Gå til innhold

Det gjør nesten vondt å skrive dette, men burde resten av verden holde seg unna for verdensfreden sin skyld?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Våpenhvile en stund med avtale med Russland og det ukrainske folk om at alle grenser er åpne for de som vil ut?

At vi heller gjør det vil kan for å gi humantær støtte`?

Gi Russland det de vil, om alternativet er 3 verdenskrig og atomvåpen.

Jeg er så redd for at hver eneste reaksjon Russland får vil gjøre oss ennå nærmere krig i hele Europa. 

Og jeg tenker på om det blir en reel fare for atomkrig altså

Anonymkode: c0233...8c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

USA er ikke fredselskende. USA har fått smak på makten av å sitte alene og ruge over verden.

Under den kalde krigen respekterte USA Sovjetunionen og kjente sin besøkelsestid. Nå har de over lang tid kunnet bombe som de har villet, krige som de har villet, og tenkt at de er herskerklassen over menneskeheten.

Nå tåler de ingen konkurranse. De har forsøkt å åle seg inn i Ukraina.

Det er en, av flere, grunner til at Russland nå går til åtak. Det tåler ikke USA. Dette er deres lekeplass, deres rett alene til å bestemme over Ukraina. Derfor vil det gå som det vil gå.

Militæroperasjoner burde og skulle ha vært avgjort av FN og FN alene. Ikke NATO, ikke Russland, ikke noen andre steder enn FN. Det var derfor FN ble opprettet etter andre verdenskrig.

Så har vi gått bort fra målet med FN mer og mer.

Så nå er vi her.

Anonymkode: 4728a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hva slags signal ville det sendt til Putin? Dette blir neppe siste gang Russland ønsker å annektere et annet land? Ideen din er grundig testet ut, blant annet i München i 1938.

Anonymkode: 02e67...3e1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Russland skal brenne.

Anonymkode: 2b4a7...c36

Ingen fare, han har kjernefysiske missiler til oss alle. Bare start den branden i Russland du.

Anonymkode: 4728a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen reagerer når usa starter krig og bomber i hjel folk, da støtter omtrent hele Europa USA.  Men når Russland gjør det, nei da er det fy fy.. skjønner ikke logikken jeg. Jeg kan skjønne Russland er dritt lei, samtidig som jeg er imot måten de holder på nå.

Anonymkode: 5d22d...60f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Ingen reagerer når usa starter krig og bomber i hjel folk, da støtter omtrent hele Europa USA.  Men når Russland gjør det, nei da er det fy fy.. skjønner ikke logikken jeg. Jeg kan skjønne Russland er dritt lei, samtidig som jeg er imot måten de holder på nå.

Anonymkode: 5d22d...60f

Hva er det du skjønner at Russland er drittlei av?

Anonymkode: d64b8...e65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ingen reagerer når usa starter krig og bomber i hjel folk, da støtter omtrent hele Europa USA.  Men når Russland gjør det, nei da er det fy fy.. skjønner ikke logikken jeg. Jeg kan skjønne Russland er dritt lei, samtidig som jeg er imot måten de holder på nå.

Anonymkode: 5d22d...60f

Det er ikke galt når USA gjør det så.

Totalt ble 4 mennesker drept av de amerikanske soldatene. Gjerningsmennene skal ha brent liket til den voldtatte kvinnen. Et av ofrene var den irakiske jenta, Abeer Qassim al-Janabi, på 14 år. Hun skal først ha blitt voldtatt av soldatene.
https://no.wikipedia.org/wiki/Mahmudiya-massakren

Anonymkode: 4728a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde jo sluppet 2. verdenskrig om ingen hadde kranglet med Hitler, og latt ham tatt land etter land. Men det er kanskje ikke et scenario vi hadde ønsket å se. 
Det samme gjelder nå. Nå er det Ukraina, Hviterussland er allerede mer eller mindre russisk. Skal vi se… Sverige er ikke NATO, de kan vi ta, oi, Norge har kurant kyst for å sette opp missiler mot USA. Hvor tipper du han har tenkt å stoppe om ingen reagerer? Tror du dette «bare» handler om Ukraina? 

Anonymkode: dfad3...2a0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Tror du dette «bare» handler om Ukraina? 

Anonymkode: dfad3...2a0

Ja.

Anonymkode: 4728a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Det er ikke galt når USA gjør det så.

Totalt ble 4 mennesker drept av de amerikanske soldatene. Gjerningsmennene skal ha brent liket til den voldtatte kvinnen. Et av ofrene var den irakiske jenta, Abeer Qassim al-Janabi, på 14 år. Hun skal først ha blitt voldtatt av soldatene.
https://no.wikipedia.org/wiki/Mahmudiya-massakren

Anonymkode: 4728a...3b9

Hva har dette med Putins invadering av og krig mot Ukraina å gjøre?

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Ja.

Anonymkode: 4728a...3b9

Hva baserer du det på? Ikke så mye som taler for at du har rett i det - Putin mener jo det er 14 land som ikke burde vært Nato-medlemmer...

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Hva baserer du det på? Ikke så mye som taler for at du har rett i det - Putin mener jo det er 14 land som ikke burde vært Nato-medlemmer...

Anonymkode: 49777...829

Han har sagt at NATO ikke burde ha soldater på deres jord. Det vil si, det er helt i orden at Baltikum er medlemmer av NATO, det er noe helt annet når de brukes av USA for å plassere ut militært utstyr der. Da må jo Russland svare for å forsvare seg mot alt mulig av utstyr som skal overvåke Russland og drive med forstyrrelser av russisk utstyr.

Det er det Putin har sagt.

Når det gjelder Bela Rus, Kievan Rus så er de en del av den russiske historien, kulturen, fellesskapet. Derfor er jeg overbevist om at han stopper ved Ukraina. Ukraina vil fortsatt være Ukraina når de militære operasjonene er over. Den eneste forskjellen er at det da vil være en føderasjon, ikke et land. Det er for å sikre at alle kulturelle og språkelige grupper i Ukraina blir ivaretatt.

Anonymkode: 4728a...3b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin er som den værste bøllen og mobberen på ungdomsskolen. Han som slår de som er mindre enn seg, gir de buksevann og stjeler fra de sko eller penger., kun fordi han er den største som alle er redde for.Slike hjelper det ikke å dille med for å unngå ubehag. Slike skjønner kun en hard knyttneve godt plassert midt i fjeset. 

Nå er tiden inne for at Putin får en beinhard knyttneve midt i tanngarden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg faktisk aldri skjønt - alle store land med sine interne forskjeller er føderasjoner  (USA, Tyskland, Russland, Kanada, India, Brasil osv.) Det ville løst mye av de problemene mellom folk, slik jeg oppfatter det. Hva er greia med at Ukraina nekter å være føderasjon?  

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (28 minutter siden):

Han har sagt at NATO ikke burde ha soldater på deres jord. Det vil si, det er helt i orden at Baltikum er medlemmer av NATO, det er noe helt annet når de brukes av USA for å plassere ut militært utstyr der. Da må jo Russland svare for å forsvare seg mot alt mulig av utstyr som skal overvåke Russland og drive med forstyrrelser av russisk utstyr.

Det er det Putin har sagt.

Når det gjelder Bela Rus, Kievan Rus så er de en del av den russiske historien, kulturen, fellesskapet. Derfor er jeg overbevist om at han stopper ved Ukraina. Ukraina vil fortsatt være Ukraina når de militære operasjonene er over. Den eneste forskjellen er at det da vil være en føderasjon, ikke et land. Det er for å sikre at alle kulturelle og språkelige grupper i Ukraina blir ivaretatt.

Anonymkode: 4728a...3b9

Ukraina er et selvstendig land. Han har ingen rett til å bestemme at han ikke vil de skal få være et selvstendig land lenger, eller en "føderasjon", som du sier. Verden er ikke hans lekekasse og han er ingen leder av lekekassen, eller verden.

Hvis du tror Putin vil sikret "alle kulturelle og språklige grupper i Ukraina", da lever du i en blåøyd verden. Har du ikke fulgt med på hva Putin har gjort med minoriteter i eget land i mange år?

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Østerdølen skrev (4 minutter siden):

Putin er som den værste bøllen og mobberen på ungdomsskolen. Han som slår de som er mindre enn seg, gir de buksevann og stjeler fra de sko eller penger., kun fordi han er den største som alle er redde for.Slike hjelper det ikke å dille med for å unngå ubehag. Slike skjønner kun en hard knyttneve godt plassert midt i fjeset. 

Nå er tiden inne for at Putin får en beinhard knyttneve midt i tanngarden.

Takk og pris at ledere i Europa og Norge ikke deler dine holdninger fra middelalderen om at vold skal bekjempes med vold…grunnen til at det ikke er så lurt er fordi vold genererer mer vold, og ingen har interesse for at volden skal eskalere til atomkrig 

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ukraina er et selvstendig land. Han har ingen rett til å bestemme at han ikke vil de skal få være et selvstendig land lenger, eller en "føderasjon", som du sier. Verden er ikke hans lekekasse og han er ingen leder av lekekassen, eller verden.

Hvis du tror Putin vil sikret "alle kulturelle og språklige grupper i Ukraina", da lever du i en blåøyd verden. Har du ikke fulgt med på hva Putin har gjort med minoriteter i eget land i mange år?

Anonymkode: 49777...829

Hæ? Hva har føderasjon å gjøre med et selvstendig land? Du vet at USA, Tyskland, Canada, Brasil, Sveits, Belgia, Russland og mange flere land er føderasjoner?

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Takk og pris at ledere i Europa og Norge ikke deler dine holdninger fra middelalderen om at vold skal bekjempes med vold…grunnen til at det ikke er så lurt er fordi vold genererer mer vold, og ingen har interesse for at volden skal eskalere til atomkrig 

Anonymkode: f04c8...939

Rart hvor ulikt vi kan lese samme innlegg...

Jeg vet ikke hvem av oss som har tolket Østerdølen rett, men jeg leste det hun skrev opp mot His forslag. Og sett opp mot His svar, så er Europas og andre deler av verdens sanksjoner mot Russland, banksystemet, næringsliv og oligarker, nettopp en slik "knyttneve", som Østerdølen nevnte.

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Takk og pris at ledere i Europa og Norge ikke deler dine holdninger fra middelalderen om at vold skal bekjempes med vold…grunnen til at det ikke er så lurt er fordi vold genererer mer vold, og ingen har interesse for at volden skal eskalere til atomkrig 

Anonymkode: f04c8...939

Nei,så da stikker vi bare hodet i sanden og lar han forsyne seg et land av gangen mens mange tusen mennesker dør. Smart!

Den sterkestes rett,vi andre skal bare ta i mot juling og buksevann for husfredens skyld. 

Endret av Østerdølen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (18 minutter siden):

Hæ? Hva har føderasjon å gjøre med et selvstendig land? Du vet at USA, Tyskland, Canada, Brasil, Sveits, Belgia, Russland og mange flere land er føderasjoner?

Anonymkode: f04c8...939

Frivillig, ja. Det er på ingen måte det det er snakk om her, derfor skrev jeg "føderasjon" i hermetegn. Russland invaderer et selvstendig land som ønsker å være selvstendig og har rett til å være det. Russland har ingen rett til å innlemme Ukraina - et selvstendig land - i eget rike, og sette egne ledere til å styre landet. Det har ingenting med de andre landene du nevner å gjøre. Det Putin gjør nå er et alvorlig brudd på folkeretten!

Putin har aldri egentlig taklet at Sovjetunionen ble oppløst. Han forsøker å utvide sitt eget rike igjen, dette handler om ham og hans egne ambisjoner, hans egen stormannsgalskap som despot. Det han er redd er ikke Nato eller minoriteters rettigheter i Ukraina krenkes. Det han er redd for er demokratiet.

Folket i Ukraina gjorde det veldig tydelig i 2014 at de ønsket seg et mer vestligorientert styre i landet. Putin har ingen rett til å blande seg inn i dette!

Anonymkode: 49777...829

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Frivillig, ja. Det er på ingen måte det det er snakk om her, derfor skrev jeg "føderasjon" i hermetegn. Russland invaderer et selvstendig land som ønsker å være selvstendig og har rett til å være det. Russland har ingen rett til å innlemme Ukraina - et selvstendig land - i eget rike, og sette egne ledere til å styre landet. Det har ingenting med de andre landene du nevner å gjøre. Det Putin gjør nå er et alvorlig brudd på folkeretten!

Putin har aldri egentlig taklet at Sovjetunionen ble oppløst. Han forsøker å utvide sitt eget rike igjen, dette handler om ham og hans egne ambisjoner, hans egen stormannsgalskap som despot. Det han er redd er ikke Nato eller minoriteters rettigheter i Ukraina krenkes. Det han er redd for er demokratiet.

Folket i Ukraina gjorde det veldig tydelig i 2014 at de ønsket seg et mer vestligorientert styre i landet. Putin har ingen rett til å blande seg inn i dette!

Anonymkode: 49777...829

Det var da ikke noen folkeavstemning i 2014 i Ukraina så vidt jeg kan huske ? Og det høyre nasjonalistisk parti som hadde flertallet i 2014 forresten.

Anonymkode: f04c8...939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...