Gå til innhold

Hva tenker dere om at russiske barn nå hetses på skolene?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Er dette noe som burde gjøres noe med? Er det fortjent? Bra? Trist?

Tatiana Cruickshank kommer fra Russland og er styreleder i den Norsk-russiske foreninga i Bodø. I tillegg er hun også lærer på voksenopplæringen.

Hun forteller om opplevelser knyttet til at russiske barn blir hetset på skolen.

– Det går inn på meg. Det går inn på alle. Det er en forferdelig situasjon som påvirker hverdagen vår, sier hun.

https://www.nrk.no/nordland/russiske-barn-opplever-a-bli-hetset-pa-skolen-1.15870462

Anonymkode: 16d27...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Er dette noe som burde gjøres noe med? Er det fortjent? Bra? Trist?

Tatiana Cruickshank kommer fra Russland og er styreleder i den Norsk-russiske foreninga i Bodø. I tillegg er hun også lærer på voksenopplæringen.

Hun forteller om opplevelser knyttet til at russiske barn blir hetset på skolen.

– Det går inn på meg. Det går inn på alle. Det er en forferdelig situasjon som påvirker hverdagen vår, sier hun.

https://www.nrk.no/nordland/russiske-barn-opplever-a-bli-hetset-pa-skolen-1.15870462

Anonymkode: 16d27...c37

Jeg tenker at slike foreldre er hjernedøde idioter. Man bruker ikke uskyldige barn til å tilfredsstille sitt behov for å hate noen. Disse barna er mest sannsynlig født her i Norge og har en norsk far. Så de hetser i grunn sine egne? 

Jeg har selv fire barn og er livredd for at de skal oppleve det samme på skolen. Jeg følger derfor ekstra godt med på skolehverdagen deres. Jeg kommer også til å ta opp temaet på kontaktmøter med lærerne. 

Heldigvis har jeg som voksen foreløpig ikke opplevd hets eller diskriminering verken på arbeidsplassen eller i omgangskretsen. Ingen av vennene mine ditchet meg på grunn av min etniske opprinnelse, og på jobben har både teamarbeid og kaffeslabberas gått som vanlig. 

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Er dette noe som burde gjøres noe med? Er det fortjent? Bra? Trist?

Tatiana Cruickshank kommer fra Russland og er styreleder i den Norsk-russiske foreninga i Bodø. I tillegg er hun også lærer på voksenopplæringen.

Hun forteller om opplevelser knyttet til at russiske barn blir hetset på skolen.

– Det går inn på meg. Det går inn på alle. Det er en forferdelig situasjon som påvirker hverdagen vår, sier hun.

https://www.nrk.no/nordland/russiske-barn-opplever-a-bli-hetset-pa-skolen-1.15870462

Anonymkode: 16d27...c37

Nei det er selvfølgelig ikke fortjent og det bør absolutt gjøres noe med!!!! Hvis du bodde i et annet land med ungen din og statsministeren i Norge gjorde noe forferdelig, hadde det da vært greit at andre elever hetset ungen din? Nei, selvfølgelig ikke og like lite greit er det at russiske barn blir hetset pga det som skjer i Ukraina, det er jo ikke ungenes feil. 

Anonymkode: dd4b6...0a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber med en russisk dame. Vi fikk beskjed fra leder i dag om at vi skal ta hensyn til henne. Hun synes dette er vanskelig. 

Anonymkode: 10613...cd0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (31 minutter siden):

Jeg jobber med en russisk dame. Vi fikk beskjed fra leder i dag om at vi skal ta hensyn til henne. Hun synes dette er vanskelig. 

Anonymkode: 10613...cd0

❤️ Det synes jeg er flott at lederen deres tar ansvar for.

Anonymkode: 16d27...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

❤️ Det synes jeg er flott at lederen deres tar ansvar for.

Anonymkode: 16d27...c37

Enig. Her har jeg ikke fått noe spesiell tilrettelegging, men jeg har heller ikke gitt uttrykk for at jeg trenger det. Det viktigste for meg er at mine ledere og kollegaer oppfatter meg på samme måte som før det hele startet.

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Helt greit.

Hva regner du med å få til svar på idiotspørsmål?

Anonymkode: 8e837...e5a

Det vel minst en bruker her inne som påstår at nordmenn generelt hater alle russere, som om noen har trodd på den brukeren, eller kanskje det er samme, så er kanskje spørsmålet ikke så dumt...

 

 

Anonymkode: b4a72...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det vel minst en bruker her inne som påstår at nordmenn generelt hater alle russere, som om noen har trodd på den brukeren, eller kanskje det er samme, så er kanskje spørsmålet ikke så dumt...

 

 

Anonymkode: b4a72...2fa

Hvem i alle dager påstår noe sånt? Og enda mer interessant, hvem tror på det? Det er jo du som gir en sånn påstand kraft og gyldighet.

Anonymkode: 8e837...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Helt greit.

 

 

 

 

 

Hva regner du med å få til svar på idiotspørsmål?

Anonymkode: 8e837...e5a

En innsikt i at hvis en går rundt hjemme og sier, "nei, nå har russerne begynt å krige igjen, russerne gjør ikke annet enn å ødelegge i verden, f-ens russere", så vil barna i hjemmet høre det og ta det ut på andre barn igjen som tilfeldigvis er russiske.

Anonymkode: 16d27...c37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (47 minutter siden):

Hvem i alle dager påstår noe sånt? Og enda mer interessant, hvem tror på det? Det er jo du som gir en sånn påstand kraft og gyldighet.

Anonymkode: 8e837...e5a

Les svar nr. 39 i denne tråden:

Og nei, jeg gir ikke påstanden kraft og gyldighet, på ingen måte! Men mulig jeg uttrykte meg slik at det kunne misforstås, ser det nå.

Jeg mente altså at spørsmålet kanskje ikke er så dumt hvis man allerede er overbevist om at nordmenn hater russere. Men det blir jo uansett bare helt feil om HI tror at nordmenn mener det er ok å trakassere russiske barn i Norge, da har hun ikke forstått så mye...

Om det fremdeles er uklart hva jeg mener om dette, så les mitt svar til nr. 39. Mitt svar på dennes feilaktige påstander er svar #50 i den tråden.

Anonymkode: b4a72...2fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Er dette noe som burde gjøres noe med? Er det fortjent? Bra? Trist?

Tatiana Cruickshank kommer fra Russland og er styreleder i den Norsk-russiske foreninga i Bodø. I tillegg er hun også lærer på voksenopplæringen.

Hun forteller om opplevelser knyttet til at russiske barn blir hetset på skolen.

– Det går inn på meg. Det går inn på alle. Det er en forferdelig situasjon som påvirker hverdagen vår, sier hun.

https://www.nrk.no/nordland/russiske-barn-opplever-a-bli-hetset-pa-skolen-1.15870462

Anonymkode: 16d27...c37

Spør du bare dumt, eller ER du dum? Hvilke barn har "fortjent" å hetses? 

Anonymkode: 26d47...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns Jonas Skar Støre sa det så fint når han oppfordret til ikke å la konflikten i Ukraina gå utover russere som er bosatt i Norge. Den enkelte person er faktisk ikke skyldig

Anonymkode: be507...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Syns Jonas Skar Støre sa det så fint når han oppfordret til ikke å la konflikten i Ukraina gå utover russere som er bosatt i Norge. Den enkelte person er faktisk ikke skyldig

Anonymkode: be507...392

Men forsvarer de krigen er det over og ut.

Anonymkode: 8e837...e5a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Men forsvarer de krigen er det over og ut.

Anonymkode: 8e837...e5a

Småskolebarn har ikke kognitive evner til å forstå kompleksiteten i konflikten mellom Russland og Ukraina, de vet vanligvis svært lite om det som sendes på nyhetene og forsvarer selvfølgelig ikke krigen over noen. Det her er snakk om BARN, de fleste av dem er født i Norge og er halvt norske. Og hva mener du med "over og ut"? Man kan ikke utvise norske statsborgere fra Norge.

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo du, det syns jeg jo er helt topp! Til flere man kan plage, jo bedre! At de er små barn som er helt uskyldige er jo underordnet, kan man finne noen å mobbe så er det bare å gå på. 

Anonymkode: c667f...6da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Men forsvarer de krigen er det over og ut.

Anonymkode: 8e837...e5a

Det her er snakk om BARN, uansett hva de sier så kan du ikke legge skylden på dem

Anonymkode: be507...392

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Småskolebarn har ikke kognitive evner til å forstå kompleksiteten i konflikten mellom Russland og Ukraina, de vet vanligvis svært lite om det som sendes på nyhetene og forsvarer selvfølgelig ikke krigen over noen. Det her er snakk om BARN, de fleste av dem er født i Norge og er halvt norske. Og hva mener du med "over og ut"? Man kan ikke utvise norske statsborgere fra Norge.

Anonymkode: 55e07...436

Jo, det har vi gjort med de som har besteforeldre som krysset i feil på skjema eller løy når de søkte opphold her i Norge. Vi kan fint kaste ut de som er russiske som forsvarer krigen på en eller annen måte. Det burde vi kanskje til og med?

Anonymkode: 3c062...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jo, det har vi gjort med de som har besteforeldre som krysset i feil på skjema eller løy når de søkte opphold her i Norge. Vi kan fint kaste ut de som er russiske som forsvarer krigen på en eller annen måte. Det burde vi kanskje til og med?

Anonymkode: 3c062...72d

Vis meg paragraf i loven hvor dette er tillatt. Jeg er imot krigen, men jeg er også imot å kaste norske statsborgere ut av Norge på grunn av en mening de ytrer. Det er også subjektivt hvordan en mening forstås. Forsvarer jeg krigen bare fordi jeg ikke har ukrainsk flagg på Facebook-profilen min eller fordi jeg ikke reiser langt for å delta i en demonstrasjon? Eller fordi jeg ringer til mine foreldre i Russland hver dag for å sjekke at de har det OK? Du skjønner at det du ønsker nå, er det samme som Sovjetunionen gjorde med dem som hadde "feil meninger"? Ønsker du å assosiere deg med Sovjetunionen? 

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Vis meg paragraf i loven hvor dette er tillatt. Jeg er imot krigen, men jeg er også imot å kaste norske statsborgere ut av Norge på grunn av en mening de ytrer. Det er også subjektivt hvordan en mening forstås. Forsvarer jeg krigen bare fordi jeg ikke har ukrainsk flagg på Facebook-profilen min eller fordi jeg ikke reiser langt for å delta i en demonstrasjon? Eller fordi jeg ringer til mine foreldre i Russland hver dag for å sjekke at de har det OK? Du skjønner at det du ønsker nå, er det samme som Sovjetunionen gjorde med dem som hadde "feil meninger"? Ønsker du å assosiere deg med Sovjetunionen? 

Anonymkode: 55e07...436

Jeg kan ikke paragrafene eller loven. Men det er ikke så nøye, det har vært gjort før med de som hadde besteforeldre som løy på en eller annen måte eller krysset feil i skjema når de søkte opphold her. De ble kastet ut selv om de hadde fått norsk statsborgerskap, selv om de var født her. Da kan vi gjøre det med de som har russiske aner som ikke tar avstand fra krigen. Det er snakk om å forsvare oss fra kaos og farlige holdninger i en farlig tid.

Anonymkode: 3c062...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg kan ikke paragrafene eller loven. Men det er ikke så nøye, det har vært gjort før med de som hadde besteforeldre som løy på en eller annen måte eller krysset feil i skjema når de søkte opphold her. De ble kastet ut selv om de hadde fått norsk statsborgerskap, selv om de var født her. Da kan vi gjøre det med de som har russiske aner som ikke tar avstand fra krigen. Det er snakk om å forsvare oss fra kaos og farlige holdninger i en farlig tid.

Anonymkode: 3c062...72d

Men hva betyr "å ta avstand fra krigen"? Hva er standarden for det, og hvordan skal norske domstoler finne på nye lover og paragrafer? Vi har uttømmende liste over forhold som kan begrunne fratakelse av norsk statsborgerskap. De to viktigste er terrorhandlinger og feil informasjon ved søknad om opphold. Det sier seg selv at hvis en person har søkt om opphold i Norge på feil grunnlag, vil vedtaket om opphold være ugyldig. Når et forvaltningsvedtak er ugyldig, vil alle vedtak med bakgrunn i det ugyldige vedtaket også være ugyldige. Derfor vil vedtak om norsk statsborgerskap være ugyldig i slike tilfeller.

Og det at du "ikke kan paragrafene eller loven" til ditt eget land sier egentlig mer om deg. Du vet at Norge er en rettsstat som er regulert av lovverk og menneskerettigheter? Jeg anbefaler at du leser deg litt opp på det, for din egen skyld. 

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Men hva betyr "å ta avstand fra krigen"? Hva er standarden for det, og hvordan skal norske domstoler finne på nye lover og paragrafer? Vi har uttømmende liste over forhold som kan begrunne fratakelse av norsk statsborgerskap. De to viktigste er terrorhandlinger og feil informasjon ved søknad om opphold. Det sier seg selv at hvis en person har søkt om opphold i Norge på feil grunnlag, vil vedtaket om opphold være ugyldig. Når et forvaltningsvedtak er ugyldig, vil alle vedtak med bakgrunn i det ugyldige vedtaket også være ugyldige. Derfor vil vedtak om norsk statsborgerskap være ugyldig i slike tilfeller.

Og det at du "ikke kan paragrafene eller loven" til ditt eget land sier egentlig mer om deg. Du vet at Norge er en rettsstat som er regulert av lovverk og menneskerettigheter? Jeg anbefaler at du leser deg litt opp på det, for din egen skyld. 

Anonymkode: 55e07...436

Da går det under terrorhandlinger. Siden det å spre holdninger om at det er greit å drepe uskyldige liv er å spre terror og frykt. Da er det lov å ta fra folk statsborgerskapet deres og kaste de langt ut av landet vårt.

Anonymkode: 3c062...72d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Er dette noe som burde gjøres noe med? Er det fortjent? Bra? Trist?

Tatiana Cruickshank kommer fra Russland og er styreleder i den Norsk-russiske foreninga i Bodø. I tillegg er hun også lærer på voksenopplæringen.

Hun forteller om opplevelser knyttet til at russiske barn blir hetset på skolen.

– Det går inn på meg. Det går inn på alle. Det er en forferdelig situasjon som påvirker hverdagen vår, sier hun.

https://www.nrk.no/nordland/russiske-barn-opplever-a-bli-hetset-pa-skolen-1.15870462

Anonymkode: 16d27...c37

Selvfølgelig ikke fortjent. Verken russiske barn eller voksne har gjort noe galt, det er Putin som er synderen

Anonymkode: 7eb16...c35

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Da går det under terrorhandlinger. Siden det å spre holdninger om at det er greit å drepe uskyldige liv er å spre terror og frykt. Da er det lov å ta fra folk statsborgerskapet deres og kaste de langt ut av landet vårt.

Anonymkode: 3c062...72d

Selvfølgelig. Hvis man oppfordrer til drap på sivile og blir dømt for det, kan man kastes ut av Norge hvis man har dobbelt statsborgerskap, og sone i hjemlandet. Dette kan likevel være problematisk hvis det norske statsborgerskapet er det eneste man har. Det er ikke anledning å gjøre noen statsløs, og HVOR skal statsløse personer utvises til? I slike tilfeller er løsningen fengsel her i Norge. Jeg anbefaler å lese regelverket nøye før du diskuterer videre. Alt er ikke så enkelt her i verden. 

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 minutter siden):

Da går det under terrorhandlinger. Siden det å spre holdninger om at det er greit å drepe uskyldige liv er å spre terror og frykt. Da er det lov å ta fra folk statsborgerskapet deres og kaste de langt ut av landet vårt.

Anonymkode: 3c062...72d

Lov om norsk statsborgerskap (statsborgerloven) - Lovdata

Her står det ganske så klart at det ikke er anledning å gjøre noen statsløs. Det er kun i tilfeller der handlingen er svært alvorlig (for eksempel, ved straffbare forhold der straffen er seks år i fengsel eller mer) OG personen har et annet statsborgerskap i tillegg til det norske, at dette er aktuelt. Det henger sammen med menneskerettigheter, og at ingen land vil ta imot statsløse personer. Så slike personer kan per definisjon ikke kastes ut, fordi ingen land vil ta dem imot, ergo kan de ikke krysse grensen mellom Norge og andre land.

Anonymkode: 55e07...436

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...