Gå til innhold

Trener mener dette ikke er bra nok trening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går opp (og ned) 8 etasjer to ganger om dagen. Såvidt jeg vet så trener man både rygg, mage, ben og rompe på den måten. Armene får jeg pga skade ikke trent nå, men gjør det vanligvis min 20 minutter om dagen. En privat trener mener dette ikke er bra nok trening for hele kroppen. Nå har jeg enda ikke spurt hva han mener med det, men hva tenker dere? 

Ps. Jeg skal etterhvert gå flere ganger om dagen. 

Anonymkode: 5b7e8...b4a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og gå i trapper er vel ikke trening? Altså, det er bedre enn å ta heis, men å kalle det trening? 

Anonymkode: 8b651...0c2

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Og gå i trapper er vel ikke trening? Altså, det er bedre enn å ta heis, men å kalle det trening? 

Ja, poenget mitt er å trene musklene i kroppen samt ryggen. Hvorfor er ikke trappegåing trening og hvilke muskler trener jeg ikke ved å gjøre det da? 8 etasjer er ganske mange etasjer. 

Skrevet

Det er jo trening, eller aktivitet i det minste, men det er ikke på langt nær nok trening.

Anonymkode: 8e866...153

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ja, poenget mitt er å trene musklene i kroppen samt ryggen. Hvorfor er ikke trappegåing trening og hvilke muskler trener jeg ikke ved å gjøre det da? 8 etasjer er ganske mange etasjer. 

Ja klart det er mange etasjer, og det er bevegelse. Men jeg vil ikke kalle det trening, det er jo en helt vanlig ting å gjøre. 

Skrevet

Det er jo trening, eller aktivitet i det minste, men det er ikke på langt nær nok trening.

Anonymkode: 8e866...153

Kan du spesifere litt? 

Skrevet

Det kommer an på utgangspunktet. Har du vært sengeliggende i 3 uker, er det trening. Eller, jeg tviler vel på at man kommer seg opp 8 etasjer etter å ha vært sengeliggende i tre uker. Er du normalt oppegående og frisk er det jo trening men ikke optimalt.  Du får jo trent hjertet litt, og benmuskulatur, men spesielt mye og god trening er det ikke. Hvor lang tid bruker du på det?

Anonymkode: f54d9...158

Skrevet

Ja klart det er mange etasjer, og det er bevegelse. Men jeg vil ikke kalle det trening, det er jo en helt vanlig ting å gjøre. 

Å svømme er også en vanlig ting å gjøre da. Å sykle er også det. Løpe, gå, ja alt. Det jeg har nevnt er ofte nok en viss distanse, så jeg syns jo at det er rart at trappegåing ikke er. Jeg vil jo gjerne vite hvilke muskler du mener jeg ikke trener? Hva burde jeg gjort isteden for hvilken gevinst? 

Skrevet

Jeg mener det er alt for kortvarig og for lite til å kunne kalles trening. Jeg går også trapper hver dag, men regner overhode ikke det som en del av treningen. Det er mer hverdagsaktivitet. 

Anonymkode: f1286...125

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg går opp (og ned) 8 etasjer to ganger om dagen. Såvidt jeg vet så trener man både rygg, mage, ben og rompe på den måten. Armene får jeg pga skade ikke trent nå, men gjør det vanligvis min 20 minutter om dagen. En privat trener mener dette ikke er bra nok trening for hele kroppen. Nå har jeg enda ikke spurt hva han mener med det, men hva tenker dere? 

Det spørs jo helt på hva du ønsker denne trappegåinga skal utrette det. Be om råd og hør på fagfolk😊

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer an på utgangspunktet. Har du vært sengeliggende i 3 uker, er det trening. Eller, jeg tviler vel på at man kommer seg opp 8 etasjer etter å ha vært sengeliggende i tre uker. Er du normalt oppegående og frisk er det jo trening men ikke optimalt.  Du får jo trent hjertet litt, og benmuskulatur, men spesielt mye og god trening er det ikke. Hvor lang tid bruker du på det?

Nei, mengden er jeg helt enig med deg i. Derfor jeg skrev at jeg vil øke antall ganger etterhvert. Rygg og mage og rompe blir også trent bra av dette såvidt jeg har lest.

Jeg vet ikke nøyaktig tid. Går jeg i ett uten litt tøyninger og småøvelser mellom hver etasje som jeg bruker, så tipper jeg tre-fem minutter. Tror jeg da. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (1 minutt siden):

Det spørs jo helt på hva du ønsker denne trappegåinga skal utrette det. Be om råd og hør på fagfolk😊

Nå er det fagfolk som har anbefalt det :) lege og sykepleiere med andre ord. 

Så dermed har jeg lest om det for å vite litt mer detaljert. 

Skrevet

Nå er det fagfolk som har anbefalt det :) lege og sykepleiere med andre ord. 

Så dermed har jeg lest om det for å vite litt mer detaljert. 

Er det en personlig trener du hat som har sagt at dette ikke er tilstrekkelig ? Hva vil du oppnå? Opptrening etter skade? Ned i vekt? Er det noe konkret? 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg mener det er alt for kortvarig og for lite til å kunne kalles trening. Jeg går også trapper hver dag, men regner overhode ikke det som en del av treningen. Det er mer hverdagsaktivitet. 

Anonymkode: f1286...125

Men om hverdagsaktiviteten et like effektiv da? Det er jo poenget. Det sto også at man skal gå 10 000 skritt. Å gå i trapper har 7 ganger så høy effekt som å gå. 

