Gå til innhold

Om skikk og bruk blant en del personer her.

Anbefalte innlegg

Skrevet

De siste dagene har jeg blitt litt overrasket her på forumet over hva som er vanlig å gjøre blant mange. Jeg blir faktisk litt paff og lurer på hvor utbredt alt er, eller om folk sier mot fordi de vil ha en diskusjon. Det jeg blir litt perpleks over er hvor lite fokus det er på gjester om en er vertskap, og hvor lite fokus det er på vertskap når man er gjester. Det handler så mye om å slippe unna med minst mulig hele tiden. Hvor mye bør jeg gi? er ofte spørsmålet, og det kunne vært et greit spørsmål, helt til følgende opplysning blir lagt til : 

- vi har lite kontakt

- jeg er ikke den nærmeste vennen

-jeg er bedt men kan ikke dra (nær familie som tante ol)

Dette for at de skal slippe billigere unna. Det er liksom ikke snakk om at man ikke har grei økonomi og har god mulighet til å gi, men man vil ikke gi mer enn absolutt "nødvendig".

Så var det dette med å ta med hjemmebakst bort til noen. Da ble jeg også veldig overasket over hva de som får besøk kan gjøre, og som er helt greit. Det å sende med kaken gjesten har bakt, tilbake med den som besøker. Jeg mener, om jeg bruker tid og omtanke bak bakst ( for det gjør man jo. Ellers ville man kjøpt), så er det så rart i mitt syn at den som mottar ber gjesten ta med resten hjem igjen fordi den ikke vil bli spist! Uansett om det er fordi en er på diett eller er "småspist, så syns jeg at det er en uhøflig ting å gjøre. Når man får slikt så skulle en jo tvert om sagt at de gledet seg til å spise resten fordi den smakte så godt! Dette er i mitt syn, og ville det ikke vært mye koseligere om den du bakte til, sa det siste? 

Så fikk jeg mye kritikk fordi jeg syns folk skal ofre noe når de er bedt bort. At de kan hoppe over middag et par dager, eller vinen og snopet et par helger, for å ha mer å gi i gave til fks bryllup som det ligger mye jobb og planlegging bak. Jeg skjønte ikke den kritikken,og en skrev tilmed at det var inngripende at en  gjest "må" ofre noe! Er ikke det noe man bør kunne gjøre som en innsats? 

Jeg lurer oppriktig på hvor vanlig alt dette er, og istedenfor angrep så vil jeg vite om noen ser mitt synspunkt her eller hvorfor det så feil. 

Anonymkode: cacc1...2e9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ser ikke det samme som du. At du oppfatter trådene som at de handler om «hvor lite kan man slippe unna med» sier noe om ditt verdensbilde. Ikke så mye om de andre. 
Selv leser jeg de beskrivelsene (jeg er ikke den nærmeste vennen o.l.) som at folk er realistiske mtp hvilken rolle de selv har i relasjonen. Å oppføre seg som om man er viktigst i verden - for brudepar, vertskap el lign - er jo bare kleint hvis man egentlig er litt perifer.

Anonymkode: c7ecf...339

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Så fikk jeg mye kritikk fordi jeg syns folk skal ofre noe når de er bedt bort. At de kan hoppe over middag et par dager, eller vinen og snopet et par helger, for å ha mer å gi i gave til fks bryllup som det ligger mye jobb og planlegging bak. Jeg skjønte ikke den kritikken,og en skrev tilmed at det var inngripende at en  gjest "må" ofre noe! Er ikke det noe man bør kunne gjøre som en innsats? 

Og til det spørsmålet ditt; nei. Så klart ikke. En relasjon skal ikke være en konkurranse. Den skal heller ikke være et område i livet som preges av savn, forsakelse og oppofrelse. Relasjoner skal være glede. Å «ofre» middag for å kunne gi bort en litt dyrere vase enn den man egentlig har råd til, er i min verden ren idioti. Tror noen virkelig at den hundrelappen i forskjell vil merkes overhodet av mottakeren? Enten liker de gaven eller så bytter de den, liksom… 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Jeg ser ikke det samme som du. At du oppfatter trådene som at de handler om «hvor lite kan man slippe unna med» sier noe om ditt verdensbilde. Ikke så mye om de andre. 
Selv leser jeg de beskrivelsene (jeg er ikke den nærmeste vennen o.l.) som at folk er realistiske mtp hvilken rolle de selv har i relasjonen. Å oppføre seg som om man er viktigst i verden - for brudepar, vertskap el lign - er jo bare kleint hvis man egentlig er litt perifer.

