har noen faste plikter med stell av husdyr, ellers hjelper hun til og gjør ting litt ad hoc når vi spør/det passer. Da er det f.eks. tømme/fylle oppvaskmaskin. 

Anonymkode: c4a09...a7c

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 timer siden):

vaske egne klær

ikke sånn veldig mye, men det skal være tid til lekser, treninger og kamper også. Vi sitter hver søndag og lager «timeplaner» så det passer inn 

Ikke veldig mye? Det syns jeg var hårreisende mye for en trettenåring. Du har fått barn, ikke hushjelp. 

Skrevet

Går ut med bosset, tar ut av oppvaskmaskinen og støvsuge gulvet er vel det faste. Selvfølgelig også å holde rommet sitt ryddig. Ved behov henger han opp klær og vasker gulvet også. 

Anonymkode: 61be2...0f4

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ikke veldig mye? Det syns jeg var hårreisende mye for en trettenåring. Du har fått barn, ikke hushjelp. 

Tok innlegget du siterer som ironi. De sitter vel ikke hver søndag og får husarbeid til å passe inn i en 13-årings tidsskjema? 

Skrevet

Hun er 14 år noen uker til da - men hun har kun å holde rommet sitt ryddig. 

Hun er skoleflink og bruker mye tid på skolearbeid og har i tillegg treninger hver eneste dag - så syns hun har nok.

Anonymkode: fdf7f...e7e

Skrevet
Anonym bruker skrev (35 minutter siden):

Det tar maks en time til sammen per uke, så det er ikke så mye. En hushjelp jobber mye mer enn det

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Tok innlegget du siterer som ironi. De sitter vel ikke hver søndag og får husarbeid til å passe inn i en 13-årings tidsskjema? 

Det var ikke ironi. Vi må finne dager hun skal gjøre tingene sine slik at det passer. Denne uken gjør hun det i dag fordi det er kamp i morgen og fredag reiser hun bort og kommer ikke hjem før søndag. Neste uke er hun borte tirsdag til torsdag. Vi har alle mye å gjøre, så for å få gjort alt, så må vi lage en plan fra uke til uke. Hvis ikke vil huset se bombet ut.

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det tar maks en time til sammen per uke, så det er ikke så mye. En hushjelp jobber mye mer enn det

vaske egne klær

-------> Hvis du mener dette tar maks en time i uken er det bedre du setter barnet ditt til færre oppgaver slik at de blir gjort skikkelig. For dette blir ikke gjort ordentlig.

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

vaske egne klær

-------> Hvis du mener dette tar maks en time i uken er det bedre du setter barnet ditt til færre oppgaver slik at de blir gjort skikkelig. For dette blir ikke gjort ordentlig.

Hvis du mener det tar lengre tid, så er du kanskje vant med store arealer?

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var ikke ironi. Vi må finne dager hun skal gjøre tingene sine slik at det passer. Denne uken gjør hun det i dag fordi det er kamp i morgen og fredag reiser hun bort og kommer ikke hjem før søndag. Neste uke er hun borte tirsdag til torsdag. Vi har alle mye å gjøre, så for å få gjort alt, så må vi lage en plan fra uke til uke. Hvis ikke vil huset se bombet ut.

Så hun er borte/opptatt 7 av de neste 8 dagene og da skal hun klemme inn alle oppgavene sine? Det er jo helt horribelt! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Så hun er borte/opptatt 7 av de neste 8 dagene og da skal hun klemme inn alle oppgavene sine? Det er jo helt horribelt! 

Nei, det er ikke horribelt. Det har allerede vært mandag og tirsdag denne uken. Neste uke er det 3 av 7 dager hun er borte. Vi setter opp en uke som mandag-søndag, ikke fra i dag og ei uke frem. Og det går helt fint. Det er ikke noe stress å få det til i det hele tatt. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Nei, det er ikke horribelt. Det har allerede vært mandag og tirsdag denne uken. Neste uke er det 3 av 7 dager hun er borte. Vi setter opp en uke som mandag-søndag, ikke fra i dag og ei uke frem. Og det går helt fint. Det er ikke noe stress å få det til i det hele tatt. 

Nei, jeg skjønner at det ikke er stress for seg, du setter jo bort store deler av husarbeidet til barnet ditt. Så jo, det er virkelig horribelt. Om du har det så travelt at du ikke rekker over normal mengde husarbeid så må du revurdere din egen hverdag, å la tenåringen sitte med hovedtyngden er ikke greit. Når skal hun slappe av mellom skole, trening og husarbeid? 

Skrevet

Min holder rommet sitt ryddig og rent og er ansvarlig for 2 etasje. Vasker badet der, støvsuger gangen, støvsuger to andre rom og tørker støv.

Eller vanlige ting som går på å rydde etter seg. Dekke av bordet og sette i oppvaskmaskinen, gå med søpla ved behov, rydde matboks ut av sekk og generelt holde orden etter seg selv.

Burde muligens hatt ansvar for en middag i uka også.

Anonymkode: cfa81...ff2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...