Gå til innhold

Har dere alt fra beredskapslisten i hus?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Anonym bruker skrev (9 minutter siden):

10 stk. var enten 10 eller 100. Usikker om jeg skulle klaske til med ett par pakker på 10, men er en nok pr pers, er det ikke nødvendig. 

Anonymkode: 62c73...534

Hvor får du kjøpt da? Det var tomt på alle nettapotek - men fikk ikke beskjed før jeg kom til betalingen. Irriterende

Anonymkode: ed59d...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Kjøpte jod for noen uker siden.. men vann for 5 pers er litt vanskelig😅Har ingen lagringsplass i dette lille huset. Får dra å kjøpe masse first price brus😬 men blir ikke å vaske seg med det😅

Anonymkode: 3db6c...abb

Hvorfor har du bedre plass til brus enn vann🤔

Anonymkode: 8e81b...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

Hvor får du kjøpt da? Det var tomt på alle nettapotek - men fikk ikke beskjed før jeg kom til betalingen. Irriterende

Anonymkode: ed59d...70a

Samme skjedde meg, ga opp 🥵

Anonymkode: 62c73...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man fra før ikke har underskudd på jod, er det ikke så viktig med jodtabletter ved en atomulykke/angrep Så vi som ikke får tak i jod nå fordi det er utsolgt får bare passe på å spise jodrik mat fremover.

Anonymkode: bef7d...d2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (20 minutter siden):

Hvis man fra før ikke har underskudd på jod, er det ikke så viktig med jodtabletter ved en atomulykke/angrep Så vi som ikke får tak i jod nå fordi det er utsolgt får bare passe på å spise jodrik mat fremover.

Anonymkode: bef7d...d2d

Det er jo en ekstremdose da.. Men som sagt er det vel ikke anbefalt for voksne generelt, det har effekt for barn og de som bærer/ammer barn ( også da er jo effekten for barnet)

Anonymkode: ed59d...70a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, har det meste. Ikke nøyaktig den maten som står og den mengden vann som står, men med brus, juice, øl og vann samlet er vi i boks.

Burde hatt ekstra propanflaske og mer ved.

Anonymkode: ee825...341

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Kun en tablett.

tror egentlig ikke det hjelper på voksne. Anbefales til barn, gravide og ammmende

Anonymkode: ed59d...70a

 Hvis det er nok med én tablett per person, hvorfor står det da her at  "En pakning bestående av 10 tabletter vil være tilstrekkelig som behandling for en familie på inntil 5 personer." https://www.farmasiet.no/rad-fra-apoteket/jodix-jodtabletter-ved-atomulykker ?

Anonymkode: 3107b...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (5 timer siden):

 Hvis det er nok med én tablett per person, hvorfor står det da her at  "En pakning bestående av 10 tabletter vil være tilstrekkelig som behandling for en familie på inntil 5 personer." https://www.farmasiet.no/rad-fra-apoteket/jodix-jodtabletter-ved-atomulykker ?

Anonymkode: 3107b...391

Godt spørsmål? På min pakke står det samme dosering som i teksten, altså 1 pr voksen.

Til tråden for øvrig: mangler gassflasker og kontanter, ellers i mål. Hvor mye kontanter bør en ha?

Anonymkode: 91f0d...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (19 timer siden):

Hvor får du kjøpt da? Det var tomt på alle nettapotek - men fikk ikke beskjed før jeg kom til betalingen. Irriterende

Anonymkode: ed59d...70a

Jeg var innom apoteket i dag, der var det noe på vei inn, så jeg satt meg på en liste. Skal hente i morgen. 

Anonymkode: 62c73...534

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Skulle nok hatt litt mer ved, men ellers klarer vi oss godt. Kjøpte jodtabletter for 1-2 år siden, vet ikke hvor lenge de holder?

Anonymkode: 940be...5a6

Holder ca 10 år etter utgått dato på pakken

Anonymkode: c9c69...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (8 timer siden):

 Hvis det er nok med én tablett per person, hvorfor står det da her at  "En pakning bestående av 10 tabletter vil være tilstrekkelig som behandling for en familie på inntil 5 personer." https://www.farmasiet.no/rad-fra-apoteket/jodix-jodtabletter-ved-atomulykker ?

Anonymkode: 3107b...391

En skal ta 1 tablett først, så en til senere viss en får beskjed om dette. Er ikke nødvendig for de over 40 år. Få med en brosjyre fra apoteket, der står dosering etter alder

Anonymkode: c9c69...370

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (51 minutter siden):

En skal ta 1 tablett først, så en til senere viss en får beskjed om dette. Er ikke nødvendig for de over 40 år. Få med en brosjyre fra apoteket, der står dosering etter alder

Anonymkode: c9c69...370

Vet du hvorfor?

Anonymkode: 91f0d...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke mengder av vann, men det kan vi hente ved behov.
Jod, ser folk her nevner Tsjernobyl, vel Russland har ingen interesse av å ødelegge den mer, det går mer utover dem, og det er jeg ikke så veldig redd for, vi klarte oss fint sist.

Når det gjelder resten vi trenger, vi har levd i en pandemi i 2 år, har mat i hus (og drikke foruten vann) til mer 3 dager som noen her nevner i tilfelle vi alle blir slått ut på en gang

Anonymkode: 63832...35a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

Vet du hvorfor?

Anonymkode: 91f0d...292

Fordi vi har mindre sjanse til å utvikle skjoldbruskkjertelkreft. Ironisk nok fjernet jeg mim skjoldbruskkjertel da jeg var 40 pgA kreft.

Anonymkode: 3107b...391

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Anonym bruker said:

Vet du hvorfor?

Anonymkode: 91f0d...292

Fra DSA:

Det er spesielt viktig at barn og unge under 18 år, gravide og ammende tar tablettene fordi de har størst risiko for å få kreft i skjoldbruskkjertelen etter å ha blitt utsatt for radioaktivt jod. Det kan i helt spesielle situasjoner også være aktuelt med tabletter for voksne mellom 18 og 40 år, mens de over 40 år har svært liten risiko for å kreft i skjoldbruskkjertelen, og trenger ikke ta jodtabletter. Personer som har operert bort skjoldbruskkjertelen trenger ikke ta jodtabletter. 

Myndighetene vil gi nærmere råd om hvilke grupper av befolkningen som skal ta tablettene ved en atomulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Noe sier meg at det vil bli kastet vanvittig mye ubrukte jodtabletter om noen år…

Om uhellet er ute, er løpet fort kjørt. Da hjelper neppe særlig med litt jodtilskudd noen uker…😞

Anonymkode: d5ae3...6f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Godt spørsmål? På min pakke står det samme dosering som i teksten, altså 1 pr voksen.

Til tråden for øvrig: mangler gassflasker og kontanter, ellers i mål. Hvor mye kontanter bør en ha?

Anonymkode: 91f0d...292

Hva skal du med gassflasker og kontanter? Kan man ikke bruke elektronisk betaling kan man nok ikke bruke kontanter heller. De fleste kasseapparat er jo helelektroniske. 

Anonymkode: 8e81b...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (10 timer siden):

Vi har ikke mengder av vann, men det kan vi hente ved behov.
Jod, ser folk her nevner Tsjernobyl, vel Russland har ingen interesse av å ødelegge den mer, det går mer utover dem, og det er jeg ikke så veldig redd for, vi klarte oss fint sist.

Anonymkode: 63832...35a

Bekymringen er jo at det vil skje en ulykke. Hvis vannforsyningen er forurenset kan du ikke bare hente vann, det er jo hele poenget. 

Anonym bruker skrev (9 timer siden):

 Noe sier meg at det vil bli kastet vanvittig mye ubrukte jodtabletter om noen år…

Om uhellet er ute, er løpet fort kjørt. Da hjelper neppe særlig med litt jodtilskudd noen uker…😞

Anonymkode: d5ae3...6f0

Det er en veldig billig forsikring. Hvis det kan bidra til at jentene mine ikke får kreft, vil jeg ha det i hus. Så får det være om vi må kaste dem om 10 år. Håper jo det. 

Anonym bruker skrev (7 minutter siden):

Hva skal du med gassflasker og kontanter? Kan man ikke bruke elektronisk betaling kan man nok ikke bruke kontanter heller. De fleste kasseapparat er jo helelektroniske. 

Anonymkode: 8e81b...5a

Jeg kan garantere deg at kontanter er gangbare i en verden der elektronikken har tatt kvelden. Du skal ikke bruke kontantene dine på Rema. Gassflasken er til å koke vann, varme mat, osv. Vi har ikke ildsted, og har ingen andre oppvarmingskilder om strømmen går. 

Anonymkode: 32169...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Bekymringen er jo at det vil skje en ulykke. Hvis vannforsyningen er forurenset kan du ikke bare hente vann, det er jo hele poenget. 

Det er en veldig billig forsikring. Hvis det kan bidra til at jentene mine ikke får kreft, vil jeg ha det i hus. Så får det være om vi må kaste dem om 10 år. Håper jo det. 

Anonymkode: 32169...9d9

Tror du at verden varer lenge om all elektronikk tar kvelden? Hvor skal man bruke de kontantene da? Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg lurer. 
 

Vi har ovn og kullgrill, så klarer oss en stund uten strøm. 

Anonymkode: 8e81b...5a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (22 minutter siden):

Hva skal du med gassflasker og kontanter? Kan man ikke bruke elektronisk betaling kan man nok ikke bruke kontanter heller. De fleste kasseapparat er jo helelektroniske. 

Anonymkode: 8e81b...5a3

Gassflaske(r) for matlaging dersom strømmen er borte lenge tenker jeg.  I slikt tilfelle bruker jeg gassgrillen min til steking og sidebrenneren på den til koking. 
Jeg er også litt usikker på nytten av kontanter, men har noen 200-lapper tilgjengelig 

Anonymkode: f721d...233

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (48 minutter siden):

Tror du at verden varer lenge om all elektronikk tar kvelden? Hvor skal man bruke de kontantene da? Jeg spør ikke for å kverulere, men fordi jeg lurer. 
 

Vi har ovn og kullgrill, så klarer oss en stund uten strøm. 

Anonymkode: 8e81b...5a3

Jeg tror ikke verden varer lenge om all elektronikk tar kvelden. Men hvis du ikke har tilgang til pengene dine fordi noen har hacket banksystemet, eller fordi strømmen er borte i hele landsdelen, så kan du bruke kontantene dine til å kjøpe tjenester, ly, litt mat, osv, dersom du f.eks. er tvunget på flukt. Det er heldigvis et høyst usannsynlig scenario, men sammen med medisiner og pass er kontanter det viktigste jeg ville hatt med meg. 

Anonymkode: 32169...9d9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (1 time siden):

Hva skal du med gassflasker og kontanter? Kan man ikke bruke elektronisk betaling kan man nok ikke bruke kontanter heller. De fleste kasseapparat er jo helelektroniske. 

Anonymkode: 8e81b...5a3

Man kommer knapt inn i mange butikker hvis strømmen går.

Anonymkode: ecb18...a92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår matbod er også beredskapslager, dvs at det vi har stående der blir brukt og påfylt jevnlig. Derfor hadde jeg det meste i hus nå, men en liten kontroll var på sin plass og ser at noen har nok spist opp knekkebrød, sjokolade, kjeks og nøttedelen... Er det noen som vet hvorfor det er viktig med sjokolade og kjeks som beredskapslager?

skal vi trøstespise sjokolade?

og hva slags kjeks? Ballerina, salt kjeks eller havrekjeks

også manglet jeg en 5 liters dunk med vann. Jeg ville hatt mer vann enn de anbefaler og mindre sjokolade?

og hvorfor ikke pasta og ris?

Det skal en heftig krise for at familien skal gidde å spise av hermetikken og det blir raskt et vegetariansk kosthold.

Er veldig glad for at jeg har fylt opp over tid og at det er endel av det vi uansett bruker av underveis for det å skaffe seg et sånt lager er ganske dyrt om man ikke har noe...Jaja mye man skal lure på...

Anonymkode: e886f...7e7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vår matbod er også beredskapslager, dvs at det vi har stående der blir brukt og påfylt jevnlig. Derfor hadde jeg det meste i hus nå, men en liten kontroll var på sin plass og ser at noen har nok spist opp knekkebrød, sjokolade, kjeks og nøttedelen... Er det noen som vet hvorfor det er viktig med sjokolade og kjeks som beredskapslager?

skal vi trøstespise sjokolade?

og hva slags kjeks? Ballerina, salt kjeks eller havrekjeks

også manglet jeg en 5 liters dunk med vann. Jeg ville hatt mer vann enn de anbefaler og mindre sjokolade?

og hvorfor ikke pasta og ris?

Det skal en heftig krise for at familien skal gidde å spise av hermetikken og det blir raskt et vegetariansk kosthold.

Er veldig glad for at jeg har fylt opp over tid og at det er endel av det vi uansett bruker av underveis for det å skaffe seg et sånt lager er ganske dyrt om man ikke har noe...Jaja mye man skal lure på...

Anonymkode: e886f...7e7

Pasta og ris tar lang tid å tilberede, jeg antar det er derfor. Det er jo ikke særlig smart når tilgangen på gass er begrenset.

Sjokolade og kjeks: jeg kjøpte noen søte, noen salte, noen sunne. Vet ikke hvorfor det er anbefalt, kanskje mye energi i det?

Anonymkode: 91f0d...292

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...