Gå til innhold

Hvilken kultur har tradisjonelt den sunneste maten?

Anbefalte innlegg

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 minutt siden):

Det tar ikke så veldig mye lenger tid å lage kraft enn å bruke buljongterning. Jeg bruker å fryse ned kraft og så bare ta det opp og bruke til sauser og supper senere.

Anonymkode: c3135...369

Helt enig. Å koke kraft er lettvint og krever kun litt tid. Å fryse ned fungerer veldig bra, og koker man tre liter så har man til seks porsjoner med saus. Det er så mye bedre på smak at det kan ikke sammenlignes overhodet, og det er sunnere OG billigere. 

Anonymkode: 9cbf8...744

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Nå er jo nordmenn blitt så internasjonaaaale at norsk matkultur stort sett innebærer mat fra andre kulturer. Nordmenn spiser ikke typisk norsk mat.

Anonymkode: d635b...07b

Jeg siktet faktisk mer til den tradisjonelle norske maten som kjøttkaker og -pudding, fiskekaker og -pudding, raspeball, ertestuing og lignende. Maten smaker godt og er billig i produksjon, men spesielt sunn er den ikke.

Skrevet

Det tar ikke så veldig mye lenger tid å lage kraft enn å bruke buljongterning. Jeg bruker å fryse ned kraft og så bare ta det opp og bruke til sauser og supper senere.

Jeg er enig, og det er en fin måte å utnytte matressursene på, men det krever allikevel litt tid og kunnskap. I norsk tradisjonsmat er koking av kraft grunnleggende. Om det nordiske kjøkkenet ikke er det sunneste, er det helt rått på å utnytte ressursene og bruke alt som kan benyttes (til mat, klær, lys, såper etc). Det var helt nødvendig for å kunne overleve her oppe. 

Anonymkode: de97d...0fc

Skrevet

Her er omtale av den serien jeg så om emnet. Det kom Island på topp og Norge på 6.plass.

Hovedsaken er nok likevell at valgene vi gjør innen vårt eget kosthold betyr mest. Vi kan ta med oss inntaket av grønnsaker og olivenolje fra middelhavslandene, men holde oss unna det hvite brødet  bi kan ta med oss fisken fra Japan og Island, men bør holde oss unna soyasausen og sukkeret.

Deg er ingen land som har et perfekt kosthold, men norsk tradisjonsmat med ekstra grønnsaker burde kunne være et godt utgangspunkt. Det samme kunne middelhavskosthokd, men med mindre alkohol  hvitt nel og sukker.

https://www.huffingtonpost.co.uk/2014/07/01/worlds-best-diet-channel-4-iceland-_n_5546562.html

Anonymkode: 58364...c5f

Skrevet
Anonym bruker skrev (10 minutter siden):

Jeg kan ikke huske siste gang jeg fikk servert en klar suppe, faktisk. Verken min norske svigerfamilien, kollegaer, venner eller andre nordmenn jeg kjenner har det som tradisjon. Jeg har smakt mange forskjellige supper med kremet base, og da helst som forrett. 

Det er antakelig fordi det er hverdagsmat, ikke mat man serverer gjester. 

Anonymkode: 66aaa...8be

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 minutter siden):

Her er omtale av den serien jeg så om emnet. Det kom Island på topp og Norge på 6.plass.

Hovedsaken er nok likevell at valgene vi gjør innen vårt eget kosthold betyr mest. Vi kan ta med oss inntaket av grønnsaker og olivenolje fra middelhavslandene, men holde oss unna det hvite brødet  bi kan ta med oss fisken fra Japan og Island, men bør holde oss unna soyasausen og sukkeret.

Deg er ingen land som har et perfekt kosthold, men norsk tradisjonsmat med ekstra grønnsaker burde kunne være et godt utgangspunkt. Det samme kunne middelhavskosthokd, men med mindre alkohol  hvitt nel og sukker.

https://www.huffingtonpost.co.uk/2014/07/01/worlds-best-diet-channel-4-iceland-_n_5546562.html

Takk for lenken! 

Skrevet
Anonym bruker skrev (8 minutter siden):

Takk for linken, veldig interessant!

Skrevet

Trodde det var middelhavsmaten som var den sunneste, balansen mellom kjøtt, fisk, grønnsaker og oljer.

I østen spiser de for mye hvit ris til at den når toppen, for mye raske karbohydrater. 

Anonymkode: 35995...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (1 time siden):

Jeg tipper at det er Asia, fortrinnsvis Thailand. De spiser masse grønnsaker og sjømat, frukt som chili og mye egg. En ser heller lite av overvekt i disse landene, men klart at de også i visse provinser kan handle om lite penger og arbeidsløshet. Hvilke kulturer vil dere trekke frem? 

