Gå til innhold

De tror det er USA


Anbefalte innlegg

Sønnen min har en god venninne som bor i Moskva og som han snakker med via discord hver dag (de er 23 år). Han fortalte meg i dag at i kretsen rundt venninnen hans er det nå et veldig tydelig generasjonsskille. De unge følger med på nyheter fra Vesten og folk De kjenner der, mens de litt eldre i større grad forholder seg til propagandaen i TV-sendingene. Akkurat det var ikke helt nytt for meg, men jeg ble veldig overrasket når sønnen min forklarte at både moren til venninnen og flere andre på den alderen er helt overbevist om at det er USA som har invadert Ukraina, og at Russland bare hjelper Ukraina mot USA. Det har de altså hørt på TV. Ren løgn med andre ord. Det er jo hårreisende! Jeg visste at det var ganske ille, men ikke så ille! Flere som har hørt noe liknende?

Anonymkode: 362e2...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hørt det. Men det ville ikke bli overrasket om det er en del av Putins siste propaganda, i et mer desperat forsøk på å få støtte for krigen.  Jeg antar at hvis det stemmer så vil det snart bli plukket opp av vestlig presse.

Men du, vær oppmerksom på at din sønn og hans venninne må bruke sikre kommunikasjonsmetoder (jeg kjenner ikke discord, så mulig det er en slik?), for hvis ikke kan det bli farlig for hans venninne å ha kontakt med ham, spesielt hvis de diskuterer Putins krig mot Ukraina.

Anonymkode: c689f...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men? Og jeg bare spør, ikke skyt meg. Hva hvis det er sant, og det er vi som blir lurt? Hvordan VET vi at det ikke er vi som er utsatt for propaganda? Folk i Russland, og særlig de litt eldre, er jo overbevist om at de får sannheten.
 

Jeg forsøker bare å være åpen. Ikke skyt meg.

Anonymkode: c6144...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Men? Og jeg bare spør, ikke skyt meg. Hva hvis det er sant, og det er vi som blir lurt? Hvordan VET vi at det ikke er vi som er utsatt for propaganda? Folk i Russland, og særlig de litt eldre, er jo overbevist om at de får sannheten.
 

Jeg forsøker bare å være åpen. Ikke skyt meg.

Anonymkode: c6144...920

Fordi vi har en fri presse, det har ikke Russland. 

Anonymkode: ddea3...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Fordi vi har en fri presse, det har ikke Russland. 

Anonymkode: ddea3...a0b

Og hvor mye har ikke den pressen holdt igjen av opplysninger når det gjaldt covid? Sier ikke at russerne har rett, men  det er alltid to sider av en sak.

Anonymkode: 04b7f...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Og hvor mye har ikke den pressen holdt igjen av opplysninger når det gjaldt covid? Sier ikke at russerne har rett, men  det er alltid to sider av en sak.

Anonymkode: 04b7f...23a

Det er en grunn til at de uavhengige tv kanalene i Russland er blitt stengt, og det er ikke fordi at Putins kanaler serverer sannheten.

Anonymkode: c05c2...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (57 minutter siden):

Fordi vi har en fri presse, det har ikke Russland. 

Anonymkode: ddea3...a0b

Jeg vet det er det vi blir fortalt, men det kan det jo hende at russerne blir fortalt og. 
Og har vi egentlig fri presse…? 

Anonymkode: c6144...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Og hvor mye har ikke den pressen holdt igjen av opplysninger når det gjaldt covid? Sier ikke at russerne har rett, men  det er alltid to sider av en sak.

Anonymkode: 04b7f...23a

Nei, det er det ikke.

Anonymkode: c6996...494

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Nei, det er det ikke.

Anonymkode: c6996...494

Jo, det er det, alltid. Det hjelper ikke at du sier noe annet.

Anonymkode: c6144...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Det er en grunn til at de uavhengige tv kanalene i Russland er blitt stengt, og det er ikke fordi at Putins kanaler serverer sannheten.

Anonymkode: c05c2...987

Aha! Fri presse er å stenge alle kanaler som ikke serverer sannheten.

Anonymkode: e8364...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Aha! Fri presse er å stenge alle kanaler som ikke serverer sannheten.

Anonymkode: e8364...cc3

Det er vel akkurat helt motsatt😅

Anonymkode: ddea3...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel akkurat helt motsatt😅

Anonymkode: ddea3...a0b

Det motsier påstanden om at vi har fri presse. I så tilfelle ville vi også tillate slike som skriver at ufoer har landet på et jorde i indre Telemark, slike som mener at covid-vaksinen er djevelens verk fordi det finnes tre 6-tall i patentet til Bill Gates sin covid-vaksine og slike medier som mener at USA har invadert Ukraina og Putin er bare snill han som dreper barn og andre uskyldige, og alt det kvalme der. Det hadde vi i så fall tillat.

Vel, nå tillater vi jo det meste av det. Utenom det siste. Noe som er dumt, for da vet folk ikke hva det er for hjernedøde påstander russerne serveres og kan derfor ikke argumentere mot det når de i enkelte tilfeller kommer i prat med russere som tror på dette skvipet.

Anonymkode: e8364...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

Det motsier påstanden om at vi har fri presse. I så tilfelle ville vi også tillate slike som skriver at ufoer har landet på et jorde i indre Telemark, slike som mener at covid-vaksinen er djevelens verk fordi det finnes tre 6-tall i patentet til Bill Gates sin covid-vaksine og slike medier som mener at USA har invadert Ukraina og Putin er bare snill han som dreper barn og andre uskyldige, og alt det kvalme der. Det hadde vi i så fall tillat.

Vel, nå tillater vi jo det meste av det. Utenom det siste. Noe som er dumt, for da vet folk ikke hva det er for hjernedøde påstander russerne serveres og kan derfor ikke argumentere mot det når de i enkelte tilfeller kommer i prat med russere som tror på dette skvipet.

Anonymkode: e8364...cc3

Ingen journalister settes i fengsel i Norge uten lov og dom for å skrive disse tingene.

At folk ikke gidder å tro på - eller kjøpe de avisene - det er jo en annen sak. 

Anonymkode: a533d...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Ingen journalister settes i fengsel i Norge uten lov og dom for å skrive disse tingene.

At folk ikke gidder å tro på - eller kjøpe de avisene - det er jo en annen sak. 

Anonymkode: a533d...477

Ja, helt enig. Det er en helt annen sak. Sånn skal det være.

Jeg gidder ikke RT. Det er for sensasjonspreget og ofte veldig veldig ensidig. Likevel, la dem få drive på. Da vet vi hva russernes media påstår, hevder, sprer for løgner.

Nå vet vi ikke.

Anonymkode: e8364...cc3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Og hvor mye har ikke den pressen holdt igjen av opplysninger når det gjaldt covid? Sier ikke at russerne har rett, men  det er alltid to sider av en sak.

Anonymkode: 04b7f...23a

Hva holdt de igjen av opplysninger mener du? 
 

Hvis vi var som Russland, ville steigan og resett vært, skal vi se… utilgjengelig kanskje? Kari ville vært bak lås og slå. 

Anonymkode: 57cd8...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 timer siden):

Men? Og jeg bare spør, ikke skyt meg. Hva hvis det er sant, og det er vi som blir lurt? Hvordan VET vi at det ikke er vi som er utsatt for propaganda? Folk i Russland, og særlig de litt eldre, er jo overbevist om at de får sannheten.
 

Jeg forsøker bare å være åpen. Ikke skyt meg.

Anonymkode: c6144...920

Du er seriøs?

Anonymkode: 6c603...690

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Ingen journalister settes i fengsel i Norge uten lov og dom for å skrive disse tingene.

At folk ikke gidder å tro på - eller kjøpe de avisene - det er jo en annen sak. 

Anonymkode: a533d...477

Den største forskjellen er jo at journalister i Norge og i andre land med fri presse ikke en gang ville blitt anmeldt for å skrive de villeste ting (med noen få unntak) som ikke har noe med sannheten å gjøre.

I Russland stenges medier som skriver sannheten, journalister trues, familiene til disse journalistene trues, noen fengsles, andre drepes.

Å i det hele tatt spørre om det ikke er vi som blir utsatt for propaganda... nei, jeg skal ikke en gang skrive hva jeg mener om det.

Anonymkode: c689f...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Du er seriøs?

Anonymkode: 6c603...690

Du svarer likevel ikke på ett av spørsmålene mine. 

Anonymkode: c6144...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg vet det er det vi blir fortalt, men det kan det jo hende at russerne blir fortalt og. 
Og har vi egentlig fri presse…? 

Anonymkode: c6144...920

Ja, det har vi.

Anonymkode: c05c2...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Du svarer likevel ikke på ett av spørsmålene mine. 

Anonymkode: c6144...920

Det har vi, så lenge vi har alternativer som Steigan og Resett tilgjengelig for folk, så vil jeg påstå det er fri presse og ytringsfrihet i Norge ja. Den dagen de blir pålagt å stenge, slik som flere nå blir i Russland, så kan man så klart stille seg det spørsmålet. Hvis plutselig kun statsfinansierte aviser blir tilgjengelig og frittalende journalister uteblir, da må vi nok lure litt på hva som egentlig foregår. 

Anonymkode: 57cd8...1c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Det har vi, så lenge vi har alternativer som Steigan og Resett tilgjengelig for folk, så vil jeg påstå det er fri presse og ytringsfrihet i Norge ja. Den dagen de blir pålagt å stenge, slik som flere nå blir i Russland, så kan man så klart stille seg det spørsmålet. Hvis plutselig kun statsfinansierte aviser blir tilgjengelig og frittalende journalister uteblir, da må vi nok lure litt på hva som egentlig foregår. 

Anonymkode: 57cd8...1c8

De vurderer jo det nå da. Fortsatt fri presse i Norge?

https://www.nrk.no/kultur/norge-vurderer-russisk-mediesensur_-_-skummel-utvikling-1.15888302

Anonymkode: c6144...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke rart at menge russere tror det er en redningsoperasjon  når man hører hva de får vite. Det er helt utrolig at det går an å føre et helt folk så til de grader bak lyset som Putin og hans medsammensvorne gjør, at han kan kjøre landets velstand og velferd i grøfta uten at det stilles spørsmålstegn ved det, mens han selv lever i luksus. Russlands FN-ambassadør sitter til og med i sikkerhetsrådet i FN og lyver helt skamløst.

Putins fulle pakke»

Det er innført forbud mot å bruke ord som «invasjon» og «krig», og opp mot 15 års straff for å formidle såkalt «feil informasjon om spesialoperasjonen».

 

En rekke uavhengige russiske medier har måttet stenge ned på grunn av dette.

Det som kommer fra de statlige propagandakanalene, er en presentasjon av det Bækken kaller «Putins fulle pakke».

- De presenterer invasjonen som en «spesialoperasjon» eller «spesiell fredsskapende operasjon» for å beskytte russisk-talende ukrainere mot overgrep fra Kyiv, og bringe ukrainske nasjonalister/nazister til ansvar for krigsforbrytelser begått mellom 2014 og 2022, sier Bækken.

Putin har uttalt at «alt går etter planen», og det blir stadig rapportert om framskritt med å ødelegge militær infrastruktur i Ukraina.

På søndag hevdet et populært aktualitetsprogram at krigen nesten var vunnet, ifølge forskeren.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-zelenskyj-er-rusavhengig/75594403

Anonymkode: c05c2...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke rart at menge russere tror det er en redningsoperasjon  når man hører hva de får vite. Det er helt utrolig at det går an å føre et helt folk så til de grader bak lyset som Putin og hans medsammensvorne gjør, at han kan kjøre landets velstand og velferd i grøfta uten at det stilles spørsmålstegn ved det, mens han selv lever i luksus. Russlands FN-ambassadør sitter til og med i sikkerhetsrådet i FN og lyver helt skamløst.

Putins fulle pakke»

Det er innført forbud mot å bruke ord som «invasjon» og «krig», og opp mot 15 års straff for å formidle såkalt «feil informasjon om spesialoperasjonen».

 

En rekke uavhengige russiske medier har måttet stenge ned på grunn av dette.

Det som kommer fra de statlige propagandakanalene, er en presentasjon av det Bækken kaller «Putins fulle pakke».

- De presenterer invasjonen som en «spesialoperasjon» eller «spesiell fredsskapende operasjon» for å beskytte russisk-talende ukrainere mot overgrep fra Kyiv, og bringe ukrainske nasjonalister/nazister til ansvar for krigsforbrytelser begått mellom 2014 og 2022, sier Bækken.

Putin har uttalt at «alt går etter planen», og det blir stadig rapportert om framskritt med å ødelegge militær infrastruktur i Ukraina.

På søndag hevdet et populært aktualitetsprogram at krigen nesten var vunnet, ifølge forskeren.

https://www.dagbladet.no/nyheter/hevder-zelenskyj-er-rusavhengig/75594403

Anonymkode: c05c2...987

Bare for å leke med tanken: hva om det er vi som blir utsatt for propaganda? Hva om det russerne blir fortalt er det rette? Og hvordan kan vi vite at vi får presentert sannheten?

Anonymkode: c6144...920

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Bare for å leke med tanken: hva om det er vi som blir utsatt for propaganda? Hva om det russerne blir fortalt er det rette? Og hvordan kan vi vite at vi får presentert sannheten?

Anonymkode: c6144...920

Sånn er det ikke, og det vet du.

Anonymkode: c05c2...987

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...