Gå til innhold

Hvilken kultur har tradisjonelt den sunneste maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (22 timer siden):

Jeg ser i hvert fall på den norske matkulturen som ensporet og lite sunn, men å si det når du er utlending er som å banne i kjerka. Der jeg kommer fra, er det for eksempel vanlig med klare supper med masse kjøtt/fisk og grønnsaker. Som middagsmat, altså, ikke som forrett. Det spises også merkbart mindre brød enn folk gjør i Norge. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan få plass til på en brødskive, for å si det slik.

Anonymkode: c3135...369

Ikke helt enig! Nettopp smurt matpakker. Grovt brød, smør, tykt lag med spirer, tre salatblad, kyllingskinke, ost, paprika, agurk, tomat. Oppskåret frukt ved siden av. Vil det kalle det ganske mye grønnsaker på en skive altså. Sunt, næringsrikt og mettende.

Anonymkode: a29d9...886

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Ikke helt enig! Nettopp smurt matpakker. Grovt brød, smør, tykt lag med spirer, tre salatblad, kyllingskinke, ost, paprika, agurk, tomat. Oppskåret frukt ved siden av. Vil det kalle det ganske mye grønnsaker på en skive altså. Sunt, næringsrikt og mettende.

Det høres både sunt og skikkelig godt ut, men kan knappest kalles tradisjonell nordisk mat. 

Anonymkode: de97d...0fc

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Det høres både sunt og skikkelig godt ut, men kan knappest kalles tradisjonell nordisk mat. 

Anonymkode: de97d...0fc

Nå var det ikke snakk om det. Hun nevnte bare at det ikke bar mulig å ha mye grønnsaker på brødskiver, og det er jeg ikke enig i:-)

Skrevet

Nå var det ikke snakk om det. Hun nevnte bare at det ikke bar mulig å ha mye grønnsaker på brødskiver, og det er jeg ikke enig i:-)

Spiser du skiver med kniv og gaffel eller som sandwich? Jeg hater skiver med masse "dill" hvor ting detter av etter tur. Så jeg vil si at jeg er enig med hun som skrev det med mindre du spiser som nevnt. 

Anonymkode: 9cbf8...744

Skrevet
Anonym bruker skrev (25 minutter siden):

Det er vel ikke så variert. Mye saus og steking i smør fremfor olje. I utgangspunktet kun grønnsaker som poteter, kål, gulrøtter og løk. Lite frukt. Alt dette har jo blitt lettere tilgjengelig etterhvert. Nå vet jeg ikke om de eldre generasjonene overdriver, for det kan de ha lett for å gjøre, men det er ihvertfall hva jeg får formidlet. Det, og at det var mye sild og poteter. 

Hvor langt tilbake tenker du at det er naturlig å gå, egentlig? Sild og poteter opplevde ikke engang mine foreldre som er i 70 årene. 

Norsk kosthold er tuftet på rene produkter, rotgrønnsaker og fisk. Det ligger mye snobberi i å anta at alt norsk er kjedelig og ikke bra nok. 

Anonymkode: a263a...4e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (36 minutter siden):

Hvor langt tilbake tenker du at det er naturlig å gå, egentlig? Sild og poteter opplevde ikke engang mine foreldre som er i 70 årene. 

Norsk kosthold er tuftet på rene produkter, rotgrønnsaker og fisk. Det ligger mye snobberi i å anta at alt norsk er kjedelig og ikke bra nok. 

Det kommer kanskje litt an på hvor i landet en bor også. Jeg er ikke noen snobb, og jeg liker ikke at noen kritiserer mat høyt, men det er jo ikke så spennende mat med store variasjoner. Det må jo gå an å si det uten at det oppfattes som snobberi. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 minutter siden):

Det kommer kanskje litt an på hvor i landet en bor også. Jeg er ikke noen snobb, og jeg liker ikke at noen kritiserer mat høyt, men det er jo ikke så spennende mat med store variasjoner. Det må jo gå an å si det uten at det oppfattes som snobberi. 

Men tror du at de som bor ved Middelhavet for eksempel, opplever sin tradisjonskost som spennende og med store variasjoner? Man har vel lett for å anse det man vokser opp med som traust uansett om det er i Kina eller Finland?