Hvordan tolket du det jeg skrev som at noen skulle føle seg som viktigst i et selskap? 

Når flere svarer "du *trenger* ikke", og så og så mye er "nok" så er det jo naturlig å tenke å slippe unna med.

Skrevet

Så du er en av de som drepte tråden min hvor jeg spurte om hvor mye jeg burde gi i gave til bryllup, takk for det.

Anonymkode: 45a9e...afd

Skrevet

Og til det spørsmålet ditt; nei. Så klart ikke. En relasjon skal ikke være en konkurranse. Den skal heller ikke være et område i livet som preges av savn, forsakelse og oppofrelse. Relasjoner skal være glede. Å «ofre» middag for å kunne gi bort en litt dyrere vase enn den man egentlig har råd til, er i min verden ren idioti. Tror noen virkelig at den hundrelappen i forskjell vil merkes overhodet av mottakeren? Enten liker de gaven eller så bytter de den, liksom… 🙄

Savn, forsakelse og oppofrelse er ikke noe jeg har nevnt. Derimot å ofre litt som i å gjøre en innsats. 

Skrevet

Så du er en av de som drepte tråden min hvor jeg spurte om hvor mye jeg burde gi i gave til bryllup, takk for det.

Man må nesten regne med at det blir engasjement i noen tråder, og du fikk vel kanskje noe ut av alle meningsutvekslingene? De fleste var jo enige så svar fikk du jo. 

Skrevet

Jeg syns det er grovt uhøflig å gnåle i vei i andres tråder og helt nekte å ta til seg noen innspill. 

Og det er det siste jeg bidrar med i denne tråden fordi du er et gnagsår som jeg er så glad for at jeg kan mute. 

Anonymkode: 6e5be...d13

Skrevet

Når man kjenner noen godt så trenger man ikke å følge skikk og bruk boka. Fordi man er så nær at man kan spørre ting man ikke ville gjort med bekjente. 

Helt meningsløst å kaste rester av kaken når din gode venn ikke blir fornærmet av å ta restene med tilbake. 

Med partner og gode venner trenger man ikke å følge høflig sedvane fordi relasjonen tåler ærlighet. Heldigvis. 

Anonymkode: e7316...d88

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Man må nesten regne med at det blir engasjement i noen tråder, og du fikk vel kanskje noe ut av alle meningsutvekslingene? De fleste var jo enige så svar fikk du jo. 

Nei, jeg fikk ikke en dritt ut av kranglingen.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Du burde ikke snakke om skikk og bruk som durer i vei og ødelegger andres tråder.

Skrevet

Hvis jeg bruker tid, energi og penger på å lage noe hjemmebakt og tar med til ei venninne, vil jeg jo heller få det med hjem igjen og spise selv enn at hun skal være politisk korrekt og si hun gleder seg til spise senere, når hun egentlig vet det går i søpla. 

Jeg syns det er mer respektløst å lyve og være SÅ glad for å kunne kose seg med kake senere, når man vet selv at man ikke kommer til å spise det. 

Anonymkode: e3c29...bed

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Når man kjenner noen godt så trenger man ikke å følge skikk og bruk boka. Fordi man er så nær at man kan spørre ting man ikke ville gjort med bekjente. 

Helt meningsløst å kaste rester av kaken når din gode venn ikke blir fornærmet av å ta restene med tilbake. 

Med partner og gode venner trenger man ikke å følge høflig sedvane fordi relasjonen tåler ærlighet. Heldigvis. 

