Gå til innhold

Russiske soldater som skyter sivile


Anbefalte innlegg

De russiske soldatene som her skyter sivile er ikke lenger mennesker, de har bikket over til å bli monstre når de skyter en far som tydelig er sivil, holder hendene i været, og roper at det er barn i bilen.

Advarsel om at videoen som ligger i artikkelen har sterke bilder - men man må klikke på selve filmen for å se den, så man kan godt lese artikkelen uten å se videoen (for de som ikke ønsker det).

https://www.nrk.no/urix/video-skal-vise-sivile-bli-skutt-mens-de-flykter-1.15908643

 

Jeg håper noen snart får stoppet Putin, for han ødelegger ikke bare ukrainas land og folk, han ødelegger sitt eget folk også!

Anonymkode: ced6e...e7d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (50 minutter siden):

Helt enig. Skjønner heller ikke russere som bor i Norge kan forsvare dette. 

https://www.nrk.no/tromsogfinnmark/russere-i-finnmark-stotter-krigforingen_-skaper-strid-i-det-russiske-miljoet-1.15904220

Anonymkode: 4c7be...0fd

Jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig for russere som er bosatt i Norge og har mulighet til å finne all mulig informasjon om det som skjer, støtter galskapen til Putin. De burde skamme seg dypt og inderlig.

Anonymkode: 0f47c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig for russere som er bosatt i Norge og har mulighet til å finne all mulig informasjon om det som skjer, støtter galskapen til Putin. De burde skamme seg dypt og inderlig.

Anonymkode: 0f47c...94b

De leser egne nyheter. Gjelder ikke alle altså, men en del. Unngår norske aviser og leser nyheter fra eget land. 

Anonymkode: caac6...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 timer siden):

Jeg skjønner heller ikke hvordan det er mulig for russere som er bosatt i Norge og har mulighet til å finne all mulig informasjon om det som skjer, støtter galskapen til Putin. De burde skamme seg dypt og inderlig.

Anonymkode: 0f47c...94b

 

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

De leser egne nyheter. Gjelder ikke alle altså, men en del. Unngår norske aviser og leser nyheter fra eget land. 

Anonymkode: caac6...d1e

På samme måte som at vi leser vestlige nyheter.
Det er mye feil som presenteres der og.

Ta tanksen som kjørte over den sivile bilen helt i begynnelsen av krigen, f.eks. Det var ikke måte på hvor jævler russerne var, hvor kalde, kyniske, ondskapsfulle osv. 

Så viste det seg at det var en ukrainsk stridsvogn, ikke russisk. 

Vi vet ikke historien bak denne filmsnutten. Ikke tro alt dere leser og ser, vi bombarderes med fake news vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (27 minutter siden):

 

På samme måte som at vi leser vestlige nyheter.
Det er mye feil som presenteres der og.

Ta tanksen som kjørte over den sivile bilen helt i begynnelsen av krigen, f.eks. Det var ikke måte på hvor jævler russerne var, hvor kalde, kyniske, ondskapsfulle osv. 

Så viste det seg at det var en ukrainsk stridsvogn, ikke russisk. 

Vi vet ikke historien bak denne filmsnutten. Ikke tro alt dere leser og ser, vi bombarderes med fake news vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Er ikke Fake News bare fordi man ikke liker vinklingen på en sak. Unyansert og farget,ja, Fake News er det derimot meget lite av (uten om de alternative sidene som Steigan osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Østerdølen skrev (1 time siden):

Er ikke Fake News bare fordi man ikke liker vinklingen på en sak. Unyansert og farget,ja, Fake News er det derimot meget lite av (uten om de alternative sidene som Steigan osv).

Hvordan fikk du det ut av det jeg skrev? 

Anonymkode: a7d23...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

 

På samme måte som at vi leser vestlige nyheter.
Det er mye feil som presenteres der og.

Ta tanksen som kjørte over den sivile bilen helt i begynnelsen av krigen, f.eks. Det var ikke måte på hvor jævler russerne var, hvor kalde, kyniske, ondskapsfulle osv. 

Så viste det seg at det var en ukrainsk stridsvogn, ikke russisk. 

Vi vet ikke historien bak denne filmsnutten. Ikke tro alt dere leser og ser, vi bombarderes med fake news vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

I denne teksten står det at videoen «skal vise», og det omtales som «rimelig sikker informasjon». Altså ingen skråsikkerhet, og det tas forbehold selv om «Den tyske TV-kanalen ZDF har undersøkt videoen, og konkludert med at den er ekte. De kjenner også Zanozas identitet».  Dette er forskjellen på vestlig «MSM» (som det ofte foraktfullt kalles), og mer tvilsomme kilder. 

Anonymkode: 4f96f...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

I denne teksten står det at videoen «skal vise», og det omtales som «rimelig sikker informasjon». Altså ingen skråsikkerhet, og det tas forbehold selv om «Den tyske TV-kanalen ZDF har undersøkt videoen, og konkludert med at den er ekte. De kjenner også Zanozas identitet».  Dette er forskjellen på vestlig «MSM» (som det ofte foraktfullt kalles), og mer tvilsomme kilder. 

Anonymkode: 4f96f...822

Joda. De var rimelig sikre på denne og:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ble-overkjort-av-stridsvogn-slik-gar-det-med-ham-na/s/5-95-424795
 

Så viste det seg at informasjonen vi fikk var feil, men da var skaden allerede skjedd. Tusenvis var ute i some og hatet russerne, feilaktig denne gangen. 
 

Og igjen må jeg påpeke at jeg overhode ikke støtter Putin, men jeg er opptatt av at man må få riktig info. 

Anonymkode: a7d23...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

 

På samme måte som at vi leser vestlige nyheter.
Det er mye feil som presenteres der og.

Ta tanksen som kjørte over den sivile bilen helt i begynnelsen av krigen, f.eks. Det var ikke måte på hvor jævler russerne var, hvor kalde, kyniske, ondskapsfulle osv. 

Så viste det seg at det var en ukrainsk stridsvogn, ikke russisk. 

Vi vet ikke historien bak denne filmsnutten. Ikke tro alt dere leser og ser, vi bombarderes med fake news vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Du kan ikke for alvor sammenligne vestlige og russsiske nyheter. Flmsnutten er verifisert. Min mening er at de er kalde, kyniske og ondskapsfulle jævler de som gjør sånne ting. Og det kommer så mye historier og videoer iut om hvordan russiske soldater ter seg, det er jo ikke uten grunn at det etterforskes for krigsforbrytelser.

Anonymkode: 0f47c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Joda. De var rimelig sikre på denne og:

https://www.nettavisen.no/nyheter/ble-overkjort-av-stridsvogn-slik-gar-det-med-ham-na/s/5-95-424795
 

Så viste det seg at informasjonen vi fikk var feil, men da var skaden allerede skjedd. Tusenvis var ute i some og hatet russerne, feilaktig denne gangen. 
 

Og igjen må jeg påpeke at jeg overhode ikke støtter Putin, men jeg er opptatt av at man må få riktig info. 

Anonymkode: a7d23...743

Og så beklager de. Selvfølgelig burde de sikkert ha gjort bedre research på forhånd, men dette er ikke bevisst villedning fra nyhetsformidlerens side. Det settes (heldigvis) en høyere standard for troverdige kilder. Selv om det skjer feil er det unntaksvis, og slike feil blir beklaget og rettet opp når de oppdages. 
I en tidligere versjon av denne artikkelen skrev Nettavisen at det var en russisk stridsvogn som kjørte over Leus. Det stemmer ikke og Nettavisen beklager feilen. France24 skriver at det var et kjøretøy som tilhørte den ukrainske hæren som kjørte over Leus.

Anonymkode: 4f96f...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (52 minutter siden):

Og så beklager de. Selvfølgelig burde de sikkert ha gjort bedre research på forhånd, men dette er ikke bevisst villedning fra nyhetsformidlerens side. Det settes (heldigvis) en høyere standard for troverdige kilder. Selv om det skjer feil er det unntaksvis, og slike feil blir beklaget og rettet opp når de oppdages. 
I en tidligere versjon av denne artikkelen skrev Nettavisen at det var en russisk stridsvogn som kjørte over Leus. Det stemmer ikke og Nettavisen beklager feilen. France24 skriver at det var et kjøretøy som tilhørte den ukrainske hæren som kjørte over Leus.

Anonymkode: 4f96f...822

Det var likefullt feil da de publiserte det som om at det var en russisk stridsvogn. Feilen var allerede et faktum. Og folk hev seg på og manet frem heksejakt. Som vanlig. 
Det er flere eksempler på dette i løpet av Ukrainakrigen. 
 

Det forundrer meg for øvrig at folk blir så provosert når jeg påpeker dette. 

Anonymkode: a7d23...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som påstår at det ikke kommer feil informasjon fra Ukraina sin side, men på et tidspunkt er det lov å tenke selv. 

Det var ikke Ukraina som angrep Russland. Det er ikke Ukraina som dreper barn i Russland. Uansett om det i lengre tid har vært uro i Donbass så rettferdiggjør ikke det Russland sin krigføring. 

 

Anonymkode: 4c7be...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var likefullt feil da de publiserte det som om at det var en russisk stridsvogn. Feilen var allerede et faktum. Og folk hev seg på og manet frem heksejakt. Som vanlig. 
Det er flere eksempler på dette i løpet av Ukrainakrigen. 
 

Det forundrer meg for øvrig at folk blir så provosert når jeg påpeker dette. 

Anonymkode: a7d23...743

Hvis det er meg du sikter til beklager jeg om jeg ordla meg slik at jeg fremstod aggressiv. Det var på ingen måte min mening å være konfronterende. Jeg er uenig, ikke provosert. 

Anonymkode: 4f96f...822

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Det var likefullt feil da de publiserte det som om at det var en russisk stridsvogn. Feilen var allerede et faktum. Og folk hev seg på og manet frem heksejakt. Som vanlig. 
Det er flere eksempler på dette i løpet av Ukrainakrigen. 
 

Det forundrer meg for øvrig at folk blir så provosert når jeg påpeker dette. 

Anonymkode: a7d23...743

Folk blir provosert fordi du fremstår som at du støtter krigen.

Anonymkode: 0f47c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Folk blir provosert fordi du fremstår som at du støtter krigen.

Anonymkode: 0f47c...94b

Nettopp derfor påpeker jeg i hver tråd jeg svarer i at jeg ikke støtter krigen. Mitt eneste mål er at folk ikke blindt skal stole på alt de blir presentert. Vi blir lurt vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nettopp derfor påpeker jeg i hver tråd jeg svarer i at jeg ikke støtter krigen. Mitt eneste mål er at folk ikke blindt skal stole på alt de blir presentert. Vi blir lurt vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Men den setningen rimer ikke med veldig mye annet du skriver i trådene du svarer i. At det finnes falske nyheter betyr ikke at man ikke kan reagere på nyheter som kommer.

Anonymkode: 0f47c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Men den setningen rimer ikke med veldig mye annet du skriver i trådene du svarer i. At det finnes falske nyheter betyr ikke at man ikke kan reagere på nyheter som kommer.

Anonymkode: 0f47c...94b

Da tror jeg du blander meg med noen andre. 

Anonymkode: a7d23...743

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Nettopp derfor påpeker jeg i hver tråd jeg svarer i at jeg ikke støtter krigen. Mitt eneste mål er at folk ikke blindt skal stole på alt de blir presentert. Vi blir lurt vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Det er jeg helt enig i, men på samme måte som vi må være kritisk å se på ulike kilder så bør også russere bosatt i Norge i gjøre det. 

Historien er jo full av eksempel på at vi lar oss forlede av media. 

Noen eksempel på dette er invasjonen av Irak(påstanden om kjemiske våpen) , krigen på Gaza-stripen (vi fikk en versjon og USA fikk en annen), den druknede gutten i Tyrkia som ble et symbol på flykningskrisen i 2015( de bodde, jobbet og var trygg i Tyrkia, men ville videre). 

Om ikke annet så burde russere bosatt i Norge sjekke faktisk.no

Anonymkode: 4c7be...0fd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det spres helt klart en masse videoer som er fake for å høste mer sympati for Ukraina.

