Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #1 Skrevet 27. januar 2022 Jeg tipper at det er Asia, fortrinnsvis Thailand. De spiser masse grønnsaker og sjømat, frukt som chili og mye egg. En ser heller lite av overvekt i disse landene, men klart at de også i visse provinser kan handle om lite penger og arbeidsløshet. Hvilke kulturer vil dere trekke frem? Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #2 Skrevet 27. januar 2022 Jeg så et program om det for en tid siden. Japan kom høyt men hadde et stort problem med alt for mye salt +noe jeg ikke husker. Norsk mat kom ganske høyt og islandsk lå nær toppen. Anonymkode: 58364...c5f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #3 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (7 minutter siden): Jeg tipper at det er Asia, fortrinnsvis Thailand. De spiser masse grønnsaker og sjømat, frukt som chili og mye egg. En ser heller lite av overvekt i disse landene, men klart at de også i visse provinser kan handle om lite penger og arbeidsløshet. Hvilke kulturer vil dere trekke frem? Anonymkode: 9cbf8...744 Jeg ser i hvert fall på den norske matkulturen som ensporet og lite sunn, men å si det når du er utlending er som å banne i kjerka. Der jeg kommer fra, er det for eksempel vanlig med klare supper med masse kjøtt/fisk og grønnsaker. Som middagsmat, altså, ikke som forrett. Det spises også merkbart mindre brød enn folk gjør i Norge. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan få plass til på en brødskive, for å si det slik. Anonymkode: c3135...369
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #4 Skrevet 27. januar 2022 Det finnes overvekt i de fleste kulturer, og så må man skille på det å være tynn og det å være underernært. For det tror jeg mange fattige er i en del asiatiske land. De spiser grønnsaker og fisk fordi det er det de kan få tak i gratis eller for en billig penge. Det samme ser man i en del land i Afrika. Jeg tror de spiser sunt i de fleste lands mattradisjoner. Mulig med unntak av USA som ikke har en egen mattradisjon, men har samlet den feteste fra alle tradisjoner. I Norge har vi tilgang på masse sunn og god tradisjonsmat, men mange velger den vekk til fordel for annet. Anonymkode: 66aaa...8be
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #5 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Jeg så et program om det for en tid siden. Japan kom høyt men hadde et stort problem med alt for mye salt +noe jeg ikke husker. Norsk mat kom ganske høyt og islandsk lå nær toppen. Anonymkode: 58364...c5f Hva spiser de på Island, sånn utenom mye sjømat? Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #6 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Hva spiser de på Island, sånn utenom mye sjømat? Anonymkode: 9cbf8...744 Mye fårekjøtt som blir økologisk på grunn av beiteforhold for sau, for eksempel. Hestekjøtt er også utbredt. Anonymkode: c3135...369
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #7 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det finnes overvekt i de fleste kulturer, og så må man skille på det å være tynn og det å være underernært. For det tror jeg mange fattige er i en del asiatiske land. De spiser grønnsaker og fisk fordi det er det de kan få tak i gratis eller for en billig penge. Det samme ser man i en del land i Afrika. Jeg tror de spiser sunt i de fleste lands mattradisjoner. Mulig med unntak av USA som ikke har en egen mattradisjon, men har samlet den feteste fra alle tradisjoner. I Norge har vi tilgang på masse sunn og god tradisjonsmat, men mange velger den vekk til fordel for annet. Anonymkode: 66aaa...8be Nå er det sånn at asiatiske mennesker fortsetter sin mattradisjon når de kommer hit. Greit nok at sjømat og egg ikke minst er det letteste og sunneste mange får fatt på i ulike land. Det hadde vært fint om vi likevel kunne nevne de sunneste uten å snakke for mye om hvorfor og hvordan. Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #8 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Mye fårekjøtt som blir økologisk på grunn av beiteforhold for sau, for eksempel. Hestekjøtt er også utbredt. Anonymkode: c3135...369 Ok. Det visste jeg ikke. Tror ikke at jeg ville bodd på Island, men flott med sunn mat da. For dem. Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #9 Skrevet 27. januar 2022 Middelhavsmat er det sunneste. Anonymkode: 7d73e...9a5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #10 Skrevet 27. januar 2022 Men Japan kom også høyt opp. Mye på grunn av en slags tang som var veldig utbredt. Anonymkode: 7d73e...9a5