Anonymkode: e7316...d88

Javel. Jeg er høflig mot både partner og venninner. Ihvertfall til en viss grad. Jeg legger i grunnen stor vekt på høflighet... Syns jo at ærlighet KAN være overvurdert. Det burde ikke koste så mye å lyve når det ligger omtanke bak. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (3 minutter siden):

Hvis jeg bruker tid, energi og penger på å lage noe hjemmebakt og tar med til ei venninne, vil jeg jo heller få det med hjem igjen og spise selv enn at hun skal være politisk korrekt og si hun gleder seg til spise senere, når hun egentlig vet det går i søpla. 

Jeg syns det er mer respektløst å lyve og være SÅ glad for å kunne kose seg med kake senere, når man vet selv at man ikke kommer til å spise det. 

Anonymkode: e3c29...bed

Du var ærlig her. Det skal du ha. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Hvordan tolket du det jeg skrev som at noen skulle føle seg som viktigst i et selskap? 

Når flere svarer "du *trenger* ikke", og så og så mye er "nok" så er det jo naturlig å tenke å slippe unna med.

Tja, hvis du velger å lese svarene som Fanden leser Bibelen, så?

Jeg leste «du trenger ikke…» osv som en støtteerklæring, ettersom HI i bryllupstråden allerede tidlig sa hvor dårlig råd hun hadde. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Du burde ikke snakke om skikk og bruk som durer i vei og ødelegger andres tråder.

Slutt nå da.. åh

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Slutt nå da.. åh

Hvorfor?

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Savn, forsakelse og oppofrelse er ikke noe jeg har nevnt. Derimot å ofre litt som i å gjøre en innsats. 

Så å hoppe over middagen noen dager for å få råd til en dyrere bryllupsgave går ikke under savn, forsakelse eller oppofrelse? Hvis jeg hadde måttet droppe middag for å få råd til dyr nok bryllupsgave (etter dine kriterier), ville jeg virkelig savnet den. Hadde jeg som brud fått høre at noen av mine gjester måtte droppe middag til seg selv for å få råd til gave til oss, ville jeg ha skammet meg dypt og blitt kjempelei meg.

Skrevet
Anonym bruker skrev (15 minutter siden):

Å hoppe over middag er forsakelse, hva annet? 

Skrevet

Tja, hvis du velger å lese svarene som Fanden leser Bibelen, så?

Jeg leste «du trenger ikke…» osv som en støtteerklæring, ettersom HI i bryllupstråden allerede tidlig sa hvor dårlig råd hun hadde. 

Jeg snakker ikke kun om den tråden. Ikke om hennes situasjon i det hele tatt. 

Skrevet
Superdolly skrev (Akkurat nå):

Så å hoppe over middagen noen dager for å få råd til en dyrere bryllupsgave går ikke under savn, forsakelse eller oppofrelse? Hvis jeg hadde måttet droppe middag for å få råd til dyr nok bryllupsgave (etter dine kriterier), ville jeg virkelig savnet den. Hadde jeg som brud fått høre at noen av mine gjester måtte droppe middag til seg selv for å få råd til gave til oss, ville jeg ha skammet meg dypt og blitt kjempelei meg.

Dette. 
Min trang til gaver er virkelig ikke så stor at jeg vil at andre går sultne for å kjøpe meg ting! 

Skrevet

Jeg snakker ikke kun om den tråden. Ikke om hennes situasjon i det hele tatt. 

DU  nevnte formuleringene derfra som eksempler. Ting foregår jo i en kontekst… 🙄

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Hvorfor?

Fordi du er et gnagsår nå. Din idé om «skikk og bruk» er skakkjørt, men du nekter å ta det inn… 

Skrevet

Fordi du er et gnagsår nå. Din idé om «skikk og bruk» er skakkjørt, men du nekter å ta det inn… 

Hæ?

Skrevet
Superdolly skrev (1 minutt siden):

Jeg skjønner ikke på noen måte at du skal ha det så fælt uten middag et par dager eller en uke. Virkelig savnet den.. hm, ok.

Jeg som mottager hadde tenkt at "Du verden det var snilt! Tenk å gjøre den innsatsen for at jeg skal få denne gaven"

Nå er det ikke meningen at man skal fortelle det heller! Ikke gjøre seg stor eller til offer liksom. Det er jo veldig egosentrisk da. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...