Gå til innhold

Hva tenker dere om at russiske barn nå hetses på skolene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg hadde en prat med barna mine om dette. Jeg har tre barn i barneskolealder, og alle har russiske klassevenner. Da jeg fortalte at russiske barn i Norge var blitt plaget var de sjokkerte. De slår ring om vennene sine, og forsvarer dem hvis noen skulle finne på å slenge med leppa. Både krig og rettferdighet er naturlig nok noe som opptar barn. De er klare på at ingen russere i Norge har noe som helst ansvar for det som skjer nå. 

Anonymkode: 57a69...eea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Den jevne russer ønsker ikke krig og hets av uskyldige privatpersoner er noe jeg tar sterkt avstand fra. Dette er Putin og hans lakeiers skyld og ikke folket hans. Mine barn har fått klar beskjed fra meg om at Putin er den man kan skylde på. Det er hans valg ikke folkets.

Hetse barn og tilfeldige russere er helt bak mål. Trudde vi hadde lært noe etter 2 vk med vår behandling av «tyskerungene». …. 

 

Anonymkode: 288be...962

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (12 minutter siden):

Selvfølgelig. Hvis man oppfordrer til drap på sivile og blir dømt for det, kan man kastes ut av Norge hvis man har dobbelt statsborgerskap, og sone i hjemlandet. Dette kan likevel være problematisk hvis det norske statsborgerskapet er det eneste man har. Det er ikke anledning å gjøre noen statsløs, og HVOR skal statsløse personer utvises til? I slike tilfeller er løsningen fengsel her i Norge. Jeg anbefaler å lese regelverket nøye før du diskuterer videre. Alt er ikke så enkelt her i verden. 

Anonymkode: 55e07...436

Det er en krigssituasjon. Noen ganger må man gjøre det som må til for å sikre landet vårt. Hvis de ikke vil miste statsborgerskapet sitt så får de bare ta avstand fra krigen. Jeg ser ingen grunn til at folk som er russiske skal få beholde sitt statsborgerskap hvis de ikke tar avstand fra krigen. Akkurat nå så er det en rekke ukrainske helter som må reise hjem til landet sitt for å krige mot russerne. Da er det faktisk ikke greit om det sitter russere her og forsvarer krigen på noen måte.

Anonymkode: 3c062...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det er en krigssituasjon. Noen ganger må man gjøre det som må til for å sikre landet vårt. Hvis de ikke vil miste statsborgerskapet sitt så får de bare ta avstand fra krigen. Jeg ser ingen grunn til at folk som er russiske skal få beholde sitt statsborgerskap hvis de ikke tar avstand fra krigen. Akkurat nå så er det en rekke ukrainske helter som må reise hjem til landet sitt for å krige mot russerne. Da er det faktisk ikke greit om det sitter russere her og forsvarer krigen på noen måte.

Anonymkode: 3c062...72d

Så da spør jeg deg - HVORDAN tar man avstand fra krigen? Må man offisielt erklære det på Facebook, gå ut på torget eller delta i en demonstrasjon? Hva med alle oss som er imot krigen, men som ikke går rundt og roper om det? Hvilke krav stilles til denne "avstanden"? Jeg ønsker ikke å diskutere politikk og krig med kreti og pleti på Facebook, matbutikken osv. Mine nærmeste vet at jeg er imot krig generelt og denne krigen spesielt. Jeg forteller også mine barn at enhver krig er galt, og at jeg er imot det som foregår nå. Er dette tilstrekkelig for å ikke "forsvare krigen"?

Vi har for øvrig ikke unntakstilstand i Norge. Da gjelder det norske lovverket samt menneskerettigheter fullt ut. Det er ikke anledning til å frata noen norsk statsborgerskap hvis personen ikke har et annet statsborgerskap. Personen blir statsløs og samtlige stater i verden vil nekte å ta personen imot. Så HVOR mener du slike personer skal utvises? Før du mener noe om et regelverk, bør du sette deg inn i det. Det fremstår litt rart å ikke vite noe som helst om emnet du diskuterer, og samtidig ha masse bestemte meninger.

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (21 minutter siden):

Så da spør jeg deg - HVORDAN tar man avstand fra krigen? Må man offisielt erklære det på Facebook, gå ut på torget eller delta i en demonstrasjon? Hva med alle oss som er imot krigen, men som ikke går rundt og roper om det? Hvilke krav stilles til denne "avstanden"? Jeg ønsker ikke å diskutere politikk og krig med kreti og pleti på Facebook, matbutikken osv. Mine nærmeste vet at jeg er imot krig generelt og denne krigen spesielt. Jeg forteller også mine barn at enhver krig er galt, og at jeg er imot det som foregår nå. Er dette tilstrekkelig for å ikke "forsvare krigen"?

Vi har for øvrig ikke unntakstilstand i Norge. Da gjelder det norske lovverket samt menneskerettigheter fullt ut. Det er ikke anledning til å frata noen norsk statsborgerskap hvis personen ikke har et annet statsborgerskap. Personen blir statsløs og samtlige stater i verden vil nekte å ta personen imot. Så HVOR mener du slike personer skal utvises? Før du mener noe om et regelverk, bør du sette deg inn i det. Det fremstår litt rart å ikke vite noe som helst om emnet du diskuterer, og samtidig ha masse bestemte meninger.

Anonymkode: 55e07...436

Da får de som ikke har dobbelt statsborgerskap tenke seg veldig godt om før de sier noe som kan misforståes som at de støtter krigen eller putin. Det er enkelt å ta avstand fra krigen det er bare til å si at du er mot krigen. Hvorfor gjøre det så komplisert? De som støtter putin kan godt sendes dit. Det er bare til å dumpe de på den russiske siden av grensen så får de klare seg selv. Jeg er sikker på at slike er velkomne i Russland nå, jeg hører at han har så få venner der.

Anonymkode: 3c062...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Da får de som ikke har dobbelt statsborgerskap tenke seg veldig godt om før de sier noe som kan misforståes som at de støtter krigen eller putin. Det er enkelt å ta avstand fra krigen det er bare til å si at du er mot krigen. Hvorfor gjøre det så komplisert? De som støtter putin kan godt sendes dit. Det er bare til å dumpe de på den russiske siden av grensen så får de klare seg selv. Jeg er sikker på at slike er velkomne i Russland nå, jeg hører at han har så få venner der.

Anonymkode: 3c062...72d

HVEM skal jeg si det til? Sånn konkret?

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble mobbet da Samiid ædnan ikke vant grand prix jeg. Barn er kreative. 
Man skal ikke nødvendigvis legge skylden på voksne for at barn hetser. Barn kan være ganske utspekulerte. Min andreklassing vet at Russland har angrepet Ukraina. Hun lurte umiddelbart på om alle russere var farlige. Jeg brukte lang tid på å forklare at det var de russiske lederne som hadde bestemt seg for dette. At de vanlige menneskene i Russland også var redd for denne krigen. 

Anonymkode: 624ea...acf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke gald i russere når jeg er på ferie, men dette har med at de mangler køkultur og tar seg litt vel til rette. Men ikke faen om det av den grunn eller det som skjer nå gir folk rett til å mobbe russiske barn. 

Anonymkode: af6b0...473

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Men forsvarer de krigen er det over og ut.

Anonymkode: 8e837...e5a

Det kommer an på hvordan de gjør det. Jeg synes det er viktig å få høre hvordan den russiske befolkningen oppfatter situasjonen og høre deres mening om bakgrunnen for krigen ol. 

Anonymkode: bd453...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Det er en krigssituasjon. Noen ganger må man gjøre det som må til for å sikre landet vårt. Hvis de ikke vil miste statsborgerskapet sitt så får de bare ta avstand fra krigen. Jeg ser ingen grunn til at folk som er russiske skal få beholde sitt statsborgerskap hvis de ikke tar avstand fra krigen. Akkurat nå så er det en rekke ukrainske helter som må reise hjem til landet sitt for å krige mot russerne. Da er det faktisk ikke greit om det sitter russere her og forsvarer krigen på noen måte.

Anonymkode: 3c062...72d

Nå, nå. Du snakker om mennesker som bor her i landet. Det er dette som er "hjemme" selv om de har en annen kulturell bakgrunn og har vokst opp med andre historiefortelling enn det vi har. Vi har lett for å anklage russere for å ha blitt utsatt for propaganda og ensidig påvirkning, men vi skal være oppmerksomme på at det blir vi også.  De færreste av oss kan veldig mye om konflikten i Ukraina og selv om vi er sikkre på at det er feil av Russland å gå til invasjon vet vi ikke zærlig mye om hver enkelt russiske soldat eller hver enkelt ukrainsk motstandsmann.  Alle zom er norske statsborgere bør få bli i Norge uten å hverken trenge å ta ansvar for opptinnelseslandets handlinger eller skulle føle plikt til å reise til bake til fødeland for å forsvare det og vi bør spare oss for å automatisk kalle de som sloss på ukrainsk side for helter mens de som sloss på russisk side for skurker. 

Anonymkode: bd453...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner at jeg er sjokkert.  Trodde virkelig at vi hadde både lært og kommet lengre etter det som skjedde etter 2. Verdenskrig.  Men det har vi altså ikke. 

Anonymkode: f1456...594

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Redd Barna: Russiske barn i Norge hetses for krigen i Ukraina
Flere steder i landet meldes det om at barn og ungdom med russiske foreldre eller russisk opprinnelse, opplever hets på grunn av krigen i Ukraina. Det bekrefter Redd Barna overfor Dagsavisen.

...

Lørdag skrev NRK om 17 år gamle Anastasia Solheim i Molde, som har opplevd å få hatmeldinger fra hele landet fordi hun er halvt russisk, mens hun er like fortvilet over Putins grufulle handlinger som det nordmenn er.

– Folk ber meg skamme meg fordi jeg er russisk, og de klarer ikke å skille mellom Putin og den vanlige befolkningen. De fleste i Russland vil ikke ha krig og hjertet vårt er med Ukraina, uttalte Solheim til NRK.

NRK skriver videre at de mange negative meldingene Solheim har fått i sosiale medier, har gjort at hun har måttet fjerne mellomnavnet sitt fra sosiale medier.

Folk sier de ikke vil se meg i Norge lenger, og det er så vondt, for folk tror ikke på meg når jeg sier at jeg støtter Ukraina. Jeg kjenner også andre russere i Molde og i andre deler av landet som opplever hets, sier hun til NRK.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/02/28/redd-barna-russiske-barn-i-norge-hetses-for-krigen-i-ukraina/

Anonymkode: 16d27...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (41 minutter siden):

Redd Barna: Russiske barn i Norge hetses for krigen i Ukraina
Flere steder i landet meldes det om at barn og ungdom med russiske foreldre eller russisk opprinnelse, opplever hets på grunn av krigen i Ukraina. Det bekrefter Redd Barna overfor Dagsavisen.

...

Lørdag skrev NRK om 17 år gamle Anastasia Solheim i Molde, som har opplevd å få hatmeldinger fra hele landet fordi hun er halvt russisk, mens hun er like fortvilet over Putins grufulle handlinger som det nordmenn er.

– Folk ber meg skamme meg fordi jeg er russisk, og de klarer ikke å skille mellom Putin og den vanlige befolkningen. De fleste i Russland vil ikke ha krig og hjertet vårt er med Ukraina, uttalte Solheim til NRK.

NRK skriver videre at de mange negative meldingene Solheim har fått i sosiale medier, har gjort at hun har måttet fjerne mellomnavnet sitt fra sosiale medier.

Folk sier de ikke vil se meg i Norge lenger, og det er så vondt, for folk tror ikke på meg når jeg sier at jeg støtter Ukraina. Jeg kjenner også andre russere i Molde og i andre deler av landet som opplever hets, sier hun til NRK.
https://www.dagsavisen.no/nyheter/2022/02/28/redd-barna-russiske-barn-i-norge-hetses-for-krigen-i-ukraina/

Anonymkode: 16d27...c37

Så hun som er halvt norsk er uønsket i Norge? Folk er klin gærne...

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tenker at det er nå vi får muligheten til å vise at vi faktisk har lært av historien. Akkurat her og nå skal vi vise at vi lærte noe av feilene fra tidligere generasjoner. Nå skal vi tegne kartet for veien videre. Det har aldri vært viktigere at vi som medmennesker står sammen, side om side med våre medsøstre- og brødre. Den vanlige russiske borger er også utsatt og lider under konflikten. Det arresteres demonstranter i tusenvis, de risikerer sin egen sikkerhet, de bekymrer seg for familie og venner. 
 

Så nei, vi skal ikke hetse eller fryse ut. Akkurat nå skal vi legge grunnlaget for den fremtiden vi ønsker at barna våre skal vokse opp i. Aldri gi uskyldige barn ansvaret for hva verdens ledere finner på. Skal vi ha en fremtid sammen, må vi stå sammen, selv når verden er fylt med frykt. 

Anonymkode: 1fc3d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske vi kunne gjøre noe som viste støtte til vanlige innbyggere i Russland uten at det kunne tolkes som støtte til ledelsen og krigen.

Anonymkode: bd453...46f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg skulle ønske vi kunne gjøre noe som viste støtte til vanlige innbyggere i Russland uten at det kunne tolkes som støtte til ledelsen og krigen.

Anonymkode: bd453...46f

Det kan vel ikke være så vanskelig det? Alle fornuftige mennesker forstår at barn ikke har noe med politikk eller krig å gjøre. De er barn. 

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Jeg tenker at det er nå vi får muligheten til å vise at vi faktisk har lært av historien. Akkurat her og nå skal vi vise at vi lærte noe av feilene fra tidligere generasjoner. Nå skal vi tegne kartet for veien videre. Det har aldri vært viktigere at vi som medmennesker står sammen, side om side med våre medsøstre- og brødre. Den vanlige russiske borger er også utsatt og lider under konflikten. Det arresteres demonstranter i tusenvis, de risikerer sin egen sikkerhet, de bekymrer seg for familie og venner. 
 

Så nei, vi skal ikke hetse eller fryse ut. Akkurat nå skal vi legge grunnlaget for den fremtiden vi ønsker at barna våre skal vokse opp i. Aldri gi uskyldige barn ansvaret for hva verdens ledere finner på. Skal vi ha en fremtid sammen, må vi stå sammen, selv når verden er fylt med frykt. 

Anonymkode: 1fc3d...9c1

Noen russiske mødre tok med barna sine for å sitte ned, stille, i en rolig demonstrasjon mot krigen.

Det ble de slått, fengslet for (og må betale bøter).

https://meduza.io/news/2022/03/02/v-moskve-zaderzhali-roditeley-i-ih-detey-kotorye-prishli-k-posolstvu-ukrainy-s-tsvetami-i-plakatom-net-voyne

Hvis du ikke kan russisk, her er google translate sin oversettelse: https://meduza-io.translate.goog/news/2022/03/02/v-moskve-zaderzhali-roditeley-i-ih-detey-kotorye-prishli-k-posolstvu-ukrainy-s-tsvetami-i-plakatom-net-voyne

 

Her i Vesten viser vi varme og støtte for russiske dissidenter på denne måten:

 

Anonymkode: 16d27...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Noen russiske mødre tok med barna sine for å sitte ned, stille, i en rolig demonstrasjon mot krigen.

Det ble de slått, fengslet for (og må betale bøter).

https://meduza.io/news/2022/03/02/v-moskve-zaderzhali-roditeley-i-ih-detey-kotorye-prishli-k-posolstvu-ukrainy-s-tsvetami-i-plakatom-net-voyne

Hvis du ikke kan russisk, her er google translate sin oversettelse: https://meduza-io.translate.goog/news/2022/03/02/v-moskve-zaderzhali-roditeley-i-ih-detey-kotorye-prishli-k-posolstvu-ukrainy-s-tsvetami-i-plakatom-net-voyne

 

Her i Vesten viser vi varme og støtte for russiske dissidenter på denne måten:

 

Anonymkode: 16d27...c37

Det viser bare at folk flest ikke er særlig smarte og kan ingenting om historie og kultur. I deres altomspennende hevnlyst og hat skyter de rundt seg og kansellerer alt. Akkurat Dostojevskij burde ha vært aktuell som aldri før. 

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (40 minutter siden):

Noen russiske mødre tok med barna sine for å sitte ned, stille, i en rolig demonstrasjon mot krigen.

Det ble de slått, fengslet for (og må betale bøter).

https://meduza.io/news/2022/03/02/v-moskve-zaderzhali-roditeley-i-ih-detey-kotorye-prishli-k-posolstvu-ukrainy-s-tsvetami-i-plakatom-net-voyne

Hvis du ikke kan russisk, her er google translate sin oversettelse: https://meduza-io.translate.goog/news/2022/03/02/v-moskve-zaderzhali-roditeley-i-ih-detey-kotorye-prishli-k-posolstvu-ukrainy-s-tsvetami-i-plakatom-net-voyne

 

Her i Vesten viser vi varme og støtte for russiske dissidenter på denne måten:

 

Anonymkode: 16d27...c37

Vel, det er her vi må komme på banen. Vi må faktisk demonstrere MOT når man oppfører seg aggressivt eller urimelig mot Russlands kultur og statsborgere. Jeg har ikke ett problem med Russland eller borgere som tilhører Russland, jeg har ett problem med Putin og hans invasjon av Ukraina. Vi har levd i fred med russere siden tidenes morgen og det skal vi fortsette med når Putin er ute av bildet. Som jeg virkelig håper skjer snart.

Anonymkode: 1fc3d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (26 minutter siden):

Det viser bare at folk flest ikke er særlig smarte og kan ingenting om historie og kultur. I deres altomspennende hevnlyst og hat skyter de rundt seg og kansellerer alt. Akkurat Dostojevskij burde ha vært aktuell som aldri før. 

Anonymkode: 55e07...436

Nettopp! Nå skal jeg faktisk lese boka forbrytelse og straff. Mitt motsvar til bannlysning av bøkene hans. 

Anonymkode: 1fc3d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nettopp! Nå skal jeg faktisk lese boka forbrytelse og straff. Mitt motsvar til bannlysning av bøkene hans. 

Anonymkode: 1fc3d...9c1

Forstår de ikke der borte at folk i dag har både Internett, biblioteker og lydbøker? Bare fordi de ikke skal ha boka som en del av skoleprogram, betyr det ikke at de som ønsker å lese boka kan få tak i den på andre måter...

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Forstår de ikke der borte at folk i dag har både Internett, biblioteker og lydbøker? Bare fordi de ikke skal ha boka som en del av skoleprogram, betyr det ikke at de som ønsker å lese boka kan få tak i den på andre måter...

Anonymkode: 55e07...436

Mulig det gikk opp for de nå, jeg søkte litt rundt dette og universitetet i Milano virker til å ha snudd etter massiv kritikk. Til det sier jeg bare 💪🏻 Bra!

Anonymkode: 1fc3d...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...