Gå til innhold

Det gjør nesten vondt å skrive dette, men burde resten av verden holde seg unna for verdensfreden sin skyld?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Frivillig, ja. Det er på ingen måte det det er snakk om her, derfor skrev jeg "føderasjon" i hermetegn. Russland invaderer et selvstendig land som ønsker å være selvstendig og har rett til å være det. Russland har ingen rett til å innlemme Ukraina - et selvstendig land - i eget rike, og sette egne ledere til å styre landet. Det har ingenting med de andre landene du nevner å gjøre. Det Putin gjør nå er et alvorlig brudd på folkeretten!

Putin har aldri egentlig taklet at Sovjetunionen ble oppløst. Han forsøker å utvide sitt eget rike igjen, dette handler om ham og hans egne ambisjoner, hans egen stormannsgalskap som despot. Det han er redd er ikke Nato eller minoriteters rettigheter i Ukraina krenkes. Det han er redd for er demokratiet.

Folket i Ukraina gjorde det veldig tydelig i 2014 at de ønsket seg et mer vestligorientert styre i landet. Putin har ingen rett til å blande seg inn i dette!

Anonymkode: 49777...829

For meg som er opprinnelig fra Ukraina er det ingenting som er tydelig fra 2014, men så fint at det er tydelig for deg. Det er å dra det ganske langt med å si at hele befolkningen på 40 millioner har på noen som helst tidspunkt fikk lov å vurdere organisering av landet i en føderasjon. Det skjedde ikke, og det synes jeg er rart, for det er den letteste og mest demokratiske måten å håndtere denne konflikten på. 

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke om jeg hadde villet hatt hode i sanden, med rompa i været når Putin kom for å ta over landet. 

Tror du han vil gi seg med Ukraina? 

Det blir som å fortelle barn på skolen: kan du ikke bare godta litt mobbing da så slipper vi noe styr? 

Anonymkode: 9e284...f33

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Jeg vet ikke om jeg hadde villet hatt hode i sanden, med rompa i været når Putin kom for å ta over landet. 

Tror du han vil gi seg med Ukraina? 

Det blir som å fortelle barn på skolen: kan du ikke bare godta litt mobbing da så slipper vi noe styr? 

Anonymkode: 9e284...f33

Han er tydelig på at Ukraina er en del av kravene han fremmet i desember, og en del av pakken. Jeg tror dessverre at han ikke gir seg før alle, eller ‘hovedkravene’ er innfridd (Ukraina var forresten lenger ned på lista). 

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Ingen reagerer når usa starter krig og bomber i hjel folk, da støtter omtrent hele Europa USA.  Men når Russland gjør det, nei da er det fy fy.. skjønner ikke logikken jeg. Jeg kan skjønne Russland er dritt lei, samtidig som jeg er imot måten de holder på nå.

Anonymkode: 5d22d...60f

Du må nesten sammenligne det med landene de bombet. Og hvilken land Russland nå angriper. I teorien sitt eget folk. Sine brødre og søstre. Usa angrep for å opprettholde verdensfreden slik jeg så det. Putin er gal. Han vet ikke selv hva han driver med. Han baserer alt på sin følelse fra dag til dag. Skummel mann. 

Anonymkode: 434d0...3e4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

For meg som er opprinnelig fra Ukraina er det ingenting som er tydelig fra 2014, men så fint at det er tydelig for deg. Det er å dra det ganske langt med å si at hele befolkningen på 40 millioner har på noen som helst tidspunkt fikk lov å vurdere organisering av landet i en føderasjon. Det skjedde ikke, og det synes jeg er rart, for det er den letteste og mest demokratiske måten å håndtere denne konflikten på. 

Anonymkode: f04c8...939

90 % av befolkningen stemte for uavhengighetserklæringen fra Sovjetunionen i 1991.

Dermed er det vel ingen grunn til at de plutselig nå skulle stemme om å plutselig bli en del av Russland, spesielt ikke når det bare er knappe tre år siden Zelenskyj ble valg med god margin også, med det største flertallet siden 1991 og gikk til valg på inkludering, både etnisk, språklig og kulturelt.

Demokratiet i Ukraina har allerede vist at de ønsker seg ett Ukraina, og også et mer vestligorientert Ukraina.

Å gå til valg med en trussel om krig hvis de ikke stemmer riktig - det har lite med demokrati å gjøre...

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):knappe tre år siden Zelenskyj ble valg med god margin også, med det største flertallet siden 1991 og gikk til valg på inkludering, både etnisk, språklig og kulturelt.

Demokratiet i Ukraina har allerede vist at de ønsker seg ett Ukraina, og også et mer vestligorientert Ukraina.

 

Anonymkode: 49777...829

«Ett Ukraina» ? Folk i Lviv identifisert seg så vidt med folk i Mariupol, og Odessa har minimalt til felles med folk i Ternopil, sett bort fra retorikken og hysteriet i mass media de siste årene…

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

«Ett Ukraina» ? Folk i Lviv identifisert seg så vidt med folk i Mariupol, og Odessa har minimalt til felles med folk i Ternopil, sett bort fra retorikken og hysteriet i mass media de siste årene…

Anonymkode: f04c8...939

Landet er fremdeles samlet, eller var det før Russland annekterte Krim og så støttet utbryterrepublikkene med å bl.a. valgfjuks.

Hva er egentlig din mening om denne krigen? Støtter du Putins krig mot dine landsmenn og -kvinner? Ønsker du at landet ditt skal bli en del av Russland, med pseudo-diktatur, valgfjusk, propaganda fra Moskva, begrenset tilgang til frie medier? Jeg lurer oppriktig, for det kan virke slik. Og om du er for Putin og ønsker Ukraina som en del av Russland, og ikke er enig i punktene jeg nevnte - hvorfor ønsker du i så fall at Putin skal styre Ukraina?

 

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Landet er fremdeles samlet, eller var det før Russland annekterte Krim og så støttet utbryterrepublikkene med å bl.a. valgfjuks.

Hva er egentlig din mening om denne krigen? Støtter du Putins krig mot dine landsmenn og -kvinner? Ønsker du at landet ditt skal bli en del av Russland, med pseudo-diktatur, valgfjusk, propaganda fra Moskva, begrenset tilgang til frie medier? Jeg lurer oppriktig, for det kan virke slik. Og om du er for Putin og ønsker Ukraina som en del av Russland, og ikke er enig i punktene jeg nevnte - hvorfor ønsker du i så fall at Putin skal styre Ukraina?

 

Anonymkode: 49777...829

Vedkommende er ikke fra Ukraina. Det er Russlands forsvarsdame som har herjet i flere tråder her inne de siste dagene 

Anonymkode: d0d37...f94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det rareste for meg er vel at du skriver at det « nesten» gjør deg vondt å tenke på at man kan kaste en nasjon med 40 millioner innbyggere under bussen for å kunne ha det behagelig selv. 
Det synes jeg « nesten» er ubehagelig. 

Anonymkode: 2e715...661

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

Ingen reagerer når usa starter krig og bomber i hjel folk, da støtter omtrent hele Europa USA.  Men når Russland gjør det, nei da er det fy fy.. skjønner ikke logikken jeg. Jeg kan skjønne Russland er dritt lei, samtidig som jeg er imot måten de holder på nå.

Anonymkode: 5d22d...60f

Du har åpenbart sovet i timen skjønner jeg. Du driter deg loddrett ut. 

Anonymkode: a89d5...58d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Du har åpenbart sovet i timen skjønner jeg. Du driter deg loddrett ut. 

Anonymkode: a89d5...58d

Hva er poenget med slike dustete kommentarer? Hun har et poeng. 

Anonymkode: 8f002...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hva er poenget med slike dustete kommentarer? Hun har et poeng. 

Anonymkode: 8f002...360

Så USA har villet vinne landområder og tatt land under sitt regime? Som nå er en del av USA? 
Krig er dritt uansett, men man må se på historie, og bakgrunn. Noen konflikter kunne nok USA styrt unna, men da hadde man samtidig akseptert at verdenssamfunnet snudde ryggen til hva som skjer i totalitære regimer/terror og IS. 
Så da hadde vi heller ikke trengt å satse på noe hjelp fra USA om plutselig Russland banket på og ville utvide kystlinjen sin. Et lite land som Norge er avhengig av NATO, og støtte fra USA. Forsvaret vårt har ikke råd til nytt undertøy til nye vernepliktige engang, de får brukte truser. 

Anonymkode: dfad3...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 timer siden):

Vedkommende er ikke fra Ukraina. Det er Russlands forsvarsdame som har herjet i flere tråder her inne de siste dagene 

Anonymkode: d0d37...f94

Det et lett å si, for det koster ingenting å se alt enten svart eller hvit eller ta parti, eller påstå noe ut av det blå. Hvis du liker det bedre, så kan du tro at jeg ikke er fra Ukraina, du er kanskje ikke så opptatt av å forholde deg kritisk til informasjon generelt. Jeg er imot både russisk politikk og Zelenskyi sin, som har privatisert nasjonalfølelse og forfølger journalister som forsøker å belyse situasjonen nøytralt i sitt eget land. Fakta sensureres og ytringsfrihet eksisterer ikke siden 2017. Ukrainsk folk fortjener som alle andre et demokratisk samfunn. De hadde det ikke før, og det blir i hvert fall ikke det framover. 

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsomt å lese om hvor uvitende dere er.
Altså Norge er ett av de minste landene på jordkloden og Jonas Gahr Støre er vår statsminister som skal tjene 5,4 millioner innbyggere.

Russland der i mot er jordklodens største land og Putin tjener 144 millioner innbyggere, hvorpå de fleste er fornøyde med han som president.

De siste 15 årene har vi hatt ett nytt fenomen som heter internett og på internett er det masse fake news og det er enhver sin oppgave å finne ut hva som er fake news og ikke.

Media utnytter internett maks og der kan dem juge og oppkonstruere løgner på løpende bånd, så er det opp til deg å finne ut hva som er løgn og sannhet og det gjøres ved god gammeldags graving i forhistorien.

Men så kommer vi til noe mystisk, på internett kan vi sitte å grave å lese i dagevis men det gidder ikke folk, dem stoler heller blindt på media som er hovedkildene til nettopp fake news.

Hva er medias hovedoppgave???
Nå vil de fleste svare formidle nyheter.

Nei, medias hovedoppgave er å selge aviser så avisen tjener penger.
Hvor mye sannhet det er i nyhetene er ikke så viktig bare dem selger og tjener penger.

Akkurat som en hvilken som helst vanlig bedrift som må tjene penger for å eksistere.

Hvor kommer dette russerhatet i Norge i dra???
Jo fra media og USA som helst vil tilbake til den kalde krigen.
Russland har aldri gjort Norge noe de siste 1000 årene, så hvorfor hater nordmenn russere???
Pga media + at dem er like gode til å gå på ski som nordmennene.

Artikkelen forteller hvorfor denne krigen har oppstått og hvem som er skyld i den.
EU og USA.

Jeg har sagt det lenge at USA står bak, men Gud hjelpe meg så mye tyn og pepper jeg har fått.

Hva er det med USA som gjør at dere forguder USA???
Dem greier ikke en gang å ta vare på sitt eget folk, det gjør Russland.

Det er ett land hele verden frykter og det er USA.
Det er ingen land som har startet flere kriger enn USA.

Blir det krig i Norge så er jeg rimelig sikker på at Russland er de første som kommer å hjelper oss.
Det var ingen i Norge som ba om hjelp fra Russland i mars 1945, dem kom til øst-Finnmark helt av seg selv.
Og etter krigen så ble deler av Europa delt opp mellom de allierte.
Russland krevde aldri en bit av Norge så hvorfor hater nordmenn russere???

Anonymkode: 8f002...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 minutter siden):

Morsomt å lese om hvor uvitende dere er.
Altså Norge er ett av de minste landene på jordkloden og Jonas Gahr Støre er vår statsminister som skal tjene 5,4 millioner innbyggere.

Russland der i mot er jordklodens største land og Putin tjener 144 millioner innbyggere, hvorpå de fleste er fornøyde med han som president.

De siste 15 årene har vi hatt ett nytt fenomen som heter internett og på internett er det masse fake news og det er enhver sin oppgave å finne ut hva som er fake news og ikke.

Media utnytter internett maks og der kan dem juge og oppkonstruere løgner på løpende bånd, så er det opp til deg å finne ut hva som er løgn og sannhet og det gjøres ved god gammeldags graving i forhistorien.

Men så kommer vi til noe mystisk, på internett kan vi sitte å grave å lese i dagevis men det gidder ikke folk, dem stoler heller blindt på media som er hovedkildene til nettopp fake news.

Hva er medias hovedoppgave???
Nå vil de fleste svare formidle nyheter.

Nei, medias hovedoppgave er å selge aviser så avisen tjener penger.
Hvor mye sannhet det er i nyhetene er ikke så viktig bare dem selger og tjener penger.

Akkurat som en hvilken som helst vanlig bedrift som må tjene penger for å eksistere.

Hvor kommer dette russerhatet i Norge i dra???
Jo fra media og USA som helst vil tilbake til den kalde krigen.
Russland har aldri gjort Norge noe de siste 1000 årene, så hvorfor hater nordmenn russere???
Pga media + at dem er like gode til å gå på ski som nordmennene.

Artikkelen forteller hvorfor denne krigen har oppstått og hvem som er skyld i den.
EU og USA.

Jeg har sagt det lenge at USA står bak, men Gud hjelpe meg så mye tyn og pepper jeg har fått.

Hva er det med USA som gjør at dere forguder USA???
Dem greier ikke en gang å ta vare på sitt eget folk, det gjør Russland.

Det er ett land hele verden frykter og det er USA.
Det er ingen land som har startet flere kriger enn USA.

Blir det krig i Norge så er jeg rimelig sikker på at Russland er de første som kommer å hjelper oss.
Det var ingen i Norge som ba om hjelp fra Russland i mars 1945, dem kom til øst-Finnmark helt av seg selv.
Og etter krigen så ble deler av Europa delt opp mellom de allierte.
Russland krevde aldri en bit av Norge så hvorfor hater nordmenn russere???

Anonymkode: 8f002...360

Jeg klarer ikke å ta noen med så mange skrivefeil seriøst. Ha det bra, Aslak Sira Myhre. 

Anonymkode: 9b77d...ca5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Morsomt å lese om hvor uvitende dere er.
Altså Norge er ett av de minste landene på jordkloden og Jonas Gahr Støre er vår statsminister som skal tjene 5,4 millioner innbyggere.

Russland der i mot er jordklodens største land og Putin tjener 144 millioner innbyggere, hvorpå de fleste er fornøyde med han som president.

De siste 15 årene har vi hatt ett nytt fenomen som heter internett og på internett er det masse fake news og det er enhver sin oppgave å finne ut hva som er fake news og ikke.

Media utnytter internett maks og der kan dem juge og oppkonstruere løgner på løpende bånd, så er det opp til deg å finne ut hva som er løgn og sannhet og det gjøres ved god gammeldags graving i forhistorien.

Men så kommer vi til noe mystisk, på internett kan vi sitte å grave å lese i dagevis men det gidder ikke folk, dem stoler heller blindt på media som er hovedkildene til nettopp fake news.

Hva er medias hovedoppgave???
Nå vil de fleste svare formidle nyheter.

Nei, medias hovedoppgave er å selge aviser så avisen tjener penger.
Hvor mye sannhet det er i nyhetene er ikke så viktig bare dem selger og tjener penger.

Akkurat som en hvilken som helst vanlig bedrift som må tjene penger for å eksistere.

Hvor kommer dette russerhatet i Norge i dra???
Jo fra media og USA som helst vil tilbake til den kalde krigen.
Russland har aldri gjort Norge noe de siste 1000 årene, så hvorfor hater nordmenn russere???
Pga media + at dem er like gode til å gå på ski som nordmennene.

Artikkelen forteller hvorfor denne krigen har oppstått og hvem som er skyld i den.
EU og USA.

Jeg har sagt det lenge at USA står bak, men Gud hjelpe meg så mye tyn og pepper jeg har fått.

Hva er det med USA som gjør at dere forguder USA???
Dem greier ikke en gang å ta vare på sitt eget folk, det gjør Russland.

Det er ett land hele verden frykter og det er USA.
Det er ingen land som har startet flere kriger enn USA.

Blir det krig i Norge så er jeg rimelig sikker på at Russland er de første som kommer å hjelper oss.
Det var ingen i Norge som ba om hjelp fra Russland i mars 1945, dem kom til øst-Finnmark helt av seg selv.
Og etter krigen så ble deler av Europa delt opp mellom de allierte.
Russland krevde aldri en bit av Norge så hvorfor hater nordmenn russere???

Anonymkode: 8f002...360

Nordmenn hater ikke russere. 

Anonymkode: 5536e...d4b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (39 minutter siden):

Nordmenn hater ikke russere. 

Anonymkode: 5536e...d4b

 

Anonymkode: 4728a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Morsomt å lese om hvor uvitende dere er.
Altså Norge er ett av de minste landene på jordkloden og Jonas Gahr Støre er vår statsminister som skal tjene 5,4 millioner innbyggere.

Russland der i mot er jordklodens største land og Putin tjener 144 millioner innbyggere, hvorpå de fleste er fornøyde med han som president.

De siste 15 årene har vi hatt ett nytt fenomen som heter internett og på internett er det masse fake news og det er enhver sin oppgave å finne ut hva som er fake news og ikke.

Media utnytter internett maks og der kan dem juge og oppkonstruere løgner på løpende bånd, så er det opp til deg å finne ut hva som er løgn og sannhet og det gjøres ved god gammeldags graving i forhistorien.

Men så kommer vi til noe mystisk, på internett kan vi sitte å grave å lese i dagevis men det gidder ikke folk, dem stoler heller blindt på media som er hovedkildene til nettopp fake news.

Hva er medias hovedoppgave???
Nå vil de fleste svare formidle nyheter.

Nei, medias hovedoppgave er å selge aviser så avisen tjener penger.
Hvor mye sannhet det er i nyhetene er ikke så viktig bare dem selger og tjener penger.

Akkurat som en hvilken som helst vanlig bedrift som må tjene penger for å eksistere.

Hvor kommer dette russerhatet i Norge i dra???
Jo fra media og USA som helst vil tilbake til den kalde krigen.
Russland har aldri gjort Norge noe de siste 1000 årene, så hvorfor hater nordmenn russere???
Pga media + at dem er like gode til å gå på ski som nordmennene.

Artikkelen forteller hvorfor denne krigen har oppstått og hvem som er skyld i den.
EU og USA.

Jeg har sagt det lenge at USA står bak, men Gud hjelpe meg så mye tyn og pepper jeg har fått.

Hva er det med USA som gjør at dere forguder USA???
Dem greier ikke en gang å ta vare på sitt eget folk, det gjør Russland.

Det er ett land hele verden frykter og det er USA.
Det er ingen land som har startet flere kriger enn USA.

Blir det krig i Norge så er jeg rimelig sikker på at Russland er de første som kommer å hjelper oss.
Det var ingen i Norge som ba om hjelp fra Russland i mars 1945, dem kom til øst-Finnmark helt av seg selv.
Og etter krigen så ble deler av Europa delt opp mellom de allierte.
Russland krevde aldri en bit av Norge så hvorfor hater nordmenn russere???

Anonymkode: 8f002...360

Hvem hater russere?

Anonymkode: b84cc...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Det stemmer sikkert at mange mordmenn missliker å bo på et jotell med stor andel russere når de er på ferie. Det skyldes rett og slett veldig ulik feriekultur og betyr ikke at man hater russere generelt.

Den andre linken er bare rar. Jeg vet ikke hvem Spartacus er  men det var muligens den mest ensidige analysen jeg har lest.

Selv kjenner jeg ingen som hater russere generelt, men mange som er kritiske til styreformen og som ikke stoler på russiske myndigheter. Det er likevell noe helt annet enn hat til et folk.

Anonymkode: b84cc...758

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg klarer ikke å ta noen med så mange skrivefeil seriøst. Ha det bra, Aslak Sira Myhre. 

Anonymkode: 9b77d...ca5

Kjempeargument. Der tok du meg. Jeg gir opp, og du har rett i alt. Tosk. 🤦‍♀️

Anonymkode: 8f002...360

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Morsomt å lese om hvor uvitende dere er.
Altså Norge er ett av de minste landene på jordkloden og Jonas Gahr Støre er vår statsminister som skal tjene 5,4 millioner innbyggere.

Russland der i mot er jordklodens største land og Putin tjener 144 millioner innbyggere, hvorpå de fleste er fornøyde med han som president.

De siste 15 årene har vi hatt ett nytt fenomen som heter internett og på internett er det masse fake news og det er enhver sin oppgave å finne ut hva som er fake news og ikke.

Media utnytter internett maks og der kan dem juge og oppkonstruere løgner på løpende bånd, så er det opp til deg å finne ut hva som er løgn og sannhet og det gjøres ved god gammeldags graving i forhistorien.

Men så kommer vi til noe mystisk, på internett kan vi sitte å grave å lese i dagevis men det gidder ikke folk, dem stoler heller blindt på media som er hovedkildene til nettopp fake news.

Hva er medias hovedoppgave???
Nå vil de fleste svare formidle nyheter.

Nei, medias hovedoppgave er å selge aviser så avisen tjener penger.
Hvor mye sannhet det er i nyhetene er ikke så viktig bare dem selger og tjener penger.

Akkurat som en hvilken som helst vanlig bedrift som må tjene penger for å eksistere.

Hvor kommer dette russerhatet i Norge i dra???
Jo fra media og USA som helst vil tilbake til den kalde krigen.
Russland har aldri gjort Norge noe de siste 1000 årene, så hvorfor hater nordmenn russere???
Pga media + at dem er like gode til å gå på ski som nordmennene.

Artikkelen forteller hvorfor denne krigen har oppstått og hvem som er skyld i den.
EU og USA.

Jeg har sagt det lenge at USA står bak, men Gud hjelpe meg så mye tyn og pepper jeg har fått.

Hva er det med USA som gjør at dere forguder USA???
Dem greier ikke en gang å ta vare på sitt eget folk, det gjør Russland.

Det er ett land hele verden frykter og det er USA.
Det er ingen land som har startet flere kriger enn USA.

Blir det krig i Norge så er jeg rimelig sikker på at Russland er de første som kommer å hjelper oss.
Det var ingen i Norge som ba om hjelp fra Russland i mars 1945, dem kom til øst-Finnmark helt av seg selv.
Og etter krigen så ble deler av Europa delt opp mellom de allierte.
Russland krevde aldri en bit av Norge så hvorfor hater nordmenn russere???

Anonymkode: 8f002...360

Så en president som får gjort om slik at han kan «velges» i overskuelig fremtid, i valg hvor man enten stemmer på ham, eller lar vær å stemme, fordi man ikke tørr annet.

USA er vår allierte. 
Var mye borte fra skolen du visst.

Anonymkode: dfad3...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Våpenhvile en stund med avtale med Russland og det ukrainske folk om at alle grenser er åpne for de som vil ut?

At vi heller gjør det vil kan for å gi humantær støtte`?

Gi Russland det de vil, om alternativet er 3 verdenskrig og atomvåpen.

Jeg er så redd for at hver eneste reaksjon Russland får vil gjøre oss ennå nærmere krig i hele Europa. 

Og jeg tenker på om det blir en reel fare for atomkrig altså

Anonymkode: c0233...8c6

Tenker litt det samme. Han kan jo ikke snu nå uten å tape ansikt. Og da har han ikke noe å leve for lenger, så da kan han like gjerne nuke verden i filler for å sette sitt spor. Alt presset på ham vil nok bare gjøre det verre, for han får ingen exit med "æren" i behold. 

Anonymkode: bf0c8...3b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 timer siden):

Det et lett å si, for det koster ingenting å se alt enten svart eller hvit eller ta parti, eller påstå noe ut av det blå. Hvis du liker det bedre, så kan du tro at jeg ikke er fra Ukraina, du er kanskje ikke så opptatt av å forholde deg kritisk til informasjon generelt. Jeg er imot både russisk politikk og Zelenskyi sin, som har privatisert nasjonalfølelse og forfølger journalister som forsøker å belyse situasjonen nøytralt i sitt eget land. Fakta sensureres og ytringsfrihet eksisterer ikke siden 2017. Ukrainsk folk fortjener som alle andre et demokratisk samfunn. De hadde det ikke før, og det blir i hvert fall ikke det framover. 

Anonymkode: f04c8...939

Ikke meg du skrev dette til, men jeg registrerer at du ikke svarte på noen av spørsmålene jeg stilte deg.

Du kritiserer Ukrainas styre - og så vil du heller at Ukraina skal bli en del av Russland med russisk og pro-russisk styre. Noe som innebærer valgfjusk i alle valg, endring av grunnlovene slik at Putin eller en som han kan fortsette å sitte på makten, selv etter det er lovstridig (det er forresten diktatur). Putin har full kontroll med hva som skrives i det meste av russisk media, har kontroll på hva innbyggerne får av informasjon fra utlandet, forfølger alle politiske motstandere, torturerer, dreper med gift og fengsler dem for fiktive lovbrudd.

Du har helt rett - med russisk styre så blir det ikke noe reelt demokrati igjen.

Ukrainas valg siden 2014 er alle blitt anerkjent som frie og rettferdige:

"I motsetning til Russland – som i praksis bare har hatt én leder siden 2000 – er Volodymyr Zelenskyj Ukrainas sjette president. I motsetning til i Russland – der valgfusk er utbredt – har alle valg i Ukraina siden 2014 blitt anerkjent som frie og rettferdige. I motsetning til Russland – hvor sivilsamfunnet er under stadig press fra myndighetene, hvor journalister og opposisjonelle blir bortført, fengslet, forgiftet og utsatt for attentater – er opposisjon lovlig og synlig i Ukraina. I motsetning til Russland foregår det ingen persondyrkelse av Ukrainas sittende president."

https://www.nhc.no/8-sporsmal-og-svar-om-ukraina/

Uansett hva som ev. også skjer som ikke er bra i Ukraina, så ønsker du altså at landet ditt skal bli en del av Putins rike. Vanskelig å forstå, skal innrømme det.

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Morsomt å lese om hvor uvitende dere er.
Altså Norge er ett av de minste landene på jordkloden og Jonas Gahr Støre er vår statsminister som skal tjene 5,4 millioner innbyggere.

Russland der i mot er jordklodens største land og Putin tjener 144 millioner innbyggere, hvorpå de fleste er fornøyde med han som president.

De siste 15 årene har vi hatt ett nytt fenomen som heter internett og på internett er det masse fake news og det er enhver sin oppgave å finne ut hva som er fake news og ikke.

Media utnytter internett maks og der kan dem juge og oppkonstruere løgner på løpende bånd, så er det opp til deg å finne ut hva som er løgn og sannhet og det gjøres ved god gammeldags graving i forhistorien.

Men så kommer vi til noe mystisk, på internett kan vi sitte å grave å lese i dagevis men det gidder ikke folk, dem stoler heller blindt på media som er hovedkildene til nettopp fake news.

Hva er medias hovedoppgave???
Nå vil de fleste svare formidle nyheter.

Nei, medias hovedoppgave er å selge aviser så avisen tjener penger.
Hvor mye sannhet det er i nyhetene er ikke så viktig bare dem selger og tjener penger.

Akkurat som en hvilken som helst vanlig bedrift som må tjene penger for å eksistere.

Hvor kommer dette russerhatet i Norge i dra???
Jo fra media og USA som helst vil tilbake til den kalde krigen.
Russland har aldri gjort Norge noe de siste 1000 årene, så hvorfor hater nordmenn russere???
Pga media + at dem er like gode til å gå på ski som nordmennene.

Artikkelen forteller hvorfor denne krigen har oppstått og hvem som er skyld i den.
EU og USA.

Jeg har sagt det lenge at USA står bak, men Gud hjelpe meg så mye tyn og pepper jeg har fått.

Hva er det med USA som gjør at dere forguder USA???
Dem greier ikke en gang å ta vare på sitt eget folk, det gjør Russland.

Det er ett land hele verden frykter og det er USA.
Det er ingen land som har startet flere kriger enn USA.

Blir det krig i Norge så er jeg rimelig sikker på at Russland er de første som kommer å hjelper oss.
Det var ingen i Norge som ba om hjelp fra Russland i mars 1945, dem kom til øst-Finnmark helt av seg selv.
Og etter krigen så ble deler av Europa delt opp mellom de allierte.
Russland krevde aldri en bit av Norge så hvorfor hater nordmenn russere???

Anonymkode: 8f002...360

Du har ingen grunn til å påstå at russere flest er fornøyde med Putin. Hvordan mener du at du kan påstå det? Fordi han tilsynelatende har fått flest stemmer i valg? Ja, det er jo lett å forstå når man driver med systematisk valgfjusk og nekter reelle motstandere å stille til valg, fengsler dem for fiktive lovbrudd, forviser dem, dreper dem. I tillegg kontrollerer og styrer Putin hvilke nyheter innbyggerne skal få og hvordan de skal vinkles, for at han og hans styre skal virke mer rettferdig.

Nå har vi også sett at stadig flere russere over hele landet demonstrerer mot denne krigen. I et demokrati ville de fleste slike demonstrasjoner vært lovlige. Men tusenvis av russere er på få dager blitt fengslet for å demonstrere mot en krig folket der ikke ønsker.

Fake news, ja - morsomt du skulle nevne det... Putin holder seg med utallige såkalte trollfabrikker, hvis eneste jobb er å skape "troverdig" propaganda for Putin og mot vesten, å skape fake news for å destabilisere andre lands samfunn og påvirke andre lands demokratiske valg.

Medias hovedoppgave? Å formidle sanne nyheter, være den fjerde statsmakt. I hvert fall i demokratiske land. I land som reelt sett ikke er demokratier blir media - som i Russland - i stor grad styrt av autoritære ledere som styrer informasjonen innbyggerne skal få og hvordan saker skal vinkles. At media i demokratiske land har gjort en dårligere jobb de siste årene og tillatt seg selv å bli langt mer populistiske, det er en trist følge av storkapitalismen og av befolkning som har blitt så bortskjemte at for mange ikke lenger stiller krav nok til media, men velger å klikke seg inn på intetsigende underholdning. Og likevel, pressen vi har i f.eks. Norge, er likevel enormt mye bedre, friere og sann enn hva russerne blir tilbydt. Ikke fordi russiske medier og journalister ikke er dyktige, for det er de. Men det hjelper lite når de kontrollstyres av Putins regime, ikke kan skrive fritt hva som skjer i samfunnet, og i hvert fall ikke politisk, men må føye seg etter hva landets leder vil skal stå. Du må gjerne kritisere vestlig media, det har vært en del å kritisere der noen år nå, det er jeg enig i. Men skal du først kritisere media for bruk av fake news, da bør du vel først ta fatt i måten russisk presse og trollfabrikene produserer fake news på landets leders ordre. Norsk media kan kritisere både våre ledere og vårt styresett så mye de bare orker, de kan ta opp saker som går mot regjeringens vilje, de kan fritt formidle opposisjonspolitikeres mening. Russiske journalister som gjør det samme, vil i beste fall mistet jobben, mer sannsynlig blitt fengslet eller verre.

Hvor kommer russerhat fra? Før Putin valgte å gå inn i Ukraina hørte jeg aldri om "russerhat". Jeg har forøvrig heller ikke hørt om "russerhat" nå etter Putin startet krigen. At nordmenn generelt har hatt en skepsis til noe av det Sojetunionen og Russland har stått for, det er lett å forstå ut fra historien, og den kalde krigen. De som opplevde den kalde krigen ønsker seg ikke tilbake dit. Du må heller ikke glemme at Treholt-saken preget Norge i mange år. Men at nordmenn generelt hater russere, nei, det er jeg ikke enig i, i hvert fall ikke blant noen jeg kjenner. Det er mange som synes synd på russerne, fordi de lever under det styresettet de gjør, at de ikke kan snakke og skrive fritt det de ønsker, at de ikke kan ha den politiske meningen de ønsker eller velge de lederne de ønsker. Og mange synes det er forferdelig trist at det er slik, for russerne har en rik kultur som istedenfor på flere vis å kneble egne innbyggere heller burde la dem få vise hvor dyktige de faktisk er. Mange av de jeg kjenner er også bevisste på hvor store kulturforskjeller som finnes i landet, med de utfordringene det har gitt, og de mulighetene det kunne gitt med et annet styresett som ga like muligheter.

Hvorfor elsker vi USA? Da tror jeg først du må definere hvem "vi" er. Jeg har selv bodd i USA, har venner og familie der borte, har amerikanske venner i Norge. Amerikanerne både i Norge og i USA er stolt av å være amerikanere, men de er på ingen måte blind for de utfordringene landet deres har, de er reflekterte, de sørger for å skaffe seg informasjon og nyheter fra ulike kilder, også internasjonale kilder. Amerikanerne jeg kjenner er kritisk til mye av det som skjer i eget land, men de elsker landet sitt som sitt fedreland, noe jeg antar russere også gjør, uavhengig av hvem som styrer dem. Nordmenn elsker USA? Tja, det er sikkert en del, men det er nok langt færre enn det var for noen tiår siden, rett og slett fordi folk flest i Norge har et rimelig balansert syn på USA og hvordan landet fungerer, at det ikke er "mulighetenes land", slik det var for enormt mange nordmenn på 1800-tallet og frem til kanskje 1950. Og i tillegg kommer nok noe følelser fra bl.a. Marshallhjelpen.

De siste årene er det også blitt mer fokus på hvordan russere hjalp nordmenn i nord under krigen. Det samarbeidet som lokalbefolkningen på begge sider av grensen i nord har hatt i mangfoldige år, det har - som så mye av annen nordnorsk historie - dessverre ikke vært, og er det nok ikke fremdeles, godt nok kjent i den norske befolkningen generelt. Det har vært kjent, men det har ikke vært et fokus. Men om ikke det naturlige samarbeidet på tvers av grensene hadde eksistert i generasjoner før oss, så er jeg helt sikker på at forholdet til Russland i dag ville mye kaldere de siste tiårene.

Folk flest hverken hater eller elsker hverken amerikanere eller russere. Folk flest i Norge greier å skille folket fra sine ledere og greier å se mer nyansert på ting. Men dessverre så har sosiale medier en tendens til å forsterke følelser, både positive og negative, og også til å polarisere folk og fremmedgjøre. Der kan hver enkelt av oss gjøre en forskjell.

Hvor har du din påstand fra, om at ingen har startet så mange kriger som USA? Uansett, det er en avsporing fra den grusomme krigen som Putin nå valgte å starte.

Og du - merk at jeg skriver at Putin har startet krig, Putin kriger osv. Det er nettopp for å skille - slik alle jeg kjenner også gjør - mellom det Putin og de som støtter ham gjør og det den russiske befolkningen ellers gjør...

Jeg lurer også på hvorfor du er så sikker på at hvis det blir krig nå, så vil Russland være de første som kommer og hjelper oss? Først av alt så mener jeg den påstanden din er historieløs. Som i historieløs om det som har skjedd siden opprettelsen av Nato i 1949. Den hjelpen Norge fikk under/etter andre verdenskrig fra russere, den anerkjenner jeg fullt ut. Men du må huske at situasjonen den gang var at Russland og Norge og det meste ellers av verden hadde hatt en felles fiende, nemlig Hitler-Tyskland. I dag er Norge med i Nato, og Russland er det ikke. Så om Norge skulle komme i krig i dag, så er det - slik verdensbildet ser ut i dag - så ville det være mot et land utenfor Nato. Da er det dessverre stor grunn til å anta at motparten da ville vært Russland, hvis krigen ble ført på norsk landjord. Måtte det aldri skje, for jeg håper russere og nordmenn kan ha gode relasjoner videre i fremtiden. Poenget er at du dessverre ikke kan ta for gitt at Russland, slik verdenssituasjonen er i dag, vil komme Norge til unnsetning i en krig eller hjelpe i etterkant, selv om russerne gjorde det etter andre verdenskrig. Verdensbildet og trusselbildet er i dag helt annerledes enn den gang. Skulle Norge og Russland og Nato derimot få en felles fiende igjen, da kan du ha rett, men pr. i dag er det lite som tyder på at det skal skje med det første.

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...