Skrevet

5 min er for lite. Skal det kalles trening må du bruke minst 30 min. Hvis det er leger og sykepleiere som har anbefalt det, ligger det vel litt mer bak. Feks at du har helseutforringer som gjør annen trening vanskelig. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (Akkurat nå):

Er det en personlig trener du hat som har sagt at dette ikke er tilstrekkelig ? Hva vil du oppnå? Opptrening etter skade? Ned i vekt? Er det noe konkret? 

Rett og slett å holde meg i form. Skal øke etterhvert som formen blir bedre. Har fått klarsignal på at jeg kan øke så mye jeg vil. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Rett og slett å holde meg i form. Skal øke etterhvert som formen blir bedre. Har fått klarsignal på at jeg kan øke så mye jeg vil. 

Det er aldri feil å ha personlig trener og de pleier vite hva de snakker om. 

Skrevet

5 min er for lite. Skal det kalles trening må du bruke minst 30 min. Hvis det er leger og sykepleiere som har anbefalt det, ligger det vel litt mer bak. Feks at du har helseutforringer som gjør annen trening vanskelig. 

Nei, jeg kunne trent med hva jeg vil. Jeg gjør også det når armene funker som de skal. Trener armer sånn ca 20 min.

Nå bruker jeg å tøye osv mellom hver etasje, så til sammen blir det jo 10 min pr gang, altså 20 min.pr dag. Ja altfor lite, så skal øke etterhvert. Grunnen til at legen og sykepleiere har anbefalt det er fordi jeg har vært syk. Er frisk nå, og kan øke så mye jeg vil.

Grunnen til at jeg liker denne formen er fordi jeg får holde på i fred, det er ikke kjedelig og tiden jeg trener går fort. Jeg trente på senter, men mistrivdes. 

Skrevet
mamma til adhd gutt<3 skrev (3 minutter siden):

Det er aldri feil å ha personlig trener og de pleier vite hva de snakker om. 

Jeg tror leger og sykepleiere vet hva de snakker om også da. 

Skrevet

Gå trapper kan være god trening, men ikke hvis dø er ferdig i løpet av 3-5 minutter, selv ikke om du gjør tøyeøvelser i hver etasje og bruker 10 min. Du bør få pulsen godt opp ca 30 min hver dag og da må du gå opp de 8 etasjene mange flere ganger enn 2 ganger om dagen. 

Anonymkode: c0623...f4c

Skrevet

Jeg tror leger og sykepleiere vet hva de snakker om også da. 

Det gjør de helt sikkert, men skal man ha tips om trening er ikke nødvendigvis sykepleiere bedre rustet til å gi råd. Med mindre det er slik at du har en spesifisert skade som skal trenes på en spesiell måte. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Gå trapper kan være god trening, men ikke hvis dø er ferdig i løpet av 3-5 minutter, selv ikke om du gjør tøyeøvelser i hver etasje og bruker 10 min. Du bør få pulsen godt opp ca 30 min hver dag og da må du gå opp de 8 etasjene mange flere ganger enn 2 ganger om dagen. 

Anonymkode: c0623...f4c

Nei jeg vet mengden langt fra er nok. Det treneren mente var at det ikke var godt nok for musklene i kroppen. Jeg håpet noen her visste at det var. Jeg skal opp de etasjene minst ti ganger om dagen. Det vil ta meg ca to uker å komme dit. Det må jo ifølge mitt hode være virkelig bra nok. ? 

mamma til adhd gutt<3 skrev (11 minutter siden):

Det gjør de helt sikkert, men skal man ha tips om trening er ikke nødvendigvis sykepleiere bedre rustet til å gi råd. Med mindre det er slik at du har en spesifisert skade som skal trenes på en spesiell måte. 

Nå har jeg ikke problemer med motivasjon, tvert imot. Hvis jeg har lest riktig så bør faktisk trappegåing være bra nok da det styrker kjernemuskulaturen, ben og rompe. Jeg trenger ingen personlig trener til å hverken motivere meg eller da fortelle meg hva som er bra. Jeg forstår at noen har behov for dem, men jeg er altså ikke der. Jeg stoler nok på at sykepleiere har lært såpass om kropp at de vet hva som er god trening for nettopp kroppen. 

Skrevet

Nei jeg vet mengden langt fra er nok. Det treneren mente var at det ikke var godt nok for musklene i kroppen. Jeg håpet noen her visste at det var. Jeg skal opp de etasjene minst ti ganger om dagen. Det vil ta meg ca to uker å komme dit. Det må jo ifølge mitt hode være virkelig bra nok. ? 

Nå har jeg ikke problemer med motivasjon, tvert imot. Hvis jeg har lest riktig så bør faktisk trappegåing være bra nok da det styrker kjernemuskulaturen, ben og rompe. Jeg trenger ingen personlig trener til å hverken motivere meg eller da fortelle meg hva som er bra. Jeg forstår at noen har behov for dem, men jeg er altså ikke der. Jeg stoler nok på at sykepleiere har lært såpass om kropp at de vet hva som er god trening for nettopp kroppen. 

Hvem var denne treneren som sa det du gjør ikke er god nok trening ? 

Skrevet

Jeg ville ikke kalt det trening, men det er hverdagsmosjon.

Det har i dagens stillesittende liv blitt for lite hverdagsmosjon, så å gå opp trappene to ganger om dagen er absolutt en fin start om du pga sykdom har vært "nede for telling" en stund.

Du skal trene opp igjen muskler som har ligget brakk, og da er det fint å starte med å gå opp trappene og tøye på hver etasje.

Skal du etterhvert kalle det trening må du løpe opp trappene uten den tøyingen på hver etasje, så du får opp pulsen skikkelig. Trappeløp er fin trening.

Anonymkode: 0ee28...d7d

Skrevet
Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Det er ingen som må trene. Gå i trappene å gi faen i hva en trener sier. 

Anonymkode: 7e5b5...a79

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...