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #11 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (8 minutter siden): Jeg ser i hvert fall på den norske matkulturen som ensporet og lite sunn, men å si det når du er utlending er som å banne i kjerka. Der jeg kommer fra, er det for eksempel vanlig med klare supper med masse kjøtt/fisk og grønnsaker. Som middagsmat, altså, ikke som forrett. Det spises også merkbart mindre brød enn folk gjør i Norge. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan få plass til på en brødskive, for å si det slik. Anonymkode: c3135...369 Supper er god og sunn mat når en lager de selv. Jeg reagerer jo også hvis noen kritiserer norsk mat, og selv om jeg jo innerst inne er helt enig, haha, så handler det om kultur og stolthet. Syns jo også norsk mat er godt i noen tilfeller, men særlig sunn er den vel ikke i utgangspunktet. Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #12 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (3 minutter siden): Supper er god og sunn mat når en lager de selv. Jeg reagerer jo også hvis noen kritiserer norsk mat, og selv om jeg jo innerst inne er helt enig, haha, så handler det om kultur og stolthet. Syns jo også norsk mat er godt i noen tilfeller, men særlig sunn er den vel ikke i utgangspunktet. Anonymkode: 9cbf8...744 Jeg har ingenting å innvende mot smaken, altså. Den kan være litt anonym noen ganger, men det meste smaker godt. Noe annet blir sunnheten - for eksempel, er hamburger godt, men det er ikke sunt. På samme måte er kjøttkaker og andre produkter av prosesserte matvarer ikke sunt, selv om de smaker godt. Anonymkode: c3135...369
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #13 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (12 minutter siden): Jeg ser i hvert fall på den norske matkulturen som ensporet og lite sunn, men å si det når du er utlending er som å banne i kjerka. Der jeg kommer fra, er det for eksempel vanlig med klare supper med masse kjøtt/fisk og grønnsaker. Som middagsmat, altså, ikke som forrett. Det spises også merkbart mindre brød enn folk gjør i Norge. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan få plass til på en brødskive, for å si det slik. Anonymkode: c3135...369 Dette er i høyeste grad tradisjonsmat i Norge også (for eksempel som sodd, betasuppe, byggrynssupper, grønnsakssuppe, oksehalesuppe og andre variasjoner over kjøttsuppe). Tradisjonelt sett har norsk mat vært sesongavhengig eller basert på grønnsaker, kjøtt, fisk og kornprodukter som kunne konserveres eller lagres som de var. Ikke at jeg på noen som helst måte påstår at det nordiske kjøkkenet deltar i konkurransen om å være det sunneste kjøkkenet, det sier seg selv med tanke på geografien, men vi har en rikere matkultur enn mange er klar over. Anonymkode: de97d...0fc
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #14 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (10 minutter siden): Middelhavsmat er det sunneste. Anonymkode: 7d73e...9a5 Det car nye dom car bra ned maten fra Middelhavet, men i den serien jeg så mener jeg å huske at det vsr alt for mye hvitt mel, sukker og salt. Anonymkode: 58364...c5f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #15 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (16 minutter siden): Nå er det sånn at asiatiske mennesker fortsetter sin mattradisjon når de kommer hit. Greit nok at sjømat og egg ikke minst er det letteste og sunneste mange får fatt på i ulike land. Det hadde vært fint om vi likevel kunne nevne de sunneste uten å snakke for mye om hvorfor og hvordan. Anonymkode: 9cbf8...744 Nå er det sånn at fisk, egg og grønnsaker er sunt som en del av kostholdet, men ikke sunt som det eneste kostholdet. Det er jo variasjonene som gjør et kosthold sunt. Anonymkode: 66aaa...8be
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #16 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (4 minutter siden): Dette er i høyeste grad tradisjonsmat i Norge også (for eksempel som sodd, betasuppe, byggrynssupper, grønnsakssuppe, oksehalesuppe og andre variasjoner over kjøttsuppe). Tradisjonelt sett har norsk mat vært sesongavhengig eller basert på grønnsaker, kjøtt, fisk og kornprodukter som kunne konserveres eller lagres som de var. Ikke at jeg på noen som helst måte påstår at det nordiske kjøkkenet deltar i konkurransen om å være det sunneste kjøkkenet, det sier seg selv med tanke på geografien, men vi har en rikere matkultur enn mange er klar over. Anonymkode: de97d...0fc Problemet er at man nesten ikke ser disse rettene på middagsbordene i Norge. Nå går det i kremet suppe som forrett eller tomat-/ertesuppe som tilbehør til pannekaker og så videre. Anonymkode: c3135...369
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #17 Skrevet 27. januar 2022 Middelhavsområdene (les Hellas). Garantert. Anonymkode: 4a53e...a00
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #18 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (1 minutt siden): Nå er det sånn at fisk, egg og grønnsaker er sunt som en del av kostholdet, men ikke sunt som det eneste kostholdet. Det er jo variasjonene som gjør et kosthold sunt. Anonymkode: 66aaa...8be Tja, en kan legge til belgfrukter til de nevnte matvarer pluss sitrusfrukter, så skal en fint leve sunt og godt på det uten at det krever så store variasjoner? Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #19 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (27 minutter siden): Jeg ser i hvert fall på den norske matkulturen som ensporet og lite sunn, men å si det når du er utlending er som å banne i kjerka. Der jeg kommer fra, er det for eksempel vanlig med klare supper med masse kjøtt/fisk og grønnsaker. Som middagsmat, altså, ikke som forrett. Det spises også merkbart mindre brød enn folk gjør i Norge. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan få plass til på en brødskive, for å si det slik. Anonymkode: c3135...369 Det er da virkelig ikke uvanlig med klare supper. Men du møter jo ikke nordmenn. Anonymkode: 5c781...c8f
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #20 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Problemet er at man nesten ikke ser disse rettene på middagsbordene i Norge. Nå går det i kremet suppe som forrett eller tomat-/ertesuppe som tilbehør til pannekaker og så videre. Anonymkode: c3135...369 Det er sikkert avhengig av omgangskrets. Det er vel også slik i store deler av verden der prosessert mat er lett tilgjengelig at man ofte velger enkle retter som er lette å like. Anonymkode: de97d...0fc
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #21 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (9 minutter siden): Dette er i høyeste grad tradisjonsmat i Norge også (for eksempel som sodd, betasuppe, byggrynssupper, grønnsakssuppe, oksehalesuppe og andre variasjoner over kjøttsuppe). Tradisjonelt sett har norsk mat vært sesongavhengig eller basert på grønnsaker, kjøtt, fisk og kornprodukter som kunne konserveres eller lagres som de var. Ikke at jeg på noen som helst måte påstår at det nordiske kjøkkenet deltar i konkurransen om å være det sunneste kjøkkenet, det sier seg selv med tanke på geografien, men vi har en rikere matkultur enn mange er klar over. Anonymkode: de97d...0fc Det jeg syns er litt synd med norske sauser og supper ofte, er at folk bruker vann og buljong til kraft istedenfor skikkelig kjøttkraft. Smaken blir himmelsk i fks grønnsaksuppe i forhold til vann og buljong som jeg syns smaker grusomt. Anonymkode: 9cbf8...744
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #22 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (Akkurat nå): Det jeg syns er litt synd med norske sauser og supper ofte, er at folk bruker vann og buljong til kraft istedenfor skikkelig kjøttkraft. Smaken blir himmelsk i fks grønnsaksuppe i forhold til vann og buljong som jeg syns smaker grusomt. Anonymkode: 9cbf8...744 Det er jeg enig i, men det er moderne tilpasninger, ikke tradisjonsmat. Slike tilpasninger gjøres sikkert i de fleste kulturer der normen er at alle voksne er i arbeid utenfor hjemmet. Anonymkode: de97d...0fc
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #23 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (5 minutter siden): Det er da virkelig ikke uvanlig med klare supper. Men du møter jo ikke nordmenn. Anonymkode: 5c781...c8f Jeg kan ikke huske siste gang jeg fikk servert en klar suppe, faktisk. Verken min norske svigerfamilien, kollegaer, venner eller andre nordmenn jeg kjenner har det som tradisjon. Jeg har smakt mange forskjellige supper med kremet base, og da helst som forrett. Anonymkode: c3135...369
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #24 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (2 minutter siden): Det er jeg enig i, men det er moderne tilpasninger, ikke tradisjonsmat. Slike tilpasninger gjøres sikkert i de fleste kulturer der normen er at alle voksne er i arbeid utenfor hjemmet. Anonymkode: de97d...0fc Det tar ikke så veldig mye lenger tid å lage kraft enn å bruke buljongterning. Jeg bruker å fryse ned kraft og så bare ta det opp og bruke til sauser og supper senere. Anonymkode: c3135...369
Anonym bruker Skrevet 27. januar 2022 #25 Skrevet 27. januar 2022 Anonym bruker skrev (38 minutter siden): Jeg ser i hvert fall på den norske matkulturen som ensporet og lite sunn, men å si det når du er utlending er som å banne i kjerka. Der jeg kommer fra, er det for eksempel vanlig med klare supper med masse kjøtt/fisk og grønnsaker. Som middagsmat, altså, ikke som forrett. Det spises også merkbart mindre brød enn folk gjør i Norge. Det er begrenset hvor mye grønnsaker man kan få plass til på en brødskive, for å si det slik. Anonymkode: c3135...369 Nå er jo nordmenn blitt så internasjonaaaale at norsk matkultur stort sett innebærer mat fra andre kulturer. Nordmenn spiser ikke typisk norsk mat. Anonymkode: d635b...07b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå