Gå til innhold

Russiske flyktninger


Anbefalte innlegg

Vi er nå veldig opptatt av å skulle ta imot flyktninger fra Ukraina. Det er bra, men jeg vil tro at vi ganske snart vil få en del russiske flyktninger  noen som bil ha et personlig beskyttelsebehov og noen som bare ikke ønsker å bo i Russland nå. Det kommer allerede mange til Finland og jeg bil tro det etter hvert kan komme mange til grensen i Finnmark også..

Klarer vi å ta imot den gruppen med like stor åpenhet og velvilje?

 

Anonymkode: 3d0f8...6d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Vi er nå veldig opptatt av å skulle ta imot flyktninger fra Ukraina. Det er bra, men jeg vil tro at vi ganske snart vil få en del russiske flyktninger  noen som bil ha et personlig beskyttelsebehov og noen som bare ikke ønsker å bo i Russland nå. Det kommer allerede mange til Finland og jeg bil tro det etter hvert kan komme mange til grensen i Finnmark også..

Klarer vi å ta imot den gruppen med like stor åpenhet og velvilje?

 

Anonymkode: 3d0f8...6d9

Kommer de fordi de frykter for livet, eller fordi det ble ubehagelig når verden sanksjonerer mot landet? 
 

De er hjertelig velkommen i mine øyne, dersom det for eksempel er deres behov for å åpent kritisere regimet og protestere mot krigen som er årsaken.
 

Utover det kan jeg ikke se at de kan prioriteres siden de nå ikke er i direkte livsfare i hjemlandet. Da må plassen vies til dem som løper fra russiske bomber. 

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Kommer de fordi de frykter for livet, eller fordi det ble ubehagelig når verden sanksjonerer mot landet? 
 

De er hjertelig velkommen i mine øyne, dersom det for eksempel er deres behov for å åpent kritisere regimet og protestere mot krigen som er årsaken.
 

Utover det kan jeg ikke se at de kan prioriteres siden de nå ikke er i direkte livsfare i hjemlandet. Da må plassen vies til dem som løper fra russiske bomber. 

Anonymkode: 67f83...0b2

De flykter fordi enhver kritikk av regimet og angrepet på Ukraina blir klassifisert som høyforræderi etter den nye loven. En annen lov sier at de som har deltatt i demonstrasjoner mot krigen skal sendes til Ukraina for å krige. Dette er politiske flyktninger som løper fra fengsling og menneskerettsbrudd. Hvordan kan du si at ingen av dem er i direkte livsfare, når det er nettopp det de er?

Anonymkode: 85c4c...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er de politiske flyktninger som er i fare pga sine standpunkt skal man selvsagt ta dem godt i mot. 

Anonymkode: 262d9...dc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror folk flest kommer til å ta godt i mot dem, men siden de ikke får kollektivt beskyttelse av staten (slik som Ukraina-flyktningene), vil de enkeltvis måtte bevise at de personlig er utsatt for politisk forfølgelse for å få asyl. Det er ikke så lett dessverre, så en del vil nok føle seg uvelkomne likevel fordi reglene er så strenge og firkantete.

Anonymkode: 86252...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

De flykter fordi enhver kritikk av regimet og angrepet på Ukraina blir klassifisert som høyforræderi etter den nye loven. En annen lov sier at de som har deltatt i demonstrasjoner mot krigen skal sendes til Ukraina for å krige. Dette er politiske flyktninger som løper fra fengsling og menneskerettsbrudd. Hvordan kan du si at ingen av dem er i direkte livsfare, når det er nettopp det de er?

Anonymkode: 85c4c...594

Les det jeg skriver da..

Dersom de er politiske flyktninger som rømmer fordi de kan vente konsekvenser som følge av regimekritikk, da er de politiske flyktninger og vi må behandle dem på lik linje med andre politiske flyktninger.
 

Men det er kun Ukrainerne som omsluttes av unntaksregelen om allmen beskyttelse fordi hjemmene deres bombes i øyeblikket, og de risikerer å bli skutt på åpen gate. 

Jeg er dog helt sikker på at vi også vil se økonomiske flyktninger fra Russland, og de stiller dessverre ikke først i rekken. 

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Jeg tror folk flest kommer til å ta godt i mot dem, men siden de ikke får kollektivt beskyttelse av staten (slik som Ukraina-flyktningene), vil de enkeltvis måtte bevise at de personlig er utsatt for politisk forfølgelse for å få asyl. Det er ikke så lett dessverre, så en del vil nok føle seg uvelkomne likevel fordi reglene er så strenge og firkantete.

Anonymkode: 86252...82a

Alkurat!

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Alkurat!

Anonymkode: 67f83...0b2

AKKURAT 😅

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at de som demonstrer og uttaler seg kritisk til Putin er de som har råd til å flykte. En flybillett til Georgia kostet 30.000 kroner, regner med det er dyrt for tog og buss også. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Tviler på at de som demonstrer og uttaler seg kritisk til Putin er de som har råd til å flykte. En flybillett til Georgia kostet 30.000 kroner, regner med det er dyrt for tog og buss også. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Det går an å kjøre egen bil over grensa til Finnmark. For de fleste er det veldig langt, men det er ikke umulig. Jeg kan tenke meg det bli en del som kommer den veien framover hvis prisene på fly og tog holder seg så høye.

Anonymkode: 86252...82a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Tviler på at de som demonstrer og uttaler seg kritisk til Putin er de som har råd til å flykte. En flybillett til Georgia kostet 30.000 kroner, regner med det er dyrt for tog og buss også. 

Anonymkode: 42f02...b8a

På samme måte som ukrainske flyktninger klarer å komme over grensa til Norge. Ukraina har enda lavere gjennomsnittlig levestandard enn Russland.

Anonymkode: 85c4c...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er IKKE flyktninger. De har selv "valgt" denne mannen. De burde for all del ikke få status som flykninger heller for da risikerer vi at de vil ta opp plassen til Ukrainere som blir bombet sønder og sammen av de. De kan velge å legge ned våpenet og ikke høre på sine generaler. De kan velge å gjøre stille protest mot Putin, f.eks. gjøre ting senere, åpne butikker senere, levere post senere. Man trenger ikke å demonstrere for å gjøre opprør, at de som nå kan gjøre dette i stede ønsker å skubbe bort Ukrainske kvinner og barn synes jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

De er IKKE flyktninger. De har selv "valgt" denne mannen. De burde for all del ikke få status som flykninger heller for da risikerer vi at de vil ta opp plassen til Ukrainere som blir bombet sønder og sammen av de. De kan velge å legge ned våpenet og ikke høre på sine generaler. De kan velge å gjøre stille protest mot Putin, f.eks. gjøre ting senere, åpne butikker senere, levere post senere. Man trenger ikke å demonstrere for å gjøre opprør, at de som nå kan gjøre dette i stede ønsker å skubbe bort Ukrainske kvinner og barn synes jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Da bør du lese de splitter nye lover om høyforræderi der borte. Selvfølgelig er man flyktning hvis man rømmer fra en straffereaksjon for meninger og uttrykk. Ikke alle har stemt på Putin heller. Jeg kjenner flere som har stemt på andre mennesker, eller ikke stemt i det hele tatt, for eksempel fordi de var for unge ved siste valg.

Anonymkode: 85c4c...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

De er IKKE flyktninger. De har selv "valgt" denne mannen. De burde for all del ikke få status som flykninger heller for da risikerer vi at de vil ta opp plassen til Ukrainere som blir bombet sønder og sammen av de. De kan velge å legge ned våpenet og ikke høre på sine generaler. De kan velge å gjøre stille protest mot Putin, f.eks. gjøre ting senere, åpne butikker senere, levere post senere. Man trenger ikke å demonstrere for å gjøre opprør, at de som nå kan gjøre dette i stede ønsker å skubbe bort Ukrainske kvinner og barn synes jeg er forkastelig. 

Anonymkode: 42f02...b8a

For noe tull, i Norge har vi plass til både Ukrainere og politiske flyktninger fra andre land. Inkludert Russland. 

Anonymkode: 030f7...65d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russere skal fortsette å få politisk asyl i Norge, slik de alltid har fått. Det er feks flere menneskerettighetsaktivister og andre som har fått det. Og nå blir det sikkert flere. I tillegg til alle fra Nord-Kaukasus, homofile etc. 

Anonymkode: dbf1c...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Da bør du lese de splitter nye lover om høyforræderi der borte. Selvfølgelig er man flyktning hvis man rømmer fra en straffereaksjon for meninger og uttrykk. Ikke alle har stemt på Putin heller. Jeg kjenner flere som har stemt på andre mennesker, eller ikke stemt i det hele tatt, for eksempel fordi de var for unge ved siste valg.

Anonymkode: 85c4c...594

Så flott så vi skal heller ta vare på 50.000 russiske voksne menn i stede for 50.000 ukrainske kvinner og barn? Dette er så klart satt på spissen, men det er faktisk en mulighet. Jeg mener ikke at den menige russer er ansvarlig for dette, men de kan gjøre små grep i hjemlandet for å gjøre det vanskeligere for russiske myndigheter. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (23 timer siden):

Kommer de fordi de frykter for livet, eller fordi det ble ubehagelig når verden sanksjonerer mot landet?

Anonymkode: 67f83...0b2

Da er vi allerede her, altså. "De er lykkejegere, russerne". Akkurat som at der er de som mener at folk som får noen som helst penger fra NAV "sikkert er snyltere" så får vi nå også de som mener at folk som flyktet fra Russland fordi deres liv har vært i fare etter å ha kritisert regimet der nå mener at "så godt som alle russere er lykkejegere".

Kan vi plis legge fra oss holdninger som umenneskeliggjør individer? Får de oppholdsstatus, får de asyl, så er det fordi de har vært gjennom en prosess og det er funnet ut av at dette er personer som har reelt beskyttelsesbehov.

Anonymkode: 41a74...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Da er vi allerede her, altså. "De er lykkejegere, russerne". Akkurat som at der er de som mener at folk som får noen som helst penger fra NAV "sikkert er snyltere" så får vi nå også de som mener at folk som flyktet fra Russland fordi deres liv har vært i fare etter å ha kritisert regimet der nå mener at "så godt som alle russere er lykkejegere".

Kan vi plis legge fra oss holdninger som umenneskeliggjør individer? Får de oppholdsstatus, får de asyl, så er det fordi de har vært gjennom en prosess og det er funnet ut av at dette er personer som har reelt beskyttelsesbehov.

Anonymkode: 41a74...337

Du trakk vel ut et par setninger fra helheten nå eller?

 

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du trakk vel ut et par setninger fra helheten nå eller?

Anonymkode: 67f83...0b2

Hadde jeg forventet mer til svar enn dette? Ja, faktisk. Ellers hadde jeg ikke lagt noen energi i å svare på den kommentaren. Dessverre skuffer nok en av disse, "de er lykkejegere, båret på gullstol"-kommentatorene.

Anonymkode: 41a74...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (45 minutter siden):

Hadde jeg forventet mer til svar enn dette? Ja, faktisk. Ellers hadde jeg ikke lagt noen energi i å svare på den kommentaren. Dessverre skuffer nok en av disse, "de er lykkejegere, båret på gullstol"-kommentatorene.

Anonymkode: 41a74...337

Herregud. Les resten da

De er hjertelig velkommen i mine øyne, dersom det for eksempel er deres behov for å åpent kritisere regimet og protestere mot krigen som er årsaken.
 

Utover det kan jeg ikke se at de kan prioriteres siden de nå ikke er i direkte livsfare i hjemlandet. Da må plassen vies til dem som løper fra russiske bomber. 
 

Jeg sliter virkelig med selektive lettere som plukker it deler av tekst for å bekrefte eget verdensbilde

Når flyktningene kommer til landet så er det tatt avgjørelser om hvorvidt de har reelt behov for beskyttelse eller ikke. De er selvsagt velkomne.

De kan likevel ikke forvente samme Allmene beskyttelse som ukrainske flyktninger nå får og må derfor gå gjennom samme prosess som flyktninger forøvrig. 

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Herregud. Les resten da

 

De er hjertelig velkommen i mine øyne, dersom det for eksempel er deres behov for å åpent kritisere regimet og protestere mot krigen som er årsaken.
 

Utover det kan jeg ikke se at de kan prioriteres siden de nå ikke er i direkte livsfare i hjemlandet. Da må plassen vies til dem som løper fra russiske bomber. 
 

Jeg sliter virkelig med selektive lettere som plukker it deler av tekst for å bekrefte eget verdensbilde

Når flyktningene kommer til landet så er det tatt avgjørelser om hvorvidt de har reelt behov for beskyttelse eller ikke. De er selvsagt velkomne.

De kan likevel ikke forvente samme Allmene beskyttelse som ukrainske flyktninger nå får og må derfor gå gjennom samme prosess som flyktninger forøvrig. 

Anonymkode: 67f83...0b2

Selektive lesere

Anonymkode: 67f83...0b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Når flyktningene kommer til landet så er det tatt avgjørelser om hvorvidt de har reelt behov for beskyttelse eller ikke. De er selvsagt velkomne.

Anonymkode: 67f83...0b2

Nei, det er først når de fått oppholdsstatus at det er tilfelle. Er de velkomne? Så hvorfor da slike utsagn som dette?

Anonym bruker skrev (På 9.3.2022 den 8.53):

Kommer de fordi de frykter for livet, eller fordi det ble ubehagelig når verden sanksjonerer mot landet?

Anonymkode: 67f83...0b2

Det er en merkelig måte å si "velkommen" på.

Anonymkode: 41a74...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen tanke man bør ha i hodet her er at ville Putin la de krysse grensen om det ikke gagnet han? Det er ikke så lenge siden Hviterussland forsøkte å flomme over Europa med flyktninger fra Midtøsten. 

De russere som alt er i Europa skal ikke lide for hans handlinger, men synes ikke det er rett at russere som kommer nå skal kunne få flyktingstatus i Europa. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

En annen tanke man bør ha i hodet her er at ville Putin la de krysse grensen om det ikke gagnet han? Det er ikke så lenge siden Hviterussland forsøkte å flomme over Europa med flyktninger fra Midtøsten. 

De russere som alt er i Europa skal ikke lide for hans handlinger, men synes ikke det er rett at russere som kommer nå skal kunne få flyktingstatus i Europa. 

Anonymkode: 42f02...b8a

Du synes at det er rett at russere som kritiserer regimet i Russland skal henrettes heller enn å få asyl i et annet land?

Anonymkode: 41a74...337

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...