Det er bare ødeleggende. Hvorfor lyve når sannheten er ille nok? Det gjør jo bare at folk ikke stoler på sannheten. At folk ikke vet hva som er sant og ikke er sant. Disse løgnene er bare ødeleggende for Ukrainas del.

https://www.reuters.com/article/factcheck-ukraine-soldiers-idUSL2N2V62T5

 

I tillegg bruker de ressurser for å skremme andre regjeringer til å gjøre som de vil. Det er bare meningsløst og kan i verste fall få omvendt konsekvens av det som er ønsket; at de gir inntrykk av at, "hvis vi gjør som ukrainerne vil så vil dette kunne skje oss".

Det er ikke så lett å få oversatt kommentarene fra twitter, men på facebook, for de som har konto, er det bare til å trykke oversett for å se reaksjonene fra 90% av de som skriver. Ukrainere alle sammen som reagerer negativt på at slike fake videor produseres og spres av offisielle ukrainske statlige kanaler.

https://www.facebook.com/watch/?v=663833878159443

Ingen tvil om at ukrainerne lyver. Gir det Putin noen som helst moralsk rett til noe som helst? Nei. Men det ødelegger folks tillit til ukrainerne. Det i en tid da den tilliten er ekstremt verdifull.

Anonymkode: 7a615...1d7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo nettopp DET som er problemet.Tror du virkelig Putin stopper med Ukraina?Han har jo en fantasi om å samle hele tidligere Sovjetunionen.Etter Ukraina blir det de Baltiske Stater osv osv.Og han er villig til å bruke atomvåpen for å få dette til.

Uansett reagerer jeg på hvor iherdig du forsøker å legge fokus på at Ukraina ikke er sannferdig,hvorfor DET egentlig?Du påstår at du ikke heier på Putin, likevel har du et enormt behov for å vise hva Ukraina gjør feil. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hvis du syns det er så ille med slike videoer, hvorfor sprer du dem da? Dette er ting de aller færreste hadde sett, men du sprer dem i hytt og pine. Det er lett å tenke at du sprer dette for å undergrave Ukraina. 

Anonymkode: 2dd5b...874

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

 

På samme måte som at vi leser vestlige nyheter.
Det er mye feil som presenteres der og.

Ta tanksen som kjørte over den sivile bilen helt i begynnelsen av krigen, f.eks. Det var ikke måte på hvor jævler russerne var, hvor kalde, kyniske, ondskapsfulle osv. 

Så viste det seg at det var en ukrainsk stridsvogn, ikke russisk. 

Vi vet ikke historien bak denne filmsnutten. Ikke tro alt dere leser og ser, vi bombarderes med fake news vi og. 

Anonymkode: a7d23...743

Jeg ser ikke på ubekreftede videoer hverken fra ene alle andre siden, ikke deler jeg de rundtomkring heller. Det holder nok å se status for krigen dokumentert av egne journalister til å ta standpunkt for min del. Det er ett land som har invadert ett annet her, uansett hvem som har sagt hva og hvilken avtale som engang ble tolket sånn eller slik. 
 

Du har to vesentlige forskjeller i media her vs Russland. Det ene er flere uavhengige aktører og artikler med kritikk får stå. Selv om jeg misliker mye fra Resett og Steigan, innebærer det at de faktisk er der ute også at ytringsfriheten står. Vi har ikke kun statsstyrt media, sosiale medier er up and running, selv om det innebærer mange irriterende stemmer som kan si hva de vil, så er det tross alt ett bevis på at folk kan si hva de vil uten å havne i fengsel eller «forsvinne». 

Anonymkode: caac6...d1e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

I tillegg bruker de ressurser for å skremme andre regjeringer til å gjøre som de vil. Det er bare meningsløst og kan i verste fall få omvendt konsekvens av det som er ønsket; at de gir inntrykk av at, "hvis vi gjør som ukrainerne vil så vil dette kunne skje oss".

Men det kan jo skje andre land og hvis ikke Putin stoppes, mest sannsynlig så vil det skje andre land og. De prøver å få verden til å få øynene opp for hva som skjer og forstå at neste gang så er det kanskje ditt land Putin står på døryerskelen til.

Anonymkode: 0f47c...94b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...