Skrevet

Men tror du at de som bor ved Middelhavet for eksempel, opplever sin tradisjonskost som spennende og med store variasjoner? Man har vel lett for å anse det man vokser opp med som traust uansett om det er i Kina eller Finland?

Litt enig, men nå er det mat fra Asia, Italia, Mexico og fra Middelhavslandene som er populært i store deler av verden, og ikke norsk :-) faktisk har vi fått dårlig rykte på grunn av oppdrettslaks. Amerikansk mat og litt fransk blir spist over hele kloden, men andre har tatt mer over. Da gjerne land som har mer spennende smaker i seg. Det er også sjelden innvandrere går over til norsk mat. De har butikker med sin kulturmat, som også mange nordmenn handler i. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Litt enig, men nå er det mat fra Asia, Italia, Mexico og fra Middelhavslandene som er populært i store deler av verden, og ikke norsk 🙂 faktisk har vi fått dårlig rykte på grunn av oppdrettslaks. Amerikansk mat og litt fransk blir spist over hele kloden, men andre har tatt mer over. Da gjerne land som har mer spennende smaker i seg. Det er også sjelden innvandrere går over til norsk mat. De har butikker med sin kulturmat, som også mange nordmenn handler i. 

Det stemmer. Men kan det også ha med å gjøre at Norge er et svært lite land? Det at nordmenn også handler i innvandrerbutikker kommer vel av at verden har blitt mindre og alle, ikke bare nordmenn, henter inspirasjon fra andre land? 

Jeg ser at andre kulturer har mer variasjon og ‘spennende’ råvarer, men jeg syns det blir feil å kategorisk hevde at norsk mat er så kjedelig. Det finnes mye god matkultur i Norge, man må bare være villig til å se den. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (32 minutter siden):

Litt enig, men nå er det mat fra Asia, Italia, Mexico og fra Middelhavslandene som er populært i store deler av verden, og ikke norsk 🙂 faktisk har vi fått dårlig rykte på grunn av oppdrettslaks. Amerikansk mat og litt fransk blir spist over hele kloden, men andre har tatt mer over. Da gjerne land som har mer spennende smaker i seg. Det er også sjelden innvandrere går over til norsk mat. De har butikker med sin kulturmat, som også mange nordmenn handler i. 

De fleste innvandrere jeg kjenner har stort sett gått over til "norsk" mat. Mannen min for eksempel elsker fårikål, pinnekjøtt, gravlaks, brun ost, rømmegrøt, godt flatbrød, multer osv. Det hender vi har en og annen rett fra hans land, at han baker et brød eller noe, men til fest foretrekker han norsk mat og til vanlig spiser vi stort sett det samme som de fleste andre i Norge.

Sån er det med min belgiske venninne også. Det er veldig lite som skiller deres matvaner fra våre.

Anonymkode: 58364...c5f

Skrevet

Kinamat er vel ganske sunt, da det er mye grønnsaker

Anonymkode: dc01e...ebf

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 28.1.2022 den 8.11):

Men det er jo litt rart å trekke frem sild og poteter, noe som var vanlig i etterkrigstiden, og det var en grunn til det.

Anonymkode: 4774d...ab4

Skrevet
Anonym bruker skrev (På 27.1.2022 den 8.48):

Jeg tipper at det er Asia, fortrinnsvis Thailand. De spiser masse grønnsaker og sjømat, frukt som chili og mye egg. En ser heller lite av overvekt i disse landene, men klart at de også i visse provinser kan handle om lite penger og arbeidsløshet. Hvilke kulturer vil dere trekke frem? 

Det er områdene rundt Middelhavet. Bevist en rekke ganger. 
Grønnsaker, rent kjøtt og mye fisk, olivenolje. Enkelt og greit. 

Anonymkode: efea9...7bc

Skrevet

jeg mener at mat fra Middelhavet er best...selv kommer derfra...spiser mye frukt, grønnsaker ,fisk, kjøtt...steker med lite druekjerne olje... bruker oliven olje...lager mat fra bunnen...frisk og rask...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...