Var en artikkel om en ernæringsfysiolog som skrev om at en del asiatisk mat ikke nødvendigvis hadde så mye næringsstoffer igjen fordi den gjerne ble langtidskokt.  Men mtp wok og slikt definitivt.

Anonymkode: 1b60a...b1e

Skrevet

I følge linken så lå Island øverst, og deretter Italia, og så Hellas. Thailand var ikke med på listen, men Japan var det. De skandinaviske landene kom på en 6.plass. Syns noe var litt overraskende her ja, men dere som så middelhavslandene var jo nærmest. Utenom den som så Island da.

Skrevet
Anonym bruker skrev (6 minutter siden):

I følge linken så lå Island øverst, og deretter Italia, og så Hellas. Thailand var ikke med på listen, men Japan var det. De skandinaviske landene kom på en 6.plass. Syns noe var litt overraskende her ja, men dere som så middelhavslandene var jo nærmest. Utenom den som så Island da.

Det finnes andre lister også  med andre land øverst tror jeg. Hvem som "vinner" kommer nok mye an på hva man legger vekt på som sunt og hvordan man definerer hva for eksempel "norsk" eller "gresk" kosthold er. Skal bi sammenlikne hva vi spiser i dag, hva man spilte for 100 år siden eller hva myndighetene anbefaler? Hvis vi sammenlikner landenes tradisjonsmat får vi jo helt andre resultater enn om vi ser på hva vi faktisk putter i munnen.

Skrevet

Det finnes andre lister også  med andre land øverst tror jeg. Hvem som "vinner" kommer nok mye an på hva man legger vekt på som sunt og hvordan man definerer hva for eksempel "norsk" eller "gresk" kosthold er. Skal bi sammenlikne hva vi spiser i dag, hva man spilte for 100 år siden eller hva myndighetene anbefaler? Hvis vi sammenlikner landenes tradisjonsmat får vi jo helt andre resultater enn om vi ser på hva vi faktisk putter i munnen.

Vi vet vel hva som er viktig å få i seg nå. Det jeg ikke visste, var at man bør ta D-vitaminer til mat, og at C-vitaminer hjelper til så de første virker ordentlig. Sånt er greit å vite, men ellers vet vi jo at jo mindre tilsetningsstoffer jo bedre, at D, og C-vitaminer er av det viktigste, og at vi må få i oss nok proteiner. Så vet vi også at tomater og løk, spesielt hvitløk er veldig bra å få i seg, samt grønnsaker og frukt. Da ligger jo Hellas veldig godt an. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 minutter siden):

Vi vet vel hva som er viktig å få i seg nå. Det jeg ikke visste, var at man bør ta D-vitaminer til mat, og at C-vitaminer hjelper til så de første virker ordentlig. Sånt er greit å vite, men ellers vet vi jo at jo mindre tilsetningsstoffer jo bedre, at D, og C-vitaminer er av det viktigste, og at vi må få i oss nok proteiner. Så vet vi også at tomater og løk, spesielt hvitløk er veldig bra å få i seg, samt grønnsaker og frukt. Da ligger jo Hellas veldig godt an. 

På mange måter ja, men de får totalt sett i seg veldig mange kalorier og ligger i toppen av Europa på overvekt.

Skrevet

På mange måter ja, men de får totalt sett i seg veldig mange kalorier og ligger i toppen av Europa på overvekt.

Da så. Ikke så enkelt dette tydeligvis :)

Skrevet

Helt enig. Å koke kraft er lettvint og krever kun litt tid. Å fryse ned fungerer veldig bra, og koker man tre liter så har man til seks porsjoner med saus. Det er så mye bedre på smak at det kan ikke sammenlignes overhodet, og det er sunnere OG billigere. 

Sunnere helt klart, men billigere med dagens strømpriser, tror jeg ikke 😅

Anonymkode: 7d73e...9a5

Skrevet
Anonym bruker skrev (Akkurat nå):

Sunnere helt klart, men billigere med dagens strømpriser, tror jeg ikke 😅

Anonymkode: 7d73e...9a5

Jeg glemte visst å ta med strøm i betraktning :ler:

Skrevet

Jeg kan ikke huske siste gang jeg fikk servert en klar suppe, faktisk. Verken min norske svigerfamilien, kollegaer, venner eller andre nordmenn jeg kjenner har det som tradisjon. Jeg har smakt mange forskjellige supper med kremet base, og da helst som forrett. 

Her nevner du to ulike suppe-tradisjoner i Norge. Klar suppe med biter av grønnsaker er hverdagsmat, og regnes ikke som "fint". Det er derfor ikke så rart at du ikke har fått dette servert som forrett. Kremede supper er et nyere og mer moderne fenomen, inspirert av andre mattradisjoner enn den norske (og sikkert av enklere tilgang til stavmikser mv.) Det er en type suppe som jeg tror det er vanligere å servere gjester, f.eks. som forrett.

Anonymkode: 14c48...a0d

Skrevet
Anonym bruker skrev (13 minutter siden):

Her nevner du to ulike suppe-tradisjoner i Norge. Klar suppe med biter av grønnsaker er hverdagsmat, og regnes ikke som "fint". Det er derfor ikke så rart at du ikke har fått dette servert som forrett. Kremede supper er et nyere og mer moderne fenomen, inspirert av andre mattradisjoner enn den norske (og sikkert av enklere tilgang til stavmikser mv.) Det er en type suppe som jeg tror det er vanligere å servere gjester, f.eks. som forrett.

Anonymkode: 14c48...a0d

Ved selskap i Trøndelag, deriblant ett bryllup, har vi blitt servert både sodd og grønnsaksuppe med hjemmebakt flatbrød. Så supper kan jo fint være selskapsmat også. 

Skrevet
Anonym bruker skrev (2 timer siden):

Vi har klar suppe ihvertfall et par ganger i måneden, ungene her elsker det og kommer gjerne som ønske om jeg spør hva vi skal ha til middag.

Jeg fikk både grønnsakssuppe, hønsesuppe og fersk suppe da jeg vokste opp, men det vi lager nå er det vi kalte fersk suppe da jeg var barn. Det er mat som er veldig enkel å lage, men tar litt tid, for kjøttet bør jo koke i 3-4 timer for å bli mørt.

https://www.nrk.no/mat/fersk-kjottsuppe-1.12220252

Svigermor lagde også sånn suppe da hun levde så dette er mat mannen også er vant til fra oppveksten.

Anonymkode: 35995...beb

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Ved selskap i Trøndelag, deriblant ett bryllup, har vi blitt servert både sodd og grønnsaksuppe med hjemmebakt flatbrød. Så supper kan jo fint være selskapsmat også. 

Bidos er også klar suppe.

Anonymkode: 7d441...12b

Skrevet
Anonym bruker skrev (16 timer siden):

Supper er god og sunn mat når en lager de selv. Jeg reagerer jo også hvis noen kritiserer norsk mat, og selv om jeg jo innerst inne er helt enig, haha, så handler det om kultur og stolthet. Syns jo også norsk mat er godt i noen tilfeller, men særlig sunn er den vel ikke i utgangspunktet. 

Hva er det med norsk mat som ikke er sunt? 

Anonymkode: a263a...4e0

Skrevet
Anonym bruker skrev (14 timer siden):

Enig. Suppe kan være både fint og helt fantastisk smaksrikt. Det er trist hvor undervurdert tradisjonsrik norsk matkost er.

Anonymkode: 145ff...2ed

Skrevet
Anonym bruker skrev (4 timer siden):

Mener også å ha sett ganske mange artikler og forskning som fremmer middelhavskost som jevnt over beste kosthold. Men middelhavskost i dag er ikke helt det samme som det var. 

Det som er litt interessant er hvordan det moderne liv har «ødelagt» en del av det gode ved forskjellige kosthold. Hvis en ser mot blue zone, hvor en har funnet enkelte steder med oppsiktsvekkende høy levealder og fravær av livsstilssykdommer, så er de fleste bygd på tradisjonsmat for stedet de bor og de er ganske spredt rundt i verden. Felles for alle er hel mat og lite animalske produkter. Når en drar frem hvitt mel ved Middelhavet, det er en del av modernisering. Korn i seg selv er ikke så problematisk når det ikke er prosessert, men med industri og økonomisk vekst, har vi gått bort fra å male hele korn selv til å kjøpe siktet i butikken. Samme med Japan, polert ris og mer kjøtt. 

Så, konklusjonen er at de fleste kosthold ikke er så gale, hvis en bruker kortreist mat, hele produktet, minst mulig bearbeidet og så klart variasjon. Grunnen til kortreist er at en del bra mat mister mye næring når det høstes umodent og blir liggende en stund. Henter du en tomat fra hagen som er knallrød og har godgjort i sola, er næringsinnholdet noe annet enn den som ble plukket grønn og sendt halve verden rundt før den kom på bordet. 

Kan slenge på Michael Pollan. Eat food, not too much, mostly plants. Ligger mye i det første, hans definisjon av food innebærer hva maten faktisk er. Spis banan, ikke Banos. 

Anonymkode: 4d5c9...dc3

Skrevet
Anonym bruker skrev (5 timer siden):

Hva er det med norsk mat som ikke er sunt? 

Anonymkode: a263a...4e0

Det er vel ikke så variert. Mye saus og steking i smør fremfor olje. I utgangspunktet kun grønnsaker som poteter, kål, gulrøtter og løk. Lite frukt. Alt dette har jo blitt lettere tilgjengelig etterhvert. Nå vet jeg ikke om de eldre generasjonene overdriver, for det kan de ha lett for å gjøre, men det er ihvertfall hva jeg får formidlet. Det, og at det var mye sild og poteter. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...