Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #1 Skrevet 13. mars 2022 Har en datter på snart 14 som overtrener. Hun trener for å bli bedre i idretten sin, og satser mot profesjonell utøver. Jeg har snakket led henne om hva som er fornuftig mengde trening, legen har snakket med henne om det, fysioterapeut har snakket med henne om det og treneren har snakket med henne om det. Hun forsikrer at hun ikke trener for hardt eller for mye. Hun har hatt tretthetsbrudd og har fått en ganske permanent skade, som ikke er uvanlig for de som trener normal mengde heller, og som er enkel å holde i sjakk. Eneste jeg klarer å bremse henne med er å reise bort i helgene eller trene forebyggende med henne hjemme. Dere som har barn som har overtrent og klarte å begrense det, hvordan gjorde dere det? Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #2 Skrevet 13. mars 2022 Da bestemmer man? Det er ditt ansvar som forelder. Anonymkode: bd16d...9e9
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #3 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Da bestemmer man? Det er ditt ansvar som forelder. Anonymkode: bd16d...9e9 Det er ikke så enkelt. Hvordan bestemte du da ditt barn overtrener? Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #4 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Da bestemmer man? Det er ditt ansvar som forelder. Anonymkode: bd16d...9e9 Sa en person som aldri har hatt en tenåring. HI: Er det sånn at hun får angst om hun ikke trener nok? Altså nok i følge henne. At hun smugtrener og rett og slett ikke klarer å la være? I så fall kan det være fastlegen bør henvise henne til BUP. Overdreven trening er vel en slags sidegren til spiseforstyrrelser og bør behandles av profesjonelle. Anonymkode: 2fcef...ada
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #5 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Sa en person som aldri har hatt en tenåring. HI: Er det sånn at hun får angst om hun ikke trener nok? Altså nok i følge henne. At hun smugtrener og rett og slett ikke klarer å la være? I så fall kan det være fastlegen bør henvise henne til BUP. Overdreven trening er vel en slags sidegren til spiseforstyrrelser og bør behandles av profesjonelle. Anonymkode: 2fcef...ada Nei, ingen angst, men av og til dårlig samvittighet. Hun trener mindre om sommeren, men da svømmer hun jo mye da. Hun smugtrener ikke, hun sier fra når og hvor, og hvordan hun skal trene for å roe ned meg. Om hun tar det så rolig som hun påstår vet jeg ikke, men jeg merker ikke noe forskjell på smertene skaden gir (den forverres ved hard trening), og hun kan ikke nok om den til å fake. Hun har lagt inn mye ekstra trening siden august 2020, så det har ikke vart veldig lenge. Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #6 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (30 minutter siden): Det er ikke så enkelt. Hvordan bestemte du da ditt barn overtrener? Anonymkode: 723ea...acb Anonym bruker skrev (26 minutter siden): Sa en person som aldri har hatt en tenåring. HI: Er det sånn at hun får angst om hun ikke trener nok? Altså nok i følge henne. At hun smugtrener og rett og slett ikke klarer å la være? I så fall kan det være fastlegen bør henvise henne til BUP. Overdreven trening er vel en slags sidegren til spiseforstyrrelser og bør behandles av profesjonelle. Anonymkode: 2fcef...ada Sa en person som er på sin fjerde tenåring nå, og som har kjent problematikken på egen kropp i tillegg. Det er ditt fordømte ansvar som forelder å sette grenser, fordi du ikke kan forvente av en ung tenåring at hun eller han skal kunne se konsekvenser og tenke fornuftig fremover. Ikke prøv dere på latterlige hersketeknikker, men ta det ansvaret det er å ha tenåringer. De skal guides og hjelpes og ikke minst settes grenser for. Det er derfor de har foreldre. Anonymkode: bd16d...9e9
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #7 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Sa en person som er på sin fjerde tenåring nå, og som har kjent problematikken på egen kropp i tillegg. Det er ditt fordømte ansvar som forelder å sette grenser, fordi du ikke kan forvente av en ung tenåring at hun eller han skal kunne se konsekvenser og tenke fornuftig fremover. Ikke prøv dere på latterlige hersketeknikker, men ta det ansvaret det er å ha tenåringer. De skal guides og hjelpes og ikke minst settes grenser for. Det er derfor de har foreldre. Anonymkode: bd16d...9e9 Det er jo derfor jeg spør hva du gjorde da din ungdom overtrente. Du kan ho starte med å svare på det i stedet for å si at det er mitt ansvar. For det er jeg klar over, men å bare bestemme funker ikke når de er bestemte og har bestemt seg for noe. Det bør du vite om du har tenåringer. Overkjører man og bare bestemmer skaper man avstand til barna sine. Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #8 Skrevet 13. mars 2022 Har dere forsøkt å sette dere ned og laget en helhetlig treningsplan der målsettingen med hver økt er tydelig og der det også er satt av tid til restutisjon? Avhengig av hva hun trener kan kanskje en pulsklokke som gir tilbakemelding på hvor hun ligger an redtitusjonsmessig kanskje være lurt. Et treningskurs der hun lærer om viktigheten av restitusjon og å bruke tid på å bygge en god base kan også bære lurt. Hun må lære at det ikke bestandig er best å trene mest eller hardest. Anonymkode: 067d7...428
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #9 Skrevet 13. mars 2022 Skjønner hun at det ikke er bra å trene så mye? Kan dere bli enige om å bare trene på fellestreninger en periode, evt i tillegg til enkle forebyggende øvelser hjemme? Hva du kan og bør gjøre kommer jo an på hvordan hun reagerer når dere snakker om det og om hun klarer å gjennomføre det dere blir enige om. Hvis hun enten ikke vil diskutere det å trene mindre eller om hun begynner å lure deg ville jeg snakket med helsesykepleier på skolen for å få hjelp for som en annen skriver, overdreven trening kan være en variant av spiseforstyrrelse. Så skriver hun allerede hatt snakket med treneren, men kanskje det kan være lurt at det er trener som blir enig med henne om å f.eks bare trene felles. Anonymkode: 48d1a...aec
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #10 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Har dere forsøkt å sette dere ned og laget en helhetlig treningsplan der målsettingen med hver økt er tydelig og der det også er satt av tid til restutisjon? Avhengig av hva hun trener kan kanskje en pulsklokke som gir tilbakemelding på hvor hun ligger an redtitusjonsmessig kanskje være lurt. Et treningskurs der hun lærer om viktigheten av restitusjon og å bruke tid på å bygge en god base kan også bære lurt. Hun må lære at det ikke bestandig er best å trene mest eller hardest. Anonymkode: 067d7...428 Hun har en plan. Den måtte vi lage (trener, datter, fysioterapeut, og jeg) for at hun skal få lov å trene så mye. Det er ikke tillatt å ha på klokke i idretten. Egentrening bruker hun heller ikke klokke. Hun hadde det før, og ble helt opphengt i alt det «positive» den viste. Høy puls, for mye aktivitet, mange forbrente kalorier osv. Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Skjønner hun at det ikke er bra å trene så mye? Kan dere bli enige om å bare trene på fellestreninger en periode, evt i tillegg til enkle forebyggende øvelser hjemme? Hva du kan og bør gjøre kommer jo an på hvordan hun reagerer når dere snakker om det og om hun klarer å gjennomføre det dere blir enige om. Hvis hun enten ikke vil diskutere det å trene mindre eller om hun begynner å lure deg ville jeg snakket med helsesykepleier på skolen for å få hjelp for som en annen skriver, overdreven trening kan være en variant av spiseforstyrrelse. Så skriver hun allerede hatt snakket med treneren, men kanskje det kan være lurt at det er trener som blir enig med henne om å f.eks bare trene felles. Anonymkode: 48d1a...aec Hun forstår det til en viss grad, men mener at det ikke er for mye så lenge hun ikke blir utslitt av det. Hun reagerer ikke spesielt, argumenterer kun for at hun skal få trene så mye. Bare trene felles er ikke et alternativ for henne Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #11 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (15 minutter siden): Det er jo derfor jeg spør hva du gjorde da din ungdom overtrente. Du kan ho starte med å svare på det i stedet for å si at det er mitt ansvar. For det er jeg klar over, men å bare bestemme funker ikke når de er bestemte og har bestemt seg for noe. Det bør du vite om du har tenåringer. Overkjører man og bare bestemmer skaper man avstand til barna sine. Anonymkode: 723ea...acb Jeg har en 15-åring som har pådratt seg overtreningssyndrom. Ikke helt det samme som ren overtrening, men i samme sjanger. Der har resultert i en kropp som ikke fungerer, og hun har ikke kunnet deltatt i konkurranse i vinter. Som igjen har gjort at hun kom inn på NTG fra høsten av slik planen var. DET har bært tøft å svelge. Vi måtte til Olympiatoppen for at både hun og treneren skulle forstå alvoret. Hun måtte kutte all trening en periode og er lå i gang med opptrening etter er stramt regime som gjelder belastning, søvnig og mat. Selv om hun VIL trene mer får hun ikke liv til å gå utenom programmet fra Olympiatoppen. DU som forelder lø faktisk sette foten ned. Si NEI! Bregrens antall økter. Lag gode planer sammen med ungdommen. De er faktisk ikke i stand til å forstå alle mekanismer selv i den alderen. Vi får trenerens plan for alle fellesøkter kommende uke på lørdag. Søndag setter vi oss ned og bestemmer sammen hvilke fellesøkter hun skal være med på, når vi skal ha egentrening og hva innholdet på egentreningene skal være. Feks ikke mer enn to intervalløkter pr uke, langkjøring er maks to timer, en styrkeøkt på overkropp og en økt på underkropp, minst en økt skal være bevegelighet/yoga osv. DERE som foreldre må være bestemte og bevisste. Treneren må også sette foten ned for hva hun får lov til å delta på. Anonymkode: e277f...96f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #12 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Hun har en plan. Den måtte vi lage (trener, datter, fysioterapeut, og jeg) for at hun skal få lov å trene så mye. Det er ikke tillatt å ha på klokke i idretten. Egentrening bruker hun heller ikke klokke. Hun hadde det før, og ble helt opphengt i alt det «positive» den viste. Høy puls, for mye aktivitet, mange forbrente kalorier osv. Hun forstår det til en viss grad, men mener at det ikke er for mye så lenge hun ikke blir utslitt av det. Hun reagerer ikke spesielt, argumenterer kun for at hun skal få trene så mye. Bare trene felles er ikke et alternativ for henne Anonymkode: 723ea...acb Hun må skjønne at kroppen kan være utslitt selv om hun ikke opplever det sånn, belastningsskaden er et bevis på det. Da trener hun for mye for kroppen hennes. Forklar hvordan muskler brytes ned og bygges opp igjen. Hvis det er noen i klubben hun trener som enten er profesjonell nå eller har vært det tidligere, kanskje hun kan snakke med dem å gjøre hvordan de trente på hennes alder (Hvis de trente fornuftig), hvordan de trener nå og evt fortelle om noen de kjenner som måtte slutte i idretten fordi kroppen ikke klarte mer pga all treningen. Anonymkode: 48d1a...aec
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #13 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg har en 15-åring som har pådratt seg overtreningssyndrom. Ikke helt det samme som ren overtrening, men i samme sjanger. Der har resultert i en kropp som ikke fungerer, og hun har ikke kunnet deltatt i konkurranse i vinter. Som igjen har gjort at hun kom inn på NTG fra høsten av slik planen var. DET har bært tøft å svelge. Vi måtte til Olympiatoppen for at både hun og treneren skulle forstå alvoret. Hun måtte kutte all trening en periode og er lå i gang med opptrening etter er stramt regime som gjelder belastning, søvnig og mat. Selv om hun VIL trene mer får hun ikke liv til å gå utenom programmet fra Olympiatoppen. DU som forelder lø faktisk sette foten ned. Si NEI! Bregrens antall økter. Lag gode planer sammen med ungdommen. De er faktisk ikke i stand til å forstå alle mekanismer selv i den alderen. Vi får trenerens plan for alle fellesøkter kommende uke på lørdag. Søndag setter vi oss ned og bestemmer sammen hvilke fellesøkter hun skal være med på, når vi skal ha egentrening og hva innholdet på egentreningene skal være. Feks ikke mer enn to intervalløkter pr uke, langkjøring er maks to timer, en styrkeøkt på overkropp og en økt på underkropp, minst en økt skal være bevegelighet/yoga osv. DERE som foreldre må være bestemte og bevisste. Treneren må også sette foten ned for hva hun får lov til å delta på. Anonymkode: e277f...96f Min har nok et bedre støtteapparat rundt seg enn det din hadde kan det virke som. Vi satt i gang å lage programmer hun kan følge som er skadeforebyggende og restituerende Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #14 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Hun må skjønne at kroppen kan være utslitt selv om hun ikke opplever det sånn, belastningsskaden er et bevis på det. Da trener hun for mye for kroppen hennes. Forklar hvordan muskler brytes ned og bygges opp igjen. Hvis det er noen i klubben hun trener som enten er profesjonell nå eller har vært det tidligere, kanskje hun kan snakke med dem å gjøre hvordan de trente på hennes alder (Hvis de trente fornuftig), hvordan de trener nå og evt fortelle om noen de kjenner som måtte slutte i idretten fordi kroppen ikke klarte mer pga all treningen. Anonymkode: 48d1a...aec Jo, hun skjønner det. Skaden hun har er ikke en skade man nødvendigvis får av å trene mye. Folk som ikke trener i det hele tatt kan få samme skade, så den kan jeg ikke bruke. Jeg trente selv på ganske høyt nivå i samme idrett, og er nå helt inaktiv. Men det gjelder så klart ikke henne, for hun har litt bedre kontroll enn meg. Det er for så vidt sant, men det betyr ikke at det er bra. Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #15 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Min har nok et bedre støtteapparat rundt seg enn det din hadde kan det virke som. Vi satt i gang å lage programmer hun kan følge som er skadeforebyggende og restituerende Anonymkode: 723ea...acb Hvis hun ikke skjønner at hun overtrener og blir skadet, og trener heller ikke setter foten ned for deltakelse på fellestreninger så har hun IKKE er godt nok apparat rundt seg altså. Hadde hun hatt det, så hadde dere jo ikke vært i den situasjonen hun er nå… skadeforebyggende og restituerende programmer skal jo være endel av treningsopplegget FØR de kommer så langt som overtrening og tretthetsbrudd. hva ber du egentlig om råd for når hverken du, klubb, trener, fysio eller lege greier å stoppe henne fra å trene for mye? Anonymkode: e277f...96f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #16 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (14 minutter siden): Min har nok et bedre støtteapparat rundt seg enn det din hadde kan det virke som. Vi satt i gang å lage programmer hun kan følge som er skadeforebyggende og restituerende Anonymkode: 723ea...acb Følger hun programmet dere har satt opp? Anonymkode: 067d7...428
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #17 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Hvis hun ikke skjønner at hun overtrener og blir skadet, og trener heller ikke setter foten ned for deltakelse på fellestreninger så har hun IKKE er godt nok apparat rundt seg altså. Hadde hun hatt det, så hadde dere jo ikke vært i den situasjonen hun er nå… skadeforebyggende og restituerende programmer skal jo være endel av treningsopplegget FØR de kommer så langt som overtrening og tretthetsbrudd. hva ber du egentlig om råd for når hverken du, klubb, trener, fysio eller lege greier å stoppe henne fra å trene for mye? Anonymkode: e277f...96f Jeg spør hvordan andre har løst det. Jeg vil gjerne samarbeide med henne i stedet for å overkjøre henne og lage avstand mellom oss. Tretthetsbruddet hadde hun for 3 år siden, så det er ikke resultat av overtreningen. Men jeg tenkte det var greit å ta med alle skader. Og begge skader hun har kan alle oppleve uten at det er for mye trening i bildet. Jeg tror mye av dette startet under nedstengingene. Hvor de ikke fikk trene sammen, og alle ble oppfordret til egentrening uten noen videre plan. Nå er det mange planer heldigvis. Men jeg ønsker å begrense mengden litt mer enn det vi har klart hittil. Vi har i alle fall klart å vri det over til at hun skal trene på en måte som har mål og mening, ikke bare trene for å trene, men det er litt vei igjen Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #18 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Følger hun programmet dere har satt opp? Anonymkode: 067d7...428 Ja, til punkt og prikke. Men det er likevel for mye. Programmet var mer som et sunnere kompromiss, ikke fornuftig løsning. Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #19 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Ja, til punkt og prikke. Men det er likevel for mye. Programmet var mer som et sunnere kompromiss, ikke fornuftig løsning. Anonymkode: 723ea...acb Da må dere jo justere Anonymkode: e277f...96f
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #20 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (19 minutter siden): Da må dere jo justere Anonymkode: e277f...96f Vi forsøker, og trenger flere metoder, altså input Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #21 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Vi forsøker, og trenger flere metoder, altså input Anonymkode: 723ea...acb Der må dere samarbeide med treneren. Hva er grunnen til at du mener hun trener for mye eller feil nå? Anonymkode: 067d7...428
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #22 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Der må dere samarbeide med treneren. Hva er grunnen til at du mener hun trener for mye eller feil nå? Anonymkode: 067d7...428 Hun trener 2 timer 3 dager i uken organisert, og ca 10 timer i uken egentrening i tillegg. Så har de gym 4 timer i uken, og hun trener hjemme, med meg 4-5 timer i uken. Hadde hun ikke trent med meg de timene, hadde hun trent de på senteret (og sånn for å unngå misforståelser- det er ikke en avgift på senteret jeg kan slutte å betale. Treningsavgiften i klubben gjør at de får trene på senteret da det er et og samme medlemskap) Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #23 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (13 minutter siden): Hun trener 2 timer 3 dager i uken organisert, og ca 10 timer i uken egentrening i tillegg. Så har de gym 4 timer i uken, og hun trener hjemme, med meg 4-5 timer i uken. Hadde hun ikke trent med meg de timene, hadde hun trent de på senteret (og sånn for å unngå misforståelser- det er ikke en avgift på senteret jeg kan slutte å betale. Treningsavgiften i klubben gjør at de får trene på senteret da det er et og samme medlemskap) Anonymkode: 723ea...acb Om det er for mye trening kommer an på hva hun trener og hvor hardt. Hun bruker mange timer på trening, men er det vattert nok og på lav nok intensitet kan kroppen godt tåke det. Det jeg mente var om hun hadde belastningsskader, ble deprimert, ikke får fremgang av treningen eller noe annet. Hva mener treneren om treningsmengden? Anonymkode: 067d7...428
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #24 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (6 minutter siden): Om det er for mye trening kommer an på hva hun trener og hvor hardt. Hun bruker mange timer på trening, men er det vattert nok og på lav nok intensitet kan kroppen godt tåke det. Det jeg mente var om hun hadde belastningsskader, ble deprimert, ikke får fremgang av treningen eller noe annet. Hva mener treneren om treningsmengden? Anonymkode: 067d7...428 Treneren mener det er for mye. Det samme mener legen (legen til klubben) og fysioterapeuten. Men hun slet med utestenging og utfrysing på slutten av barneskolen, og ble litt deprimert, og mener at det er bedre nå som hun trener. Først trente hun bare. Altså hardtrening fordi hun mente hun var overvektig. Det er hun ikke, men er ikke undervektig heller. Er 176 høy og veier 65kg, så helt vanlig. Nå har hun et bedre opplegg, hvor noe er styrke, noe skadeforebyggende og noe er skuddtrening og innlegg. Og så jogger hun da. I dag var det «bare» 1,5 timer. Men hun stod opp klokken 6 for å gjøre det. Det er første gang heldigvis. Og siste. Men det var visst bare da det passet for ei venninne hun løp med. Tok det heldigvis med ro da venninnen hun løp med er ganske utrent Anonymkode: 723ea...acb
Anonym bruker Skrevet 13. mars 2022 #25 Skrevet 13. mars 2022 Anonym bruker skrev (2 timer siden): Det er jo derfor jeg spør hva du gjorde da din ungdom overtrente. Du kan ho starte med å svare på det i stedet for å si at det er mitt ansvar. For det er jeg klar over, men å bare bestemme funker ikke når de er bestemte og har bestemt seg for noe. Det bør du vite om du har tenåringer. Overkjører man og bare bestemmer skaper man avstand til barna sine. Anonymkode: 723ea...acb Det er like enkelt som det er vanskelig. Du må si at sånn og sånn er ok, dette er ikke ok. Bruk informasjon fra forbund, Olympiatoppen, om ernæring, hvile og restitusjon osv. sett opp en plan, forklar at ditt ansvar er helse og fremtid, allier deg med trenerne. Om hun virkelig ønsket å bli profesjonell idrettsutøver er det mye mer enn bare trening som må på plass. Det hjelper ikke å være god som 13-14-åring om du ikke lykkes i lengden. Og i lengden holder det ikke om du ødelegger seg når du er 13. Det er lett å forstå for de fleste av oss voksne men ikke for en 13-åring. Derfor er det så viktig at du stiller krav og setter grenser. Det er som alle andre grenser og regler for tenåringer, det må gjøres. Anonymkode: bd16d...9e9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå