Gå til innhold

Imponerende motstand i Ukraina.


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Det må en si, Russland stiller med store styrker, men foreløpig viser Ukraina en svært imponerende motstand. Har Karlsen rett i at Putin har undervurdert? Kanskje dette er starten på slutten for Putin, som kanskje ikke viser seg å være den kalkulerende strategen man trodde? 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvem er Karlsen, og hvorfor trodde han at det bare var å invadere og ta over et land uten kamper? Ukraina er et stort land, det nest største i Europa med ressurser. Det virker mer som om denne Karlsen er uvitende.

Ellers er det typisk norsk presse å vise til nedlatenhet og latterliggjøring mot fiendebilder. En særs dum fremgangsmåte. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Hvem er Karlsen, og hvorfor trodde han at det bare var å invadere og ta over et land uten kamper? Ukraina er et stort land, det nest største i Europa med ressurser. Det virker mer som om denne Karlsen er uvitende.

Ellers er det typisk norsk presse å vise til nedlatenhet og latterliggjøring mot fiendebilder. En særs dum fremgangsmåte. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Oberstløytnant og hovedlærer i forsvaret. Han er stadig intervjuet i forbindelse med Ukraina nå. Usikker hva hva du sikter til rundt nedlatende og latterliggjøring. 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Hvem er Karlsen, og hvorfor trodde han at det bare var å invadere og ta over et land uten kamper? Ukraina er et stort land, det nest største i Europa med ressurser. Det virker mer som om denne Karlsen er uvitende.

Ellers er det typisk norsk presse å vise til nedlatenhet og latterliggjøring mot fiendebilder. En særs dum fremgangsmåte. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Ofte er det lurt å undersøke litt før man kommer med mer eller mindre avslørende uttalelser. Det er ingen som latterliggjør, man analyserer og diskuterer. En særs klok fremgangsmåte. 

Jeg er helt knust over det som skjer i Europa, og ganske skremt. Jeg er redd det bare er starten på et tiår med uroligheter. 

Anonymkode: f7b00...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Russerne tåler krigen lenger i form av størrelse på styrker og våpen. Men det er andre faktorer som teller. De gikk på en smell i Afghanistan,  USA i Vietnam, fordi regulær krig er lettere å vinne enn en opprørskrig blant folket.

Anonymkode: 2727f...1b5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er uten tvil imponerende hvilken styrke og mot de viser. Jeg tror landets leder er mye av årsaken til dette. Folket virker mer sammensveiset. Jeg tror også det kan oppleves vanskelig for enkelte russere med invasjon av et land der de tross alt ofte har familie eller bekjente. Likevel er jeg redd Russland har for mange og kan mobilisere på nytt, noe som mest sannsynlig vil gjøre at Ukraina til slutt må gi tapt. 

Anonymkode: 10f05...bcd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (11 minutter siden):

Oberstløytnant og hovedlærer i forsvaret. Han er stadig intervjuet i forbindelse med Ukraina nå. Usikker hva hva du sikter til rundt nedlatende og latterliggjøring. 

Anonymkode: 8ddb6...99a

 

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

Ofte er det lurt å undersøke litt før man kommer med mer eller mindre avslørende uttalelser. Det er ingen som latterliggjør, man analyserer og diskuterer. En særs klok fremgangsmåte. 

Jeg er helt knust over det som skjer i Europa, og ganske skremt. Jeg er redd det bare er starten på et tiår med uroligheter. 

Anonymkode: f7b00...6f4

Det virker vel mer som om det er oberstløytnant Karlsen som har undervurdert Ukraina her da. Det tar seg vel bare godt ut å "mene" at Putin har feilbedømt. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg er enig. De viser en formidabel motstand. Uansett hva som skjer så har Russland tapt. Blir presidenten i Ukraina drept så han skapt en helgen det vil være umulig å sloss mot. 

Jeg synes forøvrig at mange Russere som bor i utlandet virker feige. En ting er å si her at de er mot krigen, men de burde ringt alle sine venner og familie  i Russland og fortelle dem hva som egentlig skjer. Mange i Russland får kun nyheter fra russisk tv og da sier det jo seg selv hva slags info de får. 

Anonymkode: 61c80...c47

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

 

Det virker vel mer som om det er oberstløytnant Karlsen som har undervurdert Ukraina her da. Det tar seg vel bare godt ut å "mene" at Putin har feilbedømt. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Hvilket grunnlag har du for å hevde dette?

