Gå til innhold

Dokumentert at Russland har begått krigsforbrytelser


Anbefalte innlegg

Hva hjelper det, egentlig? Ingen kommer til å få fatt i den jævelen uansett.. Helvetes undermenneske. 
 

Og jeg pleier aldri å banne

Anonymkode: 23867...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om det er en person som har det øverste ansvaret er det flere mennesker som kan begå forbrytelser i krigen. Hver enkelt soldat har ansvar for å holde seg innenfor reglene og kan i teorien straffes i ettertid hvis de ikke gjør det. Selv om Hitler ikke kunne straffes etter WW2 var det jo for eksempel mange andre som ble straffet for de forbrytelsene de hadde gjort.

I tillegg kan det ha betydning for senere erstattningsspørdmål.

Anonymkode: 0b5ae...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Selv om det er en person som har det øverste ansvaret er det flere mennesker som kan begå forbrytelser i krigen. Hver enkelt soldat har ansvar for å holde seg innenfor reglene og kan i teorien straffes i ettertid hvis de ikke gjør det. Selv om Hitler ikke kunne straffes etter WW2 var det jo for eksempel mange andre som ble straffet for de forbrytelsene de hadde gjort.

I tillegg kan det ha betydning for senere erstattningsspørdmål.

Anonymkode: 0b5ae...667

Jeg har tatt opp dette før. Da fikk jeg beskjed om at det kun er Putin som er straffeansvarlig. At folk står fritt til å voldta, og gjøre det som verre er, for det er ikke de som er skyldige men Putin.

Det er mye følelser ute og går nå, lite rasjonelle holdninger.

Men jeg er helt enig med deg. Den som begår en ugjerning er ansvarlig for ugjerningen.

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og fremdeles sitter det personer her på forumet og forsvarer Putin og hans krig i Ukraina. Selvbedraget blir stort.

Han angriper et selvstendig land.

Nå velger de angrep på sykehus.

Og i Mariupol har 400 000 mennesker sittet uten strøm og vann i nesten en uke. Putin lover våpenhvile for at disse skal komme seg ut, og så velger han å ikke overholde våpenhvilen.

Jeg håper inderlig at noen av de i hans innerste sirkel snart innrømmer galskapen og får fjernet ham. Det er jo helt tydelig at han frykter akkurat det, i måten han har isolert seg mer og mer over tid, og har færre og færre nære rådgivere. Han frykter for sitt liv, han stoler ikke på folk rundt seg, fordi han vet det han gjør er helt uakseptabelt.

Anonymkode: 464c3...4de

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har tatt opp dette før. Da fikk jeg beskjed om at det kun er Putin som er straffeansvarlig. At folk står fritt til å voldta, og gjøre det som verre er, for det er ikke de som er skyldige men Putin.

Det er mye følelser ute og går nå, lite rasjonelle holdninger.

Men jeg er helt enig med deg. Den som begår en ugjerning er ansvarlig for ugjerningen.

Anonymkode: a3afe...c16

Da er det noen som har misforstått. Hver enkelt aktør har ansvar for egne handlinger, men hver enkelt soldat har ikke kollektivt ansvar for selve krigen.

Anonymkode: 0b5ae...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Da er det noen som har misforstått. Hver enkelt aktør har ansvar for egne handlinger, men hver enkelt soldat har ikke kollektivt ansvar for selve krigen.

Anonymkode: 0b5ae...667

Nei, det er folk som lar seg styre av følelser fremfor fornuft. Jeg har forklart at det å dele ut våpen til sivilbefolkningen er et brudd på Genève-konvensjonen og jeg har forklart at den loven er der fordi fienden da ikke kan skille på stridende sivile og ikke-stridende sivile.

Svaret jeg har fått er at det er Putins feil, så det er ikke galt å bryte lover i krig, for alt er Putins feil. Om noen voldtar, raner banker, eller bruker våpnene til å begå andre grusomheter så er det Putins feil, for hvis ikke Putin og så videre.

Det er helt hull i hodet å komme med slike utspill, men akkurat nå regjerer følelser, ikke fornuft.

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker faktisk at eneste kort nå er å gi de nærme Putin amnesti dersom de vender seg mot ham og sørger for at han ikke lenger sitter med makten han på ingen måte fortjener eller forvalter. 
 

HI

Anonymkode: 23867...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Nei, det er folk som lar seg styre av følelser fremfor fornuft. Jeg har forklart at det å dele ut våpen til sivilbefolkningen er et brudd på Genève-konvensjonen og jeg har forklart at den loven er der fordi fienden da ikke kan skille på stridende sivile og ikke-stridende sivile.

Svaret jeg har fått er at det er Putins feil, så det er ikke galt å bryte lover i krig, for alt er Putins feil. Om noen voldtar, raner banker, eller bruker våpnene til å begå andre grusomheter så er det Putins feil, for hvis ikke Putin og så videre.

Det er helt hull i hodet å komme med slike utspill, men akkurat nå regjerer følelser, ikke fornuft.

Anonymkode: a3afe...c16

Men nå er Putin selv også regjert av følelser, og ikke sunn fornuft i denne saken. Fornuften har forlatt. Mulig pga isolasjonen etter covid 19, det sies at det har gjort noe med hans mentale helse.  Det er derfor han gjør så mye ulogisk og irrasjonelt at verden er hel rystet. 
klart folk blir berørt følelsesmessig. 

Anonymkode: ecc74...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg tenker faktisk at eneste kort nå er å gi de nærme Putin amnesti dersom de vender seg mot ham og sørger for at han ikke lenger sitter med makten han på ingen måte fortjener eller forvalter. 
 

HI

Anonymkode: 23867...8aa

Den tiden er forbi. Vi, ja vi, sikret den russiske presidenten all makt i 1993. Vi var med på å støtte presidenten slik at presidenten var den som kunne avsette folkets representanter, ikke folkets representanter presidenten.

Der er ingen over presidenten lenger. Presidenten har all makt i Russland. Slik vi ønsket.

Var dette så lurt? Ja, mente folk tydeligvis den gang da. Nei, mente russerne. Men de tapte, til vår glede.

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kan redde Europa nå, er at en av putins nærmeste skyter ham i hodet. 

Anonymkode: ecc74...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Nei, det er folk som lar seg styre av følelser fremfor fornuft. Jeg har forklart at det å dele ut våpen til sivilbefolkningen er et brudd på Genève-konvensjonen og jeg har forklart at den loven er der fordi fienden da ikke kan skille på stridende sivile og ikke-stridende sivile.

Svaret jeg har fått er at det er Putins feil, så det er ikke galt å bryte lover i krig, for alt er Putins feil. Om noen voldtar, raner banker, eller bruker våpnene til å begå andre grusomheter så er det Putins feil, for hvis ikke Putin og så videre.

Det er helt hull i hodet å komme med slike utspill, men akkurat nå regjerer følelser, ikke fornuft.

Anonymkode: a3afe...c16

Geneve-konvensjonen tillater at sivilbefolkningen bruker våpen mot fienden mår de plutselig blir angrepet eller okkupert. Det er så bedt jeg har forstått ikke forbudt å distribuere våpen til sivile i en slik situasjon. Hvis du vet det er feil er det fint om du dokumenterer påstanden.

Anonymkode: 0b5ae...667

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (37 minutter siden):

Nei, det er folk som lar seg styre av følelser fremfor fornuft. Jeg har forklart at det å dele ut våpen til sivilbefolkningen er et brudd på Genève-konvensjonen og jeg har forklart at den loven er der fordi fienden da ikke kan skille på stridende sivile og ikke-stridende sivile.

Svaret jeg har fått er at det er Putins feil, så det er ikke galt å bryte lover i krig, for alt er Putins feil. Om noen voldtar, raner banker, eller bruker våpnene til å begå andre grusomheter så er det Putins feil, for hvis ikke Putin og så videre.

Det er helt hull i hodet å komme med slike utspill, men akkurat nå regjerer følelser, ikke fornuft.

Anonymkode: a3afe...c16

Nei nei nei, nå legger du ord i munnen på folk.

Anonymkode: 34772...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Geneve-konvensjonen tillater at sivilbefolkningen bruker våpen mot fienden mår de plutselig blir angrepet eller okkupert. Det er så bedt jeg har forstått ikke forbudt å distribuere våpen til sivile i en slik situasjon. Hvis du vet det er feil er det fint om du dokumenterer påstanden.

Anonymkode: 0b5ae...667

image.thumb.png.5695124704ca4ae2438767a6218220ab.png

https://ihl-databases.icrc.org/customary-ihl/eng/docindex/v1_rul_rule1

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Historie ditt og historie datt, det som skjer akkurat NÅ, er ene og alene Putins feil! 
siste stikk fra kuken i øst er å erklære våpenhvile i noen timer, så sivile kan få evakuere. For så å bombe løs når folk gjør seg klar til å dra. 
Det blir bare mer og mer sykt og makabert. Man mister lysten til å diskutere saklig, man orker ikke lengre å prøve å forstå hva som skjer. Putin er en ondsinnet syk mann, og må elimineres. Punktum.

Anonymkode: ecc74...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Men i helvete, her dokumenterer du at russerne bryter reglene. 
de angriper sivile. De driter i alt. Barn, eldre, mødre, sønner, de dreper i vei. 
Folk som verver seg til kamp er ikke sivil. 

 

Anonymkode: ecc74...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men i helvete, her dokumenterer du at russerne bryter reglene. 
de angriper sivile. De driter i alt. Barn, eldre, mødre, sønner, de dreper i vei. 
Folk som verver seg til kamp er ikke sivil.

Anonymkode: ecc74...057

Hvordan skal de kunne se forskjell på stridende og ikke-stridende sivile?

Derfor skal stridende alltid være iført uniform. Noe annet er i strid med Genève-konvensjonen.

Du ønsker at alle feil skal være Russlands, Putins, feil og alt som gjøres riktig skal være Ukrainas aksjoner.

Du ønsker at alt skal være svart-hvitt.

Det er det ikke.

Beklager altså, men verden er ikke svart-hvit. Den har farger.

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan skal de kunne se forskjell på stridende og ikke-stridende sivile?

Derfor skal stridende alltid være iført uniform. Noe annet er i strid med Genève-konvensjonen.

Du ønsker at alle feil skal være Russlands, Putins, feil og alt som gjøres riktig skal være Ukrainas aksjoner.

Du ønsker at alt skal være svart-hvitt.

Det er det ikke.

Beklager altså, men verden er ikke svart-hvit. Den har farger.

Anonymkode: a3afe...c16

Det har jeg aldri sagt. Jeg har tidligere sagt at krig er komplisert, har mange faktorer, og er uforståelig nettopp pga alt som bygger opp under en krig. Men det som skjer her og NÅ, det går utenfor all logikk og er så sykt og barbarisk at Putin har virkelig ALL skyld. Og du, drit i å komme med lange avhandlinger nå, jeg er drit lei! 
 

Anonymkode: ecc74...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal de kunne se forskjell på stridende og ikke-stridende sivile?

Derfor skal stridende alltid være iført uniform. Noe annet er i strid med Genève-konvensjonen.

Du ønsker at alle feil skal være Russlands, Putins, feil og alt som gjøres riktig skal være Ukrainas aksjoner.

Du ønsker at alt skal være svart-hvitt.

Det er det ikke.

Beklager altså, men verden er ikke svart-hvit. Den har farger.

Anonymkode: a3afe...c16

Uniform kan være så mangt, det holder for eksempel med et armbind.

Anonymkode: d5c3a...2aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (42 minutter siden):

Den tiden er forbi. Vi, ja vi, sikret den russiske presidenten all makt i 1993. Vi var med på å støtte presidenten slik at presidenten var den som kunne avsette folkets representanter, ikke folkets representanter presidenten.

Der er ingen over presidenten lenger. Presidenten har all makt i Russland. Slik vi ønsket.

Var dette så lurt? Ja, mente folk tydeligvis den gang da. Nei, mente russerne. Men de tapte, til vår glede.

Anonymkode: a3afe...c16

Det finnes alternativer.. 

Anonymkode: 23867...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hvordan skal de kunne se forskjell på stridende og ikke-stridende sivile?

Derfor skal stridende alltid være iført uniform. Noe annet er i strid med Genève-konvensjonen.

Du ønsker at alle feil skal være Russlands, Putins, feil og alt som gjøres riktig skal være Ukrainas aksjoner.

Du ønsker at alt skal være svart-hvitt.

Det er det ikke.

Beklager altså, men verden er ikke svart-hvit. Den har farger.

Anonymkode: a3afe...c16

Det er da ganske enkelt å skjønne at når de bomber boligblokker og sykehus og sivile flyplasse, så er det sivile der! 
eller er russerne stokk dum?? Er det det du sier? 

Anonymkode: ecc74...057

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvordan skal de kunne se forskjell på stridende og ikke-stridende sivile?

Derfor skal stridende alltid være iført uniform. Noe annet er i strid med Genève-konvensjonen.

Du ønsker at alle feil skal være Russlands, Putins, feil og alt som gjøres riktig skal være Ukrainas aksjoner.

Du ønsker at alt skal være svart-hvitt.

Det er det ikke.

Beklager altså, men verden er ikke svart-hvit. Den har farger.

Anonymkode: a3afe...c16

Ondskap er sort-hvit, og Putin er ren ondskap.

Anonymkode: 34772...b46

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hvordan skal de kunne se forskjell på stridende og ikke-stridende sivile?

Derfor skal stridende alltid være iført uniform. Noe annet er i strid med Genève-konvensjonen.

Du ønsker at alle feil skal være Russlands, Putins, feil og alt som gjøres riktig skal være Ukrainas aksjoner.

Du ønsker at alt skal være svart-hvitt.

Det er det ikke.

Beklager altså, men verden er ikke svart-hvit. Den har farger.

Anonymkode: a3afe...c16

De verver seg nå, og de iføres uniform. De første timene hadde de ikke annet valg enn å forsvare seg så godt de kunne før et system var oppe og gikk.

Takket være hjelp gjennom tilsendt materiell - som militærutstyr og våpen - kan de nå stable et forsvar på beina. 

HI

Anonymkode: 23867...8aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det har jeg aldri sagt. Jeg har tidligere sagt at krig er komplisert, har mange faktorer, og er uforståelig nettopp pga alt som bygger opp under en krig. Men det som skjer her og NÅ, det går utenfor all logikk og er så sykt og barbarisk at Putin har virkelig ALL skyld. Og du, drit i å komme med lange avhandlinger nå, jeg er drit lei!

Anonymkode: ecc74...057

Stakkars. I mens bombene regner og kulene spruter så er det dine følelser som er viktigst av alt.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Uniform kan være så mangt, det holder for eksempel med et armbind.

Anonymkode: d5c3a...2aa

Det er sant. Det var sånn franskmennene gjorde det mot slutten av krigen.

Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Det finnes alternativer.. 

Anonymkode: 23867...8aa

Alternativet er å gjøre en vrang igjen, å vri om igjen på det som skjedde. At militæret nok en gang går inn for å gi folkets representanter makten. Men da må folkets representanter ønske dette. Det er vanskelig å få til det som skjedde i 1993 igjen.

Da var det en og en halv million mennesker som demonstrerte i gatene for demokrati, for å stanse de militære styrkene som kom for å støtte Jeltsin mot folket, mot folkets representanter. Det skjer ikke igjen.

https://www.youtube.com/watch?v=-AQu7kJ2P1I

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det er da ganske enkelt å skjønne at når de bomber boligblokker og sykehus og sivile flyplasse, så er det sivile der! 
eller er russerne stokk dum?? Er det det du sier? 

Anonymkode: ecc74...057

Mye av det som erklæres som "sivile hus" i mediene er ikke så sivile hus. Det er kontorer som ble brukt av Azov, blant annet.

Amerikanerne bombet den kinesiske ambassaden under Jugoslavia-bombingen. Så russerne er vel så dumme som amerikanerne da. Apropos Jugoslavia-bombingen... Det var ingen store tog mot bombingen av sivile den gangen. Det var jo fordi vi var overbevist om at å drepe sivile var å gjøre noe godt.

Så ikke kom her og prat om at russerne er dumme hvis de tror på det vi trodde på den gangen.

https://www.youtube.com/watch?v=fJt_h1H8Utk

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

De verver seg nå, og de iføres uniform. De første timene hadde de ikke annet valg enn å forsvare seg så godt de kunne før et system var oppe og gikk.

Takket være hjelp gjennom tilsendt materiell - som militærutstyr og våpen - kan de nå stable et forsvar på beina. 

HI

Anonymkode: 23867...8aa

Det er noe annet. Det er ikke å forsyne sivile med våpen. Vi prater forbi hverandre. Du prater om å forsyne militære med våpen. Jeg prater om å forsyne sivile med våpen.

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Nei, det er folk som lar seg styre av følelser fremfor fornuft. Jeg har forklart at det å dele ut våpen til sivilbefolkningen er et brudd på Genève-konvensjonen og jeg har forklart at den loven er der fordi fienden da ikke kan skille på stridende sivile og ikke-stridende sivile.

Svaret jeg har fått er at det er Putins feil, så det er ikke galt å bryte lover i krig, for alt er Putins feil. Om noen voldtar, raner banker, eller bruker våpnene til å begå andre grusomheter så er det Putins feil, for hvis ikke Putin og så videre.

Det er helt hull i hodet å komme med slike utspill, men akkurat nå regjerer følelser, ikke fornuft.

Anonymkode: a3afe...c16

Nå er ikke du spesielt egnet til å forstå og ta til deg svarene du får. Så alt dette er det bare å ta med en diger klype salt som vanlig.

Anonymkode: 434d3...fb3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nå er ikke du spesielt egnet til å forstå og ta til deg svarene du får. Så alt dette er det bare å ta med en diger klype salt som vanlig.

Anonymkode: 434d3...fb3

Ja, jeg blir glad hvis du tar det jeg sier med en klype salt og undersøker selv, for å få det jeg sier bekreftet heller enn å stole blindt på alt jeg sier.

Det kan hende at jeg har misforstått noe, at jeg er blitt lurt, manipulert, at jeg lyver, eller rent av, at jeg er Putin.

Stol på, men bekreft. Det er en god regel.

Åja, du forsøkte å fornærme meg? Du kan bedre.

Anonymkode: a3afe...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...