Anonymkode: f7b00...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg er enig. De viser en formidabel motstand. Uansett hva som skjer så har Russland tapt. Blir presidenten i Ukraina drept så han skapt en helgen det vil være umulig å sloss mot. 

Jeg synes forøvrig at mange Russere som bor i utlandet virker feige. En ting er å si her at de er mot krigen, men de burde ringt alle sine venner og familie  i Russland og fortelle dem hva som egentlig skjer. Mange i Russland får kun nyheter fra russisk tv og da sier det jo seg selv hva slags info de får. 

Anonymkode: 61c80...c47

Vet du hva russerne gjør da? Hva de i utlandet formidler til sine i hjemlandet?

Anonymkode: f7b00...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke Putin hadde tenkt på de sterke sanksjonene fra EU og vesten heller. Jeg tror Putin har undervurdert mye faktisk. 

Det er vel derfor han blir mer og mer sinna. 

Anonymkode: 0171e...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Hvilket grunnlag har du for å hevde dette?

Anonymkode: f7b00...6f4

Fordi det er...logisk? 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Jeg tror ikke Putin hadde tenkt på de sterke sanksjonene fra EU og vesten heller. Jeg tror Putin har undervurdert mye faktisk. 

Det er vel derfor han blir mer og mer sinna. 

Anonymkode: 0171e...a41

Han har selvfølgelig visst dette. De sitter ikke og spiser kake og drikker te på møter med presidenter og ulike ledere. Som i forkant av dette.

Det er jo våre ledere som åpent har sagt at de er overasket over at Russland faktisk invaderte. Ikke sant? Så Putin har nok regnet med dette, og har sikkert planer om hva han gjør med det. VI må slutte å undervurdere. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (14 minutter siden):

Ja jeg er enig. De viser en formidabel motstand. Uansett hva som skjer så har Russland tapt. Blir presidenten i Ukraina drept så han skapt en helgen det vil være umulig å sloss mot. 

Jeg synes forøvrig at mange Russere som bor i utlandet virker feige. En ting er å si her at de er mot krigen, men de burde ringt alle sine venner og familie  i Russland og fortelle dem hva som egentlig skjer. Mange i Russland får kun nyheter fra russisk tv og da sier det jo seg selv hva slags info de får. 

Anonymkode: 61c80...c47

Kanskje du bør tenke deg om før du angriper russere som et like mye offer for dette som andre? Du skal vel helst ikke fortelle dem hva de bør gjøre eller?  Fint om uskyldige slapp å bli dømt i denne situasjonen. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (24 minutter siden):

 

Det virker vel mer som om det er oberstløytnant Karlsen som har undervurdert Ukraina her da. Det tar seg vel bare godt ut å "mene" at Putin har feilbedømt. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Først bør du lese hva han har uttalt kanskje? Når dette startet ble det vist en oversikt over styrkene, Ukraina er helt opplagt i mindretall, det ser sånn sett ikke lyst ut. Her kommenterte han kampviljen som er viktig del, ofte undervurdert, og i andre leiren kunne kampviljen til russere være en utfordring når de må ta innover seg antall egne soldater som faller. 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (17 minutter siden):

Han har selvfølgelig visst dette. De sitter ikke og spiser kake og drikker te på møter med presidenter og ulike ledere. Som i forkant av dette.

Det er jo våre ledere som åpent har sagt at de er overasket over at Russland faktisk invaderte. Ikke sant? Så Putin har nok regnet med dette, og har sikkert planer om hva han gjør med det. VI må slutte å undervurdere. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Nja, har han egentlig visst dette? Han har vært president i omtrent 20 år nå, og har avslåtte seg mer og mer fra andre. Kun en håndfull gubber får møte ham, og de forteller ham hva han ønsker å høre. 

Anonymkode: b77dd...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Først bør du lese hva han har uttalt kanskje? Når dette startet ble det vist en oversikt over styrkene, Ukraina er helt opplagt i mindretall, det ser sånn sett ikke lyst ut. Her kommenterte han kampviljen som er viktig del, ofte undervurdert, og i andre leiren kunne kampviljen til russere være en utfordring når de må ta innover seg antall egne soldater som faller. 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Jeg har lest hele tiden, og det er veldig smart å lese kritisk. Det er mye vi ikke har fått vite her, og alt blir selvfølgelig vinklet i favør til Ukraina. Det er Putin som er den store stygge her, og det er nå en ting. Å glorifisere alt og alle ved Ukraina er ikke greit. 

Det er tullete å rose kampvilje og at de holder ut. Selvfølgelig kjemper de som ethvert annet land ville gjort!! 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Nja, har han egentlig visst dette? Han har vært president i omtrent 20 år nå, og har avslåtte seg mer og mer fra andre. Kun en håndfull gubber får møte ham, og de forteller ham hva han ønsker å høre. 

Anonymkode: b77dd...705

Du får nå tro hva du vil. For meg er det merkelig at du kan tenke sånn tatt i betraktning hva som faktisk skjer. Dette er ikke et spill eller en liksomkrig heller. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ukrainerne viser styrke. Alt fra soldatene, til kvinnene som deler ut solsikkefrø som de ber russiske soldater ha i lommene sine så solsikker (som visstnok er Ukrainas nasjonalblomst) kan vokse der de faller. Jeg synes også demonstrantene i Russland viser et enormt mot. De viser sin motstand mot krigen og solidaritet med nabolandet selv om de vet hvor farlig det er for dem. 

Anonymkode: b77dd...705

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Jeg har lest hele tiden, og det er veldig smart å lese kritisk. Det er mye vi ikke har fått vite her, og alt blir selvfølgelig vinklet i favør til Ukraina. Det er Putin som er den store stygge her, og det er nå en ting. Å glorifisere alt og alle ved Ukraina er ikke greit. 

Det er tullete å rose kampvilje og at de holder ut. Selvfølgelig kjemper de som ethvert annet land ville gjort!! 

Anonymkode: 2f531...e6a

Hvis du har lest hele tiden, hvorfor kommenterer du som om du ikke aner hvem, hva og hvor det er snakk om engang? Ingen har glorifisert. Ett enkelt land som kjemper mot en stormakt, imponerer når de holder stand. Til å påpeke det å lese kritisk og vinkling, kanskje du også bør lese hva noen skriver, fremfor å tillegge synsing og «logiske» slutninger? 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (33 minutter siden):

Fordi det er...logisk? 

Anonymkode: 2f531...e6a

Så du har ingen kilde, du bare tenker at det er logisk at en person høyt oppe i det norske forsvaret tar feil? 

Anonymkode: f7b00...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (38 minutter siden):

Jeg tror ikke Putin hadde tenkt på de sterke sanksjonene fra EU og vesten heller. Jeg tror Putin har undervurdert mye faktisk. 

Det er vel derfor han blir mer og mer sinna. 

Anonymkode: 0171e...a41

Det er jo en interessant tanke, jeg har vokst opp med at han er en genial strateg, kalkulerende. Hva om han ikke er det allikevel? Hvor mye støtte har han i egen befolkning og allierte? 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det er jo en interessant tanke, jeg har vokst opp med at han er en genial strateg, kalkulerende. Hva om han ikke er det allikevel? Hvor mye støtte har han i egen befolkning og allierte? 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Jeg har ikke fulgt med godt nok, men har lest at flere kommentatorer mener at han har kvittet seg med alle kritisk røster og nå sitter igjen med en hard kjerne av ja-menn. Når man aldri blir utfordret og aldri blir stilt kritiske spørsmål så går man også glipp av mye. Han har midlene og anledning til å gå til krig, men det virker som han har glemt at han også må ha med egne landsmenn på laget. 

Anonymkode: f7b00...6f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Hvis du har lest hele tiden, hvorfor kommenterer du som om du ikke aner hvem, hva og hvor det er snakk om engang? Ingen har glorifisert. Ett enkelt land som kjemper mot en stormakt, imponerer når de holder stand. Til å påpeke det å lese kritisk og vinkling, kanskje du også bør lese hva noen skriver, fremfor å tillegge synsing og «logiske» slutninger? 

Anonymkode: 8ddb6...99a

Jeg skulle koblet hvem "Karlsen" var mener du? 

Det er to enkle land. To store land. Jeg tenker at det er å undervurdere Ukraina å komme med at de kjemper og klarer å holde stand. Det må jeg virkelig få mene du. Å gjøre noe så selvfølgelig trenger ikke å hauses opp. Det er bra. Kort og godt.

Nå har det åpent vært sagt at det er NATO som har blitt tatt på sengen, så å vri det til at Putin har undervurdert og feilbedømt er jo bare tullete. 

Anonymkode: 2f531...e6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Putin bare leker med Ukraina. Hvis han vil, når han vil, kan han bombe dem sønder og sammen. Vi får bare håpe han stopper før det kommer så langt. 
Hvorfor er det ingen tegn til dialog?

Anonymkode: d6ed